Spalter Tradition

Gestart door William, 21-10-2009 22:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Toch maar even een draadje aanmaken voor een bier dat ik afgelopen zondag gebrouwen heb.

Het is de Spalter Tradition, een blonde met twee soorten tuinhop, Spalt Select en Hallertau Tradition. Omdat ik niet meer wist welke plant welke was heb ik de oogst van beide planten gemengd en deze op verschillende momenten gedoseerd. Ik ben benieuwd wat dit gaat worden.

De vergisting kan met Tcontrol gevolgd worden. Ik ben gestart bij 18°C gedurende 48 uur waarna ik de temperatuur heb laten oplopen tot 21°C.

Daarnaast volg ik de vergisting met mijn bellenteller met handmatige aflezing :D

-----------------------------------
Recipe Specifics
Batch Size (L):          15.50    Wort Size (L):     15.50
Total Grain (kg):         4.00
Anticipated OG:          1.066    Plato:             16.13
Anticipated EBC:          11.5
Anticipated IBU:          43.2
Brewhouse Efficiency:       83 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 87.6     3.50 kg.  Pilsener 3                                   1.037      3
 10.4     0.41 kg.  Munichmout 15                                1.037     15
  2.1     0.08 kg.  Cara Crystal 120                             1.034    120

Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 25.42 g.     Spalter Tradition 2009         Whole    4.00  20.0  90 min.
 24.42 g.     Spalter Tradition 2009         Whole    4.00  15.6  45 min.
 25.42 g.     Spalter Tradition 2009         Whole    4.00   4.8  15 min.
 22.88 g.     Spalter Tradition 2009         Whole    4.00   2.7  5 min.


Yeast
Wyeast 1056 Amercan Ale/Chico (opkweek uit ingevroren 3 ml gist/glycerol mengsel uit epje)


Mash Schedule
Grain kg:     4.00
Water Qts:   16.14 - Before Additional Infusions
Water L:     15.27 - Before Additional Infusions  (water 50% verdund met demi en per 15 liter maisch/spoelwater 1 gr CaSO4 toegevoegd)

L Water Per kg Grain: 3.82 - Before Additional Infusions

Saccharification Rest Temp :  62  Time:  30
Mash-out Rest Temp :          70  Time:  40
Sparge Temp :                 72  Time:  10

MO

Dit bier zou best op 1010 kunnen eindigen toch? Redelijk droog schema en een enorme doorvergister als gist. 8% alcohol, dan zal dit bier misschien niet eens zo bitter overkomen. En het past in geen bierstijl!

William

Ik heb heel bewust geen bierstijl genoemd (of heel bewust Duitse hoppen met amerikaanse gist gecombineerd)

Ik heb nog een redelijk brixstijging gehad tijdens de 70°C stap dus ik hoop dat het meevalt met de droogheid.

JWVG

Citaat van: William op 21-10-2009  22:32 uIk heb heel bewust geen bierstijl genoemd

Goed hee! Heb ik een trend gezet?

 :degroeten: JW.

William

Na 6 dagen vergisting, waarvan de eerste 2 dagen bij 19 ºC en daarna binnen iets meer dan één dag oplopend naar 22 ºC, heb ik deze overgeheveld naar de mandfles.

Op het moment van hevelen was het sg 1015 wat overeenkomt met een schijnbare vergistingsgraad van 75%. Ik heb mijn eigen bellenteller ingezet om de vergistingsactiviteit te volgen. Zie onderstaand plaatje.
Deze toont heel mooi dat de vergisting bij 19 ºC al piekte na 1 dag waarna de snelheid redelijk vlot afnam. Nadat ik de temperatuur langzaam liet oplopen nam de vergistingssnelheid duidelijk toe. Dit was zowel te zien aan de bellenactiviteit als ook aan de schuimvorming. Het lijkt erop dat de WY1056 er bij 20 ºC en hoger past echt zin in gaat krijgen.

Hoe smaakt het? Een prettig hoppig en licht moutig aroma met een hele mooie citrusachtige hopsmaak. Het jongbier heeft nu een prettige zoetheid. Ik hoop niet dat deze al te ver door gaat gisten. Is het de Spalt Select of is het de H. Tradition die vooral een citrusaroma geeft? Het aantal IBU schat ik op zo'n 30-35.


Henielma

Leuk zo'n grafiek.  :P

Opvallend die 2e piek in de vergisting. Als ik Tcontrol bij jou moet geloven dan heb je de temperatuur met 0,1 ºC/uur laten oplopen naar 22 ºC. Bij de vergisting die bij mij loopt zie ik nog niet zo'n flinke piek. Nu laat ik de temperatuur wel wat langzamer oplopen.

Fijn dat het jongbier al lekker is.

William

Ik heb zo'n dubbele piek ook nooit eerder gezien maar nu heb ik de temperatuur ook wat sneller op laten lopen dan normaal. Een gedeelte van de 2e piek zou kunnen komen doordat bij hogere temperatuur minder koolzuur oplosbaar is maar gezien de schuimvorming lijkt het wel echt een vergistingssnelheid effect.

Adrie

Ik denk  ook dat het een dubbel effect is: hogere vergistingssnelheid en vrijkomen van oververzadigd koolzuur. Mooie grafiek, trouwens. Zo kun je de vergisting toch wel heel aardig volgen.

Henielma

661 liter koolzuur zou er ongeveer komen bij 100% vergisting. Bij 75% vergistingsgraad is dat 496 liter.

Bij 340000 bellen is dat ongeveer 1,5 ml per bel. Dat wijkt niet veel af van de 2 ml per kiep bij die bellenteller van mij.

Als je in de grafiek nog de temperatuur zou kunnen zien dan heb je heel wat inzicht in de vergisting.

MO

Maar die citrus is natuurlijk onverklaarbaar met deze hoppen.

William

De Spalter Tradition is net gebotteld op een eind SG van ongeveer 1013 (vergistingsgraad 80%). De smaak was licht moutig, kruidig en aromatische hoppig. De citrussmaak die ik eerst proefde is helemaal weg. Bij het bottelen was het jongbier al erg helder.

Hopelijk heb ik tijdens het BONK wat flesjes van dit bier bij me die op druk zijn.

Henielma

Gekregen van William op een MTG avond.
40 IBU
Proefnotitie:

Uiterlijk:
Amber kleurig. Cremekleurig fijn schuim. Tweeschijn.

Geur:
Hoparoma.

Smaak
Zacht, wat zoetig. Mooie zachte bitterheid. Misschien inmiddels minder dan 40 IBU maar dat is prettig. Er is een hoparoma. Dit zal wel sterker geweest zijn. Mooie ondersteuning van het koolzuur.

Nasmaak:
Zachte afdronk.

Een lekker bier William, ik zou zeggen Engels achtig maar aan het recept te zien toch meer Duits. Mooi in balans. Lekker zacht bier. Die 40 IBU haalt die volgens mij (niet) meer.


William

Bedankt voor de proefnotities Herman.

Door de afname van het hoparoma en de bitterheid is het een fluweelzacht biertje geworden.

ed

Ik heb hem ondertussen ook geproefd, hieronder mijn bevindingen.

Flesje opende met een gezonde sis en er kwam een mooie fijne schuimlaag van een cm of drie op het bier dat vrij snel inzakte naar een dun laagje. De geur kan ik niet goed omschrijven. Een beetje zoetig, zwaar en misschien wel een beetje muf. Het doet me aan fruit denken wat te lang ligt. Op het etiket staat IBU 40, maar dat haal ik er niet uit, misschien door de zoetigheid waardoor de bitterheid naar de achtergrond verdwijnt. Ik zit er aan te denken of er sinasappelschil in zit. Ik proef een beetje het wrange wat ik in eerst instantie ook bij mijn karmeliet kloon proefde. Ook in de nasmaak proef ik meer het wrange dan het bittere. Er zit wel behoorlijk wat koolzuur op.
Het bier heeft een volle zware smaak, ik vind hem wel lekker.
Onder welk type ik het bier moet plaatsen weet ik niet, maat what's in a name?
Belangrijk is dat die lekker is, en dat is die.

Na het proeven heb ik pas de draad bekeken/gevonden op hobbybrouwen.

Ed

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.