Gist opkweken / lucht aanzuigen / rotte eieren geur

Gestart door Christiaan, 20-06-2004 12:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christiaan

Kort geleden heb ik de gist twee flesjes Westmalle tripel, aangevuld met appelsap, en voorzien van een waterslotje. Uiteraard wel alles goed schoongemaakt met 70% alcohol. Een van de twee flesjes staat uitbundig te pruttelen, het andere flesje wat iets minder warm heeft gestaan lijkt lucht aan te zuigen via het waterslot, wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Uiteindelijk wil ik deze gist uitproberen met een Brewferm tripel bierkit, omdat deze bij mij altijd goed lukken, en niet verkeerd smaken. Hoe weet ik of mijn gist gereed is voor gebruik? En hoe voeg ik de gist uiteindelijk toe?

Groeten,
Christiaan

wim

je hebt er een die het goed doet en daar gaat het om zonder dure labo spulletjes te kopen, mooi.

In het verleden gaf MO me de tip even te proeven aan de gemaakte giststarter om te zien of die niet zuur was.

Aanzuigen heb ik ook wel eens gehad, niet mee getest maar gewoon weggespoeld door de gootsteen een verdieping lager. Risico's neme op dit vlak lijkt mij niet echt verstandig. Als je wil proeven oid, doe het dan uit de buurt van je brouwruimte, want iinfecties wil je buiten de deur houden.
50% is een mooi resultaaat toch?

Ik poog elk flesje met nagisting en dat zjn eigenlijk de enige die ik drink op te kweken, dan heb je geen afval meer en als je niet brouwt, ach het maakt wenig uit wanneer je het door door de gootsteen gooit,en als het wel lukt is het altijd leuk, ook al gebruik je de gist niet.

De gist toevoegen doe je dmv een normale giststarter.  dus wat wort/moutextract koken en daar de gist aan toevoegen. Klaar is Christiaan.

:degroeten:

Wim

gelfling

Ik ben het helemaal met wim eens. En inderdaad de giststarter vooraf proeven!
Dat is een fout die ik wel eens gemaakt heb, en het is zonde als je behoorlijk wat bier moet rioleren....
Ik zou alleen niet van elk flesje bier wat je drinkt een giststarter maken, maar alleen van de flesje waar je zeker van weet dat de gist bruikbaar is.
Anders heb je zo je aanrecht helemaal vol staan... :)

Christiaan

Bedankt voor de reacties, wat ik niet goed begrijp is wat nou precies de gist is in het flesje. Kan ik de gehele inhoud van het flesje toevoegen? Geeft het geen problemen dat er nog wat appelsap in lijkt te zitten dat niet omgezet is, het ruikt in ieder geval nog naar biergist met een beetje appelsap. Hoe kan ik het beste het moutextract laten afkoelen voordat ik de gist toevoeg? Ik kan me voorstellen dat afkoelende wort behoorlijk infectiegevoellig is, de hoeveelheid is veel te klein om een wortkoeler te gebruiken, en met een deksel erop zuigt waarschijnlijk lucht aan...

gelfling

Wat ik meestal doe:
In plaats van appelsap gebruik ik al meteen moutextract, welke 15 minuten gekookt heeft. Deze laat ik in een afgesloten pan in de gootsteen met koud water afkoelen naar 20-25 graden.
Daarna gebruik ik dat om een giststarter aan te maken, of om flesje op te kweken, of om gist platen te maken.

Je kunt de inhoud van het flesje gewoon bij het wort toevoegen.
De dode gistcellen zakken toch naar de bodem.

Jacques

Citaat van: Christiaan op 20-06-2004  12:07 uEen van de twee flesjes staat uitbundig te pruttelen, het andere flesje wat iets minder warm heeft gestaan lijkt lucht aan te zuigen via het waterslot, wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? n

Hoi Christiaan,

Over dat aanzuigen van een beetje lucht zou ik me niet druk maken. Ook bij mij gebeurt dat ook wel eens, maar dan voornamelijk als ik net de gist toegevoegd heb. Naar mijn idee komt dat doordat de gist in het begin van de vergisting eerst alle zuurstof opgebruikt voordat er koolzuur en alcohol gevormd wordt. Verder koelt mijn moutextractoplossing vaak nog wat verder af na het toevoegen van de gist. Ik maak deze oplossing door water met 10% moutextract zo'n 5 tot 10 minuten te koken. Meteen van het gas wordt de oplossing in een fles(je) gegoten en voorzien van een siliconenstop. Als de oplossing nog niet helemaal op kamertemperatuur is voeg ik de gist toe. In deze warme omgeving wordt de gist geactiveerd om zich snel te vermenigvuldigen. De oplossing en met name de lucht in het flesje boven de oplossing koelt af en krimpt. Het gevolg is dat er een beetje zuurstof wordt aangezogen. Zo'n enkel luchtbelletje brengt geen groot infectierisico met zich mee zo is mij gebleken.

:degroeten: Jacques

Christiaan

Het aanzuigen van lucht is deze avond gestopt en de gist gaat nu verder zoals het hoort. Maar ik denk dat ik eerst de "normale" gist ga uitproberen...

Groeten,
Christiaan

wim

Als je met normale bedoeld de fles die niets aanzuigt ben ik het wel met je eens, ook al stelt Jacques dat aanzuigen normaal is.

Het voordeel van appelsap is dat het O2 bevat en schoon is, terwijl je moutextract moet beluchten en moet koken. Vandaar dat ik voor het eerste begin appelsap gebruik.

:degroeten:

Wim

Christiaan

Vandaag heb ik de gist aan het het moutextract toegevoegd. En na een paar uurtjes lijkt de gist al op gang gekomen te zijn, nu nog eventjes geduld, en dat weet ik of het helemaal gelukt is. In ieder geval bedankt voor de tips, en hulp allemaal.

Groeten,
Christiaan

Christiaan

Bij het overhevelen naar een ander vat, rook het geheel niet bepaald lekker, beetje richting rotte eieren. Ik neem aan dat er sprake is van een infectie, of komt dit door de gistsoort? Het bier zelf smaakte overigens niet abnormaal voor een bier wat half af is, de kleur was alleen iets donkerder dan normaal.

Adrie

Ha Christiaan,

Een beetje rotte eierengeur wordt wel vaker door gist geproduceerd. De ene gist doet dit meer dan de andere en ik heb de indruk dat het  samenhangt met het eiwitgehalte en de zuurstofconcentraties in je bier. Het verdwijnt vanzelf en is niets om je druk over te maken. Het duidt zeker niet (altijd) op een infectie! Rustig afwachten dus, gooi je bier zeker nog niet weg.

Groeten,

A3

Christiaan

Bedankt Adrie,

Na wat zoekwerk in het forum heb ik gevonden dat dit inderdaad wel eens vaker schijnt voor te komen. Volgens Mo zou dit kunnen samenhangen met de vergistingstemperatuur. Wat mij zelf opviel was dat de vergisting erg veel warmte produceerde, de temperatuur op het vat zat continu rond de 25 graden. Ook met een kamertemperatuur va 15 graden.

Groeten,
Christiaan

Henk oet Paiz

Hoi Christiaan,

Ik had dezelfde ervaring bij mijn eerste poging om de Westmalle op te kweken. Hij lag bijna in de gootsteen ;D. Gelukkig kreeg ik via dit forum geruststellende berichten. De Westmalle gist is een grote stinkert. Hij doet dat bijna altijd, maar het gaat ook weer weg.

Mijn ervaring is dat proeven in dit geval veel belangrijker is dan ruiken. Als het smerig proeft heb je een probleem, niet als het smerig ruikt.

Groeten en succes,

Henk :proost2:

Jacques

Hoi Christiaan,

Ook nog een paar geruststellende woorden van mijn kant. Maak je je absoluut niet druk over een rotte eierengeur bij Westmalle. Ook ik dacht de eerste keren dat er iets mis was toen ik deze gist gebruikte. Echter die ongelofelijke smerige lucht (soms is het zelfs licht poepachtig) verdwijnt en dan hou je heel vaak een heerlijk bier over.

:degroeten: Jacques

gelfling

Ah! weer wat bijgeleerd!
Ik blijf me elke dag weer verbazen hoeveel ik nog bij kan leren over het brouwen, en hoe weinig ik eigenlijk weet.  8)

MO

Rotte eieren geur komt meestal overeen met H2S oftwel diwaterstofsulfide. Weet iemand waar dit precies vandaan komt? In een van de links van A3 gisteren las ik dat Me2S oftewel dimethylsulfide een afbraak product is van het aminozuur methionine
(MeSCH2CH2CH(NH2)CO2H). Ik kan me goed voorstellen dat biergist dit aminozuur afbreekt waarbij Me2S vrijkomt, maar de afbraak tot H2S lijkt me niet zo waarschijnlijk. Wat zou de bron van H2S zijn?

gr
MO

Adrie

Ha MO,

Productie van H2S is helemaal niet zo gek. Onder anaƫrobe (=zuurstofloze) omstandigheden komt sulfaatreductie door micro-organismen veel voor. Ook in zuurstofloze waterbodems ontstaat H2S. Zwavel komt in bier voornamelijk voor in aminozuren en sulfaat. Dit sulfaat kan onder zuurstofloze omstandigheden gereduceerd worden tot H2S. Wellicht dat sommige aminozuren ook worden afgebroken waarbij sulfaat en uiteindelijk H2S vrijkomt.

Groeten,

A3


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.