Düsseldorfer Altbier

Gestart door Eduard, 17-06-2004 12:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eduard

Hei, gaat het hier nog om de Osloer Alt? Die is al weer lang en breed in de magen van ondergetekende en vrienden beland :)

De tweede versie verschilde amper van smaak met de eerste. Ik heb ze niet naast elkaar kunnen proeven maar die indruk had ik althans. Ik heb nog wel een paar flesjes overgehouden voor het NM van 2006. Eens kijken of het bier wederom met een 1e prijs in de klasse donker bovengistend wint :P

Binnenkort moest ik dit bier nog maar eens brouwen want het is een lekkere.

gelfling

Ik had deze ook gebrouwen, maar dan met 1007 German Ale Yeast. In mijn beleving (van Wyeast) was dat de gist uit dusseldorf, dus ik dacht......
Geur en smaak waren perfect, maar helaas door te heet spoelen kajfjes/leer smaak in de afdronk.
Volgende brouwsel alt voeg ik ook eens 1010 toe. Ik heb deze alt trouwens ook in een vaatje afgevuld.
Mooi recept.

Adrie

Beste brouwers,

Helemaal verknocht geraakt aan de Düsseldorfse Alt, ga ik binnenkort een poging wagen een versie te brouwen die mij net zo kan bekoren als de professionele. Voorwaar, geen klein doel!

Het recept van Kellermeister en die van Eduard heb ik uiteraard goed bestudeerd en ook de aanwijzingen die Ray Daniels geeft in Designing Great Beers. Daniels weet uit betrouwbare bronnen dat in Düsseldorf de Alts meestal gebrouwen worden met pilsmout, Münchenermout en een beetje chocolademout of zwarte mout. Geen melanoidinemout, aromamout, caramouten, tarwemout of andere rare fratsen. Ook tijdens mijn bezoeken aan Alt-brouwerijen heb ik vernomen dat het aantal gebruikte mouten klein is, één brouwer vertelde zelfs dat het bier wordt gebrouwen met maar 1 mout. Op het etiket van Uehrige alt staat wél dat het bier wordt gebrouwen met caramelmout.

Uit mijn eigen aantekeningen van de Alts die ik geproefd heb (de echte Altstadt Alts), valt me op dat in de meeste een hint van geroosterde mout zit. Sommige hebben het wat meer, andere nauwelijks. Die chocomout geloof ik dus zeker. Zum Uehrige meldt het zelfs op het etiket. Caramelsmaken vallen me in een enkele Alt op, maar deze smaak kan ook van langere kooktijden komen. Ik neig er dus naar om Daniels op zijn woord te geloven, hoewel de Uehrige blijkbaar wel caramelmout bevat. Alle Alts hebben een mooie, zuivere moutsmaak, waar ik weinig broodachtigs of zoiets kan ontdekken, dus ik geloof ook dat er inderdaad geen aromamout of iets dergelijks in zit. Sommige Alt-brouwers kleuren hun bier aan met caramel, volgens Daniels. Mag dat eigenlijk wel volgens het Reinheitsgebot? Ik heb nog caramel, dus mocht ie te licht uitvallen, kan ik dat nog toevoegen.

Kortom, ik kom tot het volgende recept:

Pilsmout 41,3%
Viennamout 37,5%, omdat die op moet en ik dan iets minder Münchener hoef te gebruiken
Münchenermout 20,6%
Carafa ontkaft 0,6%.

Ik twijfel of ik nog wat CaraMünich (cara120) zal toevoegen, maar goed, daar kan ik nog een paar nachtjes over slapen (of me door jullie doorslaggevende argumenten laten overtuigen).

Ik ga 10 minuten op 50 graden maischen, 25 minuten op 60 graden en 20 minuten op 70. Alts zijn ver uitgegist (79 tot 84% schijnbare vergistingsgraad volgens Daniels, maar 75 tot 79% volgens Walsh), dus vandaar een vrij lange rust op 60 graden (vergeet ook niet dat het 20 minuten duurt voordat ik van 50 op 60 graden zit).

Een Alt heeft geen hoparoma's en hopsmaken (behalve de Uehrige), dus alleen bitterhop tot 35 IBU. Als bitterhop gebruik ik Spalt, naar het schijnt dé hop voor een Alt. Voor wat meer donkerkleuring en moutigheid ga ik 90 minuten koken, de hop kook ik 75 minuten mee.

En de gist wordt de Wyeast 1007 German Ale. Of dit nou een Kölsch gist is of een Alt gist, maakt niet zoveel uit, want de gistkarakteristieken voor beide biertypen komen sterk overeen als ze al niet identiek zijn. De hoofdvergisting moet plaatsvinden rond 18 tot 20 graden en de lagering kan in de kelder, waar het nu een graad of 10 zal zijn.

Ik heb er zin an. Gelukkig heb ik nog wat halve liter beugelflessen uit Duitsland bewaard voor het echte Alt-gevoel over een paar weken. Tevens heb ik weer een goed excuus om binnenkort weer eens in Duitsland bier te halen, want een zelf gebrouwen Alt moet ik natuurlijk wel naast een echte Alt proeven. Waarschijnlijk ga ik de zaterdag voor kerst brouwen.

MO


Adrie

Nee. De 1007 ken ik, heb ik vaker mee gebrouwen, dus dat vind ik een voordeel. Bovendien kun je met de 1007 naar verluid een prima Alt brouwen. Ik heb hem trouwens al in huis, dus die gaat het worden.

MO

prima. als mij installatie klaar is, zal ik zo snel mogelijk proberen jouw alt te copieren met de 1010. weten we daar ook weer wat meer van. Ik schat de kans dat het afkomt voor het einde van dit jaar helaas maar op 50%. De essentiele laswerkzaamheden moeten nog uitgevoerd worden.
Ik ben overigens ook overtuigd van het feit dat er kleurmout/chocolade mout wordt gebruikt in een alt. Volgens mij mag aankleuren niet volgens het Reinheitsgebot, of via een of andere onverwachte kromme redenering moet caramel kleurstoffen vallen onder water, mout, hop en gist.

Herman

Ik heb even Ludwig Narziss er op na geslagen. Voor Alt zijn meerdere receptvarianten in praktisch gebruik:
a) overwegen 5-7ebc mout. Correctie kort voor einde koken met kleurbier (sinamar), een deel voor einde koken en een deel in de lagerkelder.
b) 100% donkere mout (10-12 EBC)
c) 90% lichte mout en 10% caramout (120EBC)
Verder soms 10-15% tarwemout (ja toch).
Ook heel gebruikelijk 1% kleurmout (Evt van tarwe gemaakt).

Bitterheid 28-40 IBU.

Voor Sticke/Fest Altbieren zelfs tot 60 IBU.

Overigens wordt bij enkele kleinere altbierbrouwerijen koudhoppen toegepast!

Ik heb zelf goede herinneringen aan een recept van Hubert Haghofer voor een Sticke Fest:
50l - 1.055 - 53 IBU
7,5 kg munchener
2,5 kg pils
100g tarwekleurmout (of substituut)
FWH 40 Spalt Select (5.3%)
Bitter 55 MAgnum of Taurus (13,5%)
Aroma 40g Spalt Select bij einde koken of zelfs koudhoppen.

Herman

Wellicht brouw ik dit laatste recept nog dit weekend met US56 als gist.

Adrie

Koudhoppen? Dat heb ik bij geen enkele alt uit de binnenstad geproefd. Hoewel het bij de Uehrige wel zou kunnen. Het is in ieder geval zeker niet gebruikelijk.

Leuke info, trouwens, Herman. Er zijn blijkbaar meerdere wegen die naar Düsseldorf lopen. Bij het proeven van alle binnenstad-Alten was me al opgevallen dat Alts eigenlijk best wel veel van elkaar verschillen in hopsmaken en -aroma's, geroosterdheid, caramelsmaken, bitterheid en kleur. Hoezo nauw omschreven biertype?

kellermeister

Een weg is te proberen de zelfde ingredienten te gebruiken.  Een andere is vele mouten te proeven om de richtige gesmak te vinden.

misschien in een toekomstige experiment kan je ook proberen:

3% melanoidin
3% caramunich
0.5% carafa

dit is voor mij de magische altbier combinatie.

de rest is halve/halve pilsner en munich mout.
maischen bij 65C
Spalt - 30g per 10l
Wyeast 1007 - een betrouwbar gist

kellermeister


Herman

Citaat van: Adrie op 15-12-2005  16:09 uKoudhoppen? Dat heb ik bij geen enkele alt uit de binnenstad geproefd. Hoewel het bij de Uehrige wel zou kunnen. Het is in ieder geval zeker niet gebruikelijk.
Vond ik inderdaad ook wel frappant, maar ach, waarom niet? Wellicht leuk om een deel apart te houden en es uit te proberen hoe het bij een Alt smaakt. Lekkerrrrrr!

MO

iedereen de link van Kellermeister gelezen: oa
(1) de monomout alt wordt uitgelegd (Schumacher Alt, which is made from just one type of Munich malt (which I happen to know is Weyermann Munich Type I producing a wort of 5.1 - 7.3¡ãL/SRM )
(2) sommige alts worden aangekleurd met SINAMAR (This is a patented tincture made by the Weyermann Malting Company of Bamberg. It was invented n 1903. It is made entirely made from a vacuum-evaporated, unhopped beer brewed just from dehusked Weyermann Carafa malt. Because the grain base of this product is dehusked, there is no bitterness associated with this liquid, just dark concentrated color. Because it is made entirely from barley, it meets the requirements of the German Reinheitsgebot, which makes it a legal ¡°additive¡± to beer)

wat een geniale info!

en: er was in Amerika Sticke Alt van het vat verkrijgbaar en een liefhebber had daar gewooon 8 uur autorijden voor over! Dan zit je hier halverwege Europa!


Adrie

Citaat van: MO op 16-12-2005  09:24 u(1) de monomout alt wordt uitgelegd (Schumacher Alt, which is made from just one type of Munich malt (which I happen to know is Weyermann Munich Type I producing a wort of 5.1 - 7.3¡ãL/SRM )

Het was inderdaad bij Schumacher dat men vertelde dat het bier met 1 mout wordt gebrouwen. Toch leek het bier donkerder dan het gebruik van enkel die mout doet vermoeden. Waarschijnlijk speelt een langere kooktijd hier een rol?

Schitterende info in die link, bedankt Kellermeister! Vooral die info over verschillende caramouten en hun effect op het resultaat is heel waardevol. Zouden CaraVienne of CaraRed niet meer geschikt zijn voor een Alt dan CaraMünich?

kellermeister

Ik heb carared geprobeerd maar was niet tevreden met het gesmak en kleur.  OK maar niet uitstekend.   Maar dat kan wel aan andere ingredienten of procedure of wat anders liggen.  Caramunich was echt lekker, gaf de juiste kleur en gesmak. ik wil Diebels klonen, of verbeteren met een beetje meer gesmak.

Ik heb de volgende gesmak en kleur mouten geprobeerd, in verschillende combinaties:

munich
donker munich
carared
caramunich
donker crystal
melanoiden
aromatic
caraamber
gerosteerde gerste
zelf gerosteerd pale mout
chocolade
carafa
special b

carafoam heb ik nog niet geprobeerd.  Choco moet ik nog eens proberen.  Er is ook een tarwe choco of zoiets dat lijkt interessant.

Soms is het moeilijk te zeggen welke mout geeft een bepaalde gesmak, want ze zijn meestal als combinatie in een recept.

Er zijn zeker honderden mogelijk lekker alt recepten en varianten.  bij voorbeeld, 1% special b geeft een super kleur een en interessante bijgesmak, 1% dark crystal ook zo.

kellermeister

Het schijnt alsof ik een obsessie met altbier heb.  Eigenlijk is het zo dat mijn vrouw komt uit Kleef, en als een echte Niederrheiner wordt ze boos en begint dure Duitse bieren te kopen als ik geen altbier voorad heb. (zo zie je dat ik ben de Nederlander in ons paar).   Dus moet ik vlink en veel altbier brouwen, en van de herhaling heb ik een beetje geleernt.

Wat betreft mijn vreemde Nederlands, ik heb Duits in Kleef gelernd (Kleefse Plat) en Nederlands in Nijmegen gelernt, (gewoon Nijmeegs), dus weet ik soms niet wat is plat en wat is nijmeegs.  Ik probeer algemeen beschavde Nederlands hier in de hobbybrowen forum te lernen.  Ik probeer mijne taal kennis zo te verbeteren.


Johannes

Citaat van: kellermeister op 16-12-2005  19:02 uIk heb de volgende gesmak en kleur mouten geprobeerd, in verschillende combinaties:

munich
donker munich
carared
caramunich
donker crystal
melanoiden
aromatic
caraamber
gerosteerde gerste
zelf gerosteerd pale mout
chocolade
carafa
special b



 :o  :o  :o Zo dat moeten wel 30 brouwsels zijn jij bent goed besmet met het brouwvirus!

CiteerHet schijnt alsof ik een obsessie met altbier heb.  Eigenlijk is het zo dat mijn vrouw komt uit Kleef, en als een echte Niederrheiner wordt ze boos en begint dure Duitse bieren te kopen als ik geen altbier voorad heb.

LOL! Haha, geniaal! Ik wou dat mijn vriendin kwaad was als het bier op was, nu wordt ze alleen maar kwaad (ok niet kwaad maar ze vind het niet lekker) van brouwluchten in huis!


Ik vind je taalgebruik overigens leesbaar en vermakelijk  :)

:degroeten:

Johannes

Adrie

Eergisteren een Hannen alt geproefd. Deze Alt wordt niet in Düsseldorf maar in Mönchengladbach gebrouwen. De Hannen Alt smaakt inderdaad anders dan de Düsseldorfse Alts: zoeter, voller van body, minder bitter en met duidelijk meer karamelsmaak. Dit bier ligt eigenlijk tussen een Belgische Pale Ale en een Düsseldorfse Alt in, vond ik.

Boeiend, die toch vrij grote verschillen binnen hetzelfde biertype. Er gaat een wereld voor me open.

Dit betekent wel dat er veel keuzes voor een moutstort mogelijk zijn. Voorlopig houd ik me toch maar aan mijn eerder geposte voornemen, wellicht dat ik er nog een paar procentjes caramünich in stop. Vrijdag ga ik brouwen naar het zich laat aanzien.

De temperatuur in de kelder is momenteel 5 graden, dus dat is een mooie temperatuur voor de lagering van de Alt. Ik moet alleen nog even bedenken hoe ik ervoor ga zorgen dat de afkoeling niet te snel gaat. De gist moet zich wel kunnen aanpassen natuurlijk.

Adrie

Citaat van: kellermeister op 17-12-2005  01:35 uHet schijnt alsof ik een obsessie met altbier heb.  Eigenlijk is het zo dat mijn vrouw komt uit Kleef, en als een echte Niederrheiner wordt ze boos en begint dure Duitse bieren te kopen als ik geen altbier voorad heb. (zo zie je dat ik ben de Nederlander in ons paar).   Dus moet ik vlink en veel altbier brouwen, en van de herhaling heb ik een beetje geleernt.

Wat betreft mijn vreemde Nederlands, ik heb Duits in Kleef gelernd (Kleefse Plat) en Nederlands in Nijmegen gelernt, (gewoon Nijmeegs), dus weet ik soms niet wat is plat en wat is nijmeegs.  Ik probeer algemeen beschavde Nederlands hier in de hobbybrowen forum te lernen.  Ik probeer mijne taal kennis zo te verbeteren.

Kellermeister, je bent in ieder geval een kleurrijk figuur hier op het forum. Blijf alstjeblieft komen. Dankzij jou weten we nu (bijna) alles van het brouwen van een alt. Ik begrijp prima wat je schrijft, geen probleem dus met je taal (tenzij je in het Vulcan gaat schrijven).

"Live long and prosper".

MO

Hannen alt vond ik erg tegenvallen (Geur:beetje karton, ozon-achtig; Schuim:   erg goed, vrij veel; Smaak: dun, nare bitter, vervelende caramel, te weinig koolzuur, licht zurig; Beoordeling:Slecht). Als ik zo eens door mijn aantekeningen fiets, vond ik alleen de alten uit Dusseldorf zelf lekker (zonder dat tijdens het proeven te beseffen). Uitzondering was Clarissen alt van Hoevels Hausbraeurei uit Dortmund.

Er zijn zelfs alten in Billigbier stijl. Oettinger heeft een alt en Traugott Simon ook. Ik vond het beide niet eens zulke slechte bieren maar ze zijn echt onvergelijkbaar met een Uerige, Fuchschen, Gatz, Dussel, Diebels etc.

Kortom: ik pleit ervoor om alleen de alten uit dusseldorf zelf te beschouwen als the real thing.


kellermeister

Diebels komt uit Issum, niet Altstadt Dusseldorf.  Het is een beetje anders als de Dusseldorfer.  Maar de D-dorfer verschillen ook onder elkaar.

Adrie

Jammer, brouwvrienden, maar het brouwen van de Alt wordt een dag uitgesteld. Ik ben er vanavond niet toe gekomen om een giststarter te maken, dat ga ik morgenmiddag in alle rust doen en dan kan ik zaterdag brouwen.

Adrie

Heeft een van jullie wel eens gebrouwen met Pacific Jade hop? Ik heb namelijk Spalt Select hop en deze heeft een alfazuurpercentage van 4,4. Als ik op 35 IBU uit wil komen, moet ik 71 gram hop gebruiken en dat is behoorlijk veel, dat kan leiden tot grasachtige bijsmaken die ik niet in mijn Alt wil. Ik dacht er dus aan om een deel van de Spalt te vervangen door Pacific Jade (alfazuur% 12,1). Ik zou dan 19 gram Pacific Jade kunnen gebruiken en 20 gram Spalt Select.

Herman

Ik vraag me af of dat al tot grasachtige bijsmaken zal leiden. Ik heb in ieder geval geen ervaring met Pacific Jade, maar proberen kan geen kwaad.

Adrie

Nou, 71 gram, dat is bijna 4 gram hop per liter wort. Deze hoeveelheden zitten naar mijn ervaring in de gevarenzone. 40 gram hop per 25 liter niet. Ik heb nog even in mijn oude recepten gekeken. Bieren met meer dan 5 gram hoppellets per liter wort of jongbier hebben een dergelijk bijsmaakje of in ieder geval iets waarvan ik denk dat het daarvan komt. Maar ik neem liever geen risico's.

Een korte zoektocht op internet laat trouwens zien dat de Pacific Jade een mooie zuivere bitterheid geeft (had SiriS ook al ergens geschreven) en dat het aroma een beetje richting Saaz gaat met wat citrusachtige en dennenachtige ondertonen. De Spalt Select komt ook richting Saaz, dus ik denk dat de Pacific Jade niet zal misstaan in een alt.

Adrie

Zo, 24,5 liter alt zit onder het waterslot. Hoewel ik dun heb beslagen (4,5 l/kg) en weinig heb gespoeld, kwam het rendement uit op 83%. De dichtheid is dan ook hoger geworden dan gepland: 1053 i.p.v. 1047. Maar ach, daar lig ik niet wakker van.

Ik heb inderdaad 19 gram Pacific Jade en 20 gram Spalt Select gebruikt. Het viel me trouwens op dat de geur van deze twee hopsoorten niet zo heel veel verschillen, het zal dus wel goed komen.

Het wort is twee uur belucht en nu is het wachten op de eerste tekenen van vergisting.

Prettige kerstdagen allemaal!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.