Ruilbieren hobbybrouwendag 2009

Gestart door JWVG, 18-10-2009 11:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

APA 3 (denk ik) van Geert <- zet anders het type (&nummer) óók op het etiket, is niet bijster goed leesbaar met dikke stift op de dop

Licht oranje, net niet helder (wellicht wat gist meegeschonken)
niet te dikke laag schuim, best stabiel.
geur: Citrus, mango (citrus wordt steeds minder)
smaak: zurig, mango, zoetig, en in de verte een beeetje bitter.

Oordeel: Heerlijk. De balans tussen zoetigheid en mango (:weetniet:) is geweldig. Mooi bier. Die mango komt vast uit 1 of andere vage Amerikaanse hop? Welke?

Maarten

En de Weizenbock van Caspar

Een beetje troebelig (licht gelig van kleur), zeker na toevoegen gist (wist niet zeker of dit bij een weizenbock ook moet, heb beiden geprobeerd, maakt niet zoveel uit qua smaak)
beetje stabiel schuim (niet optimaal)
Geur: ietsje vanille/banaan
Smaak: weeig zoet, vanille, banaan, licht bitter, alcohol warmend.
Lekkere volle body

Grappig, dit heeft wel de typische aromas van een weizen (muv kruidnagel), maar niet de frisse doordrinkbaarheid. Een flinke body, alcohol en zoetigheid laten je genieten van kleine slokjes per keer.

Caspar

Bedankt Maarten, je begint trouwens het bier-proeven goed onder de knie te krijgen!

De-Geert

Citaat van: Maarten op 02-11-2009 &nbsp;21:44 uAPA 3 (denk ik) van Geert <- zet anders het type (&nummer) óók op het etiket, is niet bijster goed leesbaar met dikke stift op de dop

Licht oranje, net niet helder (wellicht wat gist meegeschonken)
niet te dikke laag schuim, best stabiel.
geur: Citrus, mango (citrus wordt steeds minder)
smaak: zurig, mango, zoetig, en in de verte een beeetje bitter.

Oordeel: Heerlijk. De balans tussen zoetigheid en mango (:weetniet:) is geweldig. Mooi bier. Die mango komt vast uit 1 of andere vage Amerikaanse hop? Welke?
Bedankt, het is vooral Amarillo (Amerikaans) en een beetje Progress (Brits).

Maarten

Citaat van: Caspar op 02-11-2009 &nbsp;22:07 uBedankt Maarten, je begint trouwens het bier-proeven goed onder de knie te krijgen!

Tja, als je elk biertje wat je in handen krijgt, probeert serieus aan te pakken, gaat het rap. (ligt eraan hoeveel je drinkt :D samenvol)
Ook Randy Mosher heeft geholpen.

Geert, anderen, levert die Amarillo altijd zulke mango's op? of is dat een samenspel met het gist?

Liemingbrouwer

Citaat van: MO op 02-11-2009 &nbsp;21:38 uDe tripel is wel degelijk een proefbrouwsel met een commerciële gedachte, hopelijk later hierover meer.
Dan zou ik toch het alcoholgehalte ongeveer 1% laten zakken, en dit doen ten koste van de mout...
Maar natuurlijk is dit een persoonlijke benadering, de brouwer zal zijn ding wel doen...
Eerdaags eens de commerciële biertjes van de muifelbrouwerij proeven...

De-Geert

Citaat van: Maarten op 03-11-2009 &nbsp;08:08 uGeert, anderen, levert die Amarillo altijd zulke mango's op? of is dat een samenspel met het gist?
Ik denk dat het in dit geval een samenspel is met de Progress, maar Amarillo is wel voor een groot deel verantwoordelijk.


Adrie

Citaat van: Maarten op 03-11-2009 &nbsp;08:08 uGeert, anderen, levert die Amarillo altijd zulke mango's op? of is dat een samenspel met het gist?

Ik heb ook altijd sterk de associatie met mango bij Amarillo, maar sommigen vinden het meer perzik of abrikoos.

Caspar

Mango en perzik herkin ik inderdaad ook terug in Amarillo (en Simcoe).

Maarten

Ik vind het echt een lekker smaakje in bier. Doe daar maar meer van ;D  :elifant:.

Henielma

MO's APA 164a staat op de dop.
7,7% Alcohol

Geur: Amerikaanse hop. Amarillo?

Mooi wit fijn en blijvend schuim.

Kleur: Amber

Smaak: Duidelijk hoparoma met een zachte bitterheid. Goed in balans.

Een lekkere APA. Ik had van een APA van MO verwacht dat deze veel bitterder zou zijn. Maar dat is gelukkig niet het geval.  ;)

Heb je al ergens het recept of hopschema gepost?

MO

Je inspirireert me. Ik neem er ook 1. Het was een experiment om te testen of een meer neutrale bitterhop (merkur) ook een mooi amerikaans hopprofiel zou geven. Het resultaat is: nee, met chinook of columbus als bitterhop heb ik veel lekkerdere APA's gebrouwen. Ik zou nog steeds een amerikaans bier als Muifel USA commercieel willen brouwen, maar Brouwland voert geen Amerikaanse bitterhoppen. De uitkomst van dit experiment was dus enigszins teleurstellend. Maar de smaak is verder gelukkig prima.

gist US05
alleen pale mout
1065-1012
merkur   26,5 g   10,6%   21 IBU   90 min
Cascade   40 g   6,6%   14 IBU      30 min
Cascade   20 g   6,6%   2 IBU      vlam uit
Cascade    26 g (op 20 L) koudhop

De b-versie is zonder koudhop, dat is een heel saai bier geworden met nauwelijks citrus karakter. Die vlam uit hopgift heeft daar helaas niets aan bijgedragen.

RobinB

En Amarillo als bitterhop? Toch meestal 10% alfazuur...?
Nog altijd bij vd Kooy verkrijgbaar...

Henielma

Ik ben net bezig met de brouwplanning van volgend jaar. Iets dergelijks gaat ingepland worden.

Dit recept inspireert me. Temeer omdat ik diezelfde Merkur hop uit Poperinge nog in de diepvries heb. Of het wel of geen APA is maakt me niet uit maar ik vind het in ieder geval een heel geslaagd bier.


MO

Herman, ik heb alle recept details naar je gemaild.

Robin, bedankt voor de tip. Daar had ik helemaal niet aan gedacht!

VEMP

MO tripel 163b

Mooie goudgele kleur, echt wit en romig schuim,
fruitige geur, iets zoetig, maar het leek ergens op
en ik kon het niet plaatsen.
Volmout van smaak en al snel overheerst de
fruitigheid, fruit voert de boventoon, mooie zacht bittere
afdronk, lange nasmaak van mout en bitter, iets droog.
Een echt orgineel bier, heerlijk. Ik heb er van genoten.
Alleen de alcohol was behoorlijk moet ik zeggen.

Complimenten!

De-Geert

Ik heb er gisteren 2 geproefd.

C47 ik weet niet zeker van wie, Henielma?

Het bier is niet heel koud, maar wel koel. Desondanks komt het heeel langzaam de fles uit, maar ik heb ruim de tijd om 't bier mijn glas in te werpen.
Veel schuim, ik krijg het flesje niet ineens in mijn glas leeg. Zeker 2x zoveel schuim als bier, en ik schenk voorzichtig.
Het bier is blond en kraakhelder.  Het witte schuim is vrij grof van structuur.
De geur is moeilijk te beoordelen door de dikke schuimkraag, maar het is vrij zoet-fruitig (als snoepjes) en een beetje zepig.
De smaak is zoetig, maar er zit iets geks in (vooral de nasmaak) alsof het een behoorlijk zwaar bier is maar dan zonder de alcoholwarmendheid.

Ik vind het geen topper, helaas.

Pils van Caspar, uit de koelkast.
Het bier is mooi blond, wat donkerder dan menig commercieel pils. Bijna helder, een lichte waas. Klein schuimkraagje, langzaam inzakkend.
De geur is redelijk neutraal (toegegeven, het bier is vrij koud, net iets te koud, misschien), maar licht moutig.
De smaak begint redelijk bitter, wordt daarna licht moutig-zoetig. De nasmaak is vooral droog, licht samentrekkend, maar niet echt bitter.

Ik vind het een aardig pilsje. Ik mis een beetje dat typische pils-geurtje (zwavel?), en de doordrinkbaarheid is ook minder dan je zou verwachten van een pils. Waar dat precies aan ligt durf ik niet te zeggen, misschien iets te veel body?

Volgens mij kunnen jullie allebei beter.  ;D

Caspar

Thanx Geert... ik mis zelf wat hop-aroma, het zwaveltje proef ik wel een beetje. Ik ga de volgende keer eens een andere gist proberen dan de Wyeast Urquell Lager, kijken hoe dat uitpakt ;).

Henielma

De C47 is mijn MTG blond. Dit wort is gemaakt bij Maasland in het kader van het gistexperiment en door mij vergist met Czech Lager.

Ik ben het met je beschrijving eens. Er zit een ongaangenaam smaakje aan.

MO

Ik heb zojuist de nr 60 van Liemingbrouwer met een vriend soldaat gemaakt. Het was een 75 cl fles. Is dit nu de Duvel light, of de duvel 8%. In ieder geval ben ik zwaar, zwaar onder de indruk van dit bier. Ik heb zelf enkele malen geprobeerd een Duvel achtig bier te brouwen, maar dat is toch erg lastig, het is een gevoelig bier met de lichte kleur en de subtiele smaaksensatie. Maar dit bier was technisch echt 100% perfect, zowel in geur, smaak als uiterlijk. Helemaal de frisheid van de Duvel, gistprofiel helemaal OK, hop ook helemaal goed, wat een prachtig, prachtig bier.

JWVG

Nummer 61 was de Duvel Light, dus ik neem aan dat dit de Duvel was. De Duvel light was ook echt heel erg goed! En dat voor een stijl die ik maar zelden tegenkom in de hobbybrouwsfeer, en vrijwel nooit echt geslaagd!

 :degroeten: JW.

Liemingbrouwer

Citaat van: MO op 07-11-2009 &nbsp;17:54 uIk heb zojuist de nr 60 van Liemingbrouwer met een vriend soldaat gemaakt.

En nu heb je spijt dat je met je vriend gedeeld hebt zeker. >:D

Ik wil nog heel graag van jou weten of de nummer op de capsule in het rood of in het blauw geschreven was?????(persoonlijk gok ik op rood)
Als je het nog weet leg ik het verschil tussen de twee uit!!!
De nummer 60 is de echte "duvel" of de duvel strong 8.5% vol alc.
De nummer 61 is de "licht" versie, als je deze alleen drinkt valt het nog wel mee maar als je hem vergelijkt met de strong versie, dan is het een plat biertje...




Gerb

Citaat van: MO op 04-11-2009 &nbsp;22:44 uHerman, ik heb alle recept details naar je gemaild.

Robin, bedankt voor de tip. Daar had ik helemaal niet aan gedacht!

Dit heeft volgens mij ook met de hoeveelheid cohumulone te maken. In een Amerikaanse IPA verwacht je toch een rauwere hop. In onderstaande tabel heb ik even een aantal genoemde hopsoorten gezet. Merkur, Magnum en Amarillo hebben relatief lage cohumulonegehaltes vergeleken met Chinook of Columbus. Als je geen Amerikaanse hoppen tot je beschikking hebt, denk ik dat je het beste kunt gaan voor Target of Northern Brewer. In ieder geval een hoog cohumulone hop.
 
Columbus30 - 35%
Chinook29 - 34%
Target29 - 35%
Northern Brewer 28 - 33%
Magnum24 - 25%
Amarillo21 - 24%
Merkur18 – 19 %

MO

Vriend Lieming, de afwas is nog niet gedaan, alles ligt nog doorelkaar, de kinderen zijn naar bed aan het gaan. En ik heb zeker geen spijt van het delen van het bier. Niets is me liever dan het delen van een goed bier met lieve vrienden. De 60 is geschreven met blauwe stift. Het was dus een sterke Duvel. Heerlijk! Maar wat betekent het blauwe...?

Adrie

Citaat van: Liemingbrouwer op 07-11-2009 &nbsp;18:32 uEn nu heb je spijt dat je met je vriend gedeeld hebt zeker. >:D

Ik wil nog heel graag van jou weten of de nummer op de capsule in het rood of in het blauw geschreven was?????(persoonlijk gok ik op rood)
Als je het nog weet leg ik het verschil tussen de twee uit!!!
De nummer 60 is de echte "duvel" of de duvel strong 8.5% vol alc.
De nummer 61 is de "licht" versie, als je deze alleen drinkt valt het nog wel mee maar als je hem vergelijkt met de strong versie, dan is het een plat biertje...

Beste Lieming,

Ga je het recept nog met ons delen? Ik ben wel heel benieuwd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.