De voordelen van een dompelkoeler versus een platenkoeler

Gestart door g20, 23-09-2009 13:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dieter

Citaat van: PietO op 21-01-2012  21:54 uNu geef ik mij eindelijk gewonnen: zo'n zwembad koeler daar kunnen we niet tegenop met onze 4 voudige dompelaar  :degroeten:!! Veel brouwplezier ermee Dieter


 :degroeten:

Waw! Zeer mooie brouwketel heb je daar PietO!
Ook goed bedacht zo'n 4X4 bompelaar :groots:

Dieter


PietO

Citaat van: Dieter op 25-01-2012  18:34 uHier onze koeler.


Fantastisch ding om schoon te maken; baas boven baas! ;D

Dieter

Citaat van: PietO op 25-01-2012  20:49 uFantastisch ding om schoon te maken; baas boven baas! ;D

Misschien vervormt de foto een beetje het lijkt een klein model maar de koeler is zo breed als de brouwtafel zelf diep is.
Geen werk aan het poetsen,  alle koppelingen losdraaien en de koeler in een ultrasone apparaat leggen met ontsmetting lekker laten trillen...  even naspoelen en klaar.

bob

Citaat van: Dieter op 25-01-2012  21:25 uMisschien vervormt de foto een beetje het lijkt een klein model maar de koeler is zo breed als de brouwtafel zelf diep is.
Geen werk aan het poetsen,  alle koppelingen losdraaien en de koeler in een ultrasone apparaat leggen met ontsmetting lekker laten trillen...  even naspoelen en klaar.

Hoi Dieter,
Hoe kom je aan zo'n ultrasoon apparaat? en is dat een beetje betaalbaar?

Dieter

Citaat van: bob op 25-01-2012  22:23 uHoi Dieter,
Hoe kom je aan zo'n ultrasoon apparaat? en is dat een beetje betaalbaar?

Ben van opleiding juweelontwerper edelsteenzetter en heb dat materiaal hier nog allemaal liggen.
Zoek eens op http://www.buysschaert.com/PDF/pdf%20per%20rubriek/REINIGEN%20&%20DROGEN.pdf

Maar er zullen vast ook bedrijven in Nederland ultrasone reinigers verkopen.
Heel goedkoop is het niet, maar dan heb je wel wat

RobinB

Ha, grappig. Die hebben wij op het lab ook voor het afnemen vav kweken van implantatie materiaal (orthopedisch).
Zelf heb ik een mini-versie, ook te gebruiken voor sieraden inderdaad.

Dieter

Citaat van: PietO op 21-01-2012  21:54 uNu geef ik mij eindelijk gewonnen: zo'n zwembad koeler daar kunnen we niet tegenop met onze 4 voudige dompelaar  :degroeten:!! Veel brouwplezier ermee Dieter


 :degroeten:

Hoi PietO,

Ik heb jou koeler wat zitten bestuderen en wat blijkt dat het hoe ie nu is eigenlijk geen 4X4 koeler is.
Het water wat in de eerste spiraal al warm wordt loopt door de 2de en de 3 de naar de 4de spiraal ..omdat ze gekoppeld staan.
Ik heb misschien een tip voor je ..
Als je nou eens je darm VOOR ie naar de koelers loopt splitst in 4  en die 4 darmen appart aan elke spiraal monteren en ook 4 uitlaten dan.
Zo bekom je volgens mij meer koelcapaciteit (zo loopt er door elke spiraal koud water en niet alleen de 1ste).
Probeer maar eens volgens mij moet dat dan beter lukken.

Groetjes Dieter

PietO

Citaat van: Dieter op 26-01-2012  13:14 uHoi PietO,

Probeer maar eens volgens mij moet dat dan beter lukken.

Groetjes Dieter
Je hebt helemaal gelijk: hij koelt reeds als een bierkoeler en geen zwembad-koeler zoals die van jou, maar misschien kunnen we er dat van maken. De huidige vorm is echter eenvoudiger te maken en voldoet. Dank voor de tip.

jelle

Nadat afgelopen week mij koelspiraal is geknapt door de vorst,
ben ik er toe over gegaan om een platenkoeler te kopen.
Het is er een uit een valiant ketel.
Schoonspoelen ontkalken en ontsmetten en uitproberen
Filter heb ik wel

PietO

Citaat van: jelle op 14-02-2012  19:13 uNadat afgelopen week mij koelspiraal is geknapt door de vorst,

Altijd even leeg laten lopen na het brouwen voorkomt ook dat er gelijk spuiters ontstaan als je de koeler in het kokend wort zet voor desinfectie.

segtom

Hallo ik heb deze draad eens helemaal doorgelezen en heb nog enkele vragen.
- Wat zou ik het beste gebruiken als beginner de spiraalkoeler of de platenkoeler?
- Die 50 plaatskoeler van de Duitse site zijn daar al ervaring mee ( enkele hebben deze gekocht maar nog geen reactie gezien op het gebruik)
- Is deze moeilijk aan te sluiten en hoe zou ik dit het beste doen (ik wil op termijn 30l-40 l of misschien meer gaan maken)?
- Heb je er een pomp voor nodig?


groeten tom

Jacques

Voor een beginner is een spriraalkoeler wat simpeler.

Gelet let dit antwoord beantwoord ik je overige vragen niet. Ze zijn overigens stuk voor stuk wel terug te vinden via de tag koelen.

Twonky

Ondanks dat je alles via de zoekfunctie kan vinden, wil ik nog wel even een "plus een" doen voor de tegenstroom koeler, ik mocht er eentje ophalen in ruil voor een paar biertjes, en sindsdien ligt mijn platen koeler voor oud schroot....

De tegenstroom koeler koelt net zo goed als een platen koeler, en reinigt net zo makkelijk als een spiraal koeler ;-)

Als het woord koeler valt, dan moet ik dit gewoon kwijt, ik ben er zo blij mee!

Eentje zelf maken is wat meer werk, maar als je van plan bent te blijven brouwen zou ik zeggen, als je het doet, doe het dan in een keer goed!

Zwaai
 :degroeten:

Christian1990

Ik heb net zelf ook een dompel koeler in elkaar gezet. Op zich een makkelijk werkje en hij koelt erg goed, net 10 liter kokend water in ~4 minuten naar 30 ºC gekoeld.




4 meter verwarmingsbuis (staal) genomen, helemaal gepolijst En daar aanknopingspunten op gemaakt voor tuinslang.
Tijdens het pinkster weekend ga ik weer brouwen dus kan ik hem echt goed testen.

jelle

Citaat van: Christian1990 op 09-05-2012  20:36 uIk heb net zelf ook een dompel koeler in elkaar gezet.
4 meter verwarmingsbuis (staal) genomen, helemaal gepolijst
Staal is niet goed,
RVS wel of koper

Christian1990

Hallo Jelle,

Het is geen staal, het is ijzer.

Mocht het niks worden dan draai ik van koper buis wel een nieuwe ;)

bvalkema

CV buizen zijn bijna altijd verzinkt staal. Verzinkt staal is niet geschikt voor bier (alhoewel een koeler misschien nog net zou kunnen, een beetje zink in je wort groeit de gist lekker van maar dan wel éénmalig,) het staal wordt aangetast door de lage pH van het wort

(Giet)ijzeren buizen gebruikten ze vroeger, maar die kan je niet met de hand buigen :P


Christian1990

Ik ben van plan om hem op mijn werk te laten coaten met siliconen.
Dan krijg je er een mooie laag over heen die erg veel kan hebben, alleen het nadeel is dat silicone dan ook weer wat van het koelvermogen weg neem...

Misschien dan toch maar even wat koperen leidingen aanschaffen  :groots:

En ik heb het ook niet met de hand gebogen ^^ daar heb je mooie apparatuur voor ;)

bvalkema

Silicone hardt toch uit onder vrijkoming van azijnzuur? Ook niet echt leuk voor je buizen...

Maar als je toch zo'n leuke machine voor hebt, haal dan een lengte koper, heb je een mooie spiraal hoor :)

ZzemutaHh

Citaat van: segtom op 09-05-2012  11:28 uHallo ik heb deze draad eens helemaal doorgelezen en heb nog enkele vragen.
- Wat zou ik het beste gebruiken als beginner de spiraalkoeler of de platenkoeler?
- Die 50 plaatskoeler van de Duitse site zijn daar al ervaring mee ( enkele hebben deze gekocht maar nog geen reactie gezien op het gebruik)
- Is deze moeilijk aan te sluiten en hoe zou ik dit het beste doen (ik wil op termijn 30l-40 l of misschien meer gaan maken)?
- Heb je er een pomp voor nodig?


groeten tom

Ik heb in december 2011 een 40-plaats koeler van  'een Duitse site' gekocht. Ben de naam van die site ff kwijt, maar stond hier op het forum.
Er zal geen wezenlijk verschil tussen 40- en 50 plaats zijn denk ik.
Toen het buiten nog koud was, en het kraanwater koud was, kon ik mijn 16 liter wort in 2-3 minuten in mijn gistvat krijgen. Als ik niet oppaste werd mijn wort óók ongeveer 10 graden. Dat ding koelt dus als een tierelier. Nu het íetsje warmer wor(d)t, afgelopen weekeinde, gaat de boel in 3 minuten terug naar 18 graden in het gistvat.

Ik viond die platenkoeler helemaal te gek en wel hierom:
- aansluitingen makkelijk te doen via Gardenakoppelingen o.i.d. (ik heb zelf de El Cheapo versie van de Gamma). Ik maak me eerlijk gezegd niet druk over 'voedselveilig' of niet. In die paar minuten contact zal er echt nix gebeuren.
- Na gebruik meteen doorspoelen, doe ik met Chemipro Caustic. Beide kanten op, paar minuten. Ik ontsmet mijn gistvat tijdens het hopkoken door er gewoon 30 liter warme Chemo Caustic oplossing in te maken. wel een beetje duur, maar heel makkelijk. Ik ontsmet de koeler ook tegen het einde van het hopkoken door hiermee te spoelen.  Een pomp is niet nodig. Is dacht ook dat je met een metertje hoogteverschil nooit door die platenkoeler heen kwam maar het is geen enkel probleem. Ik gebruik nu zelfs een kraantje om de stroomsnelheid wat te verminderen. Die caustic vloeistof gebruik ik later (hij is dan nog redelijk warm) om mijn slangen en koeler etc. mee door te spoelen. Daarna wordt alles nog gespoeld met kraanwater dus het gaat schoon de kast weer in.

Ik heb ook nog zon Blichmann Thrumometer gekocht, een thermometer die IN mijn siliconeslang zit, zodat ik met mijn kraantje precies de temperatuur van het gekoeld wort kan regelen. Dat is geinig en handig, want anders moet ik mijn wort eerst weer opwarmen vóór de gist erbij kan!

Ik heb ook gekeken naar het zelf maken van een dompelkoeler maar wat is dat koper duur! Nu heb ik een kant en klaar koeler voor hetzelfde geld en, laten we eerlijk zijn, het koelvermogen van een 40-plaatskoeler is meer dan dat van een dompelkoeler (ook meer dan je ooit nodig zult hebben, maar wat is dar mis mee?)

Tot slot berg zo'n platenkoelertje ook veel kleiner op dan een grote dompelaar.

Maar ieder zijn meug. Je kunt ook een dompelaar nemen. Ik vind mijn platenkoeler echter perfect.

segtom

Beste,

Die caustic heb ik nog niet ik heb wel de oxi maar als ik in Brouwland ben zal ik die mss maar eens meenemen dan als ik voor de platenkoeler ga gaan.
Dus als ik het goed begrijp heb je die 40 of 50 platenkoeler van die ene Duitse site op deze draad gekocht en dan de wateraansluiting met de Gardena achtige koppeling gemaakt en de andere met siliconeslang en ?. Deze spoel je dan na met die caustic.  Hoe zuig je het wort dan aan door de platenkoeler? En heb je misschien een foto van je constructie dat ik er een beter idee van krijg.

groeten

Tom

RobinB

Wat ik doe is mijn pomp voor de koeler zetten en dan door de koeler heen pompen. Zou kan je ook goed recirculeren indien nodig/gewenst.
Als je geen pomp hebt zou ik inderdaad door de koeler aanzuigen.

koffie

Citaat van: segtom op 10-05-2012  18:41 uBeste,

Die caustic heb ik nog niet ik heb wel de oxi maar als ik in Brouwland ben zal ik die mss maar eens meenemen dan als ik voor de platenkoeler ga gaan.
Dus als ik het goed begrijp heb je die 40 of 50 platenkoeler van die ene Duitse site op deze draad gekocht en dan de wateraansluiting met de Gardena achtige koppeling gemaakt en de andere met siliconeslang en ?. Deze spoel je dan na met die caustic.  Hoe zuig je het wort dan aan door de platenkoeler? En heb je misschien een foto van je constructie dat ik er een beter idee van krijg.

groeten

Tom
Gewoon zuigen aan de slang die je in je gistvat hangt. Net als bij normaal hevelen.
Omdat er redelijk veel wort in de koeler past, valt het makkelijk te sturen en zul je geen wort in je mond krijgen :)
Bij mij is de opstelling als volgt: Op een werkank staat de brander met daarop de kookpan. De hevelfilter word in de pan gehangen en de slang aan de koeler. De koeler staat op zijn kant op dezelfde werkbank. Het gistvat staat op de grond. Vervolgens de slang waar het gekoelde wort uitkomt aanzuigen en zodra je wort ziet deze in het vat hangen.

Ik gebruik ook die Duitse koeler (50 platen geloof ik) en in de praktijk blijkt dat 'ie het beste koelt als je de grote openingen voor het wort gebruikt en de kleine voor het koelwater.

segtom

Bedankt voor de info ik denk dan dat ik deze maar ga aanschaffen. (de goedkoopste van de 2 op die links.)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.