De voordelen van een dompelkoeler versus een platenkoeler

Gestart door g20, 23-09-2009 13:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

g20

Deze draad is vanuit het prikbord naar deze plek gekopieerd.
In het prikbord staat de onderstaande oorspronkelijke draad ontdaan van de discussie over de voordelen van een dompelkoeler versus een platenkoeler.




Na enige keren gebrouwen te hebben met mijn platenkoeler, ben ik er achter gekomen dat dit voor mij geen ideaal apparaat is.
Het gaat om een 12 plaats koeler.
Ik zou deze graag willen ruilen tegen een dompelkoeler.
Wie heeft belangstelling.

Edwin

Waarom is het voor jou geen ideaal apparaat?

Edwin

Hopmans

Citaat van: Edwin op 23-09-2009  17:11 uWaarom is het voor jou geen ideaal apparaat?
Niet relevant, dit is een prikbord.


Wild Chocolate

De verkoper geeft aan dat hij niet gelukkig is met het apparaat dat hij probeert te ruilen. Lijkt me dus wel relevant waarom hij er niet tevreden over is, zodat een eventuele gegadigde kan bepalen of dat voor hem ook een probleem is, of juist niet...

Groet,

Remco

EBC

Hij zal wel ontevreden zijn over de koelcapaciteit, maar wat wil je, met slechts 12 platen...

g20

EBC heeft gelijk ,ten eerste ben ik niet tevreden over de koelcapaciteit.
Verdere vind ik het ontsmetten, schoonmaken en aansluiten lastig en veel werk.
Voor mij werkt een dompelkoeler veel makkelijker.

EBC

Citaat van: g20 op 23-09-2009  20:28 uEBC heeft gelijk ,ten eerste ben ik niet tevreden over de koelcapaciteit.
Verdere vind ik het ontsmetten, schoonmaken en aansluiten lastig en veel werk.
Voor mij werkt een dompelkoeler veel makkelijker.

En zo is het maar net!

Maar belangrijker dan gemakkelijk is natuurlijk het effect op de kwaliteit van je bier. Maar dat is van meerdere factoren afhankelijk. En g20 moet doen wat hij wil.

Caspar

Ik ben het wel met g20 eens, platenkoelers zijn lastig schoon te maken... ik hou echt een heel strikt regime aan door de platenkoeler voor gebruik te spoelen met Chemipro Acid en na gebruik met Chemipro Caustic middels een gesloten pomp-systeem. Eens in de drie keer week ik hem ook in de caustic en spoel ik hem uit. Je wilt niet weten wat voor drap er alsnog los-komt.

Oscar

Citaat van: g20 op 23-09-2009  20:28 uVerdere vind ik het ontsmetten, schoonmaken en aansluiten lastig en veel werk.

 ??? Gewoon ff doorspoelen en aansluiten is klik-klik met gardena...

Een 30 platenkoeler zou dan beter zijn. Het voordeel t.o.v de dompelkoeler vind ik dat je in de "gevarenzone" van infectie niet te lang bezig bent. En klaar met filteren is klaar met koelen. En de kwaliteit van je bier gaat er wel op vooruit ben ik van mening.

Maar dat staat hier niet ter discussie...

Broeder Tuk

Ik vind het ook een onding.

En ik heb nog een vraag er over, die zal ik maar even hier stellen dan.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,9557.msg176145.html#msg176145

Oscar

Citaat van: Broeder Tuk op 24-09-2009  19:44 uIk vind het ook een onding.

Je moet er wel mee weten te werken.... ;)

Broeder Tuk

CiteerJe moet er wel mee weten te werken....  ;)

Voor een beginnende brouwer is het niet ideaal. Maar ik moet zeggen dat ik er wel steeds beter mee overweg kan. Maar het schoonmaken is toch een extra handeling die je moet verrichten. Met een dompel koeler heb je dat niet, aangezien je al zo veel handelingen moet verrichten, is het voor een beginner wel prettig als dat niet hoeft.

Maar ik moest zo nodig een platenkoeler hebben want ik dacht dat het de meest ideale oplossing was. Ben er ondertussen achter dat de meest ideale oplossing vaak niet bestaat bij het brouwen. Het gaat erom wat je het meest prettig vindt werken.

Menno

Oscar,

Mijn dubbele RVS-dompel-koeler gaat als een tierelier, hoor!
Voor mij geen extra bewerkelijke platenkoeler. Voor alsnog...

Menno

Oscar

Citaat van: Menno op 24-09-2009  20:33 uMijn dubbele RVS-dompel-koeler gaat als een tierelier, hoor!
Voor mij geen extra bewerkelijke platenkoeler. Voor alsnog...

Koel jij het badwater van je kinderen of zo... >:D >:D >:D ;D ;D ;) :proost2:

Menno

Heb jij mijn koeler nooit gezien dan?  ???

 ;) :degroeten:

Jacques

Citaat van: Broeder Tuk op 24-09-2009  20:16 uMaar ik moest zo nodig een platenkoeler hebben want ik dacht dat het de meest ideale oplossing was. Ben er ondertussen achter dat de meest ideale oplossing vaak niet bestaat bij het brouwen. Het gaat erom wat je het meest prettig vindt werken.

Een waarheid als een koe.

De meest ideale brouwapparaat is voor een groot deel afhankelijk persoonlijke smaak. Toch werkt het ene stukje apparatuur effectiever dan het andere. Nadeel van een platenkoeler is dat het schoonmaken niet zo makkelijk gaat. Eigenlijk heb je naast een platenkoeler ook een pomp nodig. Met behulp van die pomp kun je reinigingsmiddel rondpompen. Door dit steeds te doen na elk gebruik loop je geen enkel risico op verstopping of infectie. Voor het het gebruik kun je dan volstaan met even doorspoelen met heet water.
Tijdens het rondpompen met een loogoplossing ruim ik het een en ander op. Zodoende kost het schoonmaken van de platenkoeler niet te veel tijd.

PietO

Het antwoord op de volgende vraag is beslist ergens te vinden op het forum, maar DMS schijnt snel te ontstaan tussen 70 en 100 graden. Laat nou zo'n dompelkoeler juist de hele brouw uiterst snel uit deze gevaren zone halen (zeker als je hem wat heen en weer beweegt in een paar minuten)  terwijl een platenkoeler juist de hele brouw rustig in deze zone laat zitten en maar een beetje jong bier snel naar de gewenste eindtemperatuur van meestal rond 20 graden brengt! Zie ik dit fout?

Ook ik ben uiterst tevreden met een dubbele RVS-spiraal dompelkoeler: even spoelen (onderdompelen) in het warme koelwater na afloop en klaar met schoonmaken. Daarbij wordt het koelwater opgevangen in 2 bakken: 1 voor de hete "voorloop" en 1 voor de warme rest. Deze extra mogelijkheid heb je niet met een platenkoeler!

Albertus

Citaat van: PietO op 25-09-2009  10:43 uDMS schijnt snel te onstaan tussen 70 en 100 graden. Laat nou zo'n dompelkoeler juist de hele brouw uiterst snel uit deze gevaren zone halen (zeker als je hem wat heen en weer beweegt in een paar minuten)  terwijl een platenkoeler juist de hele brouw rustig in deze zone laat zitten en maar een beetje jong bier snel naar de gewenste eindtemperatuur van meestal rond 20 graden brengt!! Zie ik dit fout??

Dit is een van de redenen waarom ik een dompelkoeler gebruik. Het wort laat ik ronddraaien en binnen 60 seconden zit alle wort onder de 60 ºC. Bij gebruik van een platenkoeler blijft een groot deel van het wort geruime tijd juist in de "gevarenzone".

Bert

Oscar

Citaat van: Albertus op 25-09-2009  11:00 uHet wort laat ik ronddraaien en binnen 60 seconden zit alle wort onder de 60 ºC. Bij gebruik van een platenkoeler blijft een groot deel van het wort geruime tijd juist in de "gevarenzone".

 :neenee: Niet eens. Ik filter en koel in één stap, en ik koel in één stap terug naar ±20 graden. Per eenheid wort, wordt dit terug gekoeld van ± 90-100°c naar ± 20°C in zo'n 3-5 seconden. Die "gevarenzone" is slechts een fractie van een seconde per eenheid wort. Dat red je niet met een dompelkoeler... ;)

Dat wil niet zeggen dat dit een goed koelsysteem is, ik heb er zelf ook jaren met tevredenheid mee gewerkt.

[edit]
Sorry niet goed gelezen... :pan:
[/edit]


Oscar

Citaat van: PietO op 25-09-2009  10:43 umaar DMS schijnt snel te onstaan tussen 70 en 100 graden. Laat nou zo'n dompelkoeler juist de hele brouw uiterst snel uit deze gevaren zone halen (zeker als je hem wat heen en weer beweegt in een paar minuten)  terwijl een platenkoeler juist de hele brouw rustig in deze zone laat zitten en maar een beetje jong bier snel naar de gewenste eindtemperatuur van meestal rond 20 graden brengt! Zie ik dit fout?

Maar waarom in grote brouwerijen dan geen dompelsysteem gebruiken?

RobinB

Citaat van: PietO op 25-09-2009  10:43 uDaarbij wordt het koelwater opgevangen in 2 bakken: 1 voor de hete "voorloop" en 1 voor de warme rest. Deze extra mogelijkheid heb je niet met een platenkoeler!

Als je 2 bakjes gebruikt en recirculeert ook wel volgens mij?

Albertus

Citaat van: Oscar op 25-09-2009  11:09 u:neenee: Niet eens. Ik filter en koel in één stap, en ik koel in één stap terug naar ±20 graden. Per eenheid wort, wordt dit terug gekoelt van ± 90-100°c naar ± 20°C in zo'n 3-5 seconden. Die "gevarenzone" is slechts een fractie van een seconde per eenhied wort. Dat red je niet met een dompelkoeler... ;)

Dat gaat natuurlijk alleen op wanneer je het wort in het vat gedurende het koelen met de platenkoeler op temperatuur houdt.

Bert

Adrie

Citaat van: PietO op 25-09-2009  10:43 uantwoord op de volgende vraag is beslist ergens te vinden op het forum, maar DMS schijnt snel te onstaan tussen 70 en 100 graden. Laat nou zo'n dompelkoeler juist de hele brouw uiterst snel uit deze gevaren zone halen (zeker als je hem wat heen en weer beweegt in een paar minuten)  terwijl een platenkoeler juist de hele brouw rustig in deze zone laat zitten en maar een beetje jong bier snel naar de gewenste eindtemperatuur van meestal rond 20 graden brengt!! Zie ik dit fout??

Je kunt met een platenkoeler het wort eerst terugvoeren in de kookketel totdat alle wort op 70 graden zit. Daarna koel je het wort de gewenste vergistingstemperatuur en voert het naar het gistingsvat. Vooral met biertypen als pils of andere biertypen met veel pilsmout doe ik dit. Het gevaar van DMS is trouwens sowieso geweken als je 100 minuten kookt of als je weinig of geen pilsmout als basismout gebruikt.

Jacques

Citaat van: Adrie op 25-09-2009  12:05 uJe kunt met een platenkoeler het wort eerst terugvoeren in de kookketel totdat alle wort op 70 graden zit. Daarna koel je het wort de gewenste vergistingstemperatuur en voert het naar het gistingsvat. Vooral met biertypen als pils of andere biertypen met veel pilsmout doe ik dit. Het gevaar van DMS is trouwens sowieso geweken als je 100 minuten kookt of als je weinig of geen pilsmout als basismout gebruikt.

Dit is een methode die ik sinds een aantal brouwsels ook toepas. Bevalt mij prima. Alle wort is nel buiten de gevarenzone en ik kan lagere temperatuur bereiken binnen een acceptabele tijd. Je hebt wel wat meer slangen nodig.

William

Begrijp ik het goed dat je eerst koelt tot 70 ºC door gekoelde wort terug te voeren, daarna te whirlpoolen en een tijdje wachten en daarna voor de 2e keer door de platenkoeler halen tot de gewenste vergistingstemperatuur. En laat je dan direct na het koken ook wel de hop en warme breuk uitzakken (bv 5 min)?

Jacques

Vrij snel na het koken begin ik met het filteren door een rvs vlechtwerkfilter. Een gedeelte van de eiwitten en hop is dan bezonken. Na het filter gaat het door de koeler en dan door de pomp om het weer terug te pompen in de brouwketel. Als het wort een temperatuur heeft van 70 tot 65 ºC pomp ik het niet meer terug in de ketel van vang ik het wort op. Op die manier heb filter ik alle hitte trub en een gedeelte van de koude trub uit. Het wort dat ik opvang is zeer helder.

Foxy

Hallo, hier een mening van een echte beginner die op aanraden van Brouwmarkt een platenkoeler heeft gekocht, die mij super bevalt pas 2 x gebruikt maar toch :)
Ik hoor of zie hier alleen maar nadenken over schoonmaken dat doe ik met de aanvoerslang uit de kraan  :) Gewoon laten doorspoelen daarna met sulfiet en citroenzuur ontsmetten is zo gebeurd ook het aansluiten is met het Gadenasysteem een biertje van een cent :dansen:
Ook het koelwater kun je opvangen en hergebruiken en is erg compact op te ruimen wordt niet vies of beschadigingen die op kunnen treden bij zo`n spiraal. ::) Verder kun je mem ook in de vaatwasser of oven doen om te ontsmetten de spiraal niet, gaat niet oxideren een spiraal wel, dat was mijn reden voor een platenkoeler, ook koelt het zeer snel 20 liter in een paar minuten met de kraan half open.
Dat doe ik direct na het filteren van het eiwit  het is dan nog 94 graden als het de koeler in gaat en komt er bij ongeveer 22 graden uit dus besmetting is volgens mij dan niet aanwezig??
Ik hoorde van een brouwer die ik in de winkel trof dat die spiralen erg gauw aanslag vertonen en er weer als nieuw uit komen dat vond hij helemaal niets dus ik wilde dit ook niet vandaar ik een platenkoeler aan heb geschaft.
proost :gistsmile:
Foxy

Hopmans

Citaat van: Foxy op 26-10-2009  19:59 uHallo, hier een mening van een echte beginner die op aanraden van Brouwmarkt een platenkoeler heeft gekocht, die mij super bevalt pas 2 x gebruikt maar toch :)
ik hoo of zie hier alleen maar nadelken over schoonmaken dat doe ik met de aanvoerslang uit de kraan  :)ewoon laten doorspoelen daarna met sulfiet en citroenzuur ontsmetten is zo gebeurd ook het aansluiten is met het gadena systeem een biertje van een cent :dansen:

dus besmetting is volgens mij dan niet aanwezig??

Ha ha, lekker laconiek. Jij hebt nog nooit een echte besmetting meegemaakt.
Ik heb mensen moedeloos zien worden, omdat ze de besmetting maar niet de baas konden.

Maar, ik ken iemand die alleen met citroenzuur spoelt, en die heeft nergens last van, dus het kan wel wat je doet.
Ik denk zelf ook dat je zo'n platenkoeler beter met zuur kan behandelen als met een base, maar ik weet dat niet zeker.

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hopmans op 26-10-2009  20:26 uIk denk zelf ook dat je zo'n platenkoeler beter met zuur kan behandelen als met een base, maar ik weet dat niet zeker.

Nee gewoon af en toe spoelen met loog. Die platenkoelers zijn met koper gesoldeerd, dus een sterk zuur gebruiken is niet verstandig  :neenee: Citroenzuur (met sulfiet) kan wel, maar toch af en toe ff logen... want er blijft wel troep in achter (welke niet altijd voor een infectie hoeft te zorgen)

orangeloo

Hallo,
als beginner ben ik begonnen met een gekregen rvs dompelkoeler.

Nu is mij verteld dat in de zomer een gesloten koelsysteem veiliger is.
Ik ben van plan om een platenkoeler bij Rumour te bestellen.
Maar mijn vraag is nu hoeveel platen in moet bestellen.
Ik brouw nu elke keer 15 liter, maar heb een brouwinstallatie voor 40 liter.
Dus mijn voorkeur gaat uit naar een koeler met een capaciteit voor 40 liter.

Verder vroeg ik mij als beginner af wat ik moet verstaan onder loog.
Kan iemand een merk of naam noemen.
 

Henielma

Volgens mij heb je hiermee een mooie koeler en zou ik als ik die had zeker geen platenkoeler erbij aanschaffen. Deze mooie RVS koeler voldoet prima voor de koelfunctie. Als je deze tijdens het koelen beweegt in het kookvat dan kan je hiermee winters en zomers mooi mee koelen.

kleine Minstreel

Ik gebruik een 10 platen koeler uit een vailiant ketel en meestal is mijn volume in de kookketel rond de 20 Liter en ik koel in 10 minuten terug naar 20 ºC in het gist vat
Deze zomer toen het 30 graden was had ik meer tijd nodig zo'n 20 minuten. Het water dat uit de koeler komt vang ik op en daar maak ik de maische ketel direct mee schoon.

Dit is de uitloop van de koeler en met een T-Stukje heb ik de thermometer bevestigd.


Dit is de platenkoeler alleen de gardena koppeling moet vervangen worden want aan de warmekant vervormd het kunststof.


Loog is een oplossing van natronloog een etsende oplossing die je voorzichtig moet gebruiken. Zelf maak ik de oplossing met gootsteen onstopper van het kruidvat want dit is 100% NaOH (natronloog) het oplossen van 10 gram per liter moet altijd gebeuren met handschoenen en liefst veiligheidsbril. Verder eerst water pakken en daarin de korrels gieten en verder oplossen. Ik maak de platenkoeler maar 1X per jaar schoon met loog ebn verder alleen goed spoelen en bewaren in alcohol.Ik gebruik ook het stoom strijkijzer van mijn vrouw om de koeler te reinigen en tevens te ontsmetten

William

Ik brouw altijd 15 liter en heb zo'n kleine platenkoeler met ongeveer 20 platen. Dit is op zich voldoende om de koelwatertemperatuur te halen al de koelwatersnelheid en wort snelheid goed op elkaar zijn afgestemd. Met een kleine platenkoeler zal het je wat meer water kosten.

Of het nu voor 15 of 40 liter is maakt voor de eindtemperatuur niet uit omdat je ingang- en uitgangstemperatuur van water en wort met elkaar in evenwicht zijn bij een goed functionerende platenkoeler. Groter is niet altijd beter.

Henielma heeft gelijk  met zijn opmerking. Bedenk dat zo'n platenkoeler door z'n gesloten configuratie slechter schoon te maken is. Er zijn mensen die weer overstappen van een platenkoeler naar een dompelkoeler vanwege hygiënische redenen.

Jacques

Citaat van: William op 22-12-2010  11:13 uOf het nu voor 15 of 40 liter is maakt voor de eindtemperatuur niet uit omdat je ingang- en uitgangstemperatuur van water en wort met elkaar in evenwicht zijn bij een goed functionerende platenkoeler. Groter is niet altijd beter.

Een grotere platenkoeler heeft een grotere capaciteit. Het koelen gaat effectiever. Je kunt hierdoor sneller een bepaalde hoeveelheid wort in temperatuur laten dalen. Ik heb een koeler met 30 platen. Als ik er nog een keer eentje zou moeten kopen dan kocht ik er een met 50 platen.

Het schoonmaken is wel een punt van aandacht. Bij een dompelkoeler kun je makkelijker reinigen en zie je eventuele verontreinigingen, dat is niet het geval bij een platenkoeler.

William

Citaat van: Jacques op 22-12-2010  11:34 uEen grotere platenkoeler heeft een grotere capaciteit. Het koelen gaat effectiever. Je kunt hierdoor sneller een bepaalde hoeveelheid wort in temperatuur laten dalen. Ik heb een koeler met 30 platen. Als ik er nog een keer eentje zou moeten kopen dan kocht ik er een met 50 platen.

Het schoonmaken is wel een punt van aandacht. Bij een dompelkoeler kun je makkelijker reinigen en zie je eventuele verontreinigingen, dat is niet het geval bij een platenkoeler.

Dat is wat ik hierboven ook zeg.

Jacques

Citaat van: William op 22-12-2010  11:46 uDat is wat ik hierboven ook zeg.

Ik lees dat jij schrijft dat groter niet beter is...

Qua hygiëne onderschrijf ik inderdaad jouw mening. Echter met een goede reinigingsmethode (steeds goed spoelen en een zeer regelmatig een natriumloogoplossing gebruiken) ervaar ik in de praktijk geen problemen.

William

Citaat van: William op 22-12-2010  11:13 uMet een kleine platenkoeler zal het je wat meer water kosten.

Citaat van: William op 22-12-2010  11:13 uGroter is niet altijd beter.


Citaat van: Jacques op 22-12-2010  11:54 uIk lees dat jij schrijft dat groter niet beter is....

Nee, ik schrijf dat kleiner meer water kost maar dat je daar ook dezelfde worttemperatuur mee kunt halen. Groter hoeft niet altijd beter te zijn. Met een kleiner exemplaar kun je dezelfde eindtemperatuur halen alleen kost het meer tijd en meer water.

Jacques

Citaat van: William op 22-12-2010  12:03 uNee, ik schrijf dat kleiner meer water kost maar dat je daar ook dezelfde worttemperatuur mee kunt halen. Groter hoeft niet altijd beter te zijn. Met een kleiner exemplaar kun je dezelfde eindtemperatuur halen alleen kost het meer tijd en meer water.

Je zegt het zelf. Kleiner kost meer tijd en water. Groter is dus als je op deze parameters let een betere keus.

Maar we bedoelen alle twee inderdaad hetzelfde. We hoeven er niet over te strijden.

William

Citaat van: Jacques op 22-12-2010  12:10 uMaar we bedoelen alle twee inderdaad hetzelfde. We hoeven er niet over te strijden.

So be it ;D

Hein

Markeren de platenkoelende brouwers ook de in en uitgang van wort en koelwater? Ik kan me voorstellen dat bij het gebruik van steeds de zelfde kanalen voor wort alleen die extra met loog moeten worden schoongemaakt of zie ik dan nog wat over het hoofd?

Jacques

Citaat van: Hein op 22-12-2010  13:30 uMarkeren de platenkoelende brouwers ook de in en uitgang van wort en koelwater? Ik kan me voorstellen dat bij het gebruik van steeds de zelfde kanalen voor wort alleen die extra met loog moeten worden schoongemaakt of zie ik dan nog wat over het hoofd?

Bij mijn platenkoeler hebben in- en uitgang van het wort een kleinere diameter dan die van het koelwater. Door mij wordt alleen het wort-kant gereinigd.

EBC

Het kan geen kwaad om de waterzijde te ontkalken. Kalk vermindert de warmteoverdracht aanzienlijk. Gewoon wat schoonmaakazijn of melkzuur erdoor. Onderdompelen in een emmer ontkalkt beide zijden, wel zo handig.

RobinB

Vergeet ook niet je platenkoeler in 2 richtingen te spoelen met loog/reinigingsmiddel. Dat is beter tegen biofilms en evt stroomluwtehoekjes.

Het Alfazuurmannetje

Yup. Als eerst spoelen in tegengestelde richting vd stroomrichting wort. Eventuele vaste deeltjes druk je er zo uit.

Hein

Ik heb een standaard Brouwland 12 plaats koeler met 4 gelijke gelijke in en uitgangen, vandaar de vraag.

Kijk, bruikbare tips! Het tegengesteld door laten stromen wordt opgenomen in het schoonmaakregime.


weed

Citaat van: Hein op 22-12-2010  13:30 uMarkeren de platenkoelende brouwers ook de in en uitgang van wort en koelwater? Ik kan me voorstellen dat bij het gebruik van steeds de zelfde kanalen voor wort alleen die extra met loog moeten worden schoongemaakt of zie ik dan nog wat over het hoofd?

Ja ik wel.
Op de platenkoeler heb ik met een spuitbus en een malletje van krantenpapier de stroomrichting tussen de uitgangen aangegeven door middel van een pijl.
Wort in- en uitgang zijn bij mij slangpilaren terwijl water in- en uitgang Gardena koppelingen zijn.

Ik kan wort en water dus niet verwisselen daarnaast kunnen mijn Gardena koppelingen niet vervormen van de warmte.
Wel kan ik de stroomrichting foutief aansluiten maar door de pijlen tot nu toe altijd foutloos verlopen.

Tijdens koelen maak ik in de maischketel een 6 liter oplossing met natronloog aan die verwarm ik tot een 65 graden.
Als het koelen klaar is en het wort is overgeheveld dan gebruik ik mijn pomp om de loog oplossing rond te pompen door de kogelkraan en platenkoeler enkel aan de wortzijde. Daarna nog eens in tegengestelde richting door de platenkoeler. Dan pomp ik de natronloog over naar de kookketel en pomp heet water door de Maischketel en warmtewisselaar.
Hetzelfde doe ik nog eens enkel voor de kookketel zonder platenkoeler.

De avond voor de brouw laat ik heet water rond stromen door de platenkoeler en beide ketels en mijn pomp natuurlijk.

PietO

Citaat van: weed op 23-12-2010  15:26 uTijdens koelen maak ik in de maischketel een 6 liter oplossing met natronloog aan die verwarm ik tot een 65 graden.
Als het koelen klaar is en het wort is overgeheveld dan gebruik ik mijn pomp om de loog oplossing rond te pompen door de kogelkraan en platenkoeler enkel aan de wortzijde. Daarna nog eens in tegengestelde richting door de platenkoeler. Dan pomp ik de natronloog over naar de kookketel en pomp heet water door de Maischketel en warmtewisselaar.
Hetzelfde doe ik nog eens enkel voor de kookketel zonder platenkoeler.

De avond voor de brouw laat ik heet water rond stromen door de platenkoeler en beide ketels en mijn pomp natuurlijk.

En met mijn dompelkoeler doe ik niets behalve na gebruik even omspoelen in het warme koelwater. Eenvoudig niet??

jelle

Mijn dompelkoeler is dezelfde als de warmtewisselaar van de herms.

orangeloo

Vandaag een platenkoeler gekregen  :groots:
Uit een valliant, 13 platen.
Niet de grootste maar wel gratis.
Nu nog ff lezen hoe schoon te maken

Oscar

Citaat van: orangeloo op 22-03-2011  21:32 uNu nog ff lezen hoe schoon te maken

Hete loog er door pompen...

orangeloo

Citaat van: orangeloo op 22-12-2010  10:35 uVerder vroeg ik mij als beginner af wat ik moet verstaan onder loog.
Kan iemand een merk of naam noemen.
 
CiteerLoog is een oplossing van natronloog een etsende oplossing die je voorzichtig moet gebruiken. Zelf maak ik de oplossing met gootsteen onstopper van het kruidvat want dit is 100% NaOH (natronloog) het oplossen van 10 gram per liter moet altijd gebeuren met handschoenen en liefst veiligheidsbril.
Nog meer tips over loog???

Oscar

Citaat van: orangeloo op 22-03-2011  22:55 uNog meer tips over loog???

Loog = NaOH, oftewel natriumhydroxide Dit is een groot bestandsdeel van gootsteenontstopper. En zoals je als aangeeft is die van 't kruidvat 100% natronloog  :)  Er zijn ook versies waar zilveren bolletjes in zitten! Dat is dus geen 100% NaOH  :)

Adrie

En ook een keer schoonmaakazijn erdoor om kalkaanslag op te lossen. Kalkaanslag verlaagt de warmteoverdrachtscapaciteit sterk.

MO

Is je koeler van RVS of koper? Koper kun je absoluut niet reinigen met loog.

Broeder Tuk

Moeten de nadelen van een dompelkoeler niet genoemd worden?

1 Het volume-: Als de pan vol zit past ie er niet meer bij in. ( Beetje vervelend als je daar op het laatst pas achter komt  ;D)
2 Als je hem er net bij in hebt gegooid duurt het zeker een kwartier voordat het wort weer kookt.
3 Lekkende koppelingen.
4 dompel koeler wordt net een geiser uit IJsland als je hem in het wort gooit zonder de slangen er aan.


Al met al heb ik liever deze nadelen als dat ik de platenkoeler moet reinigen.

Albertus

Citaat van: Broeder Tuk op 29-03-2011  18:50 uMoeten de nadelen van een dompelkoeler niet genoemd worden?
1 Het volume-: Als de pan vol zit past ie er niet meer bij in. ( Beetje vervelend als je daar op het laatst pas achter komt  ;D)
Hij past er wel in omdat een deel van het wort is verdampt tijdens het koken.

Citeer2 Als je hem er net bij in hebt gegooid duurt het zeker een kwartier voordat het wort weer kookt.
Bij mij maar vier minuten. :weetniet:

Citeer3 Lekkende koppelingen.
Goede koppelingen nemen, Geen Gardena's, die gaan lekken wanneer ze heet worden.

Citeer4 dompel koeler word net een geiser uit IJsland als je hem in het wort gooit zonder de slangen er aan.
Zorg dat er geen water meer in zit, dan heb je daar ook geen last van.

CiteerAl met al heb ik liever deze nadelen als dat ik de platenkoeler moet reinigen.
Inderdaad.

Bert

Jacques

Citaat van: Broeder Tuk op 29-03-2011  18:50 uAl met al heb ik liever deze nadelen als dat ik de platenkoeler moet reinigen.

Als je een pomp hebt dan valt het reinigen reuze mee. Reinigingsmiddel rondpompen door platenkoeler, slangen en pomp gaat allemaal in één moeite door. Even naspoelen met schoon water en je bent klaar.

Broeder Tuk

Citaat van: Albertus op 29-03-2011  19:03 uBij mij maar vier minuten. :weetniet:

Bert

Hoeveel meter is die van jou? (Die van mij is rvs 20 meter gok ik zo).

 En hoe doe je dat dan?

Ik vul hem nu met een zo heet mogelijk water en dan gooi ik hem erin. En dan nog duurt het heel lang.

Ik meende ook dat je niet zomaar al het water er uit kon krijgen.

Broeder Tuk

Citaat van: Jacques op 29-03-2011  21:13 uAls je een pomp hebt dan valt het reinigen reuze mee. Reinigingsmiddel rondpompen door platenkoeler, slangen en pomp gaat allemaal in één moeite door. Even naspoelen met schoon water en je bent klaar.

Ik heb een pompje. Maar aan het eind van een brouwdag, dan moet ik al sowieso nog 2 uur schoonmaken meestal. Om dan ook nog eens dat klereding schoon te maken. Is mij te veel.

Jacques

Ik gebruik mijn pomp sowieso voor het rondpompen van mijn wort tijdens het filteren. Die moet dus schoongemaakt worden. De platenkoeler gebruik ik om al te koelen terwijl ik het gekookt wort filtert. Bij mijn manier van werken kost het schoonmaken van de platenkoeler geen extra tijd.

Broeder Tuk

Citaat van: Jacques op 29-03-2011  23:18 uIk gebruik mijn pomp sowieso voor het rondpompen van mijn wort tijdens het filteren. Die moet dus schoongemaakt worden. De platenkoeler gebruik ik om al te koelen terwijl ik het gekookt wort filtert. Bij mijn manier van werken kost het schoonmaken van de platenkoeler geen extra tijd.

Dan pak je dat beter aan als mij.
Het zijn toch altijd een aantal extra handelingen?

- je moet het wort uit de slangen spoelen
- een emmer met reinigingsmiddel klaar zetten
- die laat je circuleren
- die circulatie draai je om
- dan spoelen met water
- dat draai je ook een keer om
- dan spoel je dat nog een keer voor de zekerheid met water.

In mijn realiteit duurt dit allemaal te lang, want het eind product is al klaar.

Ik denk dat ik een keer bij je moet komen kijken hoe jij dat doet.

Albertus

Citaat van: Broeder Tuk op 29-03-2011  22:01 uIk vul hem nu met een zo heet mogelijk water en dan gooi ik hem erin. En dan nog duurt het heel lang.

Beter leeg, dat water dat je er in doet moet ook 100 ºC worden en dat kost tijd.
Leeg maken gaat bijna vanzelf, na het koelen één slang losmaken (degene die aan het hoogste deel van de spiraal zit)  en de spiraal leeg laten lopen. Laatste restje door wat manipuleren verwijderen.

Bert

Jacques

Citaat van: Broeder Tuk op 29-03-2011  23:36 uDan pak je dat beter aan als mij.
Het zijn toch altijd een aantal extra handelingen?

- je moet het wort uit de slangen spoelen
- een emmer met reinigingsmiddel klaar zetten
- die laat je circuleren
- die circulatie draai je om
- dan spoelen met water
- dat draai je ook een keer om
- dan spoel je dat nog een keer voor de zekerheid met water.

In mijn realiteit duurt dit allemaal te lang, want het eind product is al klaar.

Ik denk dat ik een keer bij je moet komen kijken hoe jij dat doet.

Het is heel simpel. Omdat ik een pomp gebruik tijdens het filteren moet ik deze handelingen sowieso doen. Overigens draai ik de circulatie bij een reinigingsactie niet om. Wel draai ik met de koeler tijdens het spoelen. Dat doorspoelen gaat snel. Even de aanzuigslang uit de emmer halen en aansluiten op de kraan. Dankzij snelkoppelingen gaat dat allemaal heel snel.

orangeloo

Gisteren tijdens een brouwsessie mocht ik gebruik maken van een 50 platenkoeler. Kokkie bedankt.
Ik kon nu dus mooi het verschil testen / meten. :lessmile:
Mijn dompelkoeler is van een rvs 13 mm buis. 13 slagen van 85 cm = ruim 11 meter.
De laatste brouwsessie (15 liter) ruim 45 min. koelen van 100 naar 24 graden, waterverbruik geschat 75-85 liter water.
Nu met een 50 platenkoeler ruim 4 min. koelen van 100 naar 21 graden, water verbruik 86 liter. Volgens meterstanden.

Kortom ruim 10 x  keer sneller met de platenkoeler en nagenoeg hetzelfde waterverbruik. :brouwen:

 

Johannes

Dan heb je vast niet geroerd tijdens het koelen met de dompelkoeler?

orangeloo

Citaat van: Johannes op 02-12-2011  22:03 uDan heb je vast niet geroerd tijdens het koelen met de dompelkoeler?
Toch wel, niet aan één gesloten, maar toch om de paar min.  :brouwen:

EBC

Vergis je niet in het verschil tussen 24 en 21 ºC. Het kan je nog wel eens veel water kosten om die drie graden weg te koelen met de dompelkoeler...

Of de dompelkoeler heen en weer bewegen, dan is die vast een heel stuk sneller.

Zeker weten dat je de platenkoeler had aangesloten in tegenstroom?

orangeloo

Citaat van: EBC op 02-12-2011  23:22 uVergis je niet in het verschil tussen 24 en 21 ºC. Het kan je nog wel eens veel water kosten om die drie graden weg te koelen met de dompelkoeler...

Of de dompelkoeler heen en weer bewegen, dan is die vast een heel stuk sneller.

Zeker weten dat je de platenkoeler had aangesloten in tegenstroom?

inderdaad is 3 graden met een dompelkoeler is nog een hele boel water, en heen en weer bewegen heb ik gedaan.

Ja, zeker weten dat ik de platenkoeler goed heb aangesloten,
waarom? Kan het nog sneller dan, of bedoel je met minder water?

Edgar

Citaat van: orangeloo op 02-12-2011  22:02 u(15 liter) ruim 45 min. koelen van 100 naar 24 graden, water verbruik geschat 75-85 liter water.

Aardig natuurlijk, zo'n vergelijking, maar dat is een extreem inefficiënt gebruik van een dompelkoeler. Ik bedoel dan in ieder geval qua tijd; het kan veel sneller. En dat hangt inderdaad volledig af van de mate van beweging tijdens het koelen.

Ik ben het wel eens hoor, dat je met een platenkoeler beter kunt koelen, maar er staan flinke nadelen tegenover (infectierisico, gedoe om dat te voorkomen), het is maar net wat iemand belangrijk vindt. De simpelheid van een dompelkoeler spreekt mij nogal aan, net als het feit dat je het bier in zijn geheel, zonder pomp, uit de DMS-zone (<80°) sleurt in heel weinig tijd.

Ben je zeker van die liters? Dus bij de dompelkoeler stond de kraan op 2 liter per minuut en bij de tegenstromer op 20? Enfin, het blijft een aardige vergelijking. :duimop:

orangeloo

Citaat van: Edgar op 02-12-2011 &nbsp;23:51 uDe simpelheid van een dompelkoeler spreekt mij nogal aan, net als het feit dat je het bier in zijn geheel, zonder pomp, uit de DMS-zone (<80°) sleurt in heel weinig tijd.

Ben je zeker van die liters? Dus bij de dompelkoeler stond de kraan op 2 liter per minuut en bij de tegenstromer op 20? Enfin, het blijft een aardige vergelijking. :duimop:
Ik heb geen pomp, doe dus alles op zwaartekracht.
Over de liters bij de platenkoeler ben ik heel zeker, heb de waterstanden genoteerd van de watermeter.
Bij de dompelkoeler vulde ik een vat, 50 liter dus, voor de afwas. En deze was ongeveer op 2/3 van de koeltijd vol.

Verder stond de kraan bij de platenkoeler vol open, en bij de dompelkoeler niet om deze de tijd te gunnen daadwerkelijk de warmte in zich op te laten nemen.

Edgar

Citaat van: orangeloo op 02-12-2011 &nbsp;23:58 uIk heb geen pomp, doe dus alles op zwaartekracht.

Dat is goed te zien op de foto.



CiteerVerder stond de kraan bij de platenkoeler vol open, en bij de dompelkoeler niet om deze de tijd te gunnen daadwerkelijk de warmte in zich op te laten nemen.

En dat is mijn punt wat betreft de tijd, hoge doorstroming met continue, stevige beweging geeft een vele malen snellere koeling. Maar het is meer werk, je kunt dus geen pijp gaan stoppen zoals bij een platenkoeler.

orangeloo

Citaat van: Edgar op 03-12-2011 &nbsp;00:02 uEn dat is mijn punt wat betreft de tijd, hoge doorstroming met continue, stevige beweging geeft een vele malen snellere koeling. Maar het is meer werk, je kunt dus geen pijp gaan stoppen zoals bij een platenkoeler.
Gelukkig ga ik nog wel een keer brouwen en zal dan nog eens net me dompelkoeler koelen.
En dan de kraan ook vol open, en de meterstanden noteren.

Wordt vervolgt. :brouwen:

Oscar

Citaat van: Edgar op 02-12-2011  23:51 umaar er staan flinke nadelen tegenover (infectierisico, gedoe om dat te voorkomen),

Hier gaan altijd mijn haren een beetje van overeind staan, want dit wordt altijd gezegd door de brouwers met smetvrees  ;D ;) Dat infectie risico is er dus niet of nauwelijks als je op een normale manier te werk gaat. Dus na gebruik in tegenstroom met heet kraan water doorspoelen en voor gebruik ff in je favoriete desinfectans. Gegarandeerd geen infecties op die manier !! (ik dus niet). Bijkomend voordeel dat je de koude wort in je gistvat kunt laten kletteren (= beluchten) einde koelen gist erbij deksel erop en gaan met die vergisting!

Edgar

Blijven ademhalen. Ik zeb geen smetvrees en zeg het toch. Noem me gerust een eigenwijs stuk vreten als dat oplucht.

Niet-prof-brouwers kunnen veel fout doen met het reinigen van tegenstroomkoelers, en het is hoe dan ook meer gedoe dan het afspoelen van een spiraal. Want meer is daarvoor niet nodig.

Aan de positieve kant: je hebt nog haar. ;)

Oscar

Citaat van: Edgar op 03-12-2011  01:25 uNiet-prof-brouwers kunnen veel fout doen met het reinigen van tegenstroomkoelers, en het is hoe dan ook meer gedoe dan het afspoelen van een spiraal. Want meer is daarvoor niet nodig.

Na het koelen, de waterkant op de wortkant aansluiten (in tegenstroom) warme kraan open en gaan...hoeveel goede is dat ?? De slangen liggen er toch al. Bij mij is het 1 min werk, de rest gaat vanzelf. Dat noem ik geen gedoe mijn vriend... :)

Edgar

En nu wil de juf weten precies hoeveel kafjes en hopblaadjes er in je koeler verstopt zitten.

De gehaaste, gemakkelijke procedure die je beschrijft is alvast voor sulfiet-adepten die hun boiler op 50 graden hebben staan een infectieverzekering.

Jacques

Citaat van: Edgar op 03-12-2011  01:25 uNiet-prof-brouwers kunnen veel fout doen met het reinigen van tegenstroomkoelers, en het is hoe dan ook meer gedoe dan het afspoelen van een spiraal. Want meer is daarvoor niet nodig.

Het klopt dat het reinigen van een dompelkoeler eenvoudiger is. En je kunt zien dat de koeler schoon is. Voor veel hobbybrouwers is dat een voordeel.

Zelf ik heel tevreden over mijn platenkoeler. Het is zoals Oscar al ook schrijft een kwestie van de juiste dingen doen. Na elk gebruik spoel ik met water en pomp ik een 2% loogoplossing door de koeler. De pomp, koeler en gebruikte slangen worden zo allemaal gereinigd. Erg veel werk is het allemaal niet. En ondertussen kan ik andere dingen schoonmaken. Het is maar wat je prettig vindt.

orangeloo

Ik heb het gebruik van een platenkoeler ook niet als gedoe ervaren.
Ook het reinigen niet, inderdaad gewoon warm water kraan er op aan gesloten, en vervolgens nog gedesinfecteerd.
Ook dat heb ik dan nog staan van de brouwdag dus vervaarde ik niet als extra gedoe.
Mijn hevel / javalfilter desinfecteer ik ook altijd na gebruik, en natuurlijk ook weer voor gebruik. :brouwen:

Johannes

Citaat van: Oscar op 03-12-2011  01:09 uGegarandeerd geen infecties op die manier !!

Daar gaan mijn haren nou recht van overeind staan. Er zijn meerdere professionele brouwers die daar anders over denken. Gegarandeerd geen infecties kun je van spreken bij een dompelkoeler waaraan je kunt zien dat 'ie schoon is.

orangeloo

Citaat van: Johannes op 03-12-2011  09:35 ueen dompelkoeler waaraan je kunt zien dat 'ie schoon is.

Volgens mij zijn bacteriën niet zo heel goed te zien hoor :nut:
Ook niet op een dompelkoeler. Maar inderdaad die hang je nog wel in hete wort.
Dus inderdaad minder / geen risico.
Maar als je weet waar je mee bezig bent en deze risico's wil lopen
is een platenkoeler een prachtig apparaat wat zeer snel zijn werk doet.  :brouwen:

Johannes

Citaat van: orangeloo op 03-12-2011  09:42 uVolgens mij zijn bacteriën niet zo heel goed te zien hoor :nut:
Ook niet op een dompelkoeler. Maar inderdaad die hang je nog wel in hete wort.

Juist, in inderdaad, leuk hoor zo'n platenkoeler. Ik heb er ook een gehad. Moest ik ineens tijdens het brouwen ook nog allerlei pompen en slangen desinfecteren. Veel te veel gedoe. Ik ben terug naar een dompelkoeler. Het ding is ruim 15 meter dus capaciteit zat.

Edgar

Ik feliciteer de mensen die het pompen met loog niet als 'gedoe' ervaren. Ik zie Jacques al staan, met labschort aan, veiligheidsbril op en oogdouche bij de hand. Met precies afgewogen loog en water natuurlijk, want 2% is geen 10%. Ik hoop ook dat er nooit geen slang losspringt. Loog maakt glibberig. ;)

Nogmaals ik gebruik zo'n ding ook graag. Maar hoe je het wendt of keert, er zitten veel meer haken en ogen aan (en ín...) een tegenstroomkoeler en als zich in een brouwerij een infectie voordoet, is de koeler altijd verdachte nummer één.

Een voor ons veel veiliger en zekerder methode van desinfectie van die o zo fijne koelers is volgens mij het koken in een drukpan, uiteraard na reiniging. Het rekenen op chemicaliën is twijfelachtig. Schud maar eens met de koeler tijdens het pompen en zie de luchtbellen loskomen. Waar zaten ze? Juist, net achter dat kafje en dat blaadje.

Jacques

Het pompen met loog is voor mij echt geen gedoe. Een kwestie van loog afwegen in een hoge maatbeker. In de emmer gieten en de maatbeker even naspoelen. Vervolgens de kraan aan de onderkant van de emmer openzetten zodat de pomp zich kan vullen. Het uiteinde van de retourslang vervolgens met een klem vastzetten zodat hij niet weg kan. Want een ongecontroleerde slang met heet loog wil je echt niet hebben.

Een dompelkoeler is eenvoudiger en veiliger schoon te maken. Het is helemaal waar, maar het veilig schoonmaken van een platenkoeler is ook goed te doen.

hansm

Kan jouw platenkoeler tegen loog? Als ik dat doe wordt de loogoplossing langzaam turquoise (door de koper-ionen)

Oscar

Citaat van: Johannes op 03-12-2011  09:35 uDaar gaan mijn haren nou recht van overeind staan. Er zijn meerdere professionele brouwers die daar anders over denken.

Ik heb het over thuis! Op het werk doe ik het anders... ;) en reken maar dat ik het goed doe  :brouwen:

Oscar

Citaat van: Johannes op 03-12-2011  09:47 uMoest ik ineens tijdens het brouwen ook nog allerlei pompen en slangen desinfecteren. Veel te veel gedoe.

Begrijp ik niet. Je moet je gistvat toch ook desinfecteren ? Gooi daar een flinke  hoeveelheid desinfectans in en je slangen en koeler...en je hebt er geen kind aan. Vlak voor koelen haal je het eruit (naspoelen niet nodig) en kun je het gebruiken. Zonder veel moeite is dan alles schoon...

Soms denk ik dat sommige brouwers toch echt veel te veel handelingen doen om iets voor elkaar te krijgen en daardoor dit te onhandig vinden en naar andere methoden gaan zoeken. Niets mis mee, maar ze zetten dan, naar mijn idee, die eerste methode ten onrechte in een "kwaad" daglicht.  ;)

12345

Citaat van: hansm op 03-12-2011  12:34 uKan jouw platenkoeler tegen loog? Als ik dat doe wordt de loogoplossing langzaam turquoise (door de koper-ionen)

Ja, verdomd! Dat was bij mij ook zo! En als je hem wilt ontkalken met warme azijn wordt de hele platenkoeler opeens verkoperd! Lachen  >:D. Waar dat koper precies zit, weet ik niet. Ik denk dat de grote platen van RVS zijn en de afstandsringen om de omtrek van koper.

Citaat van: Edgar op 03-12-2011  09:57 u... Het rekenen op chemicaliën is twijfelachtig. Schud maar eens met de koeler tijdens het pompen en zie de luchtbellen loskomen. Waar zaten ze? Juist, net achter dat kafje en dat blaadje.

En inderdaad is het goed denkbaar dat er (ook tijdens het spoelen met loog en/of zuur lucht in het ding blijft staan.

Jammer is het wel. Een platenkoeler is mooi klein en koelt (vergeleken bij een dompelkoeler) fantastisch.

Van een dompelkoeler wordt vaak gedacht dat als je hem 2 x zo lang maakt, hij ook een 2 x zo grote koelcapaciteit heeft. Dat is niet waar. Je gaat er hooguit 10 - 20% op vooruit.

Oscar

Citaat van: Edgar op 03-12-2011  09:57 uEen voor ons veel veiliger en zekerder methode van desinfectie van die o zo fijne koelers is volgens mij het koken in een drukpan, uiteraard na reiniging.

Pfff....wat een gedoe zeg.... ;D ;D ;D ;D

Erick

Citaat van: Oscar op 03-12-2011  13:28 u(naspoelen niet nodig)
Volgens de verpakking is naspoelen inderdaad niet nodig... En toch proef ik het terug in mijn bier als ik niet naspoel. Proef maar eens een beetje van je desinfectans, dat smaakje komt ook in je bier terug. Het zal voor de veiligheid niet nodig zijn om na te spoelen, maar voor de smaak wel zeker.

Oscar

Citaat van: Erick op 03-12-2011  13:43 uVolgens de verpakking is naspoelen inderdaad niet nodig... En toch proef ik het terug in mijn bier als ik niet naspoel.

En wat gebruik jij?

Erick

chemipro oxi.
(daarna spoel ik tegenwoordig na met ethanol)

Jacques

Citaat van: hansm op 03-12-2011  12:34 uKan jouw platenkoeler tegen loog? Als ik dat doe wordt de loogoplossing langzaam turquoise (door de koper-ionen)

Dat is bij mij ook.
De koeler wordt nagespoeld en op zijn kop gezet tot het volgend brouwsel. Het koper kan vervolgens weer oxideren. Voor gebruik spoel ik even met warm water. En verder is bekend dat gist koperionen opnemen. Niet zo veel om druk over te maken. Voordat het koper volledig opgelost is zijn er heel veel brouwsel voorbij.

hansm

Citaat van: Jacques op 03-12-2011  13:57 uDat is bij mij ook.
De koeler wordt nagespoeld en op zijn kop gezet tot het volgend brouwsel. Het koper kan vervolgens weer oxideren. Voor gebruik spoel ik even met warm water. En verder is bekend dat gist koperionen opnemen. Niet zo veel om druk over te maken. Voordat het koper volledig opgelost is zijn er heel veel brouwsel voorbij.

Eigenlijk ben ik niet bang voor die koper-ionen, maar voor de schade die de loog aanbrengt aan de koeler. Komen er geen micro-putjes in de platen? Kunnen de solderingen er tegen?

Ik heb mijn koeler 1 keer met loog doorgespoeld. Omdat de oplossing verkleurde heb ik Blichmann een mailtje gestuurd. Hij vertelde me dat het gebruik van natronloog geen goed idee was.

Helaas heb ik het mailtje niet meer. Het stond op mijn oude PC en die is vorig jaar gecrashed  >:(

12345

Citaat van: hansm op 03-12-2011  15:44 uEigenlijk ben ik niet bang voor die koper-ionen, maar voor de schade die de loog aanbrengt aan de koeler. Komen er geen micro-putjes in de platen? Kunnen de solderingen er tegen?

Ik heb mijn koeler 1 keer met loog doorgespoeld. Omdat de oplossing verkleurde heb ik Blichmann een mailtje gestuurd. Hij vertelde me dat het gebruik van natronloog geen goed idee was.

Helaas heb ik het mailtje niet meer. Het stond op mijn oude PC en die is vorig jaar gecrashed  >:(

Nou, Hans, ik geloof je blind! Ik denk dat de koper door logen en zuur geëtst wordt en dat is op zich al geen goede zaak. Ook wordt er elke keer wat koper opgelost.

Ik heb er nog geen uit elkaar gehaald, maar ik denk dat het een pakket met RVS platen is die van elkaar op afstand worden gehouden door een soort pakkingen van koper. Hoe je met koper RVS zou moeten solderen, is mij een raadsel  :weetniet: . Ik denk dat men voor koperen pakkingen heeft gekozen omdat koper zacht is en de zaak afsluit onder druk. Het hele pakket wordt met een soort felsnaad in elkaar geperst, zo te zien. Het koper wat het wort "ziet" is per plaat ongeveer 1,5 mm dik en dan rondom, ca 35 cm. dus per plaat een opp van ca 4 cm2.  dus bij 14 platen al zo'n dikke 50 cm2. Dat is een behoorlijk oppervlak om met logen en zuren te lijf te gaan. Ik denk dat je een platenkoeler beter zou behandelen alsof hij van koper was dan van RVS. Ik bedoel: ik heb ook nog wat koper en messing in mijn brouwinstallatie maar ik pieker er niet over om die zo agressief schoon te maken.

Johannes

Citaat van: Oscar op 03-12-2011  13:22 uIk heb het over thuis !! Op het werk doe ik het anders... ;) en reken maar dat ik het goed doe  :brouwen:

Lezen Oscar, lezen.

Edgar

Citaat van: hansm op 03-12-2011  15:44 uEigenlijk ben ik niet bang voor die koper-ionen, maar voor de schade die de loog aanbrengt aan de koeler. Komen er geen micro-putjes in de platen? Kunnen de solderingen er tegen?

Het koper is de soldering, ter info. Koper wordt gebruikt om de rvs-platen mee te solderen. Of zo heb ik het toch begrepen.

Geinige discussie al-bij-al. Grappig om te lezen hoe de platenverdedigers hun levensgevaarlijk onbeschermd gedoe proberen verkopen als een risicoloos fluitje-van-een-cent. Spreekt een platengebruiker.

Citaat van: Oscar op 03-12-2011  13:22 uIk heb het over thuis !! Op het werk doe ik het anders... ;) en reken maar dat ik het goed doe  :brouwen:

Precies, op het werk kan het ding uit elkaar of kan je in een gesloten systeem desnoods urenlang heet rondpompen. Wij zitten met die irritante dichte dozen, superweinig afstand tussen de platen en gepruts met slangen.

Ik vrees dat er zo links en rechts al de nodige loog-accidentjes zullen zijn geweest onder ons forumateurs. En dat die misschien niet direct allemaal even enthousiast en waarheidsgetrouw op het forum verschijnen. Maar goed dat zullen we nooit weten. Als je van jezelf weet dat je niet de handigste bent, of meestal half zat tegen schoonmaaktijd, is een dompelkoeler toch de veilige optie.

12345

Citaat van: Edgar op 03-12-2011  17:51 uHet koper is de soldering, ter info. Koper wordt gebruikt om de rvs-platen mee te solderen. Of zo heb ik het toch begrepen.

Geinige discussie al-bij-al. Grappig om te lezen hoe de platenverdedigers hun levensgevaarlijk onbeschermd gedoe proberen verkopen als een risicoloos fluitje-van-een-cent. Spreekt een platengebruiker.

... op het werk kan het ding uit elkaar of kan je in een gesloten systeem desnoods urenlang heet rondpompen. Wij zitten met die irritante dichte dozen, superweinig afstand tussen de platen en gepruts met slangen.

Nee, het koper is zeer waarschijnlijk niet de soldering. Er zitten waarschijnlijk koperen pakkingen tussen de RVS platen. Zie hierboven.

Ja, het is mogelijk om een ideale platenkoeler te maken, bestaande uit RVS platen en een geschikte kunststof als pakkingen. Verder zit het ding niet met knelpassingen in elkaar geperst maar kun je het met bouten eromheen (of erdoorheen) op elkaar persen en ook weer uit elkaar halen. Jammer genoeg zal zo'n ding een Eurootje of 200 - 300 kosten ...

12345

Herstel: nog wel veel meer: € 1545,- met dichtingen van nitril-rubber.



Misschien ga ik nog wel eens ooit zelf zo'n ding maken met uiteraard een veel kleinere capaciteit.

Oscar

Citaat van: Edgar op 03-12-2011  17:51 uPrecies, op het werk kan het ding uit elkaar

Ongetwijfeld, maar heb gen idee hoe.... :weetniet:

Citaat van: Edgar op 03-12-2011  17:51 uof kan je in een gesloten systeem desnoods urenlang heet rondpompen.

15-30 minuten is meer dan voldoende  ;)

Citaat van: Edgar op 03-12-2011  17:51 uIk vrees dat er zo links en rechts al de nodige loog-accidentjes zullen zijn geweest onder ons forumateurs.

Je hoeft echt niet altijd loog te gebruiken. Bij mij gaat er ongeveer 1x per jaar loog doorheen verder alleen maar wort, warm water en sulfiet/citroenzuur.
Raar toch dat ik geen infecties in mijn bier heb... :weetniet:  ;) :)

Jacques

Citaat van: hansm op 03-12-2011  15:44 uEigenlijk ben ik niet bang voor die koper-ionen, maar voor de schade die de loog aanbrengt aan de koeler. Komen er geen micro-putjes in de platen? Kunnen de solderingen er tegen?

Ik heb mijn koeler 1 keer met loog doorgespoeld. Omdat de oplossing verkleurde heb ik Blichmann een mailtje gestuurd. Hij vertelde me dat het gebruik van natronloog geen goed idee was.

Ik denk dat het allemaal wel meevalt maar zeker weten daarvan ben ik niet. In ieder geval heb ik mijn koeler al heel wat keren doorgespoeld met een een loogoplossing en niets gemerkt van het feit dat de koeler niet goed meer werkt.

Als Blichmann het geen goed idee vond zullen ze wel een idee hebben hoe je zo'n koeler dan wel het beste kunt reinigen. Alleen spoelen ruimt geen eiwitafzettingen weg. En een product verkopen dat niet gereinigd kan worden lijkt mij ook geen optie.

hansm

Citaat van: Jacques op 03-12-2011  20:49 uAls Blichmann het geen goed idee vond zullen ze wel een idee hebben hoe je zo'n koeler dan wel het beste kunt reinigen. Alleen spoelen ruimt geen eiwitafzettingen weg. En een product verkopen dat niet gereinigd kan worden lijkt mij ook geen optie.

Blichmann raadt aan na gebruik de koeler eerst in tegenstroom door te spoelen met heet water, en daarna te reinigen met Powdered Brewery Wash. Ontsmetten voor gebruik kan met Iodophor of StarSan, maar hij geeft aan de koeler niet te lang in de StarSan te laten en goed na te spoelen, omdat het zuur het koper aan kan tasten bij te lange contacttijden.

PBW hebben we hier niet, maar ChemiPro Oxi lijkt daar wel wat op. Ik gebruik dus Oxi om te reinigen en voor gebruik ontsmet ik hem met StarSan.

Jacques

Ok. PBW heb ik als het goed is over een tijdje in huis. Voorlopig kan ik oxi gebruiken, dat werkt inderdaad ook tegen eiwitaanslag heb ik gemerkt. En zo af en toe loog voor het zeker.
Star San heb ik ook in huis. Dus dat is het probleem niet.

RobinB

Citaat van: Edgar op 03-12-2011  17:51 uIk vrees dat er zo links en rechts al de nodige loog-accidentjes zullen zijn geweest onder ons forumateurs. En dat die misschien niet direct allemaal even enthousiast en waarheidsgetrouw op het forum verschijnen.

Waarom zouden slechte/gevaarlijke ervaringen met loog niet gemeld worden?
Ik zou het in ieder geval wel melden, ook als je met de schrik vrij komt...

orangeloo

Ik ben ff aan het zoeken naar een 50 platenkoeler en heb de volgende gevonden:
Deze is 90 KW en kost €69,95 excl. verzending
en Deze 103 KW en kost €84.90 excl. verzending.

Zou er veel verschil zitten tussen deze 2, want mijn Duits is allerbelabberdst.
Ja en ik weet dat dat 13 KW is maar dat bedoel ik natuurlijk niet hé  :nut:

12345

De goedkopere kan een druk verdragen van 20 bar, de duurdere een druk van 30 bar. De werkzame oppervlakte van beide exemplaren is hetzelfde, net als het aantal platen. De duurder is (dus) iets zwaarder uitgevoerd. Aangezien wij amateurbouwers geen van beide drukken ook maar bij benadering gaan halen, lijkt mij de goedkopere zeer ruim voldoende. Je hebt dan al 4 X zoveel platen als de Brouwland platenkoeler. Ik schat zo uit de losse pols, dat je dan haast 2 x zo snel kunt koelen dan bij het Brouwland exemplaar.

Ik zou me ter harte nemen dat je niet te agressief schoonmaakt. Zie hierboven. De meeste platenkoelers zijn helemaal niet ontworpen voor brouwers maar voor CV's. Dan heb je een warmteoverdracht van (CV)water naar (tap)water. Geen mens komt op het idee om die dingen met loog en zuur te reinigen want dat is nooit de bedoeling geweest. Als je dat wilt, moet je naar een zeer speciale en zeer dure platenwisselaar gaan uitkijken.

EBC

Leuke posts!

Het is overigens wél de soldering. De rvs platen worden onder vacuüm met koper aan elkaar gesoldeerd. Je ziet het gewoon zitten tussen de platen.

Slechts spoelen met water is onvoldoende. Aan het wort-in zijde onstaat zeer snel een laagje aankoeksel, dat met water niet zomaar oplost.

Loog? Nooit gebruikt. Ik dompel het apparaat een uurtje in een emmertje PBW oplossing. Niks niet gevaarlijk, prima voor rvs én koper, en brandschoon. Lastig te verkrijgen, dat wel.

orangeloo

Citaat van: 12345 op 04-12-2011  00:35 uDe goedkopere kan een druk verdragen van 20 bar, de duurdere een druk van 30 bar. De werkzame oppervlakte van beide exemplaren is hetzelfde, net als het aantal platen. De duurder is (dus) iets zwaarder uitgevoerd. Aangezien wij amateurbouwers geen van beide drukken ook maar bij benadering gaan halen, lijkt mij de goedkopere zeer ruim voldoende. Je hebt dan al 4 X zoveel platen als de Brouwland platenkoeler. Ik schat zo uit de losse pols, dat je dan haast 2 x zo snel kunt koelen dan bij het Brouwland exemplaar.

Ik zou me ter harte nemen dat je niet te agressief schoonmaakt. Zie hierboven. De meeste platenkoelers zijn helemaal niet ontworpen voor brouwers maar voor CV's. Dan heb je een warmteoverdracht van (CV)water naar (tap)water. Geen mens komt op het idee om die dingen met loog en zuur te reinigen want dat is nooit de bedoeling geweest. Als je dat wilt, moet je naar een zeer speciale en zeer dure platenwisselaar gaan uitkijken.

Dank voor de uitleg. Dat was mij ook opgevallen dat er verschil in max. druk zat. Maar verder kon ik ook geen echte verschillen vinden.
Maar 2 weten meer als 1, dus vandaag de vraag. Ik heb hem gisteren reeds besteld. ( €81,07 incl. verzentkosten)
Die van Brouwland € 80,- is maar 12 platen dus inderdaad deze heeft ruim 4x zoveel platen voor dezelfde prijs
Ik heb 2 platenkoelertjes liggen van 12 platen uit een Valiant, maar hier was ik toch niet zo over te spreken.
Deze gaan dus in de verkoop op Marktplaats. ^-^

EBC

Citaat van: orangeloo op 04-12-2011  09:04 uDank voor de uitleg. Dat was mij ook opgevallen dat er verschil in max. druk zat. Maar verder kon ik ook geen echte verschillen vinden.
Maar 2 weten meer als 1, dus vandaag de vraag. Ik heb hem gisteren reeds besteld. ( €81,07 incl. verzentkosten)
Die van Brouwland € 80,- is maar 12 platen dus inderdaad deze heeft ruim 4x zoveel platen voor dezelfde prijs
Ik heb 2 platenkoelertjes liggen van 12 platen uit een Valiant, maar hier was ik toch niet zo over te spreken.
Deze gaan dus in de verkoop op Marktplaats. ^-^

En dan de waterkraan niet meer vol open zetten, maar doseren tot je de gewenste temperatuur hebt.  ;)

orangeloo

Citaat van: EBC op 04-12-2011  09:41 uEn dan de waterkraan niet meer vol open zetten, maar doseren tot je de gewenste temperatuur hebt.  ;)
Bij de kraan vol open had ik een temp. van 100 naar 21 graden uitstroom. Was voor mij dus gewenst.
En dan had ik nog maar een verbruik van 85 liter water in totaal. En dit alles in krap 4 minuten.  ^-^
Als ik de kraan langzamer zet zal dan de temp. van het uitlopend wort niet stijgen.
En dan moet ik de snelheid van de warme vloeistof weer gaan verminderen.
Dit alles heeft natuurlijk ook te maken met de snelheid van het wort. De warme vloeistof dus.
Deze ging nu door een slang van 12 mm binnen. Zonder kraantje. Dus ook volle snelheid erdoor.

Het grote voordeel van een platenkoeler vind ik de snelheid.  :brouwen:

Oscar

Citaat van: orangeloo op 04-12-2011  09:57 uEn dan had ik nog maar een verbruik van 85 liter water in totaal. En dit alles in krap 4 minuten.  ^-^

Dus jouw kraan geeft zo'n 13 hl per uur?  :o :o :o

EBC

Citaat van: orangeloo op 04-12-2011  09:57 uBij de kraan vol open had ik een temp. van 100 naar 21 graden uitstroom. Was voor mij dus gewenst.
En dan had ik nog maar een verbruik van 85 liter water in totaal. En dit alles in krap 4 minuten.  ^-^
Als ik de kraan langzamer zet zal dan de temp. van het uitlopend wort niet stijgen.
En dan moet ik de snelheid van de warme vloeistof weer gaan verminderen.
Dit alles heeft natuurlijk ook te maken met de snelheid van het wort. De warme vloeistof dus.
Deze ging nu door een slang van 12 mm binnen. Zonder kraantje. Dus ook volle snelheid erdoor.

Het grote voordeel van een platenkoeler vind ik de snelheid.  :brouwen:

Je kan ook meer water door de koeler sturen dan de koeler kan verwerken. De koeler heeft nu eenmaal een maximum capaciteit.

Jacques

Citaat van: Oscar op 04-12-2011  11:59 uDus jouw kraan geeft zo'n 13 hl per uur?  :o :o :o

Volgens mij is dit niets bijzonders. Kijk maar eens hoe snel een emmer van 20 l gevuld is als je je koudwater kraan helemaal openzet.

Oscar

Citaat van: Jacques op 04-12-2011  12:24 uVolgens mij is dit niets bijzonders. Kijk maar eens hoe snel een emmer van 20 l gevuld is als je je koudwater kraan helemaal openzet.

1 minuut de kraan volledig open geeft mij ± 6,5 liter water Dat is dus 3,9 hl per uur. Dan is 13 hl wel erg veel hoor.

orangeloo

Citaat van: Oscar op 04-12-2011  12:29 u1 minuut de kraan volledig open geeft mij ± 6,5 liter water Dat is dus 3,9 hl per uur. Dan is 13 hl wel erg veel hoor.

Net getest:  :brouwen:
10 liter in 30 sec.
Dat is dan 20 liter per min.
Is dan 1200 liter per uur. ^-^

Kokkie

Citaat van: Oscar op 04-12-2011  11:59 uDus jouw kraan geeft zo'n 13 hl per uur?  :o :o :o

Bij mij zelfs 16,4 hL/uur. Met een leidingdiameter van 15 mm en een kogelkraan van 1/2".

orangeloo

Citaat van: orangeloo op 04-12-2011  12:34 uNet getest:  :brouwen:
10 liter in 30 sec.
Dat is dan 20 liter per min.
Is dan 1200 liter per uur. ^-^

Citaat van: Oscar op 04-12-2011  12:29 u1 minuut de kraan volledig open geeft mij ± 6,5 liter water Dat is dus 3,9 hl per uur...dan is 13 hl wel erg veel hoor...

En zie hier het grote verschil, wat ook zeker gevolgen heeft voor de werking van de platenkoeler.  :brouwen:

Oscar

Wow.... denken jullie ook een beetje aan het milieu met zoveel waterdruk?  ;)

orangeloo

Dat er nog zoveel te vertellen valt over een stom stukje ijzer  :nut:
Toch wel grappig en dit vind ik nou leuk aan dit Forum. :duimop:
Van de hak op de tak maar toch allemaal leuke weetjes.  :lessmile:

Kokkie

Citaat van: Oscar op 04-12-2011  12:38 uwow... denken jullie ook een beetje aan het milieu met zoveel waterdruk?  ;)

Ook daar denken we aan. Was bezig met een koelsysteem er tussen te bouwen net als bij een auto. Maar die proef is voorlopig mislukt.
Met 40 liter water kreeg ik water van 100ºC  niet kouder dan 30ºC. Nog even fine-tunen.

Orangeloo had ook een goed idee. In zijn smeerput 2 vaten zetten van 100 L en een er van steeds gebruiken. Het warm water in de andere opvangen. Zo kan het weer afkoelen tot de volgende keer :brouwen:. Dan weer vice-versa
 

orangeloo

Citaat van: Oscar op 04-12-2011  12:38 uWow... denken jullie ook een beetje aan het milieu met zoveel waterdruk?  ;)

Daar wordt aan gewerkt,  :brouwen:
Kokkie heeft al een 1ste proef uitgevoerd om koelwater terug te koelen en te recyclen. Helaas mislukt.  >:D

En ik heb een 2de plan geopperd waar ik zelf wel eens een proefje mee wil doen.
Het plan is namelijk om een vat van 100 liter koel in mijn smeerput te zetten, dus een graad of 14.
Deze dan met een dompelpomp door mijn platenkoeler te pompen en vervolgens het water weer op te vangen in een tweede vat.
dit water kan ik dan weer een volgende X gebruiken. Ik vraag mij alleen af of het water niet te veel verontreinigt door bv algen.

(ok net te laat dus)

orangeloo

Citaat van: EBC op 04-12-2011  12:11 uJe kan ook meer water door de koeler sturen dan de koeler kan verwerken. De koeler heeft nu eenmaal een maximum capaciteit.

Modell    B3-12A-50-2.0
Plattenzahl    50
Länge / Breite / Höhe
(ohne Anschlüsse, in mm)    

191 / 73 / 119
max. Fluss    4m³ / h
Anschlusshöhe    12mm
Inhalt    0,018 l pro Platte = 0,90 Liter
Wirksame Austauschfläche    

0,012 m² pro Platte = ca. 0,60m²
Temperaturbereich    -195°C bis +225 °C
Betriebsdruck    20bar*
Leistung    max. 90kW
Plattenmaterial    Edelstahl AISI 304
Stutzenmaterial    Edelstahl AISI 304
Kreislauf    F1 -> F3 / F4 -> F2
Anschlussstücke    

F1 & F3 1/2" (12,7mm) (nach ISO-G)
F2& F4 3/4" (19,05mm) (nach ISO-G)
Lötmaterial    99,9% Kupfer
Gewicht in kg    2,23

Volgens de specificaties volgens mijn  max. Fluss 4m³ / h ,of kijk ik dan verkeert  :weetniet:

hansm

Citaat van: orangeloo op 04-12-2011  12:59 uVolgens de specificaties volgens mijn  max. Fluss 4m³ / h ,of kijk ik dan verkeert  :weetniet:


Ik moest het bericht van EBC ook 2 keer lezen voordat ik het begreep, maar hij bedoelt de koelcapaciteit, niet de doorvoercapaciteit.
(als hij de doorvoercapaciteit zou bedoelen zou er steeds meer water in de koeler gaan zitten  ;))

koffie

Citaat van: orangeloo op 04-12-2011  09:04 uDank voor de uitleg. Dat was mij ook opgevallen dat er verschil in max. druk zat. Maar verder kon ik ook geen echte verschillen vinden.
Maar 2 weten meer als 1, dus vandaag de vraag. Ik heb hem gisteren reeds besteld. ( €81,07 incl. verzentkosten)
Die van Brouwland € 80,- is maar 12 platen dus inderdaad deze heeft ruim 4x zoveel platen voor dezelfde prijs
Ik heb 2 platenkoelertjes liggen van 12 platen uit een Valiant, maar hier was ik toch niet zo over te spreken.
Deze gaan dus in de verkoop op Marktplaats. ^-^
Enig idee hoeveel kW de platenkoeler van Brouwland is?

NewLine

Citaat van: Oscar op 04-12-2011  12:38 uWow.... denken jullie ook een beetje aan het milieu met zoveel waterdruk?  ;)

Ik gebruik het water uit mijn regenwaterput (8000 liter), en dat loopt er ook terug in, dus verbruik ik eigenlijk geen water.
Ander voordeel is dat dat toch altijd redelijk koel is. In België is zulks een put verplicht en velen gebruiken die om de was te doen, toilet door te spoelen, etc...
Om bier te koelen gaat dus ook.

orangeloo

Citaat van: koffie op 04-12-2011  16:27 uEnig idee hoeveel Kw de platenkoeler van Brouwland is?

Uit een CV is een platenkoeler van 12 platen 28 KW.
Dus die van Brouwland zal daar ook wel in de buurt liggen.

12345

Citaat van: orangeloo op 04-12-2011  16:36 uUit een CV is een platenkoeler van 12 platen 28 KW.
Dus die van Brouwland zal daar ook wel in de buurt liggen.
Voor mij leerzaam om nu te begrijpen dat deze 12-platenkoelers eigenlijk te klein zijn. En een 50 -platenkoeler is niet eens zo heel veel duurder. En hoe hij schoongemaakt moet worden, weet ik nu ook.

Rest nog slechts één klein vraagje: wat is PBW....??? ??? ???
En hebben ze dat bij de Action of zo? of bij Hornbach ? :shelp:
En StarSan heb ik ook nog steeds niet ... (zucht)

maateke

Er zijn nog brouwers die nadenken lees ik.
IK pas dit systeem al enige tijd toe. Het water uit onze regenput jaag ik met de tuinpomp (Gardena) door een dubbele spiraal in het kookvat. Dit werkt prima. Als er geen regenwater water genoeg is, vul ik eerst een flinke kuip vol en laat het water daarin circuleren. Het water bijhouden en eventueel eens verversen.
Opletten als je teveel warm water in je waterput pompt voor de houdbaarheid!
Met zonnige groet (ook voor de zonnecellen) maateke

12345

Zou het niet ideaal zijn, als ik eens mijn fantasie de vrije loop mag laten, om eerst snel tot onder de 80 ºC te koelen met een dompelkoeler en dan de rest met een (kleine 12 plaats) platenkoeler tot ca 20 ºC te koelen?  :denken: 

John

12345: dat plan heb ik ook al maanden in mijn hoofd zitten! Kan spiraal voor warmtewisselaar ook gebruiken als spiraalkoeler. Is overigens niet mijn eigen idee...

RobinB

Wat daarvoor ook werkt is het eerst recirculeren van het wort. Daarvoor heb je uiteraard wel een pomp nodig. ;)
Dus het gekoelde wort gaat terug de pan in en koelt daarmee de inhoud van de pan ook af.

Afhankelijk van de stroomsnelheid van je pomp heb je àl het wort in no-time onder de 80 grC.
Naar gelang de capaciteit van je koeler kan je vervolgens hiermee doorgaan tot je de gewenste uitstroom temperatuur hebt om het in je gistvat te laten lopen. :)

John

Dus wort gaat door platenkoeler en dan terug in ketel tot ± 70 ºC. En daarna door platenkoeler naar gistvat: dat begreep ik al. Heb ooit gehoord dat koelen van 100 naar 70 ºC . Beter of sneller gedaan kan worden met spiraal. Weet alleen helaas niet meer waarom...

Kleine_Schriek

Citaat van: 12345 op 04-12-2011  17:57 uVoor mij leerzaam om nu te begrijpen dat deze 12-platenkoelers eigenlijk te klein zijn. En een 50 -platenkoeler is niet eens zo heel veel duurder. En hoe hij schoongemaakt moet worden, weet ik nu ook.

Rest nog slechts één klein vraagje: wat is PBW....??? ??? ???
En hebben ze dat bij de Action of zo? of bij Hornbach ? :shelp:
En StarSan heb ik ook nog steeds niet ... (zucht)
Jammer genoeg is PBW van dezelfde makers als Star San.

http://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/PBWTech2.pdf

RobinB

Wellicht sneller, ik zou niet weten waarom beter?

Naar mijn ervaring gaat het met recirculeren ook snel onder de 80 grC.
Afhankelijk van de "stap" die je koeler kan maken en/of het biertype kan je inderdaad verder koelen.
In mijn HERMS recirculeer ik tot ca 50-60 grC, vandaar naar het vat. Mijn tegenstroomkoeler heeft wat minder capaciteit dan de hier getoonde platenkoelers.

In mijn pan gebruik ik een spiraal, die gaat inderdaad snel onder de 70 grC, maar de laatste 10 graden (tot 20 grC) gaan erg traag.

Als je een waterverdeler:

met deze:


combineert, kan je van beide de flow regelen.

NewLine


RobinB

Omdat de verkrijgbaarheid hier even slecht is.

Jacques

Citaat van: John op 04-12-2011  19:22 uHeb ooit gehoord dat koelen van 100 naar 70 ºC . Beter of sneller gedaan kan worden met spiraal. Weet alleen helaas niet meer waarom...

Om de vorming van dimethylsulfide na het koken zo veel mogelijk te beperken hoort het hele brouwsel zo snel sla mogelijk is onder de 80 ºC worden gebracht. Met een dompelkoeler koel je het gehele brouwsel.
Maar met een platenkoeler is het ook geen probleem als je het eerste wort dat je afgekoeld hebt weer terug brengt bij de rest van het brouwsel. Dat is de methode die ik volg.

Jacques

Citaat van: RobinB op 04-12-2011  20:21 uOmdat de verkrijgbaarheid hier even slecht is.

Dat is inderdaad heel jammer.
Maar via The Home Brew Shop kun je ze wel bestellen. Om verzendkosten uit te sparen zou je afspraken kunnen maken over een gezamenlijke inkoop met wat brouwers in de buurt.

koffie

Ik overweeg inmiddels sterk om een platenkoeler aan te schaffen (die 50 platenkoeler ).

Begrijp ik nu goed dat met een dergelijke koeler ik in 1 keer naar ~ 20 graden kan koelen?
Kan ik zonder een pomp het wort door de kolere krijgen (op zwaartekracht/hevelkracht? Of moet ik echt een pomp gebruiken?

Ronald_

Daar heb je geen pomp voor nodig! Met een 12plaat uit een CV ketel komen wij zonder problemen naar de 23-25graden

orangeloo

Citaat van: Jacques op 04-12-2011  20:41 uOm de vorming van dimethylsulfide na het koken zo veel mogelijk te beperken hoort het hele brouwsel zo snel sla mogelijk is onder de 80 ºC worden gebracht. Met een dompelkoeler koel je het gehele brouwsel.
Maar met een platenkoeler is het ook geen probleem als je het eerste wort dat je afgekoeld hebt weer terug brengt bij de rest van het brouwsel. Dat is de methode die ik volg.

Op de eerste plaats vraag ik mij af hoelang het duurt met een dompelkoeler onder de 80  ºC  te komen.
Ik heb de laatste brouwsessie (15 liter) in minder dan 4 min. de hele batch gekoeld tot 21  ºC

Verder heb ik als kok geleerd dat de bacteriën zich het best voelen tussen de 20  ºC en 40  ºC, en dat we deze temperatuur dus dienen te vermijden. Verder is er een wet genaamd HACCP, die een kok verplicht eten terug te koelen binnen bepaalde tijden onder de 7  ºC .
Mijn gevoel zegt dus dat je niet alleen zo vlug mogelijk terug moet koelen onder de 80 ºC, maar zo vlug mogelijk moet terug koelen onder de 20  ºC .

orangeloo

Citaat van: Ronald_ op 04-12-2011  21:07 uDaar heb je geen pomp voor nodig! Met een 12plaat uit een CV ketel komen wij zonder problemen naar de 23-25graden

Zoals hier boven ergens te lezen is, is het niet alleen het aantal platen die dat bepaald, maar ook hoeveel liter water je er door kan spoelen. :brouwen:
Maar mocht je interesse hebben in een cv platenkoeler zie  hier

RobinB

Citaat van: Ronald_ op 04-12-2011  21:07 uDaar heb je geen pomp voor nodig! Met een 12plaat uit een CV ketel komen wij zonder problemen naar de 23-25graden

23-25 grC is niet voor iedereen koel genoeg en al helemaal niet voor een ondergister...

RobinB

Citaat van: orangeloo op 04-12-2011  21:16 uMijn gevoel zegt dus dat je niet alleen zo vlug mogelijk terug moet koelen onder de 80 ºC, maar zo vlug mogelijk moet terug koelen onder de 20  ºC .

Je wilt allebei, liefst gecombineerd. :)

John

Dan haal je hem toch gewoon nog een keer door de platenkoeler

12345

Nou Orangeloo, dat snel terugkoelen tot onder de 80 ºC is om de vorming van DSM te voorkomen. Maar hoe dat precies zit, weet ik ook niet.

Elke warmte-overdracht is vooral afhankelijk van het temperatuurverschil tussen de media. Dikte, oppervlakte, stroomsnelheid etc bepalen de overdracht in lineaire zin, maar het temperatuursverschil in kwadratische zin. Daarom werkt een dompelkoeler in het begin fantastisch en daarna steeds minder. Onder de 35 ºC wordt het hangen en wurgen omdat dan de temperatuur van wort en koelwater elkaar beginnen te naderen.

Bij een platenkoeler is dat precies hetzelfde, alleen koel je met een platenkoeler niet de hele pan-inhoud, maar telkens maar een stukje daarvan.

Het idee om eerst de gekoelde vloeistof terug in de pan te leiden en pas als die onder de 80 ºC is, naar het gistvat, lijkt mij net zo'n goed idee en minder omslachtig.  Weer wat geleerd. Maar wie een HERMS heeft, heeft toch al spiralen die hij poetsen moet en die kan hij dan misschien net zo goed gebruiken. Maar proberen wat het handigste is ...
 

John

Toch ga ik de 1e testen uitvoeren met alleen platenkoeler zit ik te denken. Het lijkt me voor de hygiene wellicht beter om de (buitenkant) van de RVS spiraal alleen te gebruiken in een omgeving van water... (:wisselaar). En het scheelt ook nog eens schoonmaakwerk: wat IN water hangt hoeft nauwelijks gereinigd worden. Als resultaat niet bevredigend is kan ik altijd nog anders.

orangeloo

Citaat van: 12345 op 04-12-2011  21:30 uNou Orangeloo, dat snel terugkoelen tot onder de 80 ºC is om de vorming van DSM te voorkomen. Maar hoe dat precies zit, weet ik ook niet.

Ja ik begrijp het verhaal wel, maar waar het mij om gaat is als ik met mijn dompelkoeler 5 min. bezig ben om terug te koelen onder de 80 ºC
heb ik met een 50 platen  koeler al de hele batch gekoeld tot 21 ºC. En dat lijk mij dan nog beter :brouwen:

EBC

Citaat van: orangeloo op 04-12-2011  21:16 uVerder heb ik als kok geleerd dat de bacteriën zich het best voelen tussen de 20  ºC en 40  ºC, en dat we deze temperatuur dus dienen te vermijden. Verder is er een wet genaamd HACCP, die een kok verplicht eten terug te koelen binnen bepaalde tijden onder de 7  ºC .
Mijn gevoel zegt dus dat je niet alleen zo vlug mogelijk terug moet koelen onder de 80 ºC, maar zo vlug mogelijk moet terug koelen onder de 20  ºC .

Dat moet alleen als je al bacteriën in je wort hebt. Als die er niet in zitten, dan maakt het niet zoveel uit. En als het goed is, maakt het daarom niks uit.
Toch niet voor die bacteriën, wel voor eiwitvorming en zo. En eventueel voor die DMS, hoewel ik dat wel heel er veel decimalen achter de komma geneuzel vind.  Daar zou ik me niet te druk over maken. Er zijn vast veel andere zaken te verbeteren in de brouwerij die meer opleveren dan een soort dubbele koeling te bedenken.

orangeloo

Hoe koelen "echte" kleine brouwerijen eigenlijk.
Vaak zie ik daar ook platenkoelers, weliswaar iets groter dan de cv koeler.
Maar koelen die in één keer, of laten doe hun eerste wort ook terug lopen?  :weetniet:

Oscar

Citaat van: orangeloo op 04-12-2011  21:48 uMaar koelen die in één keer, of laten doe hun eerste wort ook terug lopen?  :weetniet:

Tuurlijk pompen die niet terug in de kookketel, dat is kolder op die schaal. Gewoon koelen naar gewenste temperatuur en direct het gistvat in pompen.

orangeloo

Citaat van: Oscar op 04-12-2011  21:59 uTuurlijk pompen die niet terug in de kookketel, dat is kolder op die schaal. gewoon koelen naar gewenste temperatuur en direct het gistvat in pompen.
Ik wil dan niet verwaand klinken maar als ik dan geld uitgeef voor een koeler wil ik toch eigenlijk wel die criterium aanhouden.
Ik ben dan wel een Zeeuw. wel zuinig maar zeker niet gierig.  ^-^

En bij ons zeggen ze altijd goedkope koop is duur koop.
Want dan wil je later toch die goede koeler, en heb je 2x keer kosten gemaakt. :brouwen:

12345

Citaat van: orangeloo op 04-12-2011  21:38 uJa ik begrijp het verhaal wel, maar waar het mij om gaat is als ik met mijn dompelkoeler 5 min. bezig ben om terug te koelen onder de 80 ºC
heb ik met een 50 platen  koeler al de hele batch gekoeld tot 21 ºC. En dat lijk mij dan nog beter :brouwen:

Helemaal mee eens. In dat geval lijkt me terugpompen ook overbodig!  :gistsmile:
Net zoals voorkoelen met een dompelkoeler.
Ik wist niet dat een platenkoeler zó snel was.
Ben benieuwd naar je ervaringen met die 50-platenkoeler!

Jacques

Als het koelen snel gaat hoeft dat ook niet.

In mijn geval pomp ik toch rond voor het filteren. Door meteen te koelen tijdens het rondpompen heb ik twee vliegen in één klap. Het wort koelt snel af een een gedeelte van de koude eiwitten raak ik ook kwijt. Iedereen heeft zo zijn methodes.

12345

Citaat van: Jacques op 05-12-2011  07:50 uAls het koelen snel gaat hoeft dat ook niet.

In mijn geval pomp ik toch rond voor het filteren. Door meteen te koelen tijdens het rondpompen heb ik twee vliegen in één klap. Het wort koelt snel af een een gedeelte van de koude eiwitten raak ik ook kwijt. Iedereen heeft zo zijn methodes.

Bedoel je dan het hopfilteren?

John

Jacques; heb jij een filter om de uitloop van je kookketel (voor de pomp bedoel ik dus) of gebruik je een hevelfilter ook voor het hevelen uit je kooketel? Ik ga whirlpoolen; hoop dat dat voldoende is...

Jacques

Citaat van: 12345 op 05-12-2011  11:14 uBedoel je dan het hopfilteren?

Ja ik bedoel het filteren van het gehopt wort. Het filteren gaat met mijn javalfilter. De uitloop gaat door de platenkoeler en dan door de pomp om het vervolgens terug te pompen naar de kookketel. Na verloop van tijd pomp ik niet meer rond maar wordt het wort mijn CCT ingepompt. Hoelang ik rondpomp ligt aan het feit of ik een ondergistend of bovengistend bier brouw en aan de temperatuur van het leidingwater.

John

Jacques: wat voor pomp heb jij? Ik heb Iwaki's en die kunnen niet tegen 100 ºC. Dacht de pomp NA mijn platenkoeler te zetten hoewel dat zeker niet optimaal is omdat de pomp beter aan de UITGANG geknepen kan worden ipv aan de ingang. Dat zou voor mij een reden zijn om de eerste koeling toch met de spiraal koeler (uit warmtewisselaar) te doen.

12345

Citaat van: John op 05-12-2011  21:48 u... Ik heb Iwaki's en die kunnen niet tegen 100  ºC. Dacht de pomp NA mijn platenkoeler te zetten hoewel dat zeker niet optimaal is omdat de pomp beter aan de UITGANG geknepen kan worden ipv aan de ingang. Dat zou voor mij een reden zijn om de eerste koeling toch met de spiraal koeler (uit warmtewisselaar) te doen.

Klopt met mijn waarneming. Als je de pomp aan de ingang knijpt, trek je lucht in de leidingen. Toch wel een probleem

Iwaki mag niet boven de 80 ºC

hansm

Citaat van: 12345 op 05-12-2011  22:10 uIwaki mag niet boven de 80 ºC


Dat is wat overdreven gesteld. Iwaki garandeert storingsvrije werking tot 80  ºC. Vol-continu-werking op 100 graden is misschien niet de bedoeling met zo'n pomp, maar 20 liter wort van (bijna) 100  ºC in 5 minuutjes door de koeler pompen is geen enkel probleem. Tenminste, bij mij niet  ;)

RobinB

Hier Idem met mijn Iwaki, vooral met het recirculeren zit hij in no-time onder de 80 grC, die start op 95-97 grC deert em niet. :)

Edgar

Ik krijg toch een beetje een klepel-klokgevoel hier. Als je nooit een spiraalkoeler op de juiste manier hebt gebruikt, is het logisch dat je de voordelen van een platenkoeler uitvergroot.

De snelheid van koelen van een spiraalkoeler valt mijlen binnen welke HACCP-norm dan ook. Alweer, mits je hem deftig gebruikt en 'm niet als een zoutzak in het wort hangt.

Nogmaals: spreekt een platenkoelerkoeler sinds 2007, maar ik houd altijd wel van een beetje balans in een vergelijking (zeker met zo'n titel). Spiraalkoelers zijn uitstekend geschikt om wort te koelen, en kunnen dat zeer snel en zeer eenvoudig en met zeer laag risico.

Ik weet niet of er al naar verwezen is, maar in deze draad is ook een pak te lezen over platenkoelers.

Oh en wat betreft Iwaki's en 100°: Als je het de Iwaki niet vertelt, heeft 'ie het niet in de gaten.

Jacques

Citaat van: John op 05-12-2011  21:48 uJacques: wat voor pomp heb jij? Ik heb Iwaki's en die kunnen niet tegen 100 ºC. Dacht de pomp NA mijn platenkoeler te zetten hoewel dat zeker niet optimaal is omdat de pomp beter aan de UITGANG geknepen kan worden ipv aan de ingang. Dat zou voor mij een reden zijn om de eerste koeling toch met de spiraal koeler (uit warmtewisselaar) te doen.

Bij mij gaat er geen wort van 100 ºC door mijn pomp. De koeler zit voor de pomp. Knijpen doe ik na de pomp met een kogelkraan. Zo'n kraan heb ik overigens ook voor de pomp zitten maar die is er voor om te voorkomen dat er wort uit de pomp komt als ik klaar ben en alles opruim. Tijdens het pompen staat deze kraan altijd helemaal open.

Overigens heb ik in het verleden ook gewerkt met een koelspiraal. Werkt in principe prima maar mijn huidige manier van werken bevalt mij beter. Ook omdat ik meteen filter tijdens het koelen. Ieder zijn ding.

orangeloo

Citaat van: orangeloo op 03-12-2011  21:57 uIk ben ff aan het zoeken naar een 50 platenkoeler en heb de volgende gevonden:
Deze is 90 KW en kost €69,95 excl. verzending
en Deze 103 KW en kost €84.90 excl. verzending.

Zou er veel verschil zitten tussen deze 2, want mijn Duits is allerbelabberdst.
Ja en ik weet dat dat 13 KW is maar dat bedoel ik natuurlijk niet hé  :nut:

Zaterdagnacht besteld vanmorgen bezorgt. € 69,95 excl. verzendkosten € 81,07 incl. en volgens de verpakking geen 90 KW maar 110 KW.
Ik moet toegeven die van € 84,90 ( deze heeft Kokkie) is mooier afgewerkt, Heeft nog een gladde afdekplaat bovenop.
maar 50 platen is 50 platen.  :brouwen: Ben weer in mijn nopjes... ^-^


Dorstige Alexander

Uw KW hangt ook af van het type vloeistof die je er doorjaagt en het debiet. Je kan daar niet zomaar een vast getal op kleven.

RobinB

De koper tussenlagen zijn wel heel duidelijk.

Edgar

Citaat van: Dorstige Alexander op 06-12-2011  20:13 uUw KW hangt ook af van het type vloeistof die je er doorjaagt en het debiet. Je kan daar niet zomaar een vast getal op kleven.

Zo'n getal is één of ander ijkgetal water/water bij x l/min, meen ik. Het betekent niks, maar toch zegt het iets. In dit geval zegt het: vette cooler.

Cristijn

Nu heb ik een tijdje in de agrarische sector gewerkt, en daar is nog wel eens een zogenaamde voorkoeler in gebruik, om de melk te koelen van koe-temperatuur tot een graadje of 11. daarna neemt de 'gewone' koeler het over, en die koelt het tot 4 graden.

Tegenwoordig vergroten veel boerderijen hun melkinstallatie en de gebruikte voorkoeler is dan te klein en mogelijk overbodig.
Dit zijn Alfalaval 100% rvs platenwisselaars die open te schroeven zijn.

Zoiets:  http://link.marktplaats.nl/507713468

Idee?


Groet,

Cristijn

12345

Dat is absoluut een prachtig ding, Cristijn. Maar er is dan ook al € 140,- voor geboden. Verder weet ik niet of hij tegen 100 ºC bestand is?

Maar het principe is geweldig: 100% RVS en uitneembaar. Toch denk ik dat er nog wel kunststof pakkingen tussen (moeten) zitten? Dat is verder prima maar die kunststof zou een grens aan de maxim temp kunnen leggen. 

Kokkie

 :lessmile: De pakkingen in zo'n koeler zijn van rubber en het minste dat er in kan zitten is gewoon NBR (nitrile rubber). En dat is bestand tegen 108 ºC
Zo te zien op de foto zijn het "clip-on" pakkingen en dus niet verlijmd. Als ze verlijmd zijn kunnen ze loskomen bij het openen van de koeler. Wat niet echt handig is en de kans op lekkage vergroot. Pakkingen verliezen op den duur wel hun elasticiteit en dienen dan ook na een bepaalde tijd vervangen te worden.
Ideaal aan zo'n koeler is dat je platen heel goed schoon kan maken. Let er wel op bij het in elkaar monteren van de koeler de juiste aanhaalmaat bereikt wordt. Te vast kan ook voor lekkages zorgen. :leren:

Cristijn

Citaat van: Kokkie op 07-12-2011  20:22 u:lessmile: De pakkingen in zo'n koeler zijn van rubber en het minste dat er in kan zitten is gewoon NBR (nitrile rubber). En dat is bestand tegen 108 ºC
Zo te zien op de foto zijn het "clip-on" pakkingen en dus niet verlijmd. Als ze verlijmd zijn kunnen ze loskomen bij het openen van de koeler. Wat niet echt handig is en de kans op lekkage vergroot. Pakkingen verliezen op den duur wel hun elasticiteit en dienen dan ook na een bepaalde tijd vervangen te worden.
Ideaal aan zo'n koeler is dat je platen heel goed schoon kan maken. Let er wel op bij het in elkaar monteren van de koeler de juiste aanhaalmaat bereikt wordt. Te vast kan ook voor lekkages zorgen. :leren:

Klopt allemaal... Maar als je de platen goed nummert dan komt ie altijd weer op de goede manier weer in mekaar. Deze link is maar een voorbeeld. er wordt regelmatig wel wat aangeboden. Kiek moar 'ns!


koffie

Citaat van: orangeloo op 06-12-2011  19:20 uZaterdagnacht besteld vanmorgen bezorgt. € 69,95 excl. verzendkosten € 81,07 incl. en volgens de verpakking geen 90 KW maar 110 KW.
Ik moet toegeven die van € 84,90 ( deze heeft Kokkie) is mooier afgewerkt, Heeft nog een gladde afdekplaat bovenop.
maar 50 platen is 50 platen.  :brouwen: Ben weer in mijn nopjes... ^-^


Ik heb 'm zojuist ook besteld.
Ben heeel benieuwd, we koelen nu met een dompelkoeler maar dat gaat nog wel eens omslachtig.

Oscar

Citaat van: koffie op 12-12-2011  12:47 uwe koelen nu met een dompelkoeler maar dat gaat nog wel eens omslachtig.

Gisteren 25 liter wort gefilterd en gekoeld in 10 minuten... :) (30 platen)

12345

Citaat van: Cristijn op 07-12-2011  21:29 uhttp://link.marktplaats.nl/499813977

Of deze...

Ziet er wat minder mooi uit van buiten, maar ik heb er toch maar een bod op uitgebracht. Het is bij jou in de buurt, hè, Cristijn? Ja, als er nitril-pakkingen tussen zitten, is het een ideaal ding.

Cristijn

Citaat van: 12345 op 12-12-2011  13:47 uHet is bij jou in de buurt, hè, Cristijn?

Nou, ja, het is Friesland, maar voor mij ook wel een klein uurtje rijden hoor!

12345

Citaat van: Cristijn op 12-12-2011  13:51 uNou, ja, het is Friesland, maar voor mij ook wel een klein uurtje rijden hoor!

Ja, ik zag het net. Het ligt bijna aan de Waddenzee en jij zit redelijk in het zuiden van Friesland. Ik zou daar niet eventjes heen rijden vanuit Den Bosch maar het op laten sturen. Het probleem is natuurlijk dat je pas wat over die pakkingen kan zeggen als hij uit elkaar ligt. En of je nog nieuwe kunt kopen?

Die spiksplinternieuwe van hierboven is trouwens van 140 naar 130 gegaan, zag ik net. Het is wel een hele grote, geloof ik ...

Kokkie

Als ik de foto zie op Marktplaats is het een geplakte versie, dus let op met openen dat de pakkingen niet los komen. Is speciale lijm voor om deze terug vast te plakken.
Volgens mij is het een amerikaans produkt en waarschijnlijk moeilijk om aan pakkingen te komen.
Het merk Alfa Laval is hier meer bekender, maar ook prijziger :huilen:

12345



koffie

Citaat van: orangeloo op 06-12-2011  19:20 uZaterdagnacht besteld vanmorgen bezorgt. € 69,95 excl. verzendkosten € 81,07 incl. en volgens de verpakking geen 90 KW maar 110 KW.
Ik moet toegeven die van € 84,90 ( deze heeft Kokkie) is mooier afgewerkt, Heeft nog een gladde afdekplaat bovenop.
maar 50 platen is 50 platen.  :brouwen: Ben weer in mijn nopjes... ^-^


Vandaag heb ik 'm binnengekregen. Ziet er mooi uit!

Ik ben van plan deze koeler aan te sluiten dmv Gardena koppelingen (3/4" voor F2 en F4, 1/2" voor F1 en F3)
Volgens de fabrikant gaat de circulatie zo: F1 -> F3 / F4 -> F2

Als ik dan naar deze plaatjes kijk:





Dan zijn de aansluitingen als volgt:

_______
F4      F3
|           |
|           |
|           |
|           |
|           |
F2      F1
-----------


Moet ik het dan als volgt aansluiten:
F1 = Koude water IN
F2 = Afgekoeld wort UIT
F3 = Opgewarme water UIT
F4 = Hete wort IN

Klopt deze gedachte?

Kokkie

_______
F4      F3
|           |
|           |
|           |
|           |
|           |
F2      F1
-----------



Ik zou F2 voor hete wort IN nemen, dan gaat de lucht er uit en heb je een optimale koeling
Heb ik bij mezelf ook gedaan en geeft goede resultaten.
Dan wordt het:
F1 Koelwater UIT
F2 hete wort IN
F3 Koelwater IN
F4 Gekoelde wort UIT

Jacques

Door de 3/4 aansluitingen hoort het koelwater te lopen en door de 1/2 aansluitingen het wort.

Het schema van Kokkie klopt helemaal!

orangeloo

Citaat van: Kokkie op 14-12-2011  22:02 u_______
F4      F3
|           |
|           |
|           |
|           |
|           |
F2      F1
-----------



Ik zou F2 voor hete wort IN nemen, dan gaat de lucht er uit en heb je een optimale koeling
Heb ik bij mezelf ook gedaan en geeft goede resultaten.
Dan wordt het:
F1 Koelwater UIT
F2 hete wort IN
F3 Koelwater IN
F4 Gekoelde wort UIT

Citaat van: koffie op 14-12-2011  21:47 u

Beste koffie en kokkie (hi hi ^-^)
Volgens het plaatje van Koffie zijn toch juist F1 en F3 1/2 aansluitingen en dus voor het wort.
en F2 en F4 voor het koel water.??

Jacques

De aansluitingen voor het wort en voor het koelwater zitten aan één kant.
Het instromend wort hoort aan de andere kant (in de lengte) van de koeler te zitten.

Je komt er snel achter als je wat oefent met de koeler met gewoon water.

beermenke

Ik zou wel de koperen koppelingen nemen. Ook gemakkelijk met uitkoken e.d.

hansm

Citaat van: koffie op 14-12-2011  21:47 uVolgens de fabrikant gaat de circulatie zo: F1 -> F3 / F4 -> F2

...

Dan zijn de aansluitingen als volgt:

_______
F4      F3
|           |
|           |
|           |
|           |
|           |
F2      F1
-----------


Moet ik het dan als volgt aansluiten:
F1 = Koude water IN
F2 = Afgekoeld wort UIT
F3 = Opgewarme water UIT
F4 = Hete wort IN

Klopt deze gedachte?

Waar gebruikt de fabrikant hem voor? Om iets op te warmen of om te koelen? Ik vind het nogal vreemd dat de aansluitingen met de grootste diameter voor het wort gebruikt zouden worden. Mijn gevoel zegt dat het anderom moet. F2 en F4 voor het koelwater, en F1 en F3 voor het wort. Dus zoals Jacques zegt:

Citaat van: Jacques op 14-12-2011  22:36 uDoor de 3/4 aansluitingen hoort het koelwater te lopen en door de 1/2 aansluitingen het wort.

... maar dat is dus niet volgens het schema van Kokkie  ;)

orangeloo

Dat is nou net wat ik ook zeg.... :brouwen:

Citaat van: orangeloo op 14-12-2011  23:23 uBeste koffie en kokkie (hi hi ^-^)
Volgens het plaatje van Koffie zijn toch juist F1 en F3 1/2 aansluitingen en dus voor het wort.
en F2 en F4 voor het koel water.??

12345

Citaat van: Jacques op 14-12-2011  22:36 uDoor de 3/4 aansluitingen hoort het koelwater te lopen en door de 1/2 aansluitingen het wort.

Het schema van Kokkie klopt helemaal!

Mee eens!
Hoewel ik me afvraag of het echt heel erg is om het andersom te doen bij een nieuwe koeler.

hansm

Citaat van: 12345 op 15-12-2011  13:20 uMee eens!
Hoewel ik me afvraag of het echt heel erg is om het andersom te doen bij een nieuwe koeler.

Volgens mij is het koelwater bij Kokkie toch echt aan F1 en F3 aangesloten. Volgens de tekening zijn dat de kleine 1/2" aansluitingen.
Ik denk dat het koelwater op de grote 3/4" aansluitingen aangesloten moet worden. En dat zijn  F2 en F4, volgens de tekening.

12345

Ik denk dat men het inderdaad meestal zo doet. Maar ik blijf me afvragen of de werking van de koeler minder wordt door de zaak andersom aan te sluiten. Ik zou zo 1,2,3 niet weten waarom dat zou zijn?

Cristijn

Citaat van: 12345 op 15-12-2011  14:21 uIk denk dat men het inderdaad meestal zo doet. Maar ik blijf me afvragen of de werking van de koeler minder wordt door de zaak andersom aan te sluiten. Ik zou zo 1,2,3 niet weten waarom dat zou zijn?

Ik denk inderdaad dat het niet uitmaakt. Mits je beide flows gelijk blijven. Het warmtewisselend oppervlak verandert immers niet.

hansm


Citaat van: 12345 op 15-12-2011  14:21 uMaar ik blijf me afvragen of de werking van de koeler minder wordt door de zaak andersom aan te sluiten. Ik zou zo 1,2,3 niet weten waarom dat zou zijn?

Zou best het geval kunnen zijn. Misschien is die koeler zo ontworpen dat de doorlaat bij de ene set aansluitingen groter is dan bij de andere, de capaciteit anders is.

Ofwel: als je het koelwater aansluit op de grote aansluitingen en het wort op de kleine, kan de koelcapaciteit wel eens groter zijn dan andersom.

12345

Citaat van: hansm op 15-12-2011  14:31 uZou best het geval kunnen zijn. Misschien is die koeler zo ontworpen dat de doorlaat bij de ene set aansluitingen groter is dan bij de andere, de capaciteit anders is.

Die koperen pakkingen zijn, zo op het oog, overal even dik. Dan zou de doorlaat van de ene stroom nauwelijks anders zijn dan van de andere stroom.

Wat misschien zou kunnen, is dat het onderste én het bovenste "kamertje" voor de koelvloeistof bestemd zijn, dat dat nèt iets meer oplevert.

Cristijn

Citaat van: 12345 op 15-12-2011  15:21 uDie koperen pakkingen zijn, zo op het oog, overal even dik. Dan zou de doorlaat van de ene stroom nauwelijks anders zijn dan van de andere stroom.

Wat misschien zou kunnen, is dat het onderste én het bovenste "kamertje" voor de koelvloeistof bestemd zijn, dat dat nèt iets meer oplevert.

Maar dan blijft je 'warmteoverdragend oppervlak' toch gelijk?  :weetniet:

12345

Citaat van: Cristijn op 15-12-2011  15:38 uMaar dan blijft je 'warmteoverdragend oppervlak' toch gelijk?  :weetniet:

Jawel, dat is ook wel zo. Maar het kan zijn dat als je twee koude kamers aan de buitenkant hebt, dat je dan toch een iets betere warmte-overdracht hebt.

Stel je hebt 2 warme kamers boven en onder (ik noem het de buitenkant) die staan dan in contact met de lucht. Maar aan stromend water wordt veel meer warmte afgegeven dan aan lucht. Dus het gaat niet alleen om het totale oppervlak, maar ook om het oppervlak dat in contact staat met het koelwater.

Als je trouwens het tekeningetje hierboven bekijkt, zie je dat dat daar ook precies het geval is. Maar het is maar een principeschets dus misschien is dat toeval?



Zie je? Rood naar geel (de twee grote koppelingen) stromen door de buitenste kamers.

Hoewel, ik zie nu pas, dat de onderste afsluitplaat niet in beeld komt: er is vanaf de bovenkant een willekeurig deel van de platen afgebeeld. Dus ja, ik laat het hier maar bij ...

hansm

Citaat van: 12345 op 15-12-2011  15:45 uZie je? Rood naar geel (de twee grote koppelingen) stromen door de buitenste kamers.


Maar wat is rood? Stel nu dat je de warmtewisselaar gebruikt om koud water op te warmen, zoals in een CV-ketel? Dan is blauw het koude water dat je wil opwarmen.

12345

okay, goeie gedachte.

Nou heb ik toevallig onlangs een CV ketel gesloopt en daar heb ik de platenkoeler nog van (tegenwoordig zit er een plastic geval in, misschien een tegenstroomkoeler). De grote koppelingen zitten vol met de een of andere keiharde aanslag, misschien kalk maar dan in een kwaadaardige vorm: ik kreeg het ook niet met hete azijn weg. Nu denk ik toch dat dat de tapwaterleiding is, want het tapwater wordt almaar vernieuwd en bevat dus ook almaar nieuwe kalk. En ik denk dat de kleinere, schone koppelingen bij het verwarmingswater horen: dat slaat zijn kalk een keer in het hele systeem neer en wordt maar zelden vervangen zodat er ook maar zelden nieuwe kalk in dat systeem komt.

Misschien kan ik het een keer aan een installateur vragen?

12345

Dit is zo'n nieuwerwets geval. Werkt misschien wel net zo goed als een platenkoeler? Ook hier zijn de grote aansluitingen voor het koelwater en de kleine voor het wort.

orangeloo

Citaat van: 12345 op 15-12-2011  16:17 uDe grote koppelingen zitten vol met de een of andere keiharde aanslag,
Misschien kan ik het een keer aan een installateur vragen?
Dit is juist het water uit je radiators. Omdat dit een gesloten circuit is gaat de zuurstof uit dit water en wordt dit zwart water.
Dit geeft dus die vieze aanslag op de 3/4 duim aansluitingen, maar ook binnenin dus.

In de 1/2 duim aansluiting loopt schoon leiding water, hier kan dus kalk aanslag zitten, wit van kleur.
In dat geval goed reinigen, eventueel een keer met viakal of zoiets. En deze kant dus gebruiken voor het wort.

Cristijn

Citaat van: orangeloo op 15-12-2011  16:50 uDit is juist het water uit je radiators. Omdat dit een gesloten circuit is gaat de zuurstof uit dit water en wordt dit zwart water.
Dit geeft dus die vieze aanslag op de 3/4 duim aansluitingen, maar ook binnenin dus.

In de 1/2 duim aansluiting loopt schoon leiding water, hier kan dus kalk aanslag zitten, wit van kleur.
In dat geval goed reinigen, eventueel een keer met viakal of zoiets. En deze kant dus gebruiken voor het wort.

Mwa, wit? Heb je wel eens in de stortbak van je toilet gekeken? Moet je eens doen, je schrikt je rot. 

Ronnie

Citaat van: 12345 op 15-12-2011  16:17 u..De grote koppelingen zitten vol met de een of andere keiharde aanslag, misschien kalk maar dan in een kwaadaardige vorm: ik kreeg het ook niet met hete azijn weg. ..

Op mijn werk indertijd hadden we een dure machine die ook zo een verstoppingsprobleem had in een onderdeel dat gekoeld werd.
Denk er aan dat sterk geconcentreerd azijn minder goed kan werken dan verdund! komt door gasophopingen rond het wegetsen denk ik. Rondpompen met dunner zuur kan helpen.

Een zeer goed middel is mierenzuur. Werkt tot op het bot de hardnekkigste kalk en kalkijzeraanwas weg en tast geen vitale (metalen) onderdelen aan, hetzij lichtjes..
Bij bedrijven gespecialiseerd in ontkalken weten ze wel waar je aan mierenzuur kan geraken.
In ieder geen anorganisch zuur als bijv HCl gebruiken!

12345

Citaat van: Ronnie op 15-12-2011  17:47 uOp mijn werk indertijd hadden we een dure machine die ook zo een verstoppingsprobleem had in een onderdeel dat gekoeld werd.
Denk er aan dat sterk geconcentreerd azijn minder goed kan werken dan verdund! komt door gasophopingen rond het wegetsen denk ik. Rondpompen met dunner zuur kan helpen.

Een zeer goed middel is mierenzuur. Werkt tot op het bot de hardnekkigste kalk en kalkijzeraanwas weg en tast geen vitale (metalen) onderdelen aan, hetzij lichtjes..
Bij bedrijven gespecialiseerd in ontkalken weten ze wel waar je aan mierenzuur kan geraken.
In ieder geen anorganisch zuur als bijv HCl gebruiken!

Okay, bedankt voor de tip! Het gekke is, dat het spul ook buiten op de schroefdraad van de aansluiting zit. Je zou toch verwachten dat de keerring van de wartelmoer lekkage zou tegenhouden? Op de platen daarentegen zie ik weer niets ...

Kokkie

Ik had het inderdaad verkeerd gezet :-[, maar Jacques had dat al verbeterd.
Inderdaad bij mij ook koelwater op de grote (3/4") aansluiting en wort op de kleine (1/2").
Koelwater op de grote, omdat je daar de meeste doorstroming wilt hebben om de warmte af te voeren.

dus even voor de goed orde:
_______
F4      F3
|           |
|           |
|           |
|           |
|           |
F2      F1
-----------


F1 Hetewort IN
F2 Koelwater UIT
F3 Gekoelde wort UIT
F4 Koelwater IN

 :biersmile:

orangeloo

Citaat van: Kokkie op 15-12-2011  18:14 uIk had het inderdaad verkeerd gezet :-[, maar Jacques had dat al verbeterd.

Jacques :weetniet:

Citaat van: Jacques op 14-12-2011  22:36 uHet schema van Kokkie klopt helemaal!

of was het toch iemand anders????
Citaat van: orangeloo op 14-12-2011  23:23 uBeste koffie en kokkie (hi hi ^-^)
Volgens het plaatje van Koffie zijn toch juist F1 en F3 1/2 aansluitingen en dus voor het wort.
en F2 en F4 voor het koel water.??

John

Maakt het nog iets uit of je koeler "op zijn rug legt of op zijn zij of staand"?

Jacques

Citaat van: Jacques op 14-12-2011  22:36 uDoor de 3/4 aansluitingen hoort het koelwater te lopen en door de 1/2 aansluitingen het wort.

Het schema van Kokkie klopt helemaal!

Hmm, ik kon op het tekeningetje niet goed zien wat F!, F2, F3 en F4 was.
Nu ik wat beter gekeken heb, heb ik de aanduidingen terug gevonden. Het schema van Kokkie klopte niet helemaal. Wat wel klopte was dat het wort niet kruislings aan de andere kant van de koeler weer uitkomt. En dat is helemaal juist.
Het schema is overigens niet door mij gewijzigd.

Maar we zijn het allemaal met elkaar eens. 3/4" aansluitingen zijn voor water en de 1/2" voor wort. Het wort en het water moeten tegenovergesteld stromen.

En nogmaals probeer het gewoon even "droog" uit.

12345

Citaat van: John op 15-12-2011  20:19 uMaakt het nog iets uit of je koeler "op zijn rug legt of op zijn zij of staand"?

Nou nee, John, dat kan ik me echt niet voorstellen. Je moet alleen oppassen dat er geen luchtbellen in het ding achterblijven tijdens het koelen. En het is beter om in tegenstroom te werken (water en wort de andere kant op) dan meestromend.

RobinB

Juist voor lucht/damp-bellen kan de stand/positie van belang zijn.

Jacques

Ik heb altijd begrepen dat hij staand gebruikt zou moeten worden. Maar eerlijk gezegd ligt hij bij mij meestal.

koffie

Bedankt allemaal voor de tips, ik het binnenkort eens met water proberen :)

Ik ben dus van plan om Gardena koppelingen te gebruiken, ook voor het wort. Nu zie ik dat de normale slangstukken die je o pde koppeling klikt geschikt zijn voor 19 mm (3/4")- en 16 mm (5/8")-slangen (volgens de website).
Iemand enig idee wat voor slang ik nu moet nemen? Voor het koelwater pak ik gewoon een tuinslang, maar voor het wort wil ik een voedselveilige slang bij de Brouwmarkt halen .. ik weet alleen even niet welke maat? Zou deze gaan passen: http://www.Brouwmarkt.nl/hevelslang-prijs-meter-p-1191.html ?

William

Op het moment dat ik het wort en koelwater door de platenkoeler laat lopen draai ik deze een aantal malen rond om zo de luchtbellen te verwijderen in zowel het koelwatergedeelte als het wortgedeelte.

Daarna leg ik hem plat op de smalle kant met de hete wortaansluitingen boven zodat er zo min mogelijk spanning staat op de warme slang (voorkomt eventueel knikken, knijpen)

Jacques

Over slangkoppelingen en slangen is al heel wat schreven op dit forum.

Zoek maar eens op "slang koppelingen" en "siliconen slang". Siliconen slang kan tegen hoge temperaturen en is voedselveilig.

koffie

Dat snap ik, maar daarmee vind ik geen antwoord op de vraag wat de diameter moet zijn van een slang op een Gardena koppeling  :weetniet:

Joost81

Citaat van: koffie op 16-12-2011  09:14 uIk ben dus van plan om Gardena koppelingen te gebruiken, ook voor het wort. Nu zie ik dat de normale slangstukken die je o pde koppeling klikt geschikt zijn voor 19 mm (3/4")- en 16 mm (5/8")-slangen (volgens de website).
Iemand enig idee wat voor slang ik nu moet nemen? Voor het koelwater pak ik gewoon een tuinslang, maar voor het wort wil ik een voedselveilige slang bij de Brouwmarkt halen .. ik weet alleen even niet welke maat? Zou deze gaan passen: http://www.Brouwmarkt.nl/hevelslang-prijs-meter-p-1191.html ?

Ik heb ook sinds kort mijn platenkoeler, ik heb er 1/2" slangwartels (tuinslang maat) op gedraaid
(zoiets maar dan van messing: wildkamp )

De slangen zet ik vast met deze slangklemmen: Slangklem

En ik heb bij instrulabo een paar meter 12x16mm siliconen slang gehaald (bijna tuinslang maat, maar past perfect)


[edit]linkjes wat leesbaarder gemaakt (nieuw forum kunstje geleerd  ;D)[/edit]

12345

Als ik nog eens op de luchtbellen terug mag komen? Ze zullen gemakkelijk in de platenkoeler blijven staan omdat daarin de stroomsnelheid een stuk lager is dan in de slangen. In de slangen worden ze meestal wel meegenomen. In een platenkoeler benadelen ze het koelend vermogen voor een flink deel.

Eigenlijk moest je daarom je koeler rechtop zetten met de uitgang boven maar die is voor wort en voor koelwater aan de andere kant. Als je zeker wilt zijn, zet dan eerst het koelwater aan, dan even de koelwateruitgang van de koeler boven, daarna zet je de wortstroom aan, en zet je de wortuitgang van de koeler even boven. Het ronddraaien van William zal hetzelfde effect hebben. Daarna is inderdaad het beste om de koeler op zijn smalle kant te zetten met de wortuitgang boven, hoewel hij volgens mij dan ook wel gewoon kan liggen.

Oscar

Citaat van: koffie op 16-12-2011  09:22 uwat de diameter moet zijn van een slang op een gardena koppeling

Standaard tuinslang. Die heb je vast wel. Meet die maar eens op  :)

koffie

Ik denk dat ik maar op safe speel en Aquajet koppelingen van Wildamp neem.
Instrulabo is niet al te duur met zijn siliconen slangen.

Blijf ik alleen nog met het probleem dat ik niet weet wat voor dikte slang er in waterstop pas, of bedoelen ze daar met 3/4" en 1/2" de slang zelf?

Ik kan wel een tuinslang uit de schuur opmeten, maar daar heb ik niet zoveel aan, ik heb geen idee hoe die Aquejet koppelingen werken en het zou wat zonde te zijn om siliconen te bestellen á 8 euro de meter om er achter te komen dat het net niet lekker past.

12345

Wildkamp heeft diverse vestigingen door Nederland. Ik neem gewoon een pomp en een kraan mee en rij erheen. Bespaart ook nog eens verzendkosten. En ze hebben daar ook nog meer van die mooie fetish-spulletjes zoals RVS-koppelingen. Smullen voor de RVS-fetisjisten en siliconen-nichten! (zoals ik) ...  :pan:

hansm

Citaat van: koffie op 17-12-2011  08:14 uIk kan wel een tuinslang uit de schuur opmeten, maar daar heb ik niet zoveel aan, ik heb geen idee hoe die Aquejet koppelingen werken en het zou wat zonde te zijn om siliconen te bestellen á 8 euro de meter om er achter te komen dat het net niet lekker past.

Aquajet-koppelingen zijn gewoon Gardena-koppelingen, maar dan van messing (en een andere merk ;))

Jacques

Citaat van: hansm op 17-12-2011  10:56 uAquajet-koppelingen zijn gewoon Gardena-koppelingen, maar dan van messing (en een andere merk ;))

Je kunt ze dan ook met elkaar verbinden. Het grote verschil zit hem in dat je Gardena-koppelingen met één hand kunt koppelen en dat je voor de Aquajet-koppelingen altijd 2 handen nodig hebt.

12345

Citaat van: Jacques op 17-12-2011  16:55 uJe kunt ze dan ook met elkaar verbinden. Het grote verschil zit hem in dat je Gardena-koppelingen met één hand kunt koppelen en dat je voor de Aquajet-koppelingen altijd 2 handen nodig hebt.

Ik heb ook begrepen dat de messing koppelingen minder snel gaan lekken.

Jacques

Ze hebben hun voor- en nadelen.
Gardena-koppelingen kunnen gaan lekken als ze bij hoge temperaturen gebruikt worden.
De Aquajet-koppelingen hebben inwendig ijzeren balletjes die kunnen gaan roesten waardoor de koppeling niet goed meer werkt. Daarom altijd de slangen uithangen zodat alles goed kan drogen en een niet al te agressief reinigingsmiddel gebruiken.

12345

Citaat van: Jacques op 17-12-2011  17:36 uZe hebben hun voor- en nadelen.
Gardena-koppelingen kunnen gaan lekken als ze bij hoge temperaturen gebruikt worden.
De Aquajet-koppelingen hebben inwendig ijzeren balletjes die kunnen gaan roesten waardoor de koppeling niet goed meer werkt. Daarom altijd de slangen uithangen zodat alles goed kan drogen en een niet al te agressief reinigingsmiddel gebruiken.

O ja, ik herinner het me weer van die stalen kogeltjes. Maar ja, messing mag je vooral ook niet agressief reinigen. Misschien wat ammoniak en warme azijn maar ook dat niet al te lang. Ja RVS (Camlock) heeft echt z'n voordelen maar is soms wel erg duur ...
Ik denk dat ik het voorlopgig maar even met nylon slangpilaren doe.

Dieter

Hallo allemaal

Ook wij stelde ons de vraag " dompelkoeler of platen koeler of tegenstroom koeler".?
Eerst bouwde ik een tegenstroomkoeler een koperen buis in spiraal gebogen een grotere buis eroverheen geschoven enkele koperen koppelingen erop en klaar. Na wat brouwsels te hebben gedaan bleek het naar onze mening niet genoeg te koelen. Dus dat moest vervangen worden door dompel of platenkoeler.
Die platenkoelertjes van Brouwland leek ons geen goede zet, ze zijn veel te klein (weinig koel oppervlakte) veel TE duur en niet goed zuiver te maken aan de binnenkant.
Een dompelkoeler moet je mee draaien en rammelen in je wort zodat je weer zuurstof toevoegt... hmmm... wat is nou het beste?
Heel toevallig zijn we via via bij een platen(warmer/koeler) voor zwembaden terecht gekomen en wat blijkt .. het is net hetzelfde toestel dan dat van Brouwland maar dan veel groter met veel meer koeloppervlak en meer doorstroom.

Ook heb ik het idee gehad om deze koeler in een bak met ijswater te plaatsen en na wat tests blijkt dat dat ding van 100° naar makkelijk 10° koelt op nog geen meter afstand... Super dus!
Wat het schoonmaken van zo'n ding betreft: ik stop hem in een ultrasone  (Dat is een apparaat om juwelen mee schoon te trillen met geluids golven) dus alle restjes die eventueel in de platenkoeler blijft zitten trilt er nu mooi uit.

Groetjes Dieter

PietO

Citaat van: Dieter op 21-01-2012  12:28 uOok heb ik het idee gehad om deze koeler in een bak met ijswater te plaatsen en na wat tests blijkt dat dat ding van 100° naar makkelijk 10° koelt op nog geen meter afstand...
Groetjes Dieter

Nu geef ik mij eindelijk gewonnen: zo'n zwembad koeler daar kunnen we niet tegenop met onze 4 voudige dompelaar  :degroeten:!! Veel brouwplezier ermee Dieter


 :degroeten:

Dieter

Citaat van: PietO op 21-01-2012  21:54 uNu geef ik mij eindelijk gewonnen: zo'n zwembad koeler daar kunnen we niet tegenop met onze 4 voudige dompelaar  :degroeten:!! Veel brouwplezier ermee Dieter


 :degroeten:

Waw! Zeer mooie brouwketel heb je daar PietO!
Ook goed bedacht zo'n 4X4 bompelaar :groots:

Dieter


PietO


Dieter

Citaat van: PietO op 25-01-2012  20:49 uFantastisch ding om schoon te maken; baas boven baas! ;D

Misschien vervormt de foto een beetje het lijkt een klein model maar de koeler is zo breed als de brouwtafel zelf diep is.
Geen werk aan het poetsen,  alle koppelingen losdraaien en de koeler in een ultrasone apparaat leggen met ontsmetting lekker laten trillen...  even naspoelen en klaar.

bob

Citaat van: Dieter op 25-01-2012  21:25 uMisschien vervormt de foto een beetje het lijkt een klein model maar de koeler is zo breed als de brouwtafel zelf diep is.
Geen werk aan het poetsen,  alle koppelingen losdraaien en de koeler in een ultrasone apparaat leggen met ontsmetting lekker laten trillen...  even naspoelen en klaar.

Hoi Dieter,
Hoe kom je aan zo'n ultrasoon apparaat? en is dat een beetje betaalbaar?

Dieter

Citaat van: bob op 25-01-2012  22:23 uHoi Dieter,
Hoe kom je aan zo'n ultrasoon apparaat? en is dat een beetje betaalbaar?

Ben van opleiding juweelontwerper edelsteenzetter en heb dat materiaal hier nog allemaal liggen.
Zoek eens op http://www.buysschaert.com/PDF/pdf%20per%20rubriek/REINIGEN%20&%20DROGEN.pdf

Maar er zullen vast ook bedrijven in Nederland ultrasone reinigers verkopen.
Heel goedkoop is het niet, maar dan heb je wel wat

RobinB

Ha, grappig. Die hebben wij op het lab ook voor het afnemen vav kweken van implantatie materiaal (orthopedisch).
Zelf heb ik een mini-versie, ook te gebruiken voor sieraden inderdaad.

Dieter

Citaat van: PietO op 21-01-2012  21:54 uNu geef ik mij eindelijk gewonnen: zo'n zwembad koeler daar kunnen we niet tegenop met onze 4 voudige dompelaar  :degroeten:!! Veel brouwplezier ermee Dieter


 :degroeten:

Hoi PietO,

Ik heb jou koeler wat zitten bestuderen en wat blijkt dat het hoe ie nu is eigenlijk geen 4X4 koeler is.
Het water wat in de eerste spiraal al warm wordt loopt door de 2de en de 3 de naar de 4de spiraal ..omdat ze gekoppeld staan.
Ik heb misschien een tip voor je ..
Als je nou eens je darm VOOR ie naar de koelers loopt splitst in 4  en die 4 darmen appart aan elke spiraal monteren en ook 4 uitlaten dan.
Zo bekom je volgens mij meer koelcapaciteit (zo loopt er door elke spiraal koud water en niet alleen de 1ste).
Probeer maar eens volgens mij moet dat dan beter lukken.

Groetjes Dieter

PietO

Citaat van: Dieter op 26-01-2012  13:14 uHoi PietO,

Probeer maar eens volgens mij moet dat dan beter lukken.

Groetjes Dieter
Je hebt helemaal gelijk: hij koelt reeds als een bierkoeler en geen zwembad-koeler zoals die van jou, maar misschien kunnen we er dat van maken. De huidige vorm is echter eenvoudiger te maken en voldoet. Dank voor de tip.

jelle

Nadat afgelopen week mij koelspiraal is geknapt door de vorst,
ben ik er toe over gegaan om een platenkoeler te kopen.
Het is er een uit een valiant ketel.
Schoonspoelen ontkalken en ontsmetten en uitproberen
Filter heb ik wel

PietO

Citaat van: jelle op 14-02-2012  19:13 uNadat afgelopen week mij koelspiraal is geknapt door de vorst,

Altijd even leeg laten lopen na het brouwen voorkomt ook dat er gelijk spuiters ontstaan als je de koeler in het kokend wort zet voor desinfectie.

segtom

Hallo ik heb deze draad eens helemaal doorgelezen en heb nog enkele vragen.
- Wat zou ik het beste gebruiken als beginner de spiraalkoeler of de platenkoeler?
- Die 50 plaatskoeler van de Duitse site zijn daar al ervaring mee ( enkele hebben deze gekocht maar nog geen reactie gezien op het gebruik)
- Is deze moeilijk aan te sluiten en hoe zou ik dit het beste doen (ik wil op termijn 30l-40 l of misschien meer gaan maken)?
- Heb je er een pomp voor nodig?


groeten tom

Jacques

Voor een beginner is een spriraalkoeler wat simpeler.

Gelet let dit antwoord beantwoord ik je overige vragen niet. Ze zijn overigens stuk voor stuk wel terug te vinden via de tag koelen.

Twonky

Ondanks dat je alles via de zoekfunctie kan vinden, wil ik nog wel even een "plus een" doen voor de tegenstroom koeler, ik mocht er eentje ophalen in ruil voor een paar biertjes, en sindsdien ligt mijn platen koeler voor oud schroot....

De tegenstroom koeler koelt net zo goed als een platen koeler, en reinigt net zo makkelijk als een spiraal koeler ;-)

Als het woord koeler valt, dan moet ik dit gewoon kwijt, ik ben er zo blij mee!

Eentje zelf maken is wat meer werk, maar als je van plan bent te blijven brouwen zou ik zeggen, als je het doet, doe het dan in een keer goed!

Zwaai
 :degroeten:

Christian1990

Ik heb net zelf ook een dompel koeler in elkaar gezet. Op zich een makkelijk werkje en hij koelt erg goed, net 10 liter kokend water in ~4 minuten naar 30 ºC gekoeld.




4 meter verwarmingsbuis (staal) genomen, helemaal gepolijst En daar aanknopingspunten op gemaakt voor tuinslang.
Tijdens het pinkster weekend ga ik weer brouwen dus kan ik hem echt goed testen.

jelle

Citaat van: Christian1990 op 09-05-2012  20:36 uIk heb net zelf ook een dompel koeler in elkaar gezet.
4 meter verwarmingsbuis (staal) genomen, helemaal gepolijst
Staal is niet goed,
RVS wel of koper

Christian1990

Hallo Jelle,

Het is geen staal, het is ijzer.

Mocht het niks worden dan draai ik van koper buis wel een nieuwe ;)

bvalkema

CV buizen zijn bijna altijd verzinkt staal. Verzinkt staal is niet geschikt voor bier (alhoewel een koeler misschien nog net zou kunnen, een beetje zink in je wort groeit de gist lekker van maar dan wel éénmalig,) het staal wordt aangetast door de lage pH van het wort

(Giet)ijzeren buizen gebruikten ze vroeger, maar die kan je niet met de hand buigen :P


Christian1990

Ik ben van plan om hem op mijn werk te laten coaten met siliconen.
Dan krijg je er een mooie laag over heen die erg veel kan hebben, alleen het nadeel is dat silicone dan ook weer wat van het koelvermogen weg neem...

Misschien dan toch maar even wat koperen leidingen aanschaffen  :groots:

En ik heb het ook niet met de hand gebogen ^^ daar heb je mooie apparatuur voor ;)

bvalkema

Silicone hardt toch uit onder vrijkoming van azijnzuur? Ook niet echt leuk voor je buizen...

Maar als je toch zo'n leuke machine voor hebt, haal dan een lengte koper, heb je een mooie spiraal hoor :)

ZzemutaHh

Citaat van: segtom op 09-05-2012  11:28 uHallo ik heb deze draad eens helemaal doorgelezen en heb nog enkele vragen.
- Wat zou ik het beste gebruiken als beginner de spiraalkoeler of de platenkoeler?
- Die 50 plaatskoeler van de Duitse site zijn daar al ervaring mee ( enkele hebben deze gekocht maar nog geen reactie gezien op het gebruik)
- Is deze moeilijk aan te sluiten en hoe zou ik dit het beste doen (ik wil op termijn 30l-40 l of misschien meer gaan maken)?
- Heb je er een pomp voor nodig?


groeten tom

Ik heb in december 2011 een 40-plaats koeler van  'een Duitse site' gekocht. Ben de naam van die site ff kwijt, maar stond hier op het forum.
Er zal geen wezenlijk verschil tussen 40- en 50 plaats zijn denk ik.
Toen het buiten nog koud was, en het kraanwater koud was, kon ik mijn 16 liter wort in 2-3 minuten in mijn gistvat krijgen. Als ik niet oppaste werd mijn wort óók ongeveer 10 graden. Dat ding koelt dus als een tierelier. Nu het íetsje warmer wor(d)t, afgelopen weekeinde, gaat de boel in 3 minuten terug naar 18 graden in het gistvat.

Ik viond die platenkoeler helemaal te gek en wel hierom:
- aansluitingen makkelijk te doen via Gardenakoppelingen o.i.d. (ik heb zelf de El Cheapo versie van de Gamma). Ik maak me eerlijk gezegd niet druk over 'voedselveilig' of niet. In die paar minuten contact zal er echt nix gebeuren.
- Na gebruik meteen doorspoelen, doe ik met Chemipro Caustic. Beide kanten op, paar minuten. Ik ontsmet mijn gistvat tijdens het hopkoken door er gewoon 30 liter warme Chemo Caustic oplossing in te maken. wel een beetje duur, maar heel makkelijk. Ik ontsmet de koeler ook tegen het einde van het hopkoken door hiermee te spoelen.  Een pomp is niet nodig. Is dacht ook dat je met een metertje hoogteverschil nooit door die platenkoeler heen kwam maar het is geen enkel probleem. Ik gebruik nu zelfs een kraantje om de stroomsnelheid wat te verminderen. Die caustic vloeistof gebruik ik later (hij is dan nog redelijk warm) om mijn slangen en koeler etc. mee door te spoelen. Daarna wordt alles nog gespoeld met kraanwater dus het gaat schoon de kast weer in.

Ik heb ook nog zon Blichmann Thrumometer gekocht, een thermometer die IN mijn siliconeslang zit, zodat ik met mijn kraantje precies de temperatuur van het gekoeld wort kan regelen. Dat is geinig en handig, want anders moet ik mijn wort eerst weer opwarmen vóór de gist erbij kan!

Ik heb ook gekeken naar het zelf maken van een dompelkoeler maar wat is dat koper duur! Nu heb ik een kant en klaar koeler voor hetzelfde geld en, laten we eerlijk zijn, het koelvermogen van een 40-plaatskoeler is meer dan dat van een dompelkoeler (ook meer dan je ooit nodig zult hebben, maar wat is dar mis mee?)

Tot slot berg zo'n platenkoelertje ook veel kleiner op dan een grote dompelaar.

Maar ieder zijn meug. Je kunt ook een dompelaar nemen. Ik vind mijn platenkoeler echter perfect.

segtom

Beste,

Die caustic heb ik nog niet ik heb wel de oxi maar als ik in Brouwland ben zal ik die mss maar eens meenemen dan als ik voor de platenkoeler ga gaan.
Dus als ik het goed begrijp heb je die 40 of 50 platenkoeler van die ene Duitse site op deze draad gekocht en dan de wateraansluiting met de Gardena achtige koppeling gemaakt en de andere met siliconeslang en ?. Deze spoel je dan na met die caustic.  Hoe zuig je het wort dan aan door de platenkoeler? En heb je misschien een foto van je constructie dat ik er een beter idee van krijg.

groeten

Tom

RobinB

Wat ik doe is mijn pomp voor de koeler zetten en dan door de koeler heen pompen. Zou kan je ook goed recirculeren indien nodig/gewenst.
Als je geen pomp hebt zou ik inderdaad door de koeler aanzuigen.

koffie

Citaat van: segtom op 10-05-2012  18:41 uBeste,

Die caustic heb ik nog niet ik heb wel de oxi maar als ik in Brouwland ben zal ik die mss maar eens meenemen dan als ik voor de platenkoeler ga gaan.
Dus als ik het goed begrijp heb je die 40 of 50 platenkoeler van die ene Duitse site op deze draad gekocht en dan de wateraansluiting met de Gardena achtige koppeling gemaakt en de andere met siliconeslang en ?. Deze spoel je dan na met die caustic.  Hoe zuig je het wort dan aan door de platenkoeler? En heb je misschien een foto van je constructie dat ik er een beter idee van krijg.

groeten

Tom
Gewoon zuigen aan de slang die je in je gistvat hangt. Net als bij normaal hevelen.
Omdat er redelijk veel wort in de koeler past, valt het makkelijk te sturen en zul je geen wort in je mond krijgen :)
Bij mij is de opstelling als volgt: Op een werkank staat de brander met daarop de kookpan. De hevelfilter word in de pan gehangen en de slang aan de koeler. De koeler staat op zijn kant op dezelfde werkbank. Het gistvat staat op de grond. Vervolgens de slang waar het gekoelde wort uitkomt aanzuigen en zodra je wort ziet deze in het vat hangen.

Ik gebruik ook die Duitse koeler (50 platen geloof ik) en in de praktijk blijkt dat 'ie het beste koelt als je de grote openingen voor het wort gebruikt en de kleine voor het koelwater.

segtom

Bedankt voor de info ik denk dan dat ik deze maar ga aanschaffen. (de goedkoopste van de 2 op die links.)

Jacques

Citaat van: koffie op 11-05-2012  09:30 uIk gebruik ook die Duitse koeler (50 platen geloof ik) en in de praktijk blijkt dat 'ie het beste koelt als je de grote openingen voor het wort gebruikt en de kleine voor het koelwater.

Dat is ook de enige juiste manier van aansluiten...

orangeloo

Citaat van: Jacques op 11-05-2012  16:28 uDat is ook de enige juiste manier van aansluiten...

Volgens eerdere reacties in deze topic is het juist andersom???  :weetniet:
Wat wordt het nu....mening herzien of toch:

Citaat van: Kokkie op 15-12-2011  18:14 uInderdaad bij mij ook koelwater op de grote (3/4") aansluiting en wort op de kleine (1/2").
Koelwater op de grote, omdat je daar de meeste doorstroming wilt hebben om de warmte af te voeren.

dus even voor de goed orde:
_______
F4      F3
|           |
|           |
|           |
|           |
|           |
F2      F1
-----------


F1 Hetewort IN
F2 Koelwater UIT
F3 Gekoelde wort UIT
F4 Koelwater IN

 :biersmile:

Kokkie


Jacques

Hmm, ik had iets te snel gelezen (maar nog erger ook te snel gereageerd). De kleine aansluitingen zijn inderdaad voor het wort en de grote voor het water.  :-[

koffie

Als we het koelwater door de kleine doen en het wort door de grote, zitten we op een wort van 19 graden. Als we het andersom doen komen we uit op 30 en hoger.
Citaat van: Kokkie op 11-05-2012  20:09 uHier wordt het toch ook zo aangegeven:
http://www.homebrewtalk.com/f41/new-compact-30-plate-wort-chiller-219370/  :brouwen:
"The wort in, wort out, water in and water out are all male 1/2" NPT fittings. " dus daar zijn ze allemaal even groot?

EBC

Je mag hem aansluiten zoals je wil. Het maakt voor het koelen niks uit.

Wel is de 3/4 handiger voor de waterkant omdat tuinslangkoppelingen meestal 3/4 zijn.

EBC

Citaat van: koffie op 12-05-2012  08:37 uAls we het koelwater door de kleine doen en het wort door de grote, zitten we op een wort van 19 graden. Als we het andersom doen komen we uit op 30 en hoger.

Je moet hem wel in tegenstroom aansluiten...

koffie

Citaat van: EBC op 12-05-2012  08:40 uJe moet hem wel in tegenstroom aansluiten...
Gekruisd bedoel je? Dat doen we sowieso altijd ja.

Kokkie

Ik kom met het koelwater (leidingwater) op de 3/4" aansluiting aan een wort temperatuur van 15 ºC. Moet mijn waterkraan minder open zetten, anders wordt het te koel. Met daarbij wel zeggen dat ik een 1/2" kogelkraan op een 15mm waterleiding heb staan. Gaat ongeveer 27 liter/min door bij maximaal open.

Eric v B

Alle voorgaande berichten in dit topic gelezen hebbende: Dilemma...
Zelf gebruik  twee platenkoelers in serie (koelwater parallel). Deze spoelde ik na gebruik altijd door met water en daarna met Starsan. Voor gebruik, eerst met Star San en daarna met water. Naar aanleiding van een ander topic spoel ik nu na gebruik ook met PBW. De eerste keer kwam er bruin water uit. Tegenwoordig valt het wel mee. Gewoon een beetje bijhouden dus.
Voor het koelen filterde ik met een RVS pijp met gaatjes met daaromheen een RVS vlechtwerkmantel. Nadeel daarvan was dat deze vaak verstopt zat door eiwitvorming. Afgelopen brouwsel heb ik alleen de pijp zonder vlechtwerk gebruikt. Nu had ik allemaal kleine hopblaadjes in mijn koeler. Niet echt hygiënisch dus. want ik vraag me af of alles wel uit de koeler is na een half uur spoelen in 2 richtingen.
Nu overweeg ik over te stappen naar een dompelkoeler maar in voorgaande berichten lees ik dat de koelcapaciteit van een dompelkoeler aanmerkelijk lager ligt dan een platenkoeler. Ook weer niet ideaal.
Aangezien we alweer 4,5 jaar verder zijn na laatste bericht, ben ik benieuwd of de meningen over platenkoelers in de loop van de tijd veranderd zijn.

Ik heb een aantal vragen na mijn laatste brouwsel:
Hebben jullie ook hopblaadjes e.d. in je platenkoeler? En hoe krijg je die eruit?
Hoe filter je, voordat de hete wort in de platenkoeler verdwijnt?
Zijn er mensen die na een platenkoeler (weer terug) overgestapt zijn naar een dompelkoeler? En zo ja, waarom?
Stel dat ik een dompelkoeler wil maken voor brouwsels tussen de 15 en 20 liter hoeveel lengte koperen pijp heb ik dan nodig?

Serge VL

Ik ben na 4 jaar terug overgestapt op een dompelkoeler, de platenkoeler (30platen) vond ik een merde om zuiver te krijgen, veel waterverbruik om hem te poetsen geen zekerheid dat die echt proper was...
Met mijn dompelkoeler gecombineerd met een zacht roeren (roerwerk hangt toch boven de kook/maischketel) koel ik net even snel zo niet sneller als met die kl... platenkoeler. (Nu koel ik ook 25 liter in 17 min tot 18°C en dan zit de koeler maar half onder)
Het is een RVS dompelkoeler met buisjes van 11 mm en een wanddikte van 0.5 mm de totale lengte is 20 m buis, de koeler wordt netjes met 3 afstandshouders uit elkaar gehouden en in vorm gehouden.
Het grote voordeel is dat je binnen een paar minuten je volledige kookketel beneden de 80°C hebt waardoor er geen MMS meer gevormd wordt, de eiwitten kunnen achteraf mooi samen met de hop uitzakken en gaan niet mee naar je gistingsvat.
Als je een platenkoeler gebuikt en je zou eerst rond circuleren om zo snel beneden de 80°C te komen in je kook ketel ga je de gecoaguleerde eiwitten fijn vermalen door het gebruik van een pomp waardoor deze moeilijker af te scheiden zijn.
Als je rechtstreeks met een platenkoeler naar je gistingsvat gaat koelen (dus zonder pomp maar gravitair) blijft je kook ketel te lang op hoge temperatuur (vorming MMS gaat door) en scheid je de gecoaguleerde eiwitten van de cold break niet af maar gaan die mee naar het gistingsvat, wat nadelig is voor de schuimstabiliteit van je bier achteraf.

Na het terug overschakelen op een dompel koeler is de kwaliteit van mijn bier er duidelijk op verbeterd.
Het vergt veel minder inspanningen om een dompelkoeler te reinigen dan een platenkoeler. (een RVS platenkoeler bevat ook nog koper en je bent dus beperkt in het gebruik van detergenten en sanitisers)



Eric v B

Duidelijk verhaal Serge. Mooie koeler op de foto's. Heb je een link naar de leverancier van deze koeler?

Serge VL

Citaat van: Eric v B op 04-12-2016  22:16 uDuidelijk verhaal Serge. Mooie koeler op de foto's. Heb je een link naar de leverancier van deze koeler?
Natuurlijk: http://www.braupartner.de/shop/Wuerze-_Bierkuehlung.chtml

hansHalberstadt

Er is wel iets voor te zeggen inderdaad. Een platenkoeler moet schoon en bacterievrij zijn als je hem gebruikt en vervelend dat je er niet in kunt kijken. Nadeel van een dompelkoeler is dat je meer water nodig hebt omdat een tegenstroomkoeler (=platenkoeler) nu eenmaal minder koelwater gebruikt. Dus als je bacterievrij en schoon niet voor elkaar krijgt zou ik naar een dompelkoeler teruggaan.

Ik gebruik wel een platenkoeler en die spoel ik na gebruik uit met 3% loog en daarna droog ik hem met een aquarium luchtpompje. voor gebruik stoom ik hem uit met stoomslang vanaf snelkookpan. Dan is hij hoe dan ook bacterievrij.
Om die redenen blijf ik toch nog bij de platenkoeler vanwege de voordelen en omdat ik de nadelen kan oplossen.     

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 04-12-2016  22:40 uEen platenkoeler moet schoon en bacterievrij zijn als je hem gebruikt en vervelend dat je er niet in kunt kijken.

Een beetje onzin, want ook een platenkoeler kun je gewoon reinigen en desinfecteren. Doen ze in commerciële brouwerijen ook. Daar wordt om die reden toch ook geen dompelkoeler gebruikt... :nut:

En een platenkoeler koelt per volume-eenheid sneller en is dus beter voor je bier. :brouwen:

tdp

Ben van een platenkoeler naar een dompelkoeler gegaan. Op zich bevalt dit goed. Heb wel meer koelwater nodig (gevoelsmatig in ieder geval), maar het is makkelijker schoon te maken, en wat vies is, zie ik en zit niet in de buis. Tot nu toe erg tevreden.

Serge VL

Citaat van: Oscar op 04-12-2016  23:01 uEen beetje onzin, want ook een platenkoeler kun je gewoon reinigen en desinfecteren. Doen ze in commerciële brouwerijen ook. Daar wordt om die reden toch ook geen dompelkoeler gebruikt... :nut:

En een platenkoeler koelt per volume-eenheid sneller en is dus beter voor je bier. :brouwen:
Je mag een platenkoeler van een bouwerij totaal niet vergelijken met een platenkoeler zoals wij gebruiken.
Een platenkoeler in een brouwerij heeft een aseptisch design, dus die zijn volledig drainbaar, hebben geen dode ruimte, zijn volledig uit RVS... Dat reinigt veel makkelijker als een warmwater warmtewisselaar die eigenlijk in een CV ketel zit die wij als platenkoeler gebruiken, deze hebben totaal geen aseptisch design. Wat niet wil zeggen dat je deze niet kan reinigen en desinfecteren, het kost alleen een beetje (veel) meer moeite.


En sneller koelen? Dat hangt gewoon van capaciteit van je platenkoeler of dompelkoeler af, ik koel sneller met mijn dompelkoeler als ik gelijktijdig zacht roer dan het wort over mijn platenkoeler te pompen.  :weetniet:

Je moet steeds appelen met appelen vergelijken en peren met peren niet?

tdp

Citaat van: Serge VL op 05-12-2016  08:46 u...
En sneller koelen? Dat hangt gewoon van capaciteit van je platenkoeler of dompelkoeler af, ik koel sneller met mijn dompelkoeler als ik gelijktijdig zacht roer dan het wort over mijn platenkoeler te pompen. :weetniet:
...

Serge, hoe doe je dat met de eiwitten e.d., die wil je denk ik niet allemaal mee in je gistvat. Als je roert blijven ze meest in suspensie, niet?

hansHalberstadt

Citaat van: Serge VL op 05-12-2016  08:46 uEn sneller koelen? Dat hangt gewoon van capaciteit van je platenkoeler of dompelkoeler af, ik koel sneller met mijn dompelkoeler als ik gelijktijdig zacht roer dan het wort over mijn platenkoeler te pompen. :weetniet:

Je moet steeds appelen met appelen vergelijken en peren met peren niet?
Een platenkoeler koelt per gebruikte hoeveelheid koelwater sneller dan een dompelkoeler.

Brusteph

Ik ben begonnen met een platenkoeler (32 platen) en merkte na een tijdje dat ik systematisch een foute smaak had door een infectie die ik er niet uit kreeg en dus ben ik overgestapt naar een dompelkoeler (vergelijkbaar met dat van Serge) en daarmee verbruikte ik minder water dan met de platenkoeler, wat aangeeft dat de efficiëntie gewoon afhankelijk is van het gebruikte model. De dompelkoeler is veel gemakkelijker in gebruik. Ik maakte me echter zorgen over het infectierisico doordat bij koeling met een dompelkoeler je lauwe wort in contact komt met de omgeving. Toen ik eenmaal 2 pompjes had aangeschaft, ben ik daarom terug overgeschakeld naar de platenkoeler, waarbij ik voor gebruik steeds minstens 15 minuten Star San liet circuleren en 5 minuten kokend wort en na gebruik minstens 15 minuten caustic met nadien nog eens minstens 15 minuten Star San. Desondanks merkte ik enkele weken geleden dat er schimmel in mijn platenkoeler zat!!!
Ik besluit dat het voor een huisbrouwer gewoon niet mogelijk is om een platenkoeler met 100% zekerheid proper te houden. Je moet echt over een krachtige pomp beschikken en je moet ze regelmatiger gebruiken dan om de 2 weken. Uit noodzaak gebruik ik nu opnieuw mijn dompelkoeler, met een gasbrandertje naast de ketel, en het mindere werk neem ik er graag bij.

beermenke

 Beiden hebben voor- en nadelen. Zoek uit wat voor jou t best werkt.
Ik gebruik een platenkoeler met temperatuurmeter. Direct van warm afgekoeld in gistvat. Hierin zit al mijn starter en er komt met goed opletten de juiste wort op. Werkt prima. Spiraal kan ook maar dan moet ik eerst de gehele ketel koelen en meten en dan naar gistvat.
Platenkoeler is wat meer schoonmaken en vlak voor gebruik kook ik hem.

HermanH

Ik gebruik nog steeds met volle tevredenheid een 50-plaats koeler, heb ook een inox spiraalkoeler, doch slechts 1 x gebruikt. Ik kook mijn platenkoeler (met de openingen naar beneden) aan het begin van mijn brouwdag af in een snelkookpan gedurende 10 à 15 min. in +/- 4 cm water met een flink scheutje melkzuur om kalkaanslag te vermijden. Tevens ook de silicone slangetjes die gebruikt worden bij de koeling. Vorige donderdag 1 dec. nog een eenstaps gebrouwen in mijn frigoboxen en geheveld met het kraantje van mijn 10 mm hevelfilter met klokfiltertje volledig open naar een koeltemperatuur van 18.8°C. bij start gisting. Daarna wordt de platenkoeler in beide richtingen doorspoeld met heet water en op de verwarming te drogen gezet tot het volgende gebruik, persoonlijk vind ik dit niet meer werk dan een spiraalkoeler afwassen, maar ieder zijn methode natuurlijk...  :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Brusteph op 05-12-2016  10:29 uben ik overgestapt naar een dompelkoeler (vergelijkbaar met dat van Serge) en daarmee verbruikte ik minder water dan met de platenkoeler, wat aangeeft dat de efficiëntie gewoon afhankelijk is van het gebruikte model.
Ik denk dat je dan luchtbellen had in je platenkoeler, dus koelde hij niet optimaal. Tegenstroomkoeler koelt nu eenmaal beter dan dompelkoeler. dat komt omdat het koelwater op kan warmen tot vrijwel de instromende wort temperatuur, komt er dus bijna kokend uit als je rustig koelt, dus veel meer warmte kan opnemen dan een dompelkoeler. Koelwater kan bij een dompelkoeler nooit meer opwarmen dan de gemiddelde wortemperatuur. Vooral verderop het koelproces gebruik je je koelwater dan zeer inefficiënt.

Met stoom of kokend water krijg je je platenkoeler wel degelijk voldoende bacterievrij.

Serge VL

Citaat van: tdp op 05-12-2016  09:03 uSerge, hoe doe je dat met de eiwitten e.d., die wil je denk ik niet allemaal mee in je gistvat. Als je roert blijven ze meest in suspensie, niet?
Het roeren is tegen minimum toerental, net voldoende om een beetje stroming door de dompelkoeler te hebben volstaat, je eiwitten en de hop deeltjes blijven dan in suspensie maar het is niet zo dat je de gecoaguleerde eiwitten gaat stuk roeren je ziet deze nog duidelijk in vlokken in de vloeistof.
Eenmaal gekoeld gaat de dompelkoeler en roerder er uit, even met de hand whirlpoolen daar mijn roerder is een viscojet roerder is en daar kan je niet mee whirlpoolen, een half uurtje (of zelfs meer) laten uitzakken (met het deksel op de ketel) en alles trub en hop ligt netjes in het midden op de bodem van de ketel. Bij het aftappen is het wort zo goed als helder, enkel mag je niet het allerlaatste drupje uit je ketel willen halen, dan neem je wel veel trub mee.

Citaat van: hansHalberstadt op 05-12-2016  09:29 uEen platenkoeler koelt per gebruikte hoeveelheid koelwater sneller dan een dompelkoeler.
Volledig correct, maar water kost ook (bijna) niets.

Beide hebben hun voor en nadelen, buiten het grote verschil in het reinigen zie ik volgende verschillen:

Optie 1 Gebruik van een platenkoeler waarbij je rechtstreeks naar je gistingsvat gaat koelen.
Voordeel: je gebruikt minder water als bij een dompelkoeler, en je totale koeltijd is korter
Nadeel: je gekookte wort blijft heet in je kookketel staan, er worden nog steeds ongewenste vluchtige stoffen gevormd, deze verdamp je niet meer daar het koken gestopt is.
Optie 2 Gebruik van een platenkoeler waarbij je eerst gaat circuleren over je kook ketel zodat deze snel onder de 80°C is en dan verder rechtstreeks naar je gistingsvat.
Voordeel: je gebruikt minder water als bij een dompelkoeler, en je totale koeltijd is korter de ongewenste vluchtige stoffen worden niet meer gevormd.
Nadeel: je moet dan gebruik maken van een pomp waardoor je de gecoaguleerde eiwitten gaat vermalen en deze gaan dan (gedeeltelijk) mee in je gistingsvat.
Optie 3 Gebruik van een platenkoeler waarbij je blijft rond circuleren over je kookketel en met de uitstroom van je platenkoeler genereer je een whirlpooleffect.
Voordeel: Je gebuikt minder water dan bij een dompe koeler maar het verschil is beduidend kleiner dan bij optie 1 en 2 daar de delta T van je instroom van je platenkoeler ook kleiner wordt.
De ongewenste vluchtige stoffen worden niet meer gevormd, Je vermaalt nog steeds je gecoaguleerde eiwitten maar door het whirlpool effect zal het grootste deel toch in het midden van de kookketel neergeslagen zijn.
Nadeel: ?
Optie 4 Gebruik van een dompelkoeler.
Voordeel. Je bent snel beneden de 80°C de ongewenste vluchtige stoffen worden niet meer gevormd. Tegen dat je gedaan hebt met koelen is alles netjes bezonken in je kook ketel en je kan je wort zeer helder en zuiver aftappen naar je gistingsvat.
Nadeel: groter waterverbruik, totale koeltijd is langer.
Optie 5 Gebruik van een dompelkoeler. met roeren
Voordeel. Je bent snel beneden de 80°C de ongewenste vluchtige stoffen worden niet meer gevormd, je hebt een beperkter water verbruik dan bij het gebruik van een dompelkoeler zonder te roeren
Nadeel: Je moet achteraf nog eens whirlpoolen en de zaak laten uitzakken.

Jacques

Ook ik ben een aantal jaren geleden overgestapt van een platenkoeler naar een dompelkoeler. Heel veel jaren heb ik zonder problemen mijn 32 platenkoeler gebruikt. Het gebruik heeft niet geleid tot infecties. Toch ben ik blij met mijn overstap. Het schoonmaken gaat veel sneller en er geen risico dat er iets mis kan gaan. Doordat ik de koeler minstens 5 minuten mee laat koken is de kans op infecties nihil. Die garantie heb je niet bij de platenkoelers die wij gebruiken.
Het koelen gaat overigens snel. Ik zet de pomp aan van mijn Braumeister tijdens het koelen. Na het koelen verlaat het wort via het kraantje en een knietje de Braumeister. In de Braumeister blijft een behoorlijke hoeveelheid eiwitten achter. Maar er gaan ook eiwitten mee. Voor de vergisting levert dat geen problemen op en volgens sommige onderzoekingen is het zelfs goed voor de vergisting.
Overigens wordt het bier gewoon helder. Overtollige eiwitten zetten zich af onder in het gistvat.

Oscar

Citaat van: Jacques op 05-12-2016  20:44 uOok ik ben een aantal jaren geleden overgestapt van een platenkoeler naar een dompelkoeler.

Persoonlijk vind ik dat een stap terug... :-\

Jacques

Citaat van: Oscar op 05-12-2016  21:16 uPersoonlijk vind ik dat een stap terug... :-\

En zo ervaar ik het absoluut niet. En met vele anderen ook niet aan de reacties te zien.

Het schoonmaken gaat echt veel sneller, met minder middelen en warm water. Het koelen gaat ook snel.
Voordeel is dat het hele brouwsel binnen een paar minuten onder de 80 ºC is zodat je minder DMS-voming hebt en ook minder Mailardproducten. Overigens kun je dat ook makkelijk bereiken met een platenkoeler als je het het eerste wort dat uit je koeler komt teruggiet in je ketel.

Oscar


hansHalberstadt

Het voordeel van een dompelkoeler zou dan vooral zijn dat je snel onder de 80 ºC  zit. Omdat ik de platenkoeler wel degelijk schoon en steriel krijg is dat voor mij geen punt wat meetelt. Omdat professionele brouwerijen ook met platenkoeler koelen lijkt me het eerste nadeel niet doorslaggevend. Ik dacht ook dat die stoffen niet meer gevormd worden als je voldoende lang gekookt hebt.   

Henielma

Binnen afzienbare tijd wil ik ook aan de slag met een dompelkoeler in plaats van de zelfgemaakte tegenstroomkoeler. De voordelen die ik zie van een dompelkoeler is dat je eenvoudig kan stoppen voor een wirlpoolhopstort bij 70 of 80 ºC en verder dat meer eiwitten achterblijven in de kookketel.

Eenvoud wanneer het kan.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-12-2016  21:50 uHet voordeel van een dompelkoeler zou dan vooral zijn dat je snel onder de 80 ºC  zit. Omdat ik de platenkoeler wel degelijk schoon en steriel krijg is dat voor mij geen punt wat meetelt. Omdat professionele brouwerijen ook met platenkoeler koelen lijkt me het eerste nadeel niet doorslaggevend. Ik dacht ook dat die stoffen niet meer gevormd worden als je voldoende lang gekookt hebt.

Zie https://beerandbrewing.com/VJSzsisAAC0A1WG0/article/off-flavor-of-the-week-dms

Ik wijs vooral op het zinnetje:
'Chill wort rapidly. The longer it stays hot, the more SMM is converted to DMS.'

hansHalberstadt

Zie ook http://beersmith.com/blog/2012/04/10/dimethyl-sulfides-dms-in-home-brewed-beer/

The half-life for DMS is 40 minutes, so half of the DMS will be boiled off in a 40 minute vigorous boil. So if we do the math, a 60 minute boil gets rid of 64.7% of the DMS and a 90 minute boil rids us of 79% of the DMS. That is why most experienced brewers recommend a 90 minute or longer vigorous boil.

For every hour you have hot wort sitting around, you will produce approximately a 30% increase in DMS.

Dus als ik dat vertaal naar relatieve begrippen dan heb je een halfwaardetijd van 40 minuten tijdens het koken en een verdubbelingstijd voor het opbouwen als het heet blijft van 2.64 uur. (1.3)^t=2 levert t=2.64 uur) al je wort koelen naar 20 ºC is met een platenkoeler meestal wel klaar in een half uurtje. Dan zou je dus ca 15% meer DMS krijgen in je laatste beetje wort, maar omdat na 15 minuten nog maar de helft zo heet is zal je grofweg niet meer dan 7.5% toename van DMS krijgen. Vaak gaat het koelen nog veel sneller, dus het effect van nog ca 20% DMS aanwezig na 90 minuten koken is erger dan de paar % toename door hete wort.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 05-12-2016  22:52 uZie ook http://beersmith.com/blog/2012/04/10/dimethyl-sulfides-dms-in-home-brewed-beer/

The half-life for DMS is 40 minutes, so half of the DMS will be boiled off in a 40 minute vigorous boil. So if we do the math, a 60 minute boil gets rid of 64.7% of the DMS and a 90 minute boil rids us of 79% of the DMS. That is why most experienced brewers recommend a 90 minute or longer vigorous boil.

For every hour you have hot wort sitting around, you will produce approximately a 30% increase in DMS.

Dus als ik dat vertaal naar relatieve begrippen dan heb je een halfwaardetijd van 40 minuten tijdens het koken en een verdubbelingstijd voor het opbouwen als het heet blijft van 2.64 uur. (1.3)^t=2 levert t=2.64 uur) al je wort koelen naar 20 ºC is met een platenkoeler meestal wel klaar in een half uurtje. Dan zou je dus ca 15% meer DMS krijgen in je laatste beetje wort, maar omdat na 15 minuten nog maar de helft zo heet is zal je grofweg niet meer dan 7.5% toename van DMS krijgen. Vaak gaat het koelen nog veel sneller, dus het effect van nog ca 20% DMS aanwezig na 90 minuten koken is erger dan de paar % toename door hete wort.

Het zit wat gecompliceerder in elkaar. DMS verdampt redelijk snel. Het het om de stoffen waaruit later DMS gevormd wordt. Die moet je kwijt zien te raken. Uit die stoffen kan na het koken nog DMS gevormd worden.

Overigens kook ik al lang nog maar 60 minuten. Dat scheelt in de energiekosten van een brouwsel. Door korter te koken is wel de noodzaak om snel te koelen groter. Met een dompelkoeler is dat geen probleem.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 05-12-2016  23:00 uHet zit wat gecompliceerder in elkaar. DMS verdampt redelijk snel. Het het om de stoffen waaruit later DMS gevormd wordt. Die moet je kwijt zien te raken. Uit die stoffen kan na het koken nog DMS gevormd worden.

Overigens kook ik al lang nog maar 60 minuten. Dat scheelt in de energiekosten van een brouwsel. Door korter te koken is wel de noodzaak om snel te koelen groter. Met een dompelkoeler is dat geen probleem.
Dus de getallen van Beersmith kloppen niet?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 05-12-2016  23:00 uDMS verdampt redelijk snel. Het het om de stoffen waaruit later DMS gevormd wordt. Die moet je kwijt zien te raken. Uit die stoffen kan na het koken nog DMS gevormd worden.
Volgens Beersmith:
DMS verdampt redelijk snel = halfwaardetijd van 40 minuten
Uit die stoffen kan na het koken nog DMS gevormd worden = 30% toename in 1 uur.


ExPeteriment

Bij het doornemen van de reacties ging het me een beetje duizelen over wat te kiezen. Ik heb de meest aangehaalde verschillen/eigenschappen in onderstaand overzicht samengevat. Helpt misschien voor nieuwkomers zoals ik bij de keuze.
Mochten er onduidelijkheden of onjuistheden in staan, dan hoor ik dat graag en pas het aan. Prijs heb ik niet duidelijk als keuze argument gezien en heb die er dan ook niet in opgenomen.

Eigenschap vglPlatenkoelerDompelkoeler
KoelingAfh aantal platen.
Constante capaciteit.
Koelt doorstromende deel.
Afh lengte, dikte.
neemt af naarmate temperatuur daalt.
Koelt hele ketel.
ReinigingInwendig (onzichtbaar).
Vereist extra aandacht.
Loog regelmatig nodig.
Oppassen voor aantasten materialen
Zichtbare oppervlakte reiniging
FilteringWordt doorgaans toegepast (eiwitten en hopresten)Niet nodig, eiwitten en hopresten bezinken.
PompWordt doorgaans toegepast.Niet nodig voor de koeling zelf
(bij gebruik kraanwater).
SnelheidDoorgaans sneller
Hoeveelheid koelwaterDoorgaans minder.
Overwegingen voor optimale werkingRondpompen tot hele ketel tot 70  ºC  is gedaald (ivm DMS).
(Proces van) reinigen.
aansluitschema.
Bewegen in wort of roeren.
Meekoken (leeg invoeren om kook niet te lang te verliezen en risico op geiserwerking tegen te gaan).
Doorstroomsnelheid koelwater afstemmen op temperatuur van het wort.

seed7


seed7

Citaat van: Serge VL op 05-12-2016  18:06 uOptie 1 Gebruik van een platenkoeler waarbij je rechtstreeks naar je gistingsvat gaat koelen.
Voordeel: je gebruikt minder water als bij een dompelkoeler, en je totale koeltijd is korter
Nadeel: je gekookte wort blijft heet in je kookketel staan, er worden nog steeds ongewenste vluchtige stoffen gevormd, deze verdamp je niet meer daar het koken gestopt is.

Je kunt tijdens het koelen gewoon het wort laten doorkoken, dan heb je geen probleem. Wel lastig met whirlpool hoppen.

T.a.v. platenkoelers in het algemeen, de modellen die wij gebruiken zijn niet geschikt voor het doel, niet het aantal platen is doorslaggevend maar de lengte van de platen, dit natuurlijk gekoppeld aan de doorstroomsnelheden van wort en water.

https://www.dudadiesel.com/search.php?query=%2Bwort+%2Bchiller&i=beerchillers
http://www.dudadiesel.com/files/beerwortchart.pdf

Het aantal kW koelcapaciteit dat op de koeler staat is dan ook niet zo interessant als je toch niet aan de voorwaarden kunt voldoen om de juiste stromingssnelheden te halen.


Ingo

hansHalberstadt

Citaat van: seed7 op 07-12-2016  08:44 uJe kunt tijdens het koelen gewoon het wort laten doorkoken, dan heb je geen probleem.
Ik zie eigenlijk helemaal geen probleem. volgens de link zijn levels pas boven de 100ug/l nadelig, terwijl de proefjes laten zien dat de levels zelfs met 60 minute afkoelen niet boven de 5 uG/l komen  :weetniet:

bjorri

Het hele topic nog eens door gelezen. Reinigen doe ik na het brouwen, soms alleen met water maar regelmatig een paar minuten doorpompen met een warme loog oplossing, daarna even water en dan nog een scheut schoonmaakazijn. Uiteraard naspoelen met water en zonder aansluitingen scheef hangen te drogen. Volgens mij doet vrijwel iedereen iets vergelijkbaars.

Steriliseren tijdens het brouwen doe ik door tien minuten kokende wort rond te pompen (gelijk met de laatste hopgift). Uiteraard zit er dan nog helemaal geen koelwater in de koeler. Ben ik echt de enige die dat doet? Er zullen mogelijk hoekjes niet goed doorgespoeld worden omdat er toch nog iets vuil zit of luchtbellen maar voor mijn gevoel wordt het geheel wel helemaal heet.

Ter info: Ik heb een twaalfsplaats en een dertigplaats voor het wort achter elkaar staan, koelwater komt voor beide direct uit de kraan. Op volle snelheid het wort er door pompen van koken naar onder de twintig graden in een paar minuten voor ruim twintig liter. Het kost wel een bult water in die paar minuten de kraan vol open.

ejet

Ik woon aan een sloot en pomp er slootwater doorheen. Werkt fantastisch met deze temperaturen ;).
Schoonmaken doe ik voor en na het brouwen. En voordat ik ga koelen inderdaad een paar minuten wort dat aan de kook is er doorheen pompen. Nog nooit problemen gehad behalve één keer een verstopping door slechte filtering van de hop. Heb nu een dubbele valse bodem gecombineerd met filterplaat (rvs valse bodem, filterplaat erboven rondom vastgemaakt en daarbovenop weer een valse bodemplaat om het geheel op z'n plek te houden). Ik gebruik voornamelijk hopbloemen. Ik wil eigenlijk naar pellets maar zie de trub icm met platenkoeler niet echt zitten...

Haagse Wouter

Je kunt natuurlijk ook beiden simultaan gebruiken.

Mark Mout

Heerlijk dit. Heeft de Topicstarter zijn ruil al rond?

bjorri

Citaat van: Mark Mout op 04-01-2017  11:14 uHeerlijk dit. Heeft de Topicstarter zijn ruil al rond?
:nut: Die vast van schrik een andere hobby gaan zoeken. (34 berichten in 7 jaar).  :weetniet:

Jeukstaardt

Citaat van: bjorri op 04-01-2017  13:22 u:nut: Die vast van schrik een andere hobby gaan zoeken. (34 berichten in 7 jaar).  :weetniet:

Of hij is meer bezig met brouwen dan met mauwen ;)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.