Hopoogst IPA Britse stijl

Gestart door wiwi, 24-09-2009 20:37 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wiwi

Basis----------------------------------------------------------------
Biertype            : India Pale Ale
Aantal liters       : 20
Gewenst begin SG    : 1070 (7,7 vol% alc.)
Brouwzaalrendement  : 70.0%

Algemeen-------------------------------------------------------------
Totaal brouwwater    : 30 liter
Maischdikte          : 2,8 l/kilo
Maischwater          : 20 l
Spoelwater           : 10 liter
Kooktijd             : 90 minuten
Berekende kleur      : 33 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid : 64 EBU (Ray Daniels)

Moutstort------------------------------------------------------------
Palemout 7 EBC               90.0 %         6023 Gram         8 EBC                                                                      
Caramunich                      10.0 %           669 Gram     123 EBC                                                                  

Hopstort-------------------------------------------------------------

Target             12.5 %    15 gram        maisch hop.        14 EBU                                                                    
Target             12.5 %    15 gram        FWH                   25 EBU                                                                
Target             12.5 %    15 gram        20 min.                14 EBU                                                                    
Target             12.5 %    15 gram        15 min.                11 EBU                                                                    
Target             12.5 %    15 gram        10 min.                  8 EBU                                                                    
Target             12.5 %    15 gram        5 min.                    5 EBU                                                                  
Target             12.5 %    20 gram        Koud hop              0 EBU                                                                    


Gist-----------------------------------------------------------------
Gistsoort            : Safale S-04, Safale T-58 of Safale US-05


Maischschema---------------------------------------------------------
Maischschema naam: eenstaps IPA
Stap 1 : 67°C      60 min      
Stap 2 : 75°C      5 min      


Zouden jullie wat veranderen aan de hopstort?
Welke fermentisgist zouden jullie kiezen?

Gerb

Ik zou denk ik niet zo snel Target gebruiken als late hop. En zeker niet in deze hoeveelheden. Volgens mijn bronnen heeft Target wel een acceptabel aroma, maar dat klinkt niet niet heel erg positief. Als je een Britse IPA wilt maken, zou ik voor EK Goldings of Fuggles gaan voor aroma. Target voor bitterheid.

Voor een echte Engelse pint, kun je het beste S-04 gebruiken, maar de US-05 is een vrij schoon vergistende, dus die kan ook. De S04 geeft wel wat meer fruitigheid. Dit past wel goed bij een Brits bier.

wiwi

Dag Gerb,
Ik weet ook niet goed welke gist te kiezen maar S-04 draagt hier ook een tikkeltje meer mijn voorkeur weg.
Voor wat betreft de hopkeuze is het mijn bedoeling om de smaak én ook het aroma van Target max. te leren kennen, ik was zelfs aan het overwegen om enkel late hopstort toe te passen.

Adrie

Gewoon doen, die Target. Ik vind deze hop altijd heerlijk ruiken. En wat gist betreft: ik zou de S-04 kiezen, dit is immers een mooie Engelse gist.

RobinB

Nou, die hopstort is wel "on-Target" zo! ;D

Wordt een straffe (qua alc en IBU) Engelse IPA, maar vast lekker zo! Ik zou ook de S04 doen, best een mooie gist als ie een maandje gerijpt is.

wiwi

Door toedoen van jullie positieve antwoorden heb ik besloten om voor 30 liter te gaan, ik verwacht dat de hop ook nog wel een liter of 2-3 zal pikken.

wiwi

Er zit ca 27 l wort in het gistvat @ 18.5 Brix, als ik mij niet vergis is dat om en bij de 1074 g/l. Het wort smaakt echt mooi hoppig. Geduld, Wilfriedeke, geduld :gistsmile:.

wiwi

Gisteren gelagerd met 30 gram Targethop bij een SG van 1016, een vergistingsgraad van 78 %. De gisting gebeurde bij 20 °C.

RobinB

Mooi vlotte vergisting!
Hoeft niet veel meer van af, maar die S04 kan soms ver doorgaan.

wiwi

Er is niet veel activiteit meer te zien maar het waterslot staat nog niet helemaal stil, om de 1,5 a 2 minuten wil er nog een blubje ontsnappen.

Reinier

Target             12.5 %    15 gram        maisch hop.        14 EBU                                                                    
Target             12.5 %    15 gram        FWH                   25 EBU                                                                
Target             12.5 %    15 gram        20 min.                14 EBU                                                                    
Target             12.5 %    15 gram        15 min.                11 EBU                                                                    
Target             12.5 %    15 gram        10 min.                  8 EBU                                                                    
Target             12.5 %    15 gram        5 min.                    5 EBU                                                                  
Target             12.5 %    20 gram        Koud hop              0 EBU                                                                    
"

Wiwi,

Gaat al die hop in dit bier, en strikt volgens dat schema? En wat is dan maisch hop?

Mvrgr, r

Oscar

Citaat van: Reinier op 08-10-2009  14:39 uEn wat is dan maisch hop.?

Hop toevoegen tijdens het maischen.... :)

Gerb

Dat is wel weer lekker kort, Oscar. Het is inderdaad het toevoegen van hop aan de maisch. Maischhoppen schijnt volgens sommigen een beter hoparoma aan het bier te geven. Bij maischtemperaturen schijnen sommige aromatische hopcomponenten beter op te lossen. Het doet echter niets voor de bitterheid. De bijdrage aan hoparoma van maischhoppen staat wel ter discussie en het effect is volgens mij erg klein. Efficient gebruik van hop is het zeker niet.

Oscar

Citaat van: Gerb op 08-10-2009  16:07 uDat is wel weer lekker kort, Oscar.

Kort en krachtig.. ;D  Bij bieren waar je lang kookt ( > 60 min) lijkt mij maischhoppen geen merkbaar effect hebben aangezien de aroma's dan vervliegen, of er moet een chemisch/biologisch hechtingsmechanisme achter zitten  :weetniet:. In DW wordt alleen bij een Berliner weize gesproken van maischhoppen, maar dan wordt er ook geadviseerd om maar 20 minuten (zonder hop) te koken. Dan kan ik me nog net iets bedenken bij het effect.

wiwi

Citaat van: Gerb op 08-10-2009  16:07 uDe bijdrage aan hoparoma van maischhoppen staat wel ter discussie en het effect is volgens mij erg klein. Efficient gebruik van hop is het zeker niet.
Dat is zeker waar, het effect van maischhoppen is, denk ik ook, zeer miniem. Het is dat ik hier zeer veel heb geoogst dat ik wat minder efficiënt met de hop mag omspringen, met dure hop zou ik niet zomaar maischhoppen.
Citaat van: Gerb op 08-10-2009  16:07 uMaischhoppen schijnt volgens sommigen een beter hoparoma aan het bier te geven. Bij maischtemperaturen schijnen sommige aromatische hopcomponenten beter op te lossen. Het doet echter niets voor de bitterheid.

In dit bier voeg ik om drie redenen hop toe: bitterheid, aroma en smaak.
Een groot aandeel van de bitterheid in bier wordt veroorzaakt door het meekoken van de hop door alfazuren die worden geïsomeriseerd want die alfazuren zijn beter oplosbaar maar dat is niet de enige bitterheid die in het bier overgaat. Hebt ge al eens op een hopbelletje gekauwd?
Door het koken vervliegen zeer veel hoparoma's daarom voeg ik dus hop toe aan het einde van de kookperiode. Dat doe ik in verschillende stappen in een poging de hopsmaak/aroma complexer te maken omdat bij elke stap andere smaken opgelost worden en vluchtige oliën  vervliegen, andere reacties tussen tannine en eiwitten, meer of minder isomerisatie en noem maar op.
Van de maischhop zullen er veel minder alfazuren isomeriseren aangezien niet geïsomeriseerde alfazuren moeilijk oplossen maar er zitten nog aardig wat andere bitterstoffen in hop. Aan de aroma's gaat die hopstort ook niet veel afdoen want die worden er voor bijna volle 100% weer uitgekookt. Ik ben er wel van overtuigd dat er hopsmaak achterblijft van de hop uit de maisch, ik heb het ongekookte wort geproefd en proefde wel duidelijk hop. Ik had een liter of zo apart moeten koken zonder bitter of aromahop, dan had ik het effect van de maischhop kunnen proeven, ga ik zeker doen, de volgende keer dat ik maischhop.

wiwi

Zonet alles netjes gebotteld. Eind SG 1010, iets te ver doorgegist naar mijn goesting maar de smaak was alsnog een beetje zoet, volmondig, minder bitter dan verwacht maar een hoppige afdronk en nasmaak en een magnifiek aroma. Dit bier verdient het om mijn huisbier te zijn ::)!

De-Geert

Target is helemaal niet zo verkeerd als aromahop, he!

Edgar

Hé, leuk bier. Wel wat zwaar. Benieuwd hoe die zal smaken. Als het je huisbier wordt, zal je 'm een puntje of 10 lichter maken zeker?

Dus die Target komt uit je tuin?

wiwi

De Target komt uit mijn tuin. Ik ben heel benieuwd hoe het bier evolueert.

bjgodefr

Ik schrik er van dat de S04 bij zo'n zwaar bier (met 10% cara120) tot 1010 geraakt!
Met de Nottingham stopt de gist bij mij meestal aan 1015 bij wort met een begin SG van 1070...

wiwi

Citaat van: bjgodefr op 26-11-2009  14:42 uIk schrik er van dat de S04 bij zo'n zwaar bier (met 10% cara120) tot 1010 geraakt!
Ik ommes ook, ik vang geregeld op dat S-04 niet ver uitgist. Misschien ligt het aan de methode waarop ik de gist gebruik, ik maak namelijk een starter vertrekkende van een mespuntje korrelgist.

Hopmans

Ik brouw ondertussen heel wat jaren, maar die SVG's die hier af en toe vermeld worden, die haal ik niet.
Nu kan dat zo lopen met een starter (veel/niet beluchten, voeding, zink etc.), maar een korrel is en blijft een
korrel die toch bij iedereen hetzelfde zou moeten doen.
Of er zitten dikdoeners op het forum, of het gaat bij sommigen niet goed (wilde gist).

 

wiwi

Citaat van: Hopmans op 26-11-2009  18:54 uNu kan dat zo lopen met een starter (veel/niet beluchten, voeding, zink etc.), maar een korrel is en blijft een korrel die toch bij iedereen hetzelfde zou moeten doen.

Ik weet het niet, Hop, gewoon intuïtief en met gezond boerenverstand zonder veel wetenschappelijke bevestiging zou ik zo veel mogelijk factoren willen uitschakelen die mijn bier, gebrouwen vertrekkende van een korrelgisstam een bier maken dat eigenschappen heeft van een bier dat met korrelgist is gebrouwen. Ik kan mij voorstellen dat als gistcellen uit een korrelgisttoestand komen dat die gist een deel van zijn vitaliteit heeft verloren. Ik ga ervan uit dat door de gist zich gedurende enkele dagen te laten regenereren in geconditioneerde omstandigheden er meer vitale gist wordt geproduceerd. Door te vertrekken van een mespuntje beperk ik ook de hoeveelheid stearaat.

Hopmans

Citaat van: wiwi op 26-11-2009  19:24 uDoor te vertrekken van een mespuntje beperk ik ook de hoeveelheid stearaat.
Dat scheelt inderdaad een hoop.
Het is nog niet helemaal als vers qua diepgang, maar het
mondgevoel wordt al een behoorlijk stuk beter met deze methode.


wiwi

Ik denk dat ook maar ik kan dat moeilijk zelf beoordelen want ik ben geen objectieve, proever, ik weet wat in mijn biertjes zit en een bepaalde smaakgewaarwording zit dan niet noodzakelijk op mijn tong maar tussen mijn twee oren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.