Exploderende flesjes bier

Gestart door Stella33cl, 02-06-2004 21:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stella33cl

We hebben een maand of 2 geleden ons zelfgebrouwen bier op flesjes gedaan (25cl en 30cl). Daarna moeten we deze flesjes normaal nog 3 weken laten "lageren". Op het einde van de lagering waren er enkele flesjes geëxplodeerd, gespreid over een 3-tal dagen. Nu meer dan een maand later heb ik op één dag weer 4 "explosies" gehad.

Blijkbaar zit er enorm veel druk op de flesjes.  Deze moeten heel voorzichtig geopend worden, want ze beginnen direct te schuimen in een fontein-vorm...

 :shelp: Blijkbaar hebben we ons ergens misrekend  :weetniet:, maar we weten niet waar. Zou iemand ons kunnen vertellen wat de exacte oorzaak is?

PS : wat is trouwens de druk dat een bierflesje aan kan?

Gast

Er zijn 2 mogelijkheden:

1.  Het kan zijn dat het bier niet goed is uitgegist en dat je het dan al    
     gebotteld hebt

2.  Te veel suiker toegevoegd bij het bottelen.

Om daar achter te komen moeten we weten wat er is gebeurd, is het gist echt goed uitgegist voor het in de flesjes ging? En hoeveel suiker heb je toegevoegd bij de flesjes? En wat voor soort gist heb je gebruikt, en welke temperaturen?

Jordi

PS, de druk wat een flesje aan kan weet ik niet maar wat zal het zijn? 2 tot 3 bar denk ik?

Henk oet Paiz

Hoi Stella,

Ik zou er zeer voorzichtig mee zijn en het bier zo koud mogelijk wegzetten. Het koolzuur kan dan in de vloeistof oplossen, waardoor de kans op explosie vermindert.

Zoals Jordi al zegt is je bier waarschijnlijk niet ver genoeg uitgegist geweest bij het bottelen. Je kunt dat controleren door het soortelijk gewicht (SG) te meten. Dit moet bij het bottelen in de buurt of onder de 1010 liggen. Soms haal je deze waarde niet. Je kunt dan alleen veilig bottelen als je door middel van een SG-proef (een klein beetje wort met een overmaat aan gist snel uit laten gisten) hebt bepaald wat de maximale vergistingsgraad is die je met de bewuste gist kunt halen.

Voor het bottelen moet je maximaal 8 gram suiker per liter bier toevoegen, anders kan de druk op de flessen ook te groot worden.

Groeten en succes,

Henk :proost2:

MO

Een bierflesje kan ongeveer 3.5 bar aan. Ik denk dat dit de absolute druk is, dit komt overeen met 2.5 bar overdruk.

Ik ben het met Henk eens: koelen (minstens 8 uur in een zo koud mogelijke koelkast), uitschenken en weggooien. En ons je SG's vertellen en de hoeveelheid bottelsuiker.

gr
MO

Jacques

Voor zover ik weet kan een standaard bierflesje een overdruk aan van 5 bar! Voordat je fles explodeert moet er dus heel wat aan de hand zijn. Bij iets te veel suiker geven krijg je niet zo'n hoge druk.

Koud wegzetten is inderdaad een goede optie om de druk te verminderen. Verder wil ik er op wijzen dat kroonkurken een soort ventiel werking hebben. Bij een grote overdruk kan koolzuur de fles via de kroonkurk langzaam ontsnappen. Bij een snelle stijging werkt dit mechanisme onvoldoende en krijg je een te hoge druk in de fles.
Mijn advies is dan ook een aantal flessen lange tijd te bewaren in de koelkast. De flessen die je niet kwijt kunt kun je weggieten of voorzichtig opvangen en opdrinken   ;)  :beersmiley:

O ja, voor alle duidelijkheid: lageren doe je in een grote glazen fles of een andere "lagertank" die je goed afsluit en voorziet van een waterslot om de overdruk te laten ontsnappen...

:degroeten: Jacques

wim

Beste brouwers,

Aansluiten bij bovenstaande doe ik helemaal, maar ik ben wel benieuwd naar welke flessen en ontploft zijn (ontploffen, of vind je een fles waar de bodem uitgedrukt is?)
Zijn het die 25cl flesjes? Dat is geen standaardmaat en de kans is dat het flesjes zonder statiegeld zijn en dus gewoonweg van mindere kwaliteit.

Tijdens de eerste week van de hergisting op 20 ºC staan mijn flessen altijd in een soort hobbybak waar er 36 inpassen en die stapelbaar zijn met een handdoekje over de bovenste. Pas als het naar de kelder verhuisd haal ik ze hieruit. Dit doe ik om eventuele rotzooi bij foute flessen of foute handelswijze te beperken.

Zelf heb ik bij mijn eerste brouwsel toen de hoofdgisting goed liep een Grolschbeugel gevuld met wort. Deze in een handdoek gewikkeld (ik had gelezen dat de rubberring de overdruk zou wegnemen, maar ervaringen van een vriend spraken anders) twee dagen later vond ik een natte handdoek en een heleboel splinters en scherven van de fles, deze was dus echt geëxplodeerd en de ring had zijn werk niet goed gedaan.

:degroeten:

Wim

Gast

Citaat van: jacbier op 02-06-2004  23:45 uBij een snelle stijging werkt dit mechanisme onvoldoende en krijg je een te hoge druk in de fles.


Wim, is dit niet het geval bij jou? Nou is een rubbertje natuurlijk héél anders als een kroonkurk maar dit princiepe blijft denk ik wel hetzelfde.

Bij "te snel gisten" werkt het "ventiel" niet meer (als we Jacques moeten geloven :-X).

Stella33cl

Wat het soortelijk gewicht toen was weet ik niet meer, maar de hoeveelheid suiker weet ik nog wel.  Dit was namelijk ongeveer 800 gram op een totaal van 30 liter.  Blijkbaar zou hier dan wel eens een serieuze rekenfout gebmaakt kunnen zijn ... Aangezien we dit met 4 man tegelijk doen, zal ik de dader nog moeten opsporen ...

Wat de flesjes betreft :
- Wij gebruiken 25cl flesjes, wat wel een standaardmaat is voor flesjes in het land van het bier (België).  Dit waren namelijk uitgekuiste Jupiler-flesjes...
- Op de flesjes zit een kroonkurk "geperst" met een kroonkurkapparaat.
- Wanneer de flesjes geëxplodeerd zijn, vind ik normaal gezien een stuk van de hals met kroonkurk terug, de bodem meestal intact, en van de "romp" stukken glas tot glassplinters.
- Het koelen van de flesjes heb ik al eens geprobeerd door ze in een grote ton met koud water te leggen.  Nadat ik dat gedaan heb zijn er nog enkele stuk gegaan.  Hierbij vliegen sommige stukken/stukjes glas ongeveer 2 meter ver en 1,5 meter hoog (op dak auto).  Natuurlijk voorafgegaan door een enorme knal.

Bas

27 gram / liter suiker lijkt me inderdaad een recept voor knalvuurwerk. Normaal is 8 gram / liter wel het maximum.

Grt, Bas H.

Adrie

Zeg heren, geven wij een bekende, niet nader te noemen terroristische organisatie geen munitie in handen??

Groeten,

A3

wim

Citaat van: Adrie op 03-06-2004  12:43 uZeg heren, geven wij een bekende, niet nader te noemen terroristische organisatie geen munitie in handen??

Groeten,

A3
:) ;D :) ;D :) ;D :) ;D :)
Als ik terug in Nederland flesjes bier in de supermarkt zie staan met een blanco kurk ipv de merkkroonkurk maak ik dat ik wegkom  ;D


inderdaad is 27g wel flink aan de ruime kant, is het eigenlijk wel lekker als je er 1 opengemaakt hebt?
Je zou wellicht bij de resterende flesjes de kroonkurk even iets op kunnen lichten om de druk wat te verlagen, maar niet zover dat hij opengaat, dan ben je verlost van het risico van explosies want dat zijn het inderdaad.

:degroeten:

Wim

Stella33cl

Er zijn al enkele flesjes geconsumeerd en daarbij moeten we wel eerst de kroonkurk heel voorzichtig openen, zodoende dat er een klein beetje gas kan ontsnappen.  Na het bier wat te laten "sissen" is hij best wel lekker.  Het bier leek me wel iets zoeter dan de vorige keer met hetzelfde recept (met blijkbaar minder suiker).

Ik weet nu wel hoe een bierbommetje gemaakt wordt ... :clownsmile:

Christiaan

Ik heb altijd gedacht dat de ventielwerking van bierdopjes zo goed was dat explosies alleen voorkwamen bij kapotte kroonkurken. De enige explosies die bij mij in de koelkast plaatsvonden waren ook flesjes deugniet met wat roest op de kurken. Bij mijn zelfgebrouwen bier heb ik meer last van een tekort aan druk omdat de kroonkurken niet goed genoeg afsluiten...

Jacques

Hoi Christiaan,

Het wordt misschien tijd om te gaan bottelen in PET-flessen. Ik heb begrepen dat de sluitting van deze flessen veel beter afsluit dan een kroonkurk.
Voor veel hobbybrouwers is dat denk ik een ramp omdat het dan veel eerder kan voorkomen dat er een te grote overdruk op een fles zit.
Gelukkig zijn rondspattende PET-deeltjes niet zo gevaarlijk als glasscherven...

:degroeten: Jacques

Christiaan

Beste jaques,
Ik heb er wel eens aan gedacht om in petflessen te gaan bottelen  maar niemand wil bij mij in huis (mijzelf inbegrepen) Dommelsch drinken. Ik denk dat ik een nieuw kroonkurk apparaat nodig heb, deze is waarschijnlijk scheef, of ik moet meer oefenen...

wim

Zie je niet of de kroonkurken goed zitten?
Ik heb het ook best wel eens, een scheve kruk erop. Gewoon een nieuwe erop. Maar allen die bij visuele controle recht lijken te ziten doen hun werk goed. (soms moet ik mijn kroonkurkapparaatje wel even heen en weer "wiebelen" om de kroonkruk er recht op te krijgen. dan krijg je een mooi circeltje aan de bovenkant van de kroonkurk en weet je heel zeker dat ie goed zit.)

:degroeten:

Wim

Jacques

Citaat van: Christiaan op 12-06-2004  17:10 uIk heb er wel eens aan gedacht om in petflessen te gaan bottelen  maar niemand wil bij mij in huis (mijzelf inbegrepen) Dommelsch drinken. Ik denk dat ik een nieuw kroonkurk apparaat nodig heb, deze is waarschijnlijk scheef, of ik moet meer oefenen...

Tip 1: koop een statiefkroonkurkapparaat.
Kost wel wat meer maar werkt wel heel wat makkelijker.

Tip 2: leg meteen na het vullen van de flesjes een kroonkurk op de mond van de fles.
Er kan dan niets meer in de fles vallen en je kunt meteen zien dat de kroonkurken recht op de flessenmond liggen. Verder gaat het kroonkurken hierdoor ook een stukje sneller.

:degroeten: Jacques

wim

kroonkurken op de opening leggen werkt volgens mij alleen met een staand apparaat goed. Die handdingen hebben een magneetje en de kans dat je het dopje scheeftrekt is daardoor aanzienlijk, ongeveer 3 op de tien. Maar de dop erop is natuurlijk zeker aan te raden voor bescherming vandaar dat ik het wel altijd doe.

:degroeten:

Wim

Christiaan

Citaat van: wim op 12-06-2004  21:19 uZie je niet of de kroonkurken goed zitten?

Zo'n beetje alle dopjes zitten er ietwat scheef op. Bij sommigen is het echter zo extreem dat ik ze er met gemak met mijn duim weer af kan wippen. Wat op feestjes wel even leuk is, maar niet wanneer je lekker bier probeert te brouwen. Een staand model is denk ik een goede oplossing, lijkt me ook een stuk prettiger werken, aangezien je er niet in een krampachtige houding boven hoeft te hangen...

Jeroen - Soest

Ik heb gewoon zo'n apparaatje met 2 hefbomen. Toen ik hem pas had ging het nog wel eens mis, maar de laatste jaren gaan de dopjes er perfect op. Het is toch een kwestie van een beetje oefenen, niet te snel willen werken en het apparaat zelf goed recht op de fles plaatsen. Bij mij is het magneetje dermate zwak dat de kroonkurk gewoon op de fles blijft liggen. Ik bottel dus ook zoals Jacques, direct een kroonkurk erop leggen en als alle flessen vol zijn vastdrukken.

Groeten,
Jeroen  ;)

Christiaan

Tja, aangezien mijn huidige kroonkurkmachine, het zojuist heeft begeven, na gebruik door een ietwat onhandige huisgenoot van mij, zal ik toch een nieuwe moeten aanschaffen. Gelukkig heeft de bierbrouw-beschermengel ervoor gezorgd dat het metalen "mondstuk" er pas bij het laatste flesje afbrak... Van wat ik gehoord heb moeten de kroonkurken er met een simpel hefboomapparaatje gewoon goed opgaan, maar blijkbaar geld dat niet voor die van mij...

Groeten,
Christiaan

wim

Ik heb thuis drie van die hefboomdingen.
1 hele goedkope die ik eens van iemand heb gekregen.
2 een model net iets duurder die ik zelf gekocht heb toen ik begon, net als de goedkope van plastic, met eventueel de mogelijkheid er een andere metalen huls in de te draaien zodat 29mm dopjes mogelijk zijn.
3 een metalen vrij groot model dat ik bij de HERMS kreeg, dezelfde constructie qua hefbomen als een wijnkurkenplaatser

Die hele goedkope is een rampen ding en werkt niet. Onlangs met een vriend samen zijn verjaardagsbier (Wijze Raet) zitten bottelen en we waren het er beide over eens dat die duurdere het aanmerkelijk beter doen. Het maakte aan het einde weinig uit of je de metalen of de plastic gebruikt. In het begin was die metalen wel even wennen.
Het is dus net als bij hevels (misschien wel met alles dat te koop is), neem nooit de allergoedkoopste, maar ga altijd in het middensegment zitten, de ergernis die het scheelt is veel meer waard dan die paar eurootjes.
Een staand model is voor mij toch wel te duur.

:degroeten:

Wim

JWVG

Ik kan het alleen maar heel erg met Jacques' tips eens zijn - zo snel mogelijk aanschaffen, zo'n tafelmodel! Op mijn hevelstarter na (of hoe heet zo'n ding?) de 'biggest bang for the buck' die ik ooit heb gekregen in het brouwen (sorry, dit ging echt het beste in het Engels)....

:degroeten: JW.

Frank

Deze kroonkurker is mij tot nu toe prima bevallen.

De kosten vind ik ook nog wel mee vallen... mijn rvspan was veel erger  :-\

wim

Wauw dat ziet er inderdaad goed uit.
Als ik terug ben moet ik toch wat hop en mout bestellen dus ik denk dat ik deze dan gelijk maar toevoeg.

Thanx

:degroeten:

Wim

gelfling

Daar krijg je geen spijt van. Met deze heb ik al ruim 1000 flesjes gebotteld en er zijn 3 kroonkurken verprutst omdat ik te snel wilde zijn.
Prima ding.
Tip: ik heb hem met een lijmklem aan de tafel vast gezet, mijn vrouw wil niet zo graag gaten in de eettafel.....


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.