Choublond

Gestart door Herman, 16-09-2009 20:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Tijd om weer meer biervoorraad op te b(r)ouwen. Mooie gelegenheid om mijn Hallertau Tradition tuinhop te proberen en meteen te kijken hoe de gist uit een 33cl flesje Chouffe het doet. Deze had ik al enige tijd actief, tijd dus om er mee te brouwen.

Voor 10 liter
1300 g Pilsmout
1200 g Maris Otter
120 g Cara 120

Ik maisch traditioneel 30 min bij 60-62C en 20 min bij 70C.

Hoppen doe ik FWH met Tradition 45 gram en 10 min met 5 gram. IBU is dus onbekend. Zal ergens tussen de 20 en de 40 liggen. 30 lijkt me een mooie waarde (bij ca 3% alfazuur), bij 20 is o.a. mijn vrouw blij en 40 drink ik gerust met smaak op  :merlin:


RobinB

Geen koriander?
Hoeft van mij eigenlijk ook niet zo...  :brouwen:

Herman

Tja, koriander was en is een beetje welles/nietes. Kan best zijn dat er toch een snufje in gaat. Of toch maar niet...

Muldermans

Koriander, ik vind het mooi spul. Als je er zelf niet van houdt zou ik het niet doen, brouw je het bier voor visite dan denk ik dat men dat wel waardeert.

Suc6 met brouwen

Herman

Ik heb het zonder koriander gedaan. Net klaar met hevelen, ik zit volgens mij nog niet aan de 10 liter. Wordt vervolgd.

Herman

De details zijn bekend. Totaal heb ik net iets meer dan 10 liter, SG 1.052 / Brix 13,2. Ik voeg nog wel wat suiker toe (250g). Ik kom dan uit op ca 1.058, hopelijk een mooi pittig biertje. Het wort was vrij bitter, maar hoe bitter het uiteindelijk wordt, merk ik uiteraard pas na de gisting.

Nerro

Ik heb het even ingevuld in BrouwVisie:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptChoublond
Brouwdatum17-9-2009
BiertypeBlond(e)
Aantal liters10
Gewenst begin SG1058 (6,3 vol% alc.)
Brouwzaalrendement75.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater14.44 liter
Maischdikte2.48 l/kilo
Maischwater6.50 liter
Spoelwater7.94 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur18 EBC (Randy Mosher)
Berekende bitterheid30 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC49.6 %1300 gram3 EBC
Pale ale mout (Maris Otter)45.8 %1200 gram4 EBC
Caramunich4.6 %120 gram123 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Tradition3.0 %45 gramFWH30 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter0 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
161°C30 minuten2.48 l/kg
270°C20 minuten2.48 l/kg


Herman

Wou je hem nabrouwen? Ik gebruik zelf promash, maar vond het makkelijker even de essentie hier te typen.

Vanochtend vroeg was er al een flinke schuimkraag. Momenteel is deze al aan het inzakken. Ik vergist in een 15 l fles, het schuim kwam tot 14 liter. Ik ging dus bijna op zoek naar slangen voor een blow-off, maar dit hoeft denk ik niet.

RobinB

Citaat van: Nerro op 17-09-2009  02:02 uIk heb het even ingevuld in BrouwVisie:

Mooi wark!
Maar nog mooier was geweest als je vervolgens een XML ervan had gemaakt en aan je bericht had gekoppeld!  :weetbeter:  :clownsmile:

Nerro

Bij dezen dan, inclusief plaatjes e.d.

Hopmans

Waar is de gist?

    <YEASTS>
      <YEAST>
        <VERSION>1</VERSION>
        <NAME></NAME>
        <TYPE>0.00</TYPE>
        <FORM>Liquid</FORM>
        <AMOUNT>0.000</AMOUNT>

Verplicht veld.
Dit is dus een corrupte XML.

 :weetbeter:

Gerb

Wat is precies de reden dat je de late hopgift geschrapt hebt? Dat lijkt mij een mooie manier om het aroma van deze hop (in bier) te leren kennen.

Hopmans

Mijn persoonlijke ervaring is dat bitterhop meer aroma toevoegt aan het bier dat de zogenaamde aromahop.
Met andere woorden de hop toegevoegd op het begin is dominant in de smaak.
Een en ander is wel een beetje afhankelijk van het soort hop.

Ik gebruik nog wel een beetje aromahop voor een bepaalde ballans, maar ik probeer de bitterhop niet te overulen.
In mijn ogen is dat hopverspilling.
Wil je toch een hopbom, dan is drooghop het meest effectief.


Adrie

Citaat van: Hopmans op 18-09-2009 &nbsp;06:56 uDit is dus een corrupte XML.

Nee, hoor. Het veld staat er. Alleen de waarde is "".

Nerro

Ja ik krijg die XML zonder klachten geopend.

Even een vraagje ter algemeen nut, zou een serie kleinere hopgiftjes effectief zijn om alle aspecten van een hop te proeven in het bier? Dus in plaats van in één keer 40g hop 4 keer 10g hop om de tien minuten (bij een uur koken).

RobinB

Sommigen zweren erbij, zie de 90-minutes IPA van Dogfish (?)...
Anderen hanteren meer het 20-7min schemaatje.
Uiteindelijk zal het niet zo nauw komen?

Herman

Citaat van: Gerb op 18-09-2009 &nbsp;08:34 uWat is precies de reden dat je de late hopgift geschrapt hebt? Dat lijkt mij een mooie manier om het aroma van deze hop (in bier) te leren kennen.
Je laatste zin was ook precies mijn gedachte. Echter bij het FWH vond ik de geur minder intens dan verwacht, vandaar dat ik meende de bitterheid toch maar wat te moeten verhogen. Achteraf waarschijnlijk niet nodig. Maar gezien het feit dat ik door FWH toe te passen toch al meer hopgeur en -smaak krijg (denk te krijgen), heb ik het maar zo gedaan.

Herman

Citaat van: Nerro op 18-09-2009 &nbsp;10:27 uEven een vraagje ter algemeen nut, zou een serie kleinere hopgiftjes effectief zijn om alle aspecten van een hop te proeven in het bier? Dus in plaats van in één keer 40g hop 4 keer 10g hop om de tien minuten (bij een uur koken).
Zou kunnen, je kan het ook uitsmeren over een langere periode. Bijv 8 * 5 gram, 20 * 2 gram....

Het is wel een leuk experimentje natuurlijk. Die 90 en 60 minute bieren worden met een continu hopapparaat gemaakt. In een BYO stond ooit een artikel om zo'n ding na te bouwen. Lekker maf.

Herman

Vanavond had ik zin om dit bier te bottelen, los daarvan wil ik max. 3 gistende bieren op voorraad hebben (en ik heb zin om te brouwen, dus...). SG 1.012 Brix 7.8. Een dikke 6 vol% alcohol dus. Bitterheid viel mee, ik schat zo'n 25 IBU. Maar dat proef ik beter met koolzuur er in. Ik ben benieuwd!

Herman

Vanavond heb ik er uit nieuwsgierigheid eentje opengetrokken. Alhoewel flink verkouden, proef ik hier nu wel meer dan 25 ibu in. Ik vermoed dat hij eerder tegen de 35 aan zit. Da's een behoorlijk verschil met mijn vorige schatting.

Herman

Martin heeft dit bier onlangs geproefd:
Citaat van: MO op 09-12-2009 &nbsp;21:56 uEen paar weken geleden was ik bij Herman in Borger en ik kreeg vier biertjes van hem mee. Ik schenk nu de Choublond tuinhop in.

Oei, het bier schenkt met heel veel schuim. Dat had ik niet verwacht. Hier bier is net niet helemaal helder en is licht oranje/rood van kleur.
Geur is echt eigen tuin hoppig. De kenmerkende verse hopgeur die ik nog nooit in commerciële bieren heb geroken, maar die in mijn eigen (zwaar) getuinhopte bieren ook zo duidelijk aanwezig zijn, domineren hier ook de geur. Wat een heerlijk hoppig geur. Ik ruik meteen niets anders meer
Smaak
droog, hoppig en bitter. Just the way I like it. Herman weet wat gul hopgebruik inhoudt. Toch zit er een mooie volle karamelsmaak in het bier, die nog een redelijke balans geeft (droog en bitter overheerst). Koolzuur komt overeen met 8 tot 9 gram per liter, dat is niet helemaal mijn ding. Is het bier nog wat doorvergist?
De Chouffe gist herken ik niet. Is dit opkweek of Wyeast?

Zo, nu ga ik rustig genieten van de 2e helft van het bier. Mjammie.

Herman

Citaat van: MO op 09-12-2009 &nbsp;21:56 uOei, het bier schenkt met heel veel schuim. Dat had ik niet verwacht. Hier bier is net niet helemaal helder en is licht oranje/rood van kleur.
....
Koolzuur komt overeen met 8 tot 9 gram per liter, dat is niet helemaal mijn ding. Is het bier nog wat doorvergist?
Ik heb hem net ook ingeschonken, het is net geen gusher. Maar het schuim komt wel langzaam de fles uit....  :-[ Te veel koolzuur inderdaad, dat was de laatste keer dat ik hem proefde absoluut nog niet zo. Dit bier is blijkbaar inderdaad nog behoorlijk door gegaan met gisten in de fles. Ik heb maar even geroerd met een vork om het drinkbaar te maken.

Het lijkt nu wel 10-12g suiker per liter ipv de gedoseerde 6 gram.

Hopmans

Citaat van: Herman op 12-12-2009 &nbsp;21:17 uIk heb maar even geroerd met een vork om het drinkbaar te maken.
Zonde.
Eindelijk de juiste hoeveelheid koolzuur, en dan kloppen naar een dood bier.
Ik geloof er eerlijk gezegd helemaal niets van.
Je hebt 'm uitgeschonken in een Duvelglas, en je heb absoluut genoten van dit bier.
Je hebt gekeken naar de storm van bellen in het glas, en de fascinerende schuimkraag.
Lekker weg gemijmerd op de bank...


Herman

Nou Hopmans, als je bij elke slok moet boeren is er toch wel sprake van koolzuuroverschot. En zoals we allemaal wel weten is dit niet goed voor het milieu ;)

Oscar

Citaat van: Herman op 12-12-2009 &nbsp;22:25 uNou Hopmans, als je bij elke slok moet boeren is er toch wel sprake van koolzuuroverschot. En zoals we allemaal wel weten is dit niet goed voor het milieu ;)

Laten we Coca cola gaan aanklagen.... :D :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.