Saison d'Onrooi

Gestart door Edwin, 29-05-2004 10:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Beste brouwers :proost:

Omdat de gist niet op tijd binnen was en ik toch graag a.s. maandag wil brouwen (Pinkpop-programma sucks) ga ik maar eens de volgende op mijn verlanglijstje brouwen: een Saison.

Ik heb daarvoor gisterenavond een Fantôme opgedronken (wat een straf ) en dat depot aan wat wort toegevoegd. Vanochtend stond er al 300 ml te gisten. Dat gaat dus lekker.

Het recept (even geen promash-uitdraai):
Voor 15 liter, redement 70%
EBC: ongeveer 16
IBU: ongeveer 24

2750 gr Pilsmout 3 EBC
200 gr Tarwemout 4 EBC
70 gr Special-B 300EBC
500 gr Bruine Kandijsuiker

30 gr E.K. Goldings 5,3%  90 minuten meekoken
5 gr Iers mos 10 min. meekoken
10 gr Zoete sinaasappelschillen 10 min. meekoken

3,5L maischwater per kilo

Inmaischen op 520C en doorverwarmen tot 670C. Dit 90 min. vasthouden (JAWEL MO!!)
10.53 liter maischwater nodig.


Nog opmerkingen? Ik heb er wat sinaasappelschillen bijgedaan, omdat me dat fruitige wel lekker lijkt.

Edwin

Herman

Ziet er goed uit. Ga je ook nog dry-hoppen?

Herman

Edwin

Ha Herman :proost:

Da's nog wel de bedoeling, maar ik wil het bier eerst even brouwen en dan kijk ik na de hoofdgisting of ik er nog wat drooghop tegenaan gooi. Waarschijnlijk wel.

Edwin

MO

Vrijdag een gist opkweken en maandag brouwen? Ik neem er toch altijd een week voor hoor.
Gebruik je wel vaker Iers Mos? Heb het zelf nog nooit gebruikt. Is dat om een eventuele tarwetroebel te voorkomen?
En ja, eenstapsmaisch is alweer passe, toch? Om over die inmaisch temperatuur maar te zwijgen...
gr
MO

Edwin

Supergistje hè?  ;D :proost:

Ja, het werkt als een stoomtrein! Ik had nog een superverse Fantôme staan met een forse gistkoek (erop uitgezocht) en het wort erg veel belucht. Gisteren de starter even koeler gezet, wat na vermeerderen stond alles binnen het half uur weer fors te gisten, terwijl ik morgen pas ga brouwen. Zou ik blijven vermeerderen, dan zit ik met 15% giststarter t.o.v. het bier en dat vind ik toch echt veel te veel!

Dat iers mos is denk ik niet echt nodig, maar ik heb het er maar bijgezet. Veel kans dat ik het toch niet gebruik. Mijn bieren zijn in het algemeen erg helder, dus daar hoef ik het niet voor te doen.

Je valt je theorie wel erg snel af! Ik ga het toch maar eens zo proberen. ook omdat het het aanbevolen maischschema is volgens Walsh. De Orval doet het er ook goed op en die heeft toch wel enige trekjes met een saison.

Edwin

Edwin

Ha Mannen :proost:

Het bier zit weer in de pot te gisten. 15,5 liter met een OG van 1056 is iets meer dan volgens het boekje, dus mijn rendement is dit keer 73% (ik ga vooruit  ;D).

Ik heb achteraf toch geen Iers mos toegevoegd (het zakje was toch nog dichtgesealed). Het brouwen ging eigenlijk verder zonder bijzonderheden, anders dan dat het veel slechter weer was dan dat ik verwachtte, dus het zonnescherm moet weer extra drogen...

Het was trouwens de eerste keer brouwen met een kleine, zonder partner. Even plannen, maar dat gaat gelukkig ook!!!! ONK 2005, let op, Here I come!!!!  :hoera: :elifant:

Edwin

Edwin

Ha Mannen :proost:

Here I come? Nou, dan moet er wel iets meer gebeuren met dit bier. De vergisting verloopt wel, maar eigenlijk erg traag. De ideale vergisting (rond de 300C) bereik ik met dit warme weer wel en de vergisting gaat weer verder. Omdat ik op vakantie ga heb ik het bier toch met een SG van 1028 afgeheveld en met 10 gram EK Goldings als drooghop weer warm weggezet. Of er dan nog sprake is van drooghop? De hoofdgisting lijkt nog niet voorbij, dus eigenlijk is dat geen drooghop. Zie het maar als proef. De aroma's zijn sterk gistig/zwavelig en het bier is enorm troebel. Er is dus nog voldoende gist aanwezig.

Ben benieuwd.

Edwin

MO

Hoe weet jij die vergistingstemperatuur zo goed?
gr
MO

Edwin

Ha MO :proost:

Derek Walsh gaf deze temperatuur aan in zijn Typengidsje. Ik heb nu een afstammeling van die giststam gebruikt, dus hanteer ik dezelfde vergistingstemperatuur. Het lijkt ook wel te kloppen. De gist werd pas actief boven de 240C!

Edwin

Gerb

Hoi Edwin,

Uit welk Fantome bier heb je de gist opgekweekt? Ik heb meerdere malen bier van deze brouwerij gedronken en ik vind ze erg lekker. Alleen af en toe komen ze wel erg dicht bij mijn zuurtolerantie grens. Het lijkt me overigens wel een goede Saison gist.

Gerb

Edwin

Hoi Gerb :proost:

Ik heb het opgekweekt uit een van de seizoenvarianten van Fantôme. Die had 7% in plaats van de gebruiklijke 8%. Het viel me wel op dat het depot in die flessen nogal varieert. De ene keer een dikke koek, de andere keer een dun laagje. De gist is in ieder geval prima op te kweken.

En brouwen gaat er trouwens ook prima mee. Het bier is gisteren gebotteld (was op vakantie) met een eind-SG van 1003.  :o Ikzelf  heb zo'n laag eind-G nog nooit gehaald. Het is een vergistingsgraad van 94.4%.
Het bier is onmiskenbaar een saison: bitter, droog, toch een zoete fruitige (en bittere) smaak. En er moet nog druk op!

Mooi bier!!!

Edwin

Edwin

WAAAAUUUUUUUWWWWWWW :proost:

Da's BIER!
Errug strak vergist, mooie bitterheid (mooie hop dus). Fruit zacht aanwezig en een hele fijne geur. En dat met deze warme periode! een mooie drinker. Doordrinker kan ik m niet meer noemen vanwege de verre doorvergisting. Ik heb mijn bier voor de clubkampioenschappen.

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Heb je nog gedrooghopt, eigenlijk?

Groeten,

A3

Edwin

HA3 :proost:

Yep, Hoewel het de definitie wel wat onrecht aandoet. Tijdens het hevelen bleek het SG nog te hoog te zijn. Toch geheveld en de hop toegevoegd. De vergisting is daarna rustig verder gegaan. Ik heb daarna meteen uit vat gebotteld. De hoparoma's zijn in ieder geval wel duidelijk waarneembaar!

Edwin

Adrie

Ha Edwin,

Gisteravond heb ik genoten van jouw saison. Inderdaad een prachtig bier! Fris, licht zurig, bitter, droog, een echte dorstlesser en een echte saison. Jammer dat je hem gebotteld had in een 25 cl flesje ;) . Alleen de bitterheid kwam wat wrangig over. Met welke hop heb je gedrooghopt en hoeveel?

Groeten,

A3

Edwin

HA3 :proost:

Bedankt! De drooghop was met 10 gram EK goldings. Die hop heeft lang in het vat gezeten en het bier is in die tijd ook nog verder vegist. Ik denk dat er eea uitgeloogd is en dat dat die wat scherpe smaak heeft veroorzaakt. Het bier is in ieder geval gortdroog geworden en dat veroorzaakt natuurlijk een scherpere bitterheid (geen suikers om het te maskeren).

Edwin

MO

Ik had nog een saison van jou staan Ed, die heb ik afgelopen weekeinde gedronken. Elf maanden uit dus. Ik ben niet zo bekend met de stijl. Mijn aantekeningen zeggen het volgende:

prachtig droog, fris bier met een overheersend gistprofiel dat erg doet denken aan een verse Orval. Hop is een heel eind weggetrokken, maar omdat het bier zo droog is, smaakt hij niet zoet.

Hier heb je natuurlijk niet heel veel aan, maar ik vond het een lekker bier!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.