Bio mout / waar te verkrijgen

Gestart door Ep, 10-10-2002 18:09 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ep

:degroeten:

Omdat ik in het algemeen een voorstander ben van het gebruik van biologische producten lijkt het mij een goed idee om mijn eigen bier te gaan brouwen van biologische mout en hop.
Ik heb bij Slamat (Utrecht) al een keer gevraagd naar bio mout, maar daar dachten ze dat daar niet makkelijk aan te komen zou zijn.
:weetniet:
Weet een van jullie misschien waar dit zou kunnen kopen?

Ep

JWVG

Ha die Ep,

Weissheimer maakt biologische pilsmout en tarwemout, en misschien ook nog wel andere mouten. Ik krijg het altijd van een kennis, maar Herman heeft het laatst zelf opgehaald en daar bericht van gedaan hier op het forum, dus dat moet makkelijk genoeg te vinden zijn. Ik heb er al 25 kg van die pilsmout doorheen gejaagd, en heb prima ervaring ermee. Ik heb een theorie dat het wat lagere stikstofgehalte t.g.v. de ecologische landbouw wel eens goed zou uit kunnen pakken op de kwaliteit van het brouwsel. Ik moet daar wel meteen bij zeggen dat ik daar geen bewijs voor heb  8) .

Ik weet zo niet een leverancier van bio-hop, alhoewel ik wel weet dat er in Nieuw Zeeland veel bio-hop verbouwd wordt, om de simpele reden dat de ziektes waartegen je bijna wel moet spuiten, daar nog niet zijn doorgedrongen. Ik ben zelf ook wel benieuwd of iemand weet waar dit soort hop te verkrijgen is. Als je echt wanhopig bent, weet ik nog een winkeltje in Californie  :D

Jan Willem.

janvandessel

Hallo Ep,

De Vlaamse firma Boortmalt in Boortmeerbeek bij Mechelen produceert bio-mout, je bent wel verplicht minstens 50 kg af te nemen en best neem je eerst contact op met de firma.
                                       Groeten  :degroeten:
                                                  Jan

Ep

Bedankt voor de reacties!

Een hoeveelheid van 50 kilo is geen probleem, de afstand echter wel. Zowel Mechelen als Bremen zijn niet precies naast de deur. Een leverancier in Nederland lijkt me een stuk makkelijker.
Wat de hop betreft denk ik dat er niet echt veel van het milieuvoordeel overblijft als het helemaal uit Nieuw Zeeland moet komen.

 :biersmile:


Jacques

Hoi Ep,

Je zou ook eens contact kunnen opnemen met Herm Hegger van brouwerij De Hemel te Nijmegen. Ik weet dat die al vele jaren geleden biologische mout liet maken. Voordat hij brouwer werd zat hij in het macro-biologische handel (hij verkocht onder andere biologische moutextract).
Zo'n twintig jaar geleden heb ik twee zakken mout gekocht die ik eerst bij zijn ouders moest halen (woonachtig tegenover de Arcener bierbrouwerij!) Met nog twee zakken meer en mijn vrouw was mijn auto mutvol toen we naar Heumen reden waar Herm samen met een blik vrijwilligers bezig was met het opbouwen van zijn eerste brouwerij. Een leuke herinnering, daarvoor dank Ep.

 :degroeten: Jacques

fritz

CiteerDe Vlaamse firma Boortmalt in Boortmeerbeek bij Mechelen produceert bio-mout,je bent wel verplicht minstens 50 kg af te nemen en best neem je eerst contact op met de firma.

Hi Jan,

Heb jij al bij Boortmalt besteld?  Ik heb 'ns contact opgenomen en toen bleek dat ik inderdaad minstens 50 kg moest bestellen.  Da's toch al wat minder dan bij Dingemans waar je de Special-B per ton moet bestellen ;)
Geef je me nog eens wat info over de Gilde in Geel?

Groeten,

Fritz

janvandessel

Hallo Fritz,

Wij kopen het groot deel van onze mout bij Boortmalt.Het gaat hier over onze pilsmout en soms Munich.
De mensen daar zijn heel vriendelijk en je betaald hem aan groothandelsprijs (pilsmout dit jaar 0.4€/kg).
Achteraf wordt er van de gekochte mout nog een analyse opgestuurd.
Voor sommige mouten moet je wachten tot er een grote partij van afgevuld wordt en dan verwittigen ze je wel per E-mail.
Kortom ik heb daar veel betere ervaringen dan bij Dingemans waar je verplicht bent grotere hoeveelheden af te nemen.

                                                Groeten,
                                                       Jan

aldo

Ben (van huis uit) ook zeer pro-bio, vandaar dat ik even voor je ben wezen rondzoeken

Misschien hier?

Stichting Mouterij Noardwest Fryslân
Snekerstraat 43
8701 XC
Bolsward

Googelend naar bioland maltz (bioland is Duitse eko) vond ik;
http://www.satkau1.de/
http://www.oberacker.de


bob

Hoi Aldo,

Dit is wel een oude topic, maar wel leuk dat je ons op wat ideeën brengt.
Heb je misschien ook wat tips voor bio-hop? 

Herman

Citaat van: aldo op 02-10-2008  21:51 uStichting Mouterij Noardwest Fryslân
Snekerstraat 43
8701 XC
Bolsward
Grappig, is het Us Heit dus blijkbaar toch gelukt met de aangekondigde mouterij? Of duidt de stichting nog op 'in oprichting'?

aldo


MO

Volgens mij kan er in Friesland inderdaad op beperkte schaal vermout worden.

Ronnie

Bij http://www.castlemalting.com/CastleMaltingSite.asp?Language=English
Belgisch bedrijf waar ze geen Nederlands kunnen willen spreken.
ook biohop aldaar, die kopen ze in Poperinge en/of bij Fons Temmerman (vandaag oogst 2008 al uitverkocht)

ook: In Wallonië bij brouwerij DUPONT. Ik ken waalse brouwers die er aldaar ook al gekocht hebben omdat ze er niet ver vandaan wonen.

Brij Dupont (biologisch bier) koopt zelf de granen (o.a. gerst) bij LIMA aan en laat die mouten bij Castle Maltings.

succes, Ronnie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.