KlockBock

Gestart door William, 12-07-2009 11:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Met het oog op het BONK van 14 november a.s. ga ik me wagen aan een MayBock. Ik hoop op een vol, moutig, zoetig en wat bitterig bockbier

De hoofdvergisting wil ik met de Bavarian Lager uitvoeren bij een temperatuur van 9-11°C (inzaaien bij 14 ºC en daarna doorkoelen), een korte rust bij 14-15°C en daarna een paar weekjes bij 4°C. Ik ga toch maar voor een infusie i.p.v. een decoctiemaisch.


Recipe: KlockBock

Recipe Specifics
Batch Size (L):          15.00    Wort Size (L):    15.00
Total Grain (Kg):         4.00
Anticipated begin SG:          1.066    Plato:            16.06
Anticipated EBC:          19.6
Anticipated IBU:          27.7
Brewhouse Efficiency:    80   %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Estimated eind SG:  1.020   Plato:  5.08

Alc by Weight:  4.85      by Volume:  6.26  From Measured Gravities.
ADF:            69.1      RDF         58.0  Apparent & Real Degree of Fermentation.

Actual Mash System Efficiency: 82 %
Anticipated Points From Mash:  65.67
Actual Points From Mash:       67.29

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                  Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 56.2     2.25 kg.  Pilsener 3               1.037      3
 31.2     1.25 kg.  Munichmout 15        1.037     15
  6.3     0.25 kg.  Tarwemout licht       1.038      4
  6.2     0.25 kg.  Cara Crystal 120       1.034    120

Hops
Amount     Name                          Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
26.00 g.     Saaz                          Pellet   3.80  21.4  90 min.
20.00 g.     Saaz                          Pellet   3.80   6.2   25 min.
 


Yeast
Wyeast 2206 Bavarian Lager


Mash Schedule
L Water Per kg Grain: 3.76 - Before Additional Infusions

Protein Rest Temp:           50  Time:  1 - directly heat after dough-in
Intermediate Rest Temp:      67  Time:  40
Saccharification Rest Temp:  72  Time:  10
Mash-out Rest Temp:          78  Time:  10

Caspar

Bavarian Lager is mijn favoriete Duitse ondergist, perfect voot een bock!

RobinB

Yep, helemaal mee eens!
 :gistsmile:

Mooi simpel recept!  :duimop:

William

Citaat van: RobinB op 12-07-2009  14:14 uMooi simpel recept!  :duimop:

Te simpel  ;).

Ik heb net nog eens naar de style guidelines op de Wyeast site gekeken en naar mijn moutvoorraad. Ik ga de cara120 vervangen door aroma150 voor een nog wat moutiger karakter en voeg ook nog een handje biscuitmout toe voor een beetje toast/broodachtige smaak.

RobinB

Hahaha!
Schijt aan het Simpelheitsgebot! ;D

William

Morgen staat de KlockBock op het programma met als gastbrouwer Sjakie  :brouwen:

Naar aanleiding van het eerste recept heb ik nog een paar kleine wijzigingen doorgevoerd. De caramout is vervangen door wat aroma en biscuitmout.

Het Veghels water verdun ik één op één met demiwater om de carbonaten te verlagen en ik voeg een klein beetje gips toe om de chloride-sulfaat verhouding op ongeveer 1 te krijgen.

De giststarter is inmiddels tweemaal opgeschaald met in totaal 2 liter wort. Normaal gebruik ik één liter maar vanwege de ondergister gebruik ik nu maar iets meer. Daarnaast ga ik het wort ook nog maar weer beluchten. De hoofdvergisting wordt uitgevoerd bij 10-12 ºC.

-----------------------------------------
2009-07-26  WK39 - KlockBock
A ProMash Brewing Session Report
--------------------------------

Brewing Date: Sunday July 26, 2009
Head Brewer:  William
Asst Brewer:  Sjakie
Recipe:       WK39 - KlockBock

AHA Style and Style Guidelines
-------------------------------

05-A  Bock, Maibock/Helles Bock

Min OG:  1.064   Max OG:  1.072
Min IBU:    23   Max IBU:    35
Min Clr:    12   Max Clr:    22  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L):          15.00    Wort Size (L):    15.00
Total Grain (Kg):         4.05
Anticipated OG:          1.067    Plato:            16.30
Anticipated EBC:          22.3
Anticipated IBU:          26.2
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Actual OG:  1.067   Plato: 16.43
Actual FG:  1.015   Plato:  3.83

Alc by Weight:  5.39      by Volume:  6.92  From Measured Gravities.
ADF:            76.7      RDF         64.1  Apparent & Real Degree of Fermentation.

Actual Mash System Efficiency: 81 %
Anticipated Points From Mash:  66.73
Actual Points From Mash:       67.29


Formulas Used
-------------
Color Formula Used:   Morey
Hop IBU Formula Used: Rager

Grain/Extract/Sugar
   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 59.2     2.40 kg.  Pilsener 3                                      1.037      3
 24.7     1.00 kg.  Munichmout 15                                1.037     15
  6.3     0.25 kg.  Tarwemout licht                              1.038      4
  6.2     0.25 kg.  Aromamout (150)                            1.037    150
  3.7     0.15 kg.  Biscuit mout 50                              1.035     50


Hops
   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 26.00 g.     Saaz 2008                         Pellet   3.80  20.0  60 min.
 20.00 g.     Saaz 2008                         Pellet   3.80   6.2  25 min.


Yeast-----
Wyeast 2206 Bavarian Lager

Mash Schedule
-------------
Grain kg:     4.05
Water L:     13.86 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 3.42 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:      0.00
Grain Temp:              21 C

Dough In Temp:                0  Time:   0
Acid Rest Temp:               0  Time:   0
Protein Rest Temp:           50  Time:   0
Intermediate Rest Temp:      67  Time:  40
Saccharification Rest Temp:  72  Time:  10
Mash-out Rest Temp:          78  Time:  10
Sparge Temp:                  0  Time:   0




William

Onder het toeziend oog van Sjakie vandaag de Klockbock gebrouwen.  :brouwen: Doordat ik nu eens een korte kooktijd heb aangehouden (60 minuten) was het relatief snel klaar: een kortere kooktijd en minder tijd nodig om het gefiltreerde wort aan de kook te brengen scheelt toch al snel een uur. De korte kooktijd lijkt me voldoende om de DMS kwijt te raken.

Er staat nu 15 liter wort met een sg van 1066 in de koelkast af te koelen en te wachten tot de Bavarian Lagergist er bij mag. Dat zal bij zo'n 16  ºC gebeuren waarna het verder wordt gekoeld tot 10 ºC waarbij de hoofvergisting moet plaatsvinden (zie TControl link)

Sjakie

Hoi William.

Ik zie dat de doeltemp. van het bier bijna bereikt is.
Of zit de gist er al bij?

Nogmaals heel erg bedankt voor de leuke en leerzame brouwdag.
Ben zeker wel heel benieuwd hoe dit kampioensbier gaat smaken.

Ik heb nu net mijn witbier in de fles zitten.
Ga zo even een van je andere bieren proeven.

Groeten,
Sjakie (Ronald)


William

De gist (180 ml slurrie) heb ik er gisteren bij gedaan bij een temperatuur van ongeveer 14 ºC waarna deze langzaam is verder gekoeld tot 10°C. Aan het waterslot te zien is de vergisting nu langzaam begonnen.

Gisteren was inderdaad een geslaagde, snelle brouwdag. Samen brouwen en over bier l.ll.n is altijd leuker. Ik ga denk ik eens wat vaker minder lang koken.

Jouw bier staat ook te koelen en zal ik vanavond eens proeven.

William

De vergisting van de Klockbock loopt langzaam maar gestaag: na 4 dagen is het sg (via een Brix meting) gezakt van 1066 naar 1037, een vergistingsgraad van 43%. Nog een behoorliijk lange weg te gaan bij een temperatuur van 10 ºC maar er is nog voldoende activiteit zoals ik in een volgend topic zal laten zien ;D

William

Na zowat een weekje vergisten zit ik op een berekend sg van rond de 1025 (Brix=10.3 svg=58%). De smaak is nog zoet, kruidig en behoorlijk bitter. Ik hoop dat deze op een sg van zo'n 1018 uit gaat komen. Het Brix-sample was al behoorlijk helder.

De vergistingsnelheid is behoorlijk afgenomen gezien de bubbelsnelheid. Om de vergisting een beetje te stimuleren heb ik het gistingsvat een beetje gezwenkt zodat de gist resuspendeert. We zullen zien of dit een opleving in de bubblesnelheid geeft. ;D


William

Net heb ik deze bock overgeveld naar de mandfles bij een sg van 1016 (Brix =8.8; vergistingsgraad=74%). De smaak was licht zoetig, moutig en een matige bitterheid. De geur was licht moutig en verder mooi neutraal. Ik laat het bier nu langzaam koelen naar zo'n 3  ºC en laat het ongeveer twee weken bij deze temperatuur staan.

Onderstaand plaatje laat zien dat de vergistingssnelheid behoorlijk was afgenomen. Duidelijk is te zien dat de daling van de vergistingssnelheid duidelijk stagneerde nadat ik het vat een keer had gezwenkt (vergelijk met het plaatje van 2 augustus). De opleving in de bubblesnelheid was de diacetylrust bij 14 ºC.


William

In hoeverre heeft een bock vergist met een ondergist ook een lange koude navergisting nodig of is dit vooral van belang voor heldere pils-achtigen zonder al te veel kleur en/of aromamouten? Ik ben nu van plan deze zo'n twee weken te laten staan.

Caspar

Ik zou het gewoon eens proberen... ik denk dat je op deze vraag altijd twee antwoorden krijgt. Sommige brouwers zweren bij lang koud lageren, anderen vinden het onzin. Ik heb mijn pils ook niet koud gelagerd, ik zal vanmiddag eens oordelen of ie al een beetje op dronk is :weetbeter:.

William

Citaat van: Caspar op 08-08-2009  14:17 uIk zou het gewoon eens proberen... ik denk dat je op deze vraag altijd twee antwoorden krijgt. Sommige brouwers zweren bij lang koud lageren, anderen vinden het onzin. Ik heb mijn pils ook niet koud gelagerd, ik zal vanmiddag eens oordelen of ie al een beetje op dronk is :weetbeter:.

Was 't ie lekker ;D ? Eigenlijk heb ik weer zin om te brouwen maar voor een gecontroleerde vergisting heb ik mijn koelkast wel weer nodig. En er moet ook nog een mede worden gemaakt van lindehoning (al hoeft dat volgens mij wat minder gecontroleerd)

Caspar

De laatste keer dat ik proefde was ie mooi clean. Het bier smaakte alleen nog wat jong de vorige keer dat ik proefde... en ik houd echt niet van jong bier.

RobinB

Ik ga mijn bok alleen wat laten klaren, 2 à 3 weken lijken me dan wel voldoende! :)

William

De bock is gebotteld op een sg van 1015. Hij heeft een behoorlijk volle moutige, licht kruidige maar ook zoetige smaak maar bovenal een behoorlijke bitterheid. In de geur was nog wel diacetyl te ontdekken maar dat zal in de fles wel wegtrekken.

JWVG

Ik heb dit bier nu bijna op. Sorry William, ik had er enorm veel zin in tijdens het eten. Heb er erg van genoten, maar mijn proefnotities zijn misschien niet zo gedetailleerd als ik zou willen. Hij smaakt in ieder geval prima bij pizza met tonijn en rucola   :proost2:.

Het bier heeft een mooie amber kleur, en is nog niet helemaal helder. Mooi romig schuim, dat blijft liggen tot de laatste slok. Geur is vrij neutraal, iets bloemig/zoetig. De smaak is vrij zoetig, aardig wat body, maar wordt aardig gebalanceerd door een prettig bittertje. Hopgeur of smaak nergens te bekennen. Nasmaak bitterig.

Maar het interessantste vond ik de moutsmaak. Gek genoeg deed het bier me erg aan mijn ESB denken  :nut:. Ik denk dat dat komt door die moutsmaak. Het smaakje zou ik in eerste instantie een beetje kenmerken als licht gebrand, maar ik begin me te realiseren dat dat de befaamde broodkorst smaakjes van de aroma en biscuit mout zou kunnen zijn  :idea:. Die zaten niet in mijn ESB, maar daar zat dan weer pale mout in.

Een interessant en lekker biertje  :proost:. Ik ben benieuwd hoe dit beoordeeld word op het BONK!

 :degroeten: JW.

William

Goede bekomst!

Ik denk dat vooral die biscuitmout verantwoordelijk is voor het moutige en wat brodige aroma. Het is me al een aantal keer opgevallen dat mensen roepen dat ze iets van brood proeven als ik deze mout heb gebruikt. Het past erg goed in bieren die medium gekleurd zijn en die Munichmout bevatten.

JWVG

Ik zou echt eens wat systematischer moeten experimenteren met die mouten. Maar dat is zo'n @$##$#@ gedoe  :'(.

 :degroeten: Jw.

Jacques

Biscuitmout geeft inderdaad een toast, broodachtige smaak aan je bier. Maat het geeft ook een wat drogend/samentrekkend mondgevoel. Het is een mout die je het beste beperkt gebruikt.

Edgar

De smaak van Aroma 150 zou ik ook best als 'brodig' kunnen omschrijven. Van Biscuit is dat zeker bekend, maar Aroma 150 zal hebben bijgedragen denk ik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.