RVS conische gistcylinder bij Brouwland

Gestart door Bas, 19-05-2004 18:32 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bas

Ik heb net de jaarlijkse reclamefolder van Brouwland in de bus gehad. Zie ik daarin iets waar ik al een tijd interesse in heb, namelijk een RVS conische gistvat: inhoud 50 liter, afmetingen 39 cm diameter x 120 cm hoogte, inclusief kraan, extra aftappunt, hermetisch afluistbaar deksel en ventiel voor waterslot (?), prijs 219 euro, ..., nog niet op hun website te vinden.

Heeft iemand dit ding al in de winkel zien staan? Is het wat?

Grt, Bas H.

wim

Die vond ik er ook zeer interessant uitzien.
Hoe zwaar zou ie zijn? (IVM schoonmaken)

Dit blast dubbele flessenspoeler vond ik het andere echt interessante van de betaalbare artikelen.

:degroeten:

Wim

Henk oet Paiz

Inderdaad een prachtig gistvat.

Een vraagje aan de deskundigen:

Kun je zo'n vat gebruiken voor de hoofdvergisting en de lagering, zonder tussendoor over te hevelen. Ik bedoel dat je aan het eind van de hoofdvergisting de gist aan de onderkant aftapt en vervolgens de fase van de lagering in gaat.

Groeten,

Henk :proost2:

Bas

In theorie is dat een van de redenen om zo'n cyclindrisch vat te gebruiken. Geen gedoe meer met hevelen. In theorie kun je na de hoofdvergisting de gistkoek aftappen (lukt dat altijd wel, stel dat een plakkerig gist hebt?). Kun je die gistkoek gelijk weer hergebruiken.

Echte luxe vaten voor huisbrouwers (zie web-brouw-winkels in de VS) hebben ook nog een "sideport" optie: een kraan aan de zijkant waar een soort, in hoogte verstelbaar, hevelbuis in is gebouwd waardoor je na het lageren al het bier uit de cylinder kan hevelen op de bodem na.

Heeft iemand ervaring met vergisting op hobby niveau met dit soort vaten? Ik weet dat de commerciele brouwers er tegenwoordig allemaal voor kiezen, maar werkt het ook op onze kleine schaal?

Grt, Bas H.

norbertus

Ben gisteren( ondertussen al eergisteren ) op bezoek geweest bij Brouwland. De bierbrouwers komen duidelijk meer aan bod.
Ik heb eveneens interesse voor de konische tank. De tanks van 50 en 300 l staan ter plaatse ten toon. Ziet er degelijk materiaal uit. Gezien wij telkens een brouwsel maken van ongeveer 75 l heb ik niet veel aan deze tanks maar er zou ook een versie van 100 l leverbaar zijn.
Een tank van 50 l kan maximaal 50 l bevatten dus ongeveer 35 à 40 l wort want er dient rekening gehouden met schuimvorming en dit is dan wel een kleine inhoud in verhouding met de investering.

Een bezoek aan Brouwland levert toch steeds wat ideeën op.

Norbertus.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.