Yonathan BPA

Gestart door Adrie, 18-06-2009 11:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjakie

Adrie en medebrouwers,

Ik zit te denken om dit recept te nemen voor mijn brouwsel met de Wyeast schelde gist (3655).
Zou dat een plan zijn of moet ik dan nog echt wel een en ander aanpassen?

Adrie

Dit bier beviel mij goed, dus dit recept met de Schelde Ale zou prima moeten kunnen. Misschien kun je de moutstort nog wat vereenvoudigen, maar deze stort levert een goed bier op.

Sjakie

Bedankt.
Ik zal er eens wat mee gaan stoeien.

JWVG

Ha Sjakie,

dit is geen wedstrijd hoor, maar je zou ook nog even kunnen kijken bij mijn Daaglijks Brood. Dat is een BPA die ik (de eerste versie althans) heb gebrouwen met de Schelde Ale (bewaard in de vriezer door Robin). Beviel prima!

 :degroeten: JW.

Adrie

Ja, er zijn vele wegen die naar een goede BPA leiden.

Hier is trouwens het uiteindelijke recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptNaam bier:
Brouwdatum25-6-2009
BiertypePale Ale (Belgisch)
Volume30,0 liter
Gewenst begin SG1048 g/l
Berekende kleur22 EBC (Morey)
Berekende bitterheid23 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement82%
Totaal brouwwater40,7 liter
Beslagdikte4,53 l/kg
Maischwater27,0 liter
Spoelwater13,7 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Pilsmout 3334,52,057
Pale mout7301,788
Munich mout 1516251,49
Aromamout (Amber 50)49100,596
Black De-bittered 140014560,50,03

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Beta-amylase640404,53
Alfa-amylase7230204,53

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Target9,9Hopbellen602217
Saaz3,8Hopbellen20255
Saaz3,8Hopbellen7121

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 3463 Forbidden Fruit
GistvormVloeibaar
Volume starter (l)2
Beluchtingstijd (uur)0
Temperatuur starter (gr. C)0


JWVG

Citaat van: Adrie op 22-03-2010  09:57 uJa, er zijn vele wegen die naar een goede BPA leiden.

Het ging me vooral om de gist, omdat Sjakie de Schelde Ale wilde gebruiken, en die niet zo vaak gebruikt wordt op het forum.

 :degroeten: JW.

RobinB

Ik vermoed dat daar verandering in gaat komen! ;)

Sjakie

Dat denk ik ook robin.
Ik ben spontaan klant van een andere leverancier.  ;)

Maar er is inderdaad nog maar weinig ervaring volgens mij met deze gist. Vandaar dat ik een beetje aan het zoeken ben.

@ JWVG.
Wedstrijd maakt mij niet uit.
Als ik straks maar een lekker potje bier heb.
Had jij niet de gist uit een de Konink opgekweekt?
En is dat dan ook dezelfde gist.
Ik heb inderdaad ook al naar jou draadje zitten kijken om zo tot een recept te komen.
De BPA's zijn toch niet zo heel populair op dit forum.

@ Adrie,
Super bedankt voor je recept.

JWVG

Ha Sjakie,

ik heb de gist van Robins' gistbank gekregen, en Robin had hem van de Wyeast Schelde van een paar jaar geleden.

Groetjes, Jan Willem.

Adrie

Afgelopen kwartaal was de Wyeast 3655 Schelde Ale beschikbaar en die heb ik gekocht, dus is het tijd voor een nieuwe versie van de Yonathan. Voor wie het niet weten: de Schelde Ale is naar verluid de Koninck gist, dus welke gist is geschikter voor een Belgische Pale Ale / Speciale Belge? De gist staat ondertussen te vermenigvuldigen in de giststarter, zaterdag ga ik brouwen.

Hier het recept:

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
KenmerkWP053
Naam receptYonathan
Brouwdatum10-4-2010
BiertypePale Ale (Belgisch)
Volume30.0 liter
Gewenst begin SG1048 g/l
Berekende kleur23 EBC (Morey)
Berekende bitterheid23 IBU (Tinseth)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Brouwzaalrendement84%
Totaal brouwwater42.3 liter
Beslagdikte4.84 l/kg
Maischwater28.0 liter
Spoelwater14.3 liter
Kooktijd90 min.

Vergistbare ingrediënten
Ingrediëntkleur (EBC)% in stortgewicht (kg)
Palemout 7867.53.907
Tarwemout3100.579
Munich mout 1516100.579
Aromamout (Amber 50)49100.579
Special B (Cara 400)3912.50.145

Maischschema
OmschrijvingTemperatuur (gr. C)Stap tijd (min)Rust tijd (min)Beslagdikte (l/kg)
Beta-amylase620304.84
Alfa-amylase7220404.84

Hop en kruiden
Ingrediënt% alfazuurTypeKooktijd (min)Gewicht (g)Bitterheidsbijdrage (IBU)
Target9.9Hopbellen602217
Saaz3.8Hopbellen20255
Saaz3.8Hopbellen7151
Saaz3.8Hopbellen0150

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWyeast 3655-PC Belgian Schelde Ale
GistvormVloeibaar
Volume starter (l)2.5
Beluchtingstijd (uur)20
Temperatuur starter (gr. C)19

Voor de bittering staat er nu Target, maar dat kan nog een andere hop worden. Ik moet nog even kijken wat ik nog in de vriezer heb liggen.

Deze versie wil ik eens zonder pilsmout proberen. De Dingemans Pale ale mout is natuurlijk bijzonder geschikt als enige basismout voor een Speciale Belge. En, volgens de theorie van EBC, hoort er natuurlijk Special B in.
Deze keer ga ik 30 liter brouwen, zodat ik na het vullen van een fustje nog genoeg over heb om mee te nemen naar het ONK.

De vergisting wil ik starten op 19 graden en maximaal laten oplopen tot 22 graden.

Sjakie

Leuk recept.
Wat wil je doen met de special B?
Is dit voor kleur en of smaak?

Adrie

Voornamelijk voor de smaak, maar hij geeft natuurlijk ook kleur. Een beetje rozijn/caramelachtige smaak pas natuurlijk prima in dit bier.

Adrie

Hij zit erin.

Deze keer klam geschroot en het filterbed was inderdaad veel mooier. Alleen ging het schroten een heel stuk moeilijker. De schroefboormachine trok het niet en met de hand ging het ook een stuk zwaarder. Volgende keer maar weer gewoon droog schroten, want brouwtechnisch merk ik verder geen enkele verbetering.

Jacques

Citaat van: Adrie op 10-04-2010  16:51 uHij zit erin.

Deze keer klam geschroot en het filterbed was inderdaad veel mooier. Alleen ging het schroten een heel stuk moeilijker. De schroefboormachine trok het niet en met de hand ging het ook een stuk zwaarder. Volgende keer maar weer gewoon droog schroten, want brouwtechnisch merk ik verder geen enkele verbetering.

Ook niet bij de snelheid van filteren?

Hopmans

Wie is Yonathan eigenlijk?

*EDIT*
Oops, een paard.

Adrie

Citaat van: Jacques op 10-04-2010  17:28 uOok niet bij de snelheid van filteren?

Nope. Maakt geen moer uit. In mijn installatie is nat schroten blijkbaar een oplossing voor een niet bestaand probleem.  ;D

De vergisting is als een speer van start gegaan. Vanmorgen vroeg stond het bier al als een dolle te gisten. De temperatuur liep al snel op naar 21 graden en dat is het maximum waarop ik hem houd.

Hopmans

Vorig jaar zomer de topic begonnen, en nu staat het te gisten.
Lekker snel.
Not.
 :-\

JWVG

Citaat van: Hopmans op 11-04-2010  20:27 uVorig jaar zomer de topic begonnen, en nu staat het te gisten.
Lekker snel.
Not.
 :-\

Hoppie, je verveelt je duidelijk. Waarom dan niet eens de draad goed lezen? Dan lees je bv minder dan een maand na het openen van deze draad het volgende:

Citaat van: Adrie op 12-07-2009  15:18 uZo, Yonathan zit in het vat.

En een hele tijd later:

Citaat van: Adrie op 07-04-2010  10:40 uAfgelopen kwartaal was de Wyeast 3655 Schelde Ale beschikbaar en die heb ik gekocht, dus is het tijd voor een nieuwe versie van de Yonathan.

 ;)  :degroeten: JW.

Hopmans

Mmm, begin dan een topic: Yonathan II.


Adrie

Vanmorgen leek de vergisting al gestopt! Dat is wel heel snel. De temperatuur was gezakt tot 20 graden, nu heb ik hem weer wat verhoogd naar 21 graden. Misschien vanavond maar even een SG monstertje trekken.

Citaat van: Hopmans op 11-04-2010  21:46 uMmm, begin dan een topic: Yonathan II.

Het lijkt mij juist veel informatiever om de ontwikkeling van een recept te volgen en het dus in 1 onderwerp te doen.

Adrie

Vandaag de BPA overgeheveld bij een SG van 1011. De smaak deed me al aan De Koninck denken.... Hij is uitgegist, maar nog behoorlijk troebel, dus nog een weekje laten staan en dan bottelen/fustelen.

Adrie

En hij is op fust gezet en de rest is gebotteld in met iodophor ontsmette flessen.  ;) Over de smaak ben ik nog niet echt naar huis aan het schrijven. Hij lijkt wat dunnig te worden. Maar laten we nog even geduld oefenen totdat er koolzuur in zit.

Sjakie

Adrie, Kun je ons al een update geven over dit bier (en de gist natuurlijk)?
Ik ben van plan mijn schelde gist vandaag te gaan starten.
Dan kan ik mooi einde van deze week brouwen.

Adrie

Nou, hij zit net een week in de fles, dus een update kun je over minimaal een week, maar waarschijnlijk twee, verwachten. Sorry, maar ik heb niet zoveel flessen, dus ik ben er zuinig op, en het fust is voor een feestje (en die is nog niet op druk).

Sjakie

Oeps,
Ik dacht dat dit al langer geleden was.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.