ONK 09 A2 Irish Red Ale - Johan Riethoff

Gestart door Joh, 14-06-2009 15:17 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Joh

Beste amateurbrouwers,

Graag deel ik met jullie het recept van het bier waarmee ik op het ONK 09 de 2de prijs heb behaald in klasse A (licht smal bier).
Het bier betreft een Irish Red Ale.

Aantal liters bekomen wort: 19 l

Liters maischwater: 15,8 l
Liters spoelwater: 17,4 l

Moutsoort
2800 gram 72% pilsmout  
800 gram 21 % munichmout
300 gram 8 % cara mout 120

Maischschema
65 ºC  90 minuten
78 ºC  78 minuten

Hopgifte
33 gram Bramling Cross 5,1% alfazuur begin koken toegevoegd
15 gram Bramling Cross 5,1% alfazuur laatste 10 minuten koken toegevoegd

Kooktijd: 90 minuten

Berekende bitterheid: 24 EBU
Berekende kleur: 25 EBC

Gist
Wyeast #1084 Irish Ale

Begin SG: 1047
Eind SG: 1015

Het brouwsel na het hopkoken niet gekoeld, maar de gist pas de volgende ochtend toegevoegd.
Hoofdvergisting gedurende ca. 1 week op ca. 20gr Celcius.
Lagering gedurende ca. 2 weken op kamertemperatuur.
Gebotteld met 8 gram suiker per liter bier (60 flesjes van 0,3l).

Veel brouwplezier,
Johan

MO

Bedankt voor het plaatsen van het recept. Kun je misschien ook de beoordeling en het commentaar van de keurmeesters plaatsen.

Dit is een mooi monohop bier. Kun jij de smaak en geur van deze hop beschrijven? Herkende de keurmeester deze specifieke hop (de dosering is niet echt hoog).

RobinB

Gefeliciteerd!
Mooi simpel recept inderdaad!

Wel weer mooi dat deze zo hoog geëindigd is tegen forum (en commerciële) brouwwijsheid in:
Niet actief gekoeld maar gewoon een nachtje gewacht!  :groots:
Ook lijkt me 8g/L redelijk veel bottelsuiker voor het type?

Adrie

Gefeliciteerd met het mooie resultaat, Johan.

Wat mij vooral opvalt is dat er geen geroosterde gerst of mout in de stort zit, terwijl een Irish Red toch echt iets geroosterds in de nasmaak moet hebben. Of heeft die 8% Cara120 daarvoor gezorgd?

Joh

Bedankt voor bovenstaande reacties en felicitaties.

De jury benoemde de monohop niet in haar beoordeling. Uit de reacties van de jury begrijp ik dat de jury deze niet herkende.
De 8g/L is niet te veel gebleken. Het is een mooi fris sprankelend bier met een mooie schuimkraag. Bij het openen van een 0,3L flesje komt het bier niet omhoog. Het is dan ook zeker geen spuiter!
De Cara 120 zorgt voor het iets donkere typische Irish Red kleurtje. Over een echt geroosterde smaak, zoals bij bijvoorbeeld een Porter, kan je hier niet spreken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.