ONK 09 E1 Witte Trappist Jacob Burger

Gestart door jacob, 08-06-2009 21:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jacob

Dit is het recept van de Witte Trappist die ik gebrouwen heb.

BrouwHulp recept rapport


Naam bier: witte trappist
Biertype: Weizen


==== Eigenschappen van het recept en het brouwsel =========================================================

Gepland volume: 16 liter
Geplande begindichtheid: 1052 g/l
Gemeten begindichtheid: 1050 g/l
Gemeten einddichtheid: 1009 g/l
Schijnbare vergistingsgraad: 82.0%
Brouwzaalrendement: 84.0%
Geplande kleur (Morey): 7 EBC
Geplande bitterheid (Tinseth): 13 IBU


==== Maischen =============================================================================================

Mout, graan en suikers
Mout/graan/suiker                        EBC      kg       %
Pilsmout 3                                 3    1.453    45.0
Tarwemout                                  3    1.775    55.0

Maischwater en maischschema
Graantemperatuur: 10

                      Temperaturen       Tijden                           Infusie of decoctie      Beslag-
Stap naam             begin   eind    opwarm  rust   stap type           temperatuur  volume (l)    dikte
inmaischen              52     52        1      5    Infusie                  56       13.00         4.03
stap1                   62     62        5     35    Directe verwarming        0      
stap2                   72     72        5     15    Directe verwarming        0      


==== Filteren en spoelen ==================================================================================

Spoelwater:             10.16 liter


==== Koken, hop en kruiden ================================================================================

Totale kooktijd: 75 minuten

Hop
Hopsoort                    %a    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)   type         IBU
hal hertz                  5.5             6.0           45         Hopbellen      4.4
Tettnanger                 8.0             3.0           45         Pellets        3.5
styrian golding            3.1             5.0           30         Hopbellen      1.7
spalter select             4.4             6.0           30         Pellets        3.3


Kruiden
Kruid                    hoeveelheid (g)   kooktijd (min)

SG na koelen:          1050
Volume na koelen:      16 liter


==== Vergisting ===========================================================================================

Gist en giststarter
Gebruikte gist:          witte trappist
Gistvorm:                Opgekweekt
Gisttype:                Bovengist
Giststarter gemaakt?:    Ja
Volume giststarter:      0.9 liter
Dichtheid giststarter:   1050 g/l
Starter belucht:         12 uur
Temperatuur giststarter: 18.0°C
Gistvoeding:             siris
Hoeveelheid gistvoeding: 10.0 gram

Jacob

William

Zo worden steeds meer "onbekende" winnaars bekend als forumleden  :duimop: Gefeliciteerd!

Leuk om te zien dat je dit met de Witte Trappist gist hebt gedaan. Bij welke temperatuur heb je die laten vergisten?

RobinB


Caspar

Jacob was ook aanwezig op de camping, voor mij dus geen "onbekende" meer, gefeliciteerd :proost2:!

Oscar

Geweldig... simpel receptje en geen suiker stort en ook geen kruiden! Alles komt hier uit de gist. Ik heb deze naast het origineel geproefd... en er was een minimaal verschil!  Erg goed gedaan  :groots:

Herman

Jacob, nogmaals gefeliciteerd. Wellicht brouw ik hem eens na voor de liefhebber.

jacob

Bedankt voor de felicitaties. :elifant: :dansen:

De vergistingstemperatuur was ongeveer 21 ºC op het vat gemeten.
Jacob

jurgenfd

Jacob, gefeliciteerd met je 1e prijs.
Je brown porter (B-031) die je me op de ONK gaf is ook geweldig  samenvol samenvol samenvol

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.