ONK 09 A1 - Saison - Henielma

Gestart door Henielma, 07-06-2009 23:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Met het onderstaande recept een eerste plaats met 89 punten behaald op het ONK 2009.

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptSaison
Brouwdatum18-3-2009
BiertypeSaison
Aantal liters21
Gewenst begin SG1060 (6.5 vol% alc.)
Brouwzaalrendement77.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater30.93 liter
Maischdikte5.50 l/kilo
Maischwater25.20 liter
Spoelwater5.84 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur23 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid28 EBU (Ray Daniels)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC78.0 %3970 gram3 EBC
Munchenermout 15 EBC5.0 %255 gram16 EBC
Kristalsuiker10.0 %509 gram0 EBC
Caramünch type 21.0 %51 gram110 EBC
Tarwemout6.0 %305 gram3 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Styrian Golding5.7 %23 gram1 min.1 EBU
Styrian Golding4.0 %30 gram53 min.12 EBU
Merkur (Hallertau Merkur)10.7 %10 gram53 min.11 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort3724 Belgian Saison
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter1500 ml
Beluchtings tijd48 uur
Temperatuur giststarter21°C
Gist voedingWyeast
Hoeveelheid2.5 gram
OpmerkingenEerst een halve liter starter gemaakt met 0,1 gram Wyeast voedingszout daarna opgeschaald met 1 liter erbij met 0,2 gram Wyeast voedingszout.
Beide stappen zijn een dag door de magneetroerder geroerd zonder extra beluchten.

De hoofdgisting de eerste 1 a 2 dagen bij 20 °C vergisten, daarna met 1 °C per dag laten oplopen tot 27 °C.

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C20 minuten5.50 l/kg
263°C15 minuten5.50 l/kg
366°C20 minuten5.50 l/kg
469°C15 minuten5.50 l/kg
573°C30 minuten5.50 l/kg

Opmerkingen van de keurmeester:
Mooi bier. Top. Mag je wel een kratje van langs brengen!!


Hieronder het temperatuursverloop tijdens de vergisting.


Na 10 dagen stokte de vergisting bij 1035. Daar staat de gist bekend om. Door om de paar dagen met het vat wat te schommelen is de vergisting weer verder gegeaan tot aan een eind SG van 1010.

jacob

Gefeliciteerd  :proost2:
Dit lijkt me ook wel een keer wat om te proberen.

RobinB

En toch de vergisting op een hoge temperatuur afgerond, hè EBC? ;D
Ik vond het een heerlijk bier, moet nog ff kijken hoe ik die vergisting ook zo kan regelen (zomer doet wonderen hoop ik)!

EBC

Citaat van: RobinB op 09-06-2009  10:09 uEn toch de vergisting op een hoge temperatuur afgerond, hè EBC? ;D
Ik vond het een heerlijk bier, moet nog ff kijken hoe ik die vergisting ook zo kan regelen (zomer doet wonderen hoop ik)!
Afgerond, ja. Maar het duurde wel 7 dagen voordat 25  ºC bereikt werd en 27 ºC pas na 9 dagen. Dat is iets anders dan de vergisting starten op 28 ºC of nog hoger, zoals eerder gesuggereerd werd.

RobinB

Dat lijkt me ook geen goed idee inderdaad!
(Maar volgens mij suggereerde ik dat ook niet?)

Drents Hopbier

Citaat van: Henielma op 07-06-2009  23:00 uMet het onderstaande recept een eerste plaats met 89 punten behaald op het ONK 2009.

Na 10 dagen stokte de vergisting bij 1035. Daar staat de gist bekend om. Door om de paar dagen met het vat wat te schommelen is de vergisting weer verder gegeaan tot aan een eind SG van 1010.

Wat was het begin s.g.?

Hopbier

Henielma

Begin SG was 1060, vanwaar de vraag?

Drents Hopbier

Citaat van: Henielma op 12-07-2009  14:14 uBegin SG was 1060, vanwaar de vraag?

Er staat in het recept 'gewenst' s.g., maar wensen komen niet altijd uit. En als ik het recept in ProMash invoer komt het s.g. op 1052 bij 77 % rendement.

Hopbier

Henielma

In dit geval kwam de wens bijna uit, het was 2 liter wort meer geworden. Dus 23 liter met een eind SG van 1060.

Jacques

Citaat van: Drents Hopbier op 12-07-2009  15:57 uEr staat in het recept 'gewenst' s.g., maar wensen komen niet altijd uit. En als ik het recept in ProMash invoer komt het s.g. op 1052 bij 77 % rendement.

Tja, niet iedereen heeft hetzelfde rendement...

RobinB

En dan is er nog het bekende promash vs BrouwVisie/hulp/Confo enz verschil...

Oscar

Citaat van: RobinB op 12-07-2009  20:28 uhet bekende promash vs BrouwVisie/hulp/Confo enz verschil...

Lang leve software.... ;D ;D

Henielma

Op verzoek van iemand dit dit bier wil nabrouwen het temperatuursverloop tijdens de vergisting opnieuw ge-upload omdat de foto bij de oorspronkelijke post niet meer werkt.



Andere antwoorden zijn:
1. Suiker is toegevoegd 10 minuten voor het einde van het koken.
2. De vergisting is ten einde wanneer het waterslot nog nauwelijks bubbelt bijvoorbeeld 1 maal per 5 min en het eind SG 1010 of lager is.
3. Het bier is na 28 dagen met 9 gram suiker per liter op fles gegaan voor de hergisting. De hergistingstemperatuur kan ik niet terugvinden.

Chilobrachys

Is het gebruikelijk om voor een saison meer bottelsuiker te gebruiken omdat hij zo ver doorgist of maakt dat geen verschil?

Brouwers

Citaat van: Chilobrachys op 25-07-2015  00:24 uIs het gebruikelijk om voor een saison meer bottelsuiker te gebruiken omdat hij zo ver doorgist of maakt dat geen verschil?
Heeft niks met de gist te maken. De meeste biergisten eten alle suiker zonder problemen op. Weet niet wat normaal is voor een saison, maar kan me voorstellen dat hier redelijk koolzuurrijk biertype is (licht zomerbier). Van de andere kant moet je wel zeker weten dat het bier helemaal is uitvergist voor je gaat bottelen, dus misschien kan het wel veiliger zijn om iets minder toe te voegen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.