Ruilbieren ONK 2009

Gestart door RobinB, 05-06-2009 22:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

Abraham de Geweldige Quadrupel van JW. Op 5 mei gebrouwen?(etiket is aan de rechterzijde verlopen) Gister had ik al een Everardus die op 5 mei gebotteld was, en die was heerlijk, dus dit kan ook niet meer misgaan.

Er onstaat geen geweldige ( ;) ) schuimkraag, dun laagje wegtrekkend tot flarden en een ring. De kleur is enorm donker, zo donker zijn die quadrupels van mij niet. Wellicht kun je je dat herinneren, je hebt er 1tje van het plafond gedweild, waarvoor nogmaals excuus. De eerste geur die ik tegen kom, is banaantjes. Geen nood, die vind ik erg lekker. Zodra ik een slok neem, slaat de smaak helemaal om. Van een zoetige bananenlucht kom ik in de moutsmaken, met een mooie bitterheid (geen idee of ie uit de hop of de mout komt, zou wel combinatie kunnen zijn), die goed tegen de restzoetigheid opbokst. In de smaak zijn de banaantjes ook terug te vinden, maar het is nu eerder alsof je een dun laagje banaan tussen twee dikke donkerbruine boterhammen hebt gesmeerd. Hij is niet zo alcoholwarmend als ik had verwacht, je zult wel niet zo warm vergist hebben? rara welke gist kan bij lage temperaturen banana's maken? (ff checken in het abraham draadje) Oei, ik had Westmalle gegokt, was het toch Rochefort. Achja.

Geweldig, die Abraham!


JWVG

Ha Maarten,

Dank je wel voor het proeven! Ik heb hem zelf nog amper geproefd, omdat ik zo'n zwaar bier de tijd wil geven om te rijpen (jij was de enige die al een flesje kreeg op het ONK vanwege onze quadrupel vergelijking), maar ik zal binnenkort eens gaan proeven. Hopelijk trekken die banaantjes nog een beetje weg - die horen er eigenlijk niet helemaal in thuis. Aan de andere kant - er zit 10% tarwe in het bier. Misschien dat ook de associatie met tarwesmaak een beetje aan bananen doet denken. Nou ja - ik ga het eens proeven!

Inmiddels zit ik (de molens in Wageningen malen traag....) aan de dunkelweizen van Robin. Uiteraard uitgeschonken met gist in een weizenglas:

Uiterlijk: heel veel schuim! het 0.3L glas wordt ijlings verwisseld voor een 0.5L exemplaar. En eigenlijk is dat maar goed ook: een 0.3L weizenglas is natuurlijk een schande  :D. Mooi troebel (door de gist), amberkleurig.
Geur: zoetig, weeiig, banaan, kruidnagel, maar ook een klein beetje chocola - helemaal dunkelweizen!
Smaak: minder dunkelweizen - karamel, moutig, zoetig, weeiig. Niet al te veel body (voor een weizen), flinke hap koolzuur zacht van smaak.
Nasmaak: heel licht zuurtje, karamel

Al dat schuim kwam waarschijnlijk voor een flink deel door mij - de fles was nog niet helemaal koel, en ik had er wat mee lopen bewegen voor ik uitschonk. Grappig dat het  bier in de geur zo'n echte weizen is, maar in de smaak minder omdat het moutkarakter wel erg overheerst. HERSTEL: ik zie nu net in de gids van DW (ik heb weinig ervaring met deze stijl dat mijn smaakbeschrijving eigenlijk prachtig overeenkomt met wat ik heb opgeschreven, en de nasmaak ook vrijwel letterlijk! Waarschijnlijk dus toch een prima dunkelweizen! Zelf vind ik een wat lichtere versie trouwens wel lekkerder, geloof ik. Maar een prima biertje, hoor!

 :degroeten: JW.

Oscar

Citaat van: Gerb op 13-08-2009  21:58 uIk weet niet wie er nog meer een flesje van deze heeft staan.

Ikke, maar ik ben dan ook wel weer een slag apart.. ;D Ik zal 'm deze week ff proeven.. :biersmile:

RobinB

Ha JW!
Bedankt voor het proeven en mooi dat je het (mede dankzij de correctie van DW ;) ) een lekker bier vond!
Ik vond em zelf ook lekker.

Dit bier kwam voort uit mijn kruidnagel experiment, en inmiddels (voor een weizen) al wat op leeftijd.
In de paar maanden dat ik em gevolgd heb, van april tot juni toen was hij op, merkte ik wel dat de kruidnagel-intensiteit wat afnam?

Ik zal eens op zoek gaan of ik nog ergens een  non-beugel-flesje ervan heb staan.

Oscar

Sergeant D.

Bij het inschenken een mooie schuimkraag. De geur van chocolade en licht gebrande mouten is al te ruiken. Het schuim is goed glasplakkend en mooi stabiel.
Het bier heeft en mooie donkerbruine kleur. In de smaak wat tarwe (?) wat brood-achte smaken(= tarwe of MO mou (?)). verder wat chocolade en karamel smaken en in de nasmaak licht wat salmiak. Geen typische qudrupel, maar wel een prima bier... Deze gaat wel leeg... :biersmile:

William

Citaat van: Oscar op 24-08-2009  22:25 uSergeant D.
Het bier heeft en mooie donkerbruine kleur. In de smaak wat tarwe (?) wat brood-achte smaken(= tarwe of MO mou (?)). verder wat chocolade en karamel smaken en in de nasmaak licht wat salmiak. Geen typische qudrupel, maar wel een prima bier... Deze gaat wel leeg... :biersmile:

Het brodige dat je proeft komt van de biscuitmout (8%). Daarnaast bevat deze 56% pale, 19% munich, 7% specialB en 1% zwarte mout. En ook nog zo'n 10% suiker. Het is inderdaad niet een typische quadrupel, meer een RIS. De gist komt niet zo goed naar voren (Wyeast 1762).

Oscar

Was de pale mout, MO of van Dingemans?

William


Albertus


Op de kroonkurk van het flesje dat ik ga proeven staat "Apollo 80" en "5 %".
Het is een pils van Jasper (EBC).

Een klein sisje en na het inschenken een net niet helder blond bier met een keurige schuimkraag.
De geur is beschaafd hoppig-kruidig.
De smaak is licht-moutig, licht-bitter en hoppig. Dat laatste zonder een opdringerige hopsmaak.
Het is een droog bier met een medium body.
In de nasmaak alleen een licht bittertje.

Dit is een heel strakke droge pils, waarbij vooral opvalt hoe de, bescheiden, aanwezige smaakcomponenten met elkaar in balans zijn. Zeer geslaagd!

Bert



Adrie

R41 Lonse Quadrupen van Henielma

Visueel: ongelijkmatig, overvloedig schuim (veel koolzuur maakt dat ik het bier niet in 1 keer kan inschenken). Wandplakkend. Kleur: bruin.

Geur: moutig, gedroogd fruit, Rochefort-aroma. Ook caramel en wat velpon.

Smaak: zoet, licht bitter, niet hoppig, fruitig en de velpon komt in de smaak wat meer naar voren. Lekkere volle smaak van caramouten en een fruitige Belgische gist.

Nasmaak: bitterig tot bitter.

Mondgevoel: plakkerig, alcoholwarmend. Wat scherpe alcoholen komen ook naar voren. Sterk, tamelijk zwaar bier, maar voor een quadrupel misschien wat weinig body. Na het doorslikken blijft er niet zoveel hangen.

Al met al een prima quadrupel die mij er naar doet verlangen ook weer eens een Rochefortachtige te gaan brouwen voor de winter. De velpon en de scherpe alcoholen lijken erop te duiden dat de vergisting niet helemaal op en top verlopen is.

Henielma

Adrie,

Bedankt voor het proeven van de R41. Deze versie is op de fles nog wat doorgegaan. Vandaar het vele koolzuur.

Vergist bij 18 ºC en op laten lopen naar 23 ºC. Het eind SG was 1007. Ik was tevreden over de vergisting. Ik moet zeggen dat ik deze een paar maanden geleden lekkerder vond. De R41 is inmiddels vrijwel op, de nieuwe R49 staat alweer klaar.

Fijn dat ie je smaakte. Het blijft een favoriet bier van mij die Rochefort bieren.

Oscar

Barley Wine van Tsjerk

Ik proef dit bier nu : Geeft een prima lichtbruin schuim, donker van kleur en heeft een lekkere licht gebrande karamellige geur. De smaak is moutig, chocolade, licht gebrand en ietsje zoetig. In de nasmaak ietsje bitterigheid en een volle body en plakkerig mondgevoel. Eigenlijk best wel een lekker bier  :biersmile:

Adrie

Roggenbier van Jacob

Er staat verder geen info op het etiket, dus ik weet alleen dat het een roggenbier is.

Visueel: oeps, het bier komt de fles uit bij het openen. Ik kan nog net op tijd het glas eronder schuiven. We hebben dus overvloedig schuim in het glas, dat echter vrij snel inzakt en niet aan de wand kleeft. De kleur is prachtig donker roodbruin. Het bier is kraakhelder.

Geur: vrij hoppig (beetje wiet-achtig, kruidig), weinig moutig, ietsje gebrande mout.

Smaak: beetje zurig van de rogge, matig zoet, zeer weinig bitter, weinig hoppig, weinig moutig, er komt wel wat zwarte mout door (geroosterd). Het bier is vrij fruitig: appel en kersen komen naar voren. De smaak doet wat denken aan de kersenachtige smaak van cherry-coke. Ook een beetje kauwgomballen. Naarmate het bier wat warmer wordt, komt het rogge-karakter steeds sterker naar voren.

Nasmaak: heel klein bittertje en iets zurigs.

Mondgevoel: veel koolzuurprikkeling (teveel naar mijn idee). Weinig body in dit bier en het komt daardoor vrij waterig over.

Al met al een bijzondere proefervaring. Ik heb eigenlijk nog niet eerder een bier geproefd waarin het roggekarakter zo duidelijk naar voren kwam. Jammer van de zwakke body, het bier zou best wat (meer?) caramout mogen hebben om de body te verstevigen.

Welke gist heb je gebruikt, Jacob? En staat het recept hier ergens?


Henielma

Scotsch Ale 7,7% 31-1-2009 staat er op een gestickerde gele dop.

Brouwer is volgens mij Oscar.

Cremekleurig blijvend schuim.
Moutig, romig, iets gebrand.
Weinig zoet.
Goed bier, zou nog wat meer smaak mogen hebben. De body is medium.

Tsjerk

Citaat van: Oscar op 30-08-2009  00:16 uBarley Wine van Tsjerk

Ik proef dit bier nu : Geeft een prima lichtbruin schuim, donker van kleur en heeft een lekkere licht gebrande karamellige geur. De smaak is moutig, chocolade, licht gebrand en ietsje zoetig. In de nasmaak ietsje bitterigheid en een volle body en plakkerig mondgevoel. Eigenlijk best wel een lekker bier  :biersmile:

Je hebt er twee gehad, nr 50 en nr 51, zelfde brouwsel maar 50 met de us 05 en 51 met de Wyeast 1214. Ik heb nog 2,5 krat staan met deze brouwsels en ik geniet er elke week van.  :proost:

Komt ie overigens een beetje in de richting van jouw Bigfoot? Daar heb ik namelijk de inspiratie uit gehaald om deze brouwsels te brouwen.

Oscar

Citaat van: Tsjerk op 31-08-2009  20:56 uJe hebt er twee gehad, nr 50 en nr 51,

Dan heb ik die andere al elders vermeld..of er gewoon van genoten... :biersmile:

Citaat van: Tsjerk op 31-08-2009  20:56 uKomt ie overigens een beetje in de richting van jouw Bigfoot?

Een een klein beetje...Mijn bigfoot was wat meer gebrand

Oscar

Citaat van: Henielma op 31-08-2009  20:37 uGoed bier, zou nog wat meer smaak mogen hebben.

Nog meer smaak ?  ;D  Heb je iets van kruiden kunnen waarnemen?

Henielma

Kruiden? Tijdens het proeven was ik het hoofdstuk van Schotch ale aan het lezen in Designing great beers. Dit met als doel om de vergistingstemperaturen boven water te krijgen van het bier dat ik nu aan het vergisten ben.

Mijn aandacht was dus wat minder bij het proeven.

Ik kan niet zeggen dat er mij echt kruiden zijn opgevallen.

Adrie

Bildtse Driegranen van de Bildtbrouwerij (Jelle)

Jelle versiert zijn flessen met een mooi, informatief etiket. Zo lees ik dat er 75% pilsmout in het bier zit, 10% tarwemout, 10% havermout en 5% Cara123. Ook zit er 35 gram Target op 60 minuten, 45 gram Saaz op 20 minuten en 45 gram Saaz op 10 minuten en dat alles in 40 liter wort. Het bier heeft 5,6% alcohol. Helaas vermeldt het etiket niet welke gist is gebruikt. Wel staat erop dat je beter Bildtbier kunt drinken dan water en wel om water te sparen. Leuk gevonden, maar niet waar, hè, Jelle.

Dan het bier.

Bij het inschenken ontstaat een flinke schuimkraag. Het schuim blijft lang staan en zakt uiteindelijk in tot een blijvend laagje. De kleur is donkergeel en het bier is kraakhelder.

Het bier geurt in het begin vrij hoppig. Later komen er allerlei andere aroma's vrij. Ook de mout is prominent aanwezig in de geur. Wat fruitigheid betreft ruik ik banaan en een snufje kersen. Er komt ook iets DMS naar boven (erwtjes uit blik) en iets plasticachtigs (heel licht).

De smaak is vrij zoet, een beetje bitter en een beetje hoppig. Ook proef ik iets oplosmiddel (heel weinig) en iets kafjessmaak.

De nasmaak is bitterig. Mondgevoel is plakkend, het bier heeft vrij veel koolzuur en is matig sterk en matig zwaar.

Ik vind het bier iets te zoet voor mijn smaak, maar verder is het een mooie blonde. De drie graansoorten haal ik er niet echt uit.

jelle

Adrie

Bedankt voor het proefen.
Bij drie granen bier past maar een gist en dat is karmeliet opkweek ;)
Ik vond zelf de havermout naar voren komen, maar ik kan dit bier niet meer proeven Op = Op

Groet Jelle

William

Citaat van: jelle op 31-08-2009  22:16 ubij drie granen bier past maar een gist en dat is karmeliet opkweek ;)

De karmelietgist uit de fles zelf zal weinig bijdragen aan het aroma van het bier zoals ikzelf heb mogen ervaren. Was dit jouw eerste kloonpoging? Welke kruiden? ;D

jelle

Dat bier had niks met een kloonpoging te maken,
ik ging gewoon een driegranen biertje brouwen en vond het wel leuk om daarvoor de karmeliet gist op te kweken.

Groet Jelle

jacob

Hoi Adrie,
Bedankt voor het proeven, het recept was gewoon een dunkel weizen waarbij de tarwe is vervangen voor de rogge.
De gist is de Wb 06.
Hij is eigenlijk al te oud vind ik zelf hij was beter. Vooral omdat hij in de fles te ver doorging (ik had vrij veel suiker toegevoegd omdat ik dacht, een weizen mag veel koolzuur)
Het recept staat nergens, maar ik wil het gerust doen hoor.
Ach je probeer wel eens wat.

Adrie

Citaat van: William op 31-08-2009  22:21 uDe karmelietgist uit de fles zelf zal weinig bijdragen aan het aroma van het bier zoals ikzelf heb mogen ervaren.

Nou, William. Ik heb toch duidelijk allerlei fruitigheden uit de gist geproefd. Nu ik weet dat het de Karmeliet was, kan ik dat wel plaatsen. Ik had zelf gegokt op de Chimay gist, maar twijfelde daaraan door het vleugje kersen dat ik proefde. Misschien is het een temperatuurkwestie. Bij welke temperatuur heb jij vergist, Jelle?

Adrie

Vandaag is helaas de meteorologische herfst begonnen en het weer doet al goed mee. Acuut kreeg ik zin in een donker, zwaar bier. Gelukkig stond er ergens achterin de koelkast nog een Imperial Porter van Herman.

Op het etiket staat dat het bier gebotteld is op 16 december 2008 en dat de begindichtheid 1075 en de einddichtheid 1016 was.

Flink wat schuim bij het inschenken, het flesje past niet helemaal in het glas. Het schuim is overvloedig, stevig en wandklevend. Het zakt heel langzaam in tot een blijvend laagje.

De geur is geroosterd. Heel klein hopje, verder moutig, wat karamellig en melasse-achtig en geroosterd. Lekker. Ook komt er een Engels fruitigheidje door, als ik zou moeten gokken gok ik op de S-04.

De smaak is in eerste instantie vrij zoet, gevolgd door een stevige bitterheid. Veel geroosterde mout ook in de smaak met een zoetige moutige achtergrond. Ik mis wat caramouten in de smaak.

De nasmaak is heel stevig bitter en droog. De bitterheid is wat hard, de nasmaak daardoor wat onaangenaam. Verder wat teveel koolzuur en een mooie alcoholverwarming.

Hmmmm. Ik weet niet goed wat ik met dit bier aanmoet. Ik denk dat meer body op zijn plaats zou zijn. De balans slaat bij dit bier teveel door naar de bitterheid, denk ik.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.