Iets lefferigs..

Gestart door Muldermans, 03-06-2009 22:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans


Citeerwaar is Hopmans als je hem nodig hebt?
Tja, zoals gezegd tegen diverse personen op het ONK moet ik even aan mijn eigen forum denken.
Het lijkt ook wel op forumvlak een soort crisis te zijn.
Het zou zonde voor de bier(forum)cultuur zijn als we ermee moeten stoppen.
Dus ik moet het beetje inspiratie wat ik heb even daar insteken.

Als je de 40 graden stap met graan doet, dan wordt het bier bitterder.
Dan mag je niet meer dan 12-15 EBU gaan.

Doe je die stap niet, dan kan je wel op 15-18 EBU zitten.

De chimaygist is zeker geen slecht idee.
Deze kan inderdaad wel eens in combinatie met de 40 gradenstap een kruidnagel smaak geven.

Ikzelf ga dit ook proberen, al is het maar om een wat solidere gist te hebben.
Als weizengist boven de 19 graden komt, dan loop je al grote kans vieze esters te krijgen.
Ik heb niets tegen esters, maar wel tegen deze.

Temperatuurcontrole is dus belangrijk.
Ik moet hier zelf ook aan geloven met mijn Leffe pogingen.

Tarwe is wel belangrijk in een Leffe naar mijn smaakgevoel.

 :degroeten:

Muldermans

Hey Hopppie, wat fijn om even van je te horen!

Dit is hele nuttige informatie (wel ga ik het recept nu even weer over de kop gooien vermoed ik :D) Is de chimaygist ook in een Wyeast variant te koop of is het het beste deze even op te kweken?
Ik heb gister nog even weer een Leffe gehad en het weeige van tarwe herken ik wel dus ik vermoed dat ik eigenlijk niet zonder deze graansoort kan (maar ik kan natuurlijk eigenwijs blijven puur voor het experiment en de resultaten afwachten)

Mijn definitieve recept volgt later.

Groeten
Muldermans

RobinB

Chimay is zeker een goede optie, het is de Wyeast 1214!
Als je een xl pak neemt, heb je voor 10l geen starter nodig lijkt me...

Muldermans

Maar ik wil meer dan 10L Robin ;D Maar een starter maken is tegenwoordig niet zo'n probleem :) Al doende leert men..

Groeten
Muldermans

Muldermans

Inmiddels alles op een rijtje gezet en het wordt onderstaand recept:
Volume 20L

Palemout 25%
Pilsmout 50%
Maisvlokken 15%
Caramout120 10%

Maisch:
Palemout maischen op 40 graden (30 minuten)
Daarna alles op 65 graden (90 minuten)
Uitmaischen op 71 graden (5 minuten)

Hop:
Hallertauer Hersbrucker  14 IBU

Kooktijd 75 min
Citrus 10g
Koriander 3g

Gist (jawel...) toch t-58 (dit komt meer door mijn nieuwsgierigheid, mijn gevoel zegt dat dit wel aardig kan worden)

Groeten
Muldermans (die nu geniet van een hoppig havermoutbier, toppie Herman!)

RobinB

Wat voor sg mik je op?
En bedoel je niet tarwevlokken in plaats van mais?

De T58 is wel een geschikte gist voor een blond hoor! :)
Alleen het wordt geen Leffe! ;D

Ook gist hij niet ver door, dus een droog maischschema gebruiken of een zoet bier brouwen?

Muldermans

Ik mik op 1064 en echt mais (eigenwijs die Muldermans :bokser:)

Maar dat betekent dat ik mijn eenstaps wat lager moet doen i.v.m het niet ver doorvergisten. 90 min op 63?

Maar Leffe was het uitgangspunt, dit wordt gewoon beter ;D

Groeten
Muldermans

RobinB

Ik zou dan 64 aanhouden, weet niet of alfa amylase al actief is op 63?

Jacques

Citaat van: RobinB op 16-06-2009  22:55 uIk zou dan 64 aanhouden, weet niet of alfa amylase al actief is op 63?

Dat is natuurlijk niet afhankelijk van één graadje!

RobinB

Better safe than sorry! ;D
Als je deze grafiek ziet hou je onder de 65 weinig speling over voor een eenstapsmaisch:


Nerro

In dat grafiekje staan de optima, niet de absolute vereisten. Als je de pH op 5,0 - 5,1 houdt werkt alpha-amylase heus ook wel.

RobinB

Natuurlijk gaat het over optima.
Als het niet zou werken onder 60 ºC of iets dergelijks, zou zo'n plantje toch ook nooit ontkiemen (bij 10 ºC)?  :denken:

Maar wij willen binnen 90minuten volledige omzetting van alle zetmeel dus moet je wel bij die optima in de buurt blijven, het plantje zelf heeft niet zo'n haast.

Muldermans

Nou vanavond heb ik hem gebrouwen, iets meer opbrengst dan verwacht en het begin SG is dan ook 1060, 4 puntjes minder dan bedacht. Ik heb hem niet aangevuld met suiker, laat hem lekker zo staan.

Pff wat een plens bier, ik heb nog nooit zoveel gemaakt! Ik ben zo blij met mijn platenkoelertje, zo wat gaat dat mooi... Het hele brouwen gaat trouwens een stuk relaxter. Ik heb geen enkel moment paniek gehad of zo, gewoon lekker brouwen en bezig zijn (dit wil ik elke dag wel zo) Inmiddels staat het wort in de gistkast te vergisten op 19 graden, hopelijk is mijn gist voldoende (1 pakje t-58 gerehydrateerd in appelsap en later aangevuld met een beetje wort (800ml) en heeel vel geshaked)

Ik hou jullie op de hoogte, de kleur is in ieder geval al erg mooi, die lijkt wel op de Leffe (al zal de smaak wel anders worden met de t-58)

Onze kater houdt ook van bostel, ik was bezig met de 40 graden stap en daar had ik wat mee geknoeid (in een apart klein pannetje gedaan) dat zat hij lekker op te likken.... mijn vriendin was al een beetje verbaasd: moet niet gekker worden dat onze dieren jouw hobby ook gaan waarderen ;D

Oscar

Citaat van: Muldermans op 19-06-2009  00:07 uNou vanavond heb ik hem gebrouwen, iets meer opbrengst dan verwacht en het begin SG is dan ook 1060, 4 puntjes minder dan bedacht.

 ???   ;D Iets minder opbrengst dus  ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 19-06-2009  07:49 u???   ;D Iets minder opbrengst dus  ;)

Ik denk dat je het bericht gemist hebt dat er 22 liter gebrouwen is in plaats van de geplande 20 liter.

20 * 64 = 1280
22 * 60 = 1320

Het rendement van Muldermans was dus hoger. Hij heeft meer extract gewonnen uit zijn mout dan hij gepland had.

Muldermans

Ik had het hierboven ook even moeten vermelden!

De gist is inmiddels lekker bezig, mooie schuimlaag en het ruikt lekker naar gist in de kast...

Muldermans

Ik heb trouwens nog even van het wort geproefd (SG monster dat even in de koelkast stond te bezinken) En qua smaak vind ik hem niet onaardig. Wellicht iets te veel citrus, maar ik denk dat deze nog wel af gaat nemen. Nu even wachten wat de t-58 gaat doen, ik verwacht wel iets kruidigs... Ik kan haast niet wachten, in een Leffe proef ik dit citrusachtige trouwens ook.

[edit] Ik bedenk met net dat het wort ook zo door kan gaan als een bijzondere frisdrank, beetje koolzuur erbij.. :) [/edit]

Muldermans

Zojuist even geproefd, het proeft goed! En nu ik een slokje heb gehad heb ik zoiets van... nog een keer :dansen: Helaas was hij nog wel wat te gistig. Over een week eens weer proeven, kijken welke kant het opgaat. Met mijn refractometer heb ik 4.9 brix gemeten, weet alleen nog niet wat het SG dan is, daarvoor moet ik de tool van Hans nog gebruiken. Daar ik geen windows heb zal ik dat morgen op mijn werk even doen.

Groeten
Muldermans

Muldermans

Zojuist even dit bier gebotteld. Ik heb helaas 1,5 liter weg moeten gooien, van zes flesjes brak de ring bij het kroonkurken :'( Deze kurkjes heb ik een aantal jaren geleden gekocht en ik heb het vermoeden dat ze net te klein zijn voor de fles, volgende keer eens met andere kroonkurken bottelen, kijken of dat beter gaat. Het eind SG is 1016 geworden.

De smaak van het sg monster is al wel aardig :) Alleen moet je dit bier niet op 18 graden, drinken, das niet lekker. Heb hem even in de koelkast gezet, zodat ik hem nog eens bij 9 graden kon proeven. Dit gaat al meer naar een Leffe! Alleen is hij door de t-58 wel een stuk kruidiger, maar dat vind ik niet erg. Over een paar weken eens weer proeven.

Hopmans

Citaat van: Muldermans op 19-06-2009  11:39 uWellicht iets te veel citrus, maar ik denk dat deze nog wel af gaat nemen.
Verse korrelgist.
Neemt inderdaad af.

Hoe is de bitterheid?


Muldermans

De bitterheid is redelijk, ik vind hem zelf net een tikkeltje te bitter, maar in deze fase kan er nog veel veranderen!

Groeten
Muldermans

Muldermans

Inmiddels een weekje verder, ik neem een licht kruidnageltje waar in de reuk, jippie!

Het bier smaakt eigenlijk best wel lefferig, iets bitterder. Gelukkig is de citrus iets afgenomen en meer in balans met de rest. Ik ben nu best wel gelukkig met dit bier. Ik heb onze gildewisselbokaal ook afgevuld met dit bier.

De schuimkraag is niet erg lang houdbaar, hij zakt snel in. Is dat een resultaat van de kruiden?

Vriendelijke groet
Muldermans

Hopmans

Citaat van: Muldermans op 09-07-2009  21:35 uDe schuimkraag is niet erg lang houdbaar, hij zakt snel in. Is dat een resultaat van de kruiden?

T-58?
Dat is de slechtst schuimende gist die er is op deze planeet.
Het is niet anders.
 :degroeten:

Muldermans

Oh dat wist ik eigenlijk niet Hopmans, maar goed dat moeten we dan maar voor lief nemen, want ik ben niet ontevreden over het resultaat! In ieder geval iets om op te letten voor een volgende batch.

Groeten
Muldermans

Hopmans

Ik wist het eerst ook niet, en plots ging het opvallen, en toen ben ik er op gaan letten:
T-58 is een drama op het gebied van schuimhoudbaarheid.

De oplossing weet ik 123 ff niet.
Misschien wat koeler vergisten...
Geen idee.
 :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.