Bitterheidgetal en gist / remming vergisting door hop

Gestart door Gio, 13-05-2004 20:44 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gio

Hoi,

Een (eigenwijze) vriend van me, wilde weer eens een brouwsel wagen. Met gemiddeld 1 brouwsel per vijf jaar heeft ie enigszins ervaring. Meestal teert ie op mijn voorraad door mij regelmatig te complimenteren met mijn brouwsel, maar dat terzijde.. :D
Ik heb hem wat op weg geholpen met diverse verse grondstoffen en wat brouwtips. Edoch hij wilde per se verder niet geholpen worden. Het werd namelijk zijn brouwsel.
Enkele dagen na het brouwen belde hij me op met de mededeling dat brouwen goed was gegaan, maar de gisting niet wilde aanslaan. Zelfs na opnieuw doorkoken (na 4 dagen) van het wort en het opnieuw aan 't gisten brengen wilde het niet lukken. De gist (korrel T97) was m.i. ok, want had 'm zelf enige tijd geleden nog met succes gebruikt. Na enig aandringen mocht ik zijn recept eens doorrekenen en kwam tot de mijn verbazing aan een EBU van 70 ! Hij had nl. 100 gram NB 7% hop toegevoegd op 25 liter. Voor de rest geen bijzonderheden gevonden. Lekker bitter zou je zeggen maar bij mij rijst de de vraag:

Kan een dergelijk hoog bitterheidsgetal de gisting dusdanig afremmen of zelfs helemaal blokkeren? De gedachtegang is dat hop toch wel enigszins desinfecterend kan werken en dus misschien ook wel een gist lam leggen...

Wat denken jullie van deze stelling?

gr Johan

Johannes

In theorie heb je gelijk, hop werkt antiseptisch, dus ook anti-gist de meeste gisten slaan op een gegeven moment toch aan het gisten. Bij de ene gist duurt het langer dan bij de ander en het is niet ondenkbaar dat een gist helemaal niet aan de slag gaat. Ik heb onlangs gehoord dat in sommige gevallen de bitterheid niet meer toeneemt boven een bepaald punt, ongeacht hoeveel hop je toevoegt. Dus de vraag is of de bitterheid echt op 70 uitkomt.

:degroeten:

Johannes

Jacques

Er zijn verschillende zeer sterk gehopte bieren op de markt. Bij mijn weten hebben deze brouwers geen echte problemen met de gisting. Ook anderzins is mij uit de literatuur bekend dat de vergisting in ernstige mate belemmerd wordt door hopbitterstoffen.

:degroeten: Jacques

Herman

"Uit de literatuur bekend" moet "uit de literatuur niet bekend" zijn, neem ik aan?

Ik heb vaker zeer zwaar gehopte bieren gebrouwen en absoluut geen slechtere vergisting opgemerkt.

Herman

wim

Is het gistvat wel goed afgesloten, zo nee dan ontsnapt de CO2 ergens anders dan het waterslot en zie je dus niets van vergisting.
Door het opnieuw te koken heb je extra voedingstofen aan de nieuwe gist gegeven (nl de oude gistcellen) zoals ze in Duitsland soms zink toevoegen door gist mee te koken met een hoog zinkgehalte dus het zou moeten lukken (wel goed gehydrateerd?)

:degroeten:

Wim

MO

Amerikanen brouwen nogal eens biertjes tot 100 EBU en ze hebben het er nooit over dat ze problemen hebben met de vergisting. Ik heb nog nooit gelezen dat hop gist in de weg zit!
gr
MO

SiriS

Beste Gio,

Wat was het begin SG van het wort? En is de Safale T97 eerst gehydrateerd of direct aan het wort toegevoegd en bij welke temperatuur.

Groet, SiriS


Jacques

Citaat van: Herman Holtrop op 13-05-2004  22:45 u"Uit de literatuur bekend" moet "uit de literatuur niet bekend" zijn, neem ik aan?

Klopt Herman! Ik moet me toch eens aanwenden om altijd mijn berichten na te lezen. Soms neem ik daar niet de tijd voor en dat levert dit soort resulaten op.

:degroeten: Jacques

JWVG

Zou het niet kunnen dat het vooral een anti-bacteriele werking is, en niet zozeer anti-gist? Gist is tenslotte weer een heel ander beestje, en lijkt  meer op ons dan op bacteriĆ«n (biochemisch gesproken - prokaryoten vs. eukaryoten), en wij gaan ook niet dood van bier!

:degroeten: JW.

Adrie

Vanuit mijn biologische achtergrond denk ik dat Jan Willem gelijk heeft. En vergeet niet dat er ook bacteriƫn zijn die tegen hop kunnen.

Groeten,

A3


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.