De Verboden Vrucht sensatie

Gestart door Adrie, 02-06-2009 15:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

De-Geert

Citaat van: EBC op 24-07-2009  08:36 u40 minuten op 67 ºC is natuurlijk niet vragen om een goede vergistbaarheid...
??? Dat lijkt me vragen om problemen.  :weetniet:

Adrie

Ik heb uiteindelijk 40 minuten gemaischt op 62 graden en 20 minuten op 71 graden. En het bier smaakt nu nog zo enorm zoet, dat zijn echt wel vergistbare suikers, hoor. Maar ik heb nog even geduld.

De-Geert


Adrie

Het bier gist gestaag door bij iets meer dan 21 graden (1 blobje per 2 seconden). Ik heb de sensors van twee UT-100's op de mandfles geplakt met tape en daar overheen een gevouwen handdoek voor isolatie. Werkt perfect. De sensoren geven dezelfde temperatuur aan en dat is de temperatuur van het bier, niet van de lucht in de klimaatkast.

Adrie

In een bepaald opzicht is dit bier een sensatie. Namelijk dat de gisting gestopt is bij 1031. Dat is voor mijn doen vrij sensationeel, helemaal als je bedenkt dat het bier is geënt met een zeer verse, ruime gistkoek. Het bier smaakt op zich goed, maar wel verschrikkelijk zoet. Ik heb hem toch maar in een fust gedaan, je weet nooit of ie toch nog op gang gaat komen of langzaam doorgist. Af en toe moet ik maar even checken en eventueel koolzuur aflaten. Jammer van al die kostelijke ingrediënten.

MO

Was de gist nog in suspensie, of was het bier al heel helder?

Sjakie

Morgen wordt het bloedheet.
Misschien dat de gist dan nog wel een keertje aan de gang wil.
Of wil/durf je dit niet aan. Ik zit namelijk heel gespannen dit topic bij te houden omdat andere mensen in mijn omgeving dezelfde ervaring hebben als Adrie.
Ik ben zelf nog niet van de generatie om mee te mogen spreken maar ben wel erg benieuwd. Ik ga hem ook proberen te brouwen. Ik hoop dit eigenlijk volgende week te gaan doen.
Dus als er nog tips of ideeën komen graag.

 :degroeten:

Adrie

Citaat van: MO op 14-08-2009  22:19 uWas de gist nog in suspensie, of was het bier al heel helder?

Het bier was al kraakhelder. De gist had er echt geen zin meer in, terwijl hij bij de andere bieren waarin ik de gist heb gebruikt flink doorgegist is. Ik ga binnen kort gewoon een nieuwe poging wagen (zonder drop).

Albertus

Citaat van: Adrie op 15-08-2009  10:56 uIk ga binnen kort gewoon een nieuwe poging wagen (zonder drop).

Misschien zoethout gebruiken?

Bert

Hopmans

Citaat van: Albertus op 15-08-2009  11:17 uMisschien zoethout gebruiken?
Inderdaad, zoethout is de basis voor drop.
In drop zit ook nog wat salmiak, maar dat is makkelijk zelf te maken met zoutzuur en ammoniak.
Dat weet ik zelfs nog met mijn bijna tot 0 gereduceerde scheikundige kennis.
 :dansen:

Anton

Citaat van: Adrie op 14-08-2009  21:25 u........... Het bier smaakt op zich goed, maar wel verschrikkelijk zoet......... Jammer van al die kostelijke ingrediënten.
Oh Adrie,
Ik hoop dit bier eens te mogen proeven/drinken.
Heerlijke ingrediënten EN erg zoet, ik heb daar allerminst wat op tegen. :D

Anton

Hopmans

Mee eens.
Ik ben ook benieuwd naar dit biertje.
Ik zit alleen een beetje ver weg hier.
Soms is dat wel eens nadelig.
 :-\

Jacques

Citaat van: Adrie op 14-08-2009  21:25 uIn een bepaald opzicht is dit bier een sensatie. Namelijk dat de gisting gestopt is bij 1031. Dat is voor mijn doen vrij sensationeel, helemaal als je bedenkt dat het bier is geënt met een zeer verse, ruime gistkoek. Het bier smaakt op zich goed, maar wel verschrikkelijk zoet. Ik heb hem toch maar in een fust gedaan, je weet nooit of ie toch nog op gang gaat komen of langzaam doorgist. Af en toe moet ik maar even checken en eventueel koolzuur aflaten. Jammer van al die kostelijke ingrediënten.

Citaat van: Adrie op 15-08-2009  10:56 uHet bier was al kraakhelder. De gist had er echt geen zin meer in, terwijl hij bij de andere bieren waarin ik de gist heb gebruikt flink doorgegist is. Ik ga binnen kort gewoon een nieuwe poging wagen (zonder drop).

Dropbier was vor zover ik het heb kunnen achterhalen zo rond 1800 erg populair. Misschien ook wel omdat het zoet bier oplevert. In die tijd zullen ze regelmatig zuur bier hebben gehad.

Ook de Vreboden Vrucht van weleer was redelijk zoet. Als je de drop weg laat zou je wel eens een heel ander bier kunnen krijgen...
Misschien toch iets meer gist toevoegen? Een bijzonder bier vraagt een bijzondere aanpak...

Adrie

Meer gist? Tja, ik heb een gistkoek van een witbier toegevoegd en het was wat meer gist dan ik normaal zou toevoegen, zelfs bij zo'n zwaar bier. Even uit mijn hoofd heb ik ongeveer 300 ml slurry toegevoegd van net overgeheveld witbier (dus supervers) terwijl volgens MrMalty 250 ml voldoende zou moeten zijn. Ik begrijp dus echt niet waar het fout is gegaan.

Binnenkort krijg ik weer nieuwe US-05 binnen. Ik denk erover om een zakje te hydrateren, in een halve liter starterwort aan de gang te zetten en op het moment dat de gist zeer actief is de starter toe te voegen aan de Mislukte Vrucht. Wellicht laat ik de gist eerst acclimatiseren door er steeds een beetje bier bij te doen totdat het hele brouwsel is toegevoegd. Misschien dat er dan nog genoeg SGpunten af gaan. Het bier is echt ondrinkbaar zo zoet; je proeft gewoon dat er nog heel veel vergistbare suikers in zitten.

Jacques

Citaat van: Adrie op 17-08-2009  10:44 uMeer gist? Tja, ik heb een gistkoek van een witbier toegevoegd en het was wat meer gist dan ik normaal zou toevoegen, zelfs bij zo'n zwaar bier. Even uit mijn hoofd heb ik ongeveer 300 ml slurry toegevoegd van net overgeheveld witbier (dus supervers) terwijl volgens MrMalty 250 ml voldoende zou moeten zijn. Ik begrijp dus echt niet waar het fout is gegaan.

Binnenkort krijg ik weer nieuwe US-05 binnen. Ik denk erover om een zakje te hydrateren, in een halve liter starterwort aan de gang te zetten en op het moment dat de gist zeer actief is de starter toe te voegen aan de Mislukte Vrucht. Wellicht laat ik de gist eerst acclimatiseren door er steeds een beetje bier bij te doen totdat het hele brouwsel is toegevoegd. Misschien dat er dan nog genoeg SGpunten af gaan. Het bier is echt ondrinkbaar zo zoet; je proeft gewoon dat er nog heel veel vergistbare suikers in zitten.

Mr Malty gaat natuurlijk uit van standaardwaarden! In sommige gevallen kan er aanleiding zijn om daar van af te wijken. Geen enkele richtlijn is heilig als het op bijzondere bieren aankomt.

Waarom gedroogde gist hydrateren? Dat is een handeling die we volgens mij moeten gaan uitbannen. Het levert maar weinig op. Dus waarom zouden we dat dan doen.
Je zou wel een kleine starter kunnen maken met gedroogde gist die je kort na het aanmaken toevoegt aan je bier.

En ondrinkbaar zoet: dat is een kwestie van smaak. Er zijn hordes mensen die Grolsch Bockbier lekker vinden. Onvoorstelbaar voor mij. Hier in het dorp is het volgens de plaatselijke slijter niet aan te slepen.

EBC

Je doet er verstandig aan ook een gistkoek eerst te aktiveren. Daar zal vast een deel van de oorzaak te vinden zijn.

Ik zou het brouwsel vermengen met een nieuw brouwsel en dan beide samen opnieuw vergisten.

Adrie

Citaat van: EBC op 17-08-2009  11:10 uJe doet er verstandig aan ook een gistkoek eerst te aktiveren. Daar zal vast een deel van de oorzaak te vinden zijn.

Dat is bij een zo verse gistkoek toch helemaal niet nodig. Er zijn nog zat gezonde en actieve gistcellen aanwezig in een verse koek van een licht bier (in dit geval een witbier van 1045).

Adrie

Citaat van: Jacques op 17-08-2009  11:03 uMr Malty gaat natuurlijk uit van standaardwaarden! In sommige gevallen kan er aanleiding zijn om daar van af te wijken. Geen enkele richtlijn is heilig als het op bijzondere bieren aankomt.

Die aanleiding had ik eigenlijk niet.

Citaat van: Jacques op 17-08-2009  11:03 uWaarom gedroogde gist hydrateren? Dat is een handeling die we volgens mij moeten gaan uitbannen. Het levert maar weinig op. Dus waarom zouden we dat dan doen.
Je zou wel een kleine starter kunnen maken met gedroogde gist die je kort na het aanmaken toevoegt aan je bier.

Misschien laat ik dat hydrateren wel achterwege, maar het is in dit soort situaties wel noodzakelijk om de gist toe te voegen als hij actief is, dus een starter ga ik zeker doen.

Citaat van: Jacques op 17-08-2009  11:03 uEn ondrinkbaar zoet: dat is een kwestie van smaak. Er zijn hordes mensen die Grolsch Bockbier lekker vinden. Onvoorstelbaar voor mij. Hier in het dorp is het volgens de plaatselijke slijter niet aan te slepen.

Dat klopt, maar dit bier "moet" ik zelf opdrinken, dus dan mag ik lekker zelf bepalen wat ondrinkbaar zoet is en wat niet.

EBC

Citaat van: Adrie op 17-08-2009  11:17 uDat is bij een zo verse gistkoek toch helemaal niet nodig. Er zijn nog zat gezonde en actieve gistcellen aanwezig in een verse koek van een licht bier (in dit geval een witbier van 1045).

Dat valt dan te betwijfelen.  ;) Mijn ervaringen met gistkoek zijn anders.

Daarnaast zullen die cellen zich ook moeten vermenigvuldigen om het werk af te kunnen maken. Juist daarin schiet een koek volgens mij tekort.

Hopmans

Ik ben het met EBC eens.
Een gistkoek is 2e hands uitgeputte gist.
Ik heb er ook slechte ervaringen mee.
De kans op infectie is ook groter met slurrie, omdat hetgeen wat
in bier1 niet te proeven was in bier2 wel te proeven kan zijn.
Een klein beetje opkweken middels verschalen levert een veel knapper bier op.


Adrie

Tja, misschien ligt het aan jullie werkwijze  >:D maar ik heb alleen maar positieve ervaringen met het gebruik van gistkoeken: de vergisting komt heel snel op gang en loopt lekker ver door. Alleen bij gistkoeken van twee weken of ouder is het naar mijn ervaring nodig om een starter te maken. Afgelopen jaar heb ik regelmatig gistkoeken gebruikt (waarvan 1 met een starter tussenstap) en die bieren zijn goed vergist. Zelfs een barley wine met een derde generatie gist vergistte uitstekend door. Dit bier dus niet. Ik kan me niet voorstellen dat het aan de hoeveelheid of de vitaliteit van de gist ligt.

En als je gewoon goed schoonmaakt en ontsmet is de kans op infectie klein. In ieder geval niet groter dan bij het maken van een giststarter.

William

Gistkoeken zullen denk ik vooral goed werken als de primaire starter ruim bemeten is voor het wort die deze moet vergisten. Adrie kennende heeft deze altijd behoorlijke grote starters in goede conditie waardoor in het gistdepot waarschijnlijk nog voldoende potente gisten aanwezig zullen zijn. In het geval van karige starters lijkt me wassen en opnieuw opstarten geen overbodige luxe.

Zou het bij dit bier ook nog te maken kunnen hebben met aanwezigheid van sulfiet of andere gistgroeiremmende stoffen in de drop?

Adrie

De reddingsoperatie van de Verboden Vrucht is begonnen. Ik heb een zakje US-05 geënt in een liter starterwort. Toen dit goed aan het gisten was heb ik er een liter van de Vrucht bij gedaan. Toen die vervolgens goed aan het gisten was heb ik er twee liter Vrucht aan toegevoegd. Dit alles om de gist langzaam te laten wennen aan het bier dat hij verder moet vergisten. Nu staat er dus vier liter op gang te komen. Morgen gooi ik de starter bij de rest van het bier (nog zo'n 22 liter) en dan maar duimen.

MO

Grappige methode. Nieuw voor mij. Wel logisch. Zelf bedacht? Of uit een of andere Amerikaanse bron?

Adrie

Weet ik eigenlijk niet. Het leek mij de meest logische methode, omdat gist toch wel een gevoelig organisme is, leek het me beter een gewenningsperiode in te bouwen. Het kan best zijn dat ik het wel eens ergens gelezen heb, hoor. In ieder geval heb ik ooit eens geprobeerd om een gestokte vergisting (eigen schuld: een XL smackpack zonder starter in 22 liter wort van 1080 kan natuurlijk ook niet) op gang te brengen door een zakje US-05 zo in het bier te kieperen en dat mislukte.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.