Witbier

Gestart door De-Geert, 02-06-2009 09:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Bij mijn havermoutbier heb ik veel last van troebelheid. Daarvoor heb ik gemoute haver gebruikt (dus niet de havermout die je in de supermarkt kunt kopen). Deze hoef je uiteraard niet te verstijfselen. Daarom heb ik zo mijn twijfels of verstijfselen zorgt voor minder troebelheid.

De-Geert

Het SG zit nu op 1016, en de smaak is nog niet eens zo verkeerd (voor witbier  ;)). Het valt me wel op dat sinds ik de temperatuur verhoogd heb van 19 naar 20 graden, er veel zwavel geproduceerd wordt. Ik kreeg een beetje Westmalle-flashbacks, maar zo erg is het nog niet.
Ik doe de temperatuur nu naar 21 graden, en dan ga ik waarschijnlijk zondag hevelen.

Jacques

Waterstofdisulfide is een vluchtige stof. Geen wonder dat deze vrij komt als je de temperatauur gaat verhogen.

Nerro

Op zich toch geen ramp als er H2S uit het jongbier komt? Het stinkt wel maar verder... Het zit in ieder geval niet meer in je bier :) Misschien dat het beetje dat opgelost blijft zelfs wel conserveert. Het kan geoxideert worden dus het beschermt wellicht een beetje tegen zuurstofinslag. Daar komt nog bij dat de gevormde sulfieten toxisch zijn voor microbes en dus bacterien een extra drempel geven.

Jacques

Nee, het is helemaal geen probleem als H2S uit je jongbier komt. Dat is één van de redenen waarom er gelagerd dient te worden. Ik heb wel eens bier op dat niet gelagerd had en dat een sterke rotte eieren smaak had. Niet echt prettig.

De-Geert

Gisteren gebotteld. Eind SG 1012. De geur en smaak was lekker fris, de H2S lijkt weg getrokken.


De-Geert

Ik zit nu voor het eerst achter een glas van dit bier. Het is me gelukt om 4 weken te wachten tot ik het eerste flesje opentrok (zal met het biertype te maken hebben).

De kleur is behoorlijk licht. De geur vooral tarwe-achtig/zoetig. Maar ook wel duidelijke gist-geuren. Met een beetje goede wil ruik je ook wel de sinaasappelschillen, maar niet echt de koriander. De smaak is zoetig, en het mondgevoel iets samentrekkend. Verder heeft het bier aardig wat koolzuur, maar bij dit type past dat wel vind ik. 

Volgens mij heb ik nog nooit zo volgens stijl gebrouwen als bij dit bier.  ;D

De-Geert

Dit is 'm.


Op de foto lijkt'ie iets donkerder dan in werkelijkheid.


De-Geert

Dit bier ga ik zaterdag weer brouwen. Recept weinig verandert, alleen wat minder sinaasappelschillen (5 g in plaats van 10) en andere hop.


Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptwitbier II
Brouwdatum26-6-2010
BiertypeWitbier
Aantal liters20
Gewenst/werkelijk begin SG1047/1045
Brouwzaalrendement75,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater29,0 liter
Maischdikte2,0 l/kg
Maischwater9 liter +8 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur8 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid19 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC50,0 %2250 gr3 EBC
Tarwe vlokken44,4 %2000 gr4 EBC
Haver vlokken5.6 %250 gr4 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding4,3 %15 gr10 minuten3 EBU
Northdown8,0 %16 gr60 minuten16 EBU

Opmerkingen-

Kruiden
Naam kruidMassaKooktijd
koriander5 gr10 Min.
sinas schillen5 gr10 Min.

Opmerkingen-

Gist
[/data][/row]
OmschrijvingWaarde
Gistsoort3944 Belgian Witbier
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume starter1000 ml

maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
150°C15 minuten2,0 l/kg
267°C75 minuten4,0 l/kg (infusie)


JWVG

Goede actie  :brouwen:. Ik meen me te herinneren dat ik dit een heel lekker bier vond, dus ik ben weer benieuwd! Tarwebier schiet er bij mij dit jaar hopeloos bij in - het wordt pas herfst voordat ik een weizen kan brouwen :P. Goed voornemen: volgend jaar Eigen Bier Eerst, en iets minder varen op kampioenschappen, festijnen, megalomane oprispingen en feesten  ;).

 :degroeten: JW.

De-Geert

Ik was ook erg tevreden over dit bier vorig jaar, de keurmeester minder maar daar trek ik me niets van aan.
Ik ga weer met een vriend brouwen, dus dat is een mooie gelegenheid om zo'n bier te maken. Anders zou dat er niet van komen.

Herst is een mooie tijd voor Weizens, niet?  ;D

De-Geert

Gisteren gebrouwen, begin SG 1045. Alles ging voorspoedig en (dankzij Siris Mash Zym?) geen gestokte filtering.


Kleine_Schriek

Citaat van: De-Geert op 23-06-2010  13:37 uIk was ook erg tevreden over dit bier vorig jaar, de keurmeester minder maar daar trek ik me niets van aan.
Ik ga weer met een vriend brouwen, dus dat is een mooie gelegenheid om zo'n bier te maken. Anders zou dat er niet van komen.

Herst is een mooie tijd voor Weizens, niet?  ;D

Herfsten zijn vaak warm en dan is een Weizen heeeeeeeeeerlijk!!!!

De-Geert

Zojuist geheveld en een eetlepel gelatine toegevoegd.
5,4 oBrix, geeft een SG van 1007!  :o

Smaak is verder prima, al blijft het een saai biertype.

Oscar

Citaat van: De-Geert op 08-07-2010  20:59 ual blijft het een saai biertype.

 ??? Wat is er saai aan een lekker witbier  :weetniet:

RobinB

Citaat van: De-Geert op 08-07-2010  20:59 uZojuist geheveld en een eetlepel gelatine toegevoegd.
5,4 oBrix, geeft een SG van 1007!  :o

Smaak is verder prima, al blijft het een saai biertype.

Je wilt een helder witbier?
Een kristall-weizen-wit oid?
:weetniet:

De-Geert

Tsja, een witbier hoeft natuurlijk niet helder te zijn. Maar ik wil zoveel mogelijk eiwit kwijt voordat ik Clarex toevoeg, te meer omdat het een tarwebier is.
Troebelheid heb je zo terug door wat gist mee te schenken.

RobinB

Ah, op die manier. Dan is het wel een goed idee inderdaad!
Ga je ook nog een flesje bottelen zonder clarex?
Dan kan je die gebruiken als controle voor de koudewaas.
Stel je ziet geen koudewaas in de behandelde flesjes en wel in het niet behandelde flesje, durf je het dan aan om aan je proefpersoon te geven? Of reageert die te heftig voor zulke experimenten?

Meng je de clarex met je bottelsuiker?

De-Geert

Ik ga 5 L bottelen met Clarex en 15 L zonder, dus vergelijken gaat prima. Als degene met Clarex dan helder is en die ander niet durf ik wel een slokje te geven aan mijn "proefpersoon". Als ze dan geen reactie heeft een half flesje ... etc.

Ik denk inderdaad dat ik ga mengen met bottelsuiker.

De-Geert

Vandaag gebotteld met 6,5g suiker per liter.
Gelatine maakt je bier heel mooi helder, maar je moet wel opletten. De gistkoek wordt erg "fluffy" dus als je het vat gaat verplaatsen dwarrelt het zo weer op.

Bier smaakte goed, lekker fris, mooie gistgeuren. Ik denk dat deze mooi in balans is.


RobinB

Heb je je gelatine werkwijze al eens ergens omschreven?
Gebruik je bladen of poeder, wel of niet oplossen, hoeveel g/L enz?

De-Geert

Ik zal dadelijk eens kijken of ik dat gepost heb, zoniet zal ik dat ff doen.

korek

Zowel bij witbier als bij weizen doet men een afgemeten hoeveelheid gist in de fles, zodat je niet een glas koffiemelk drinkt. Ik betwijfel of ze met gelatine werken. Maar dat is natuurlijk professioneel, op hobby-niveau is het wel acceptabel, hoewel ik het zeker niet zo zou doen. Na enkele weizen gebrouwen te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat je het bier in de laatste vergistingsfase niet moet beroeren en bottelen met de hevel net boven de bezonken gist en je hebt een mooi wit-weizen bier.

De-Geert

Citaat van: De-Geert op 11-07-2010  17:42 uIk ga 5 L bottelen met Clarex en 15 L zonder, dus vergelijken gaat prima. Als degene met Clarex dan helder is en die ander niet durf ik wel een slokje te geven aan mijn "proefpersoon". Als ze dan geen reactie heeft een half flesje ... etc.

Ik denk inderdaad dat ik ga mengen met bottelsuiker.
Zie hier voor de resultaten van het Clarex-experiment.

De smaak is al wel ok, al mag'ie nog wel even "rijpen".

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.