Hoe gelijkmatig maischen?

Gestart door JoJo, 11-05-2004 21:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

JoJo

Hallo,

Sinds kort ben ik in het bezit van een snelle, nauwkeurige digitale thermometer.

Hierdoor ben ik behoorlijk geschrokken van de temperatuur verschillen in de ketel tijdens het maischen.

Als ik een een maischschema aanhoud van bijv. 60 70 78, is de eerste stap makkelijk (water verwarmen tot iets over 60, moutstorten, meestal een paar graadjes weer oplaten komen en dan wegzetten)

Maar wat ik merk, is dat ik veel moeite heb om min of meer gelijkmatig van die 60 naar de 70 te gaan. Wannneer ik de ketel weer op het vuur zet en roer, slaat de thermometer wild uit van bijv. 86 naar 58.

Ik vraag mij af wat ik eraan kan doen om die temperatuur wat gelijkmatiger te verdelen en omhoog te krijgen; wel roeren, juist niet roeren, deksel op de ketel en dan met een gaatje in de deksel de thermometer erin steken, hoog vuur, of juist laag vuur  ???

Ik ben erg benieuwd hoe jullie dit doen.

JoJo

wim

Langzaam opwarmen en inderdaad een roersysteem (das de reden dan veel lieden veel tijd moeite en geld stoppen in een RIMS of HERMS doordat de vloeistof constant rondgepompt wordt krijg je gelijkmatige verdeling.

Zelf heb ik mijn elektrische ketels goed geisoleerd wat al een hoop scheelt (het scheelde enlkel al verschilende graden tussen het centrum van de rand van de pan, nu is dat veel minder.

:degroeten:

Wim

MO

Ja dit probleem heb ik ook wel een beetje. Dat is ook het grootste nadeel van eenstapsmaischen, dan is het nog lastiger. 60 grC is altijd makkelijk, opwarmen blijft moeilijk, en boven de 65 grC blijven is met een niet geisoleerde maisketel/pan best bewerkelijk. Mijn truc? Niet echt een truc, maar gewoon goed roeren maar niet te veel "walsen" en het gas laag. Ook zo ongelijk mogelijk roeren, dus ook van buiten naar binnen en met de klok mee en er tegen in.

gr
MO

wim

Je kan ook van piepschuim oid of een oude boelbox en hooikist maken en daar de pan tijdens de rust inzetten, dat zag ik veel lieden doen op de gezamelijke brouwdag en het hield alles goed op temp.

:degroeten:

Wim

Gast

Isoleren jullie de Maischpan ook of dat niet? Zoja, waarmee?

Met een oude slaapzak is dit niet echt brandveilig denk ik whaha ;D...

Ik hoor het wel

JoJo

Dat op temperatuur houden is opzich niet het probleem, ik haal mijn ketel van het vuur en isoleer dan met een oud dekbed, tot nu toe blijft dat altijd vrij goed op de juiste temperatuur, maar dan....

Het is juist opnieuw op het vuur en naar de volgende maisch temperatuur.
De meter schiet alle kanten op, ook ver boven de gewenste graden celcius, dat betekend dat door het opnieuw op het vuur zetten er behoorlijke temperatuur verschillen in de ketel ontstaan. Ik kan mij zo voorstellen dat door een te hoge temperatuur, een aantal enzymen het niet meer doen.

Ben ook wel erg benieuwd hoe je de maisch ketel ´veilig´kunt isoleren.



JoJo


wim

Citaat van: JoJo op 12-05-2004  00:23 uDat op temperatuur houden is opzich niet het probleem, ik haal mijn ketel van het vuur en isoleer dan met een oud dekbed, tot nu toe blijft dat altijd vrij goed op de juiste temperatuur, maar dan....

Het is juist opnieuw op het vuur en naar de volgende maisch temperatuur.
De meter schiet alle kanten op, ook ver boven de gewenste graden celcius, dat betekend dat door het opnieuw op het vuur zetten er behoorlijke temperatuur verschillen in de ketel ontstaan. Ik kan mij zo voorstellen dat door een te hoge temperatuur, een aantal enzymen het niet meer doen.

Ben ook wel erg benieuwd hoe je de maisch ketel ´veilig´kunt isoleren.



JoJo



Bij de eerste alinea, prima toch?
Bij de tweede, een rustig vuur en voortdurend roeren (wel rustig om O2 inslag te voorkomen) gaat het wel goed, maar echt constant de maisch in beweging houden. (Zelf draai ik de roerstok ook in de langeterichting om de onderste laag goed in beweging te houden en de onderlaag naar boven te duwen, dan komt het wamre gelijk eerder bij de tempsensor an zodat ik eerder weet wanneer de spanning van de ketel moet (hij schiet nog wel 3GrdC door omhoog))

Zou niet weten hoe je een ketel die op gas staat veilig kunt isoleren, elektrisch is wat dat betrefd aanzienlijk eenvoudiger ;D
(Was ook een reden om voor elektrisch te gaan voor mij, bovendien hoef je dan niet te zorgen voor een gasfles en een grote brander, nadeel is wel dat elektrisch of gaat of uit is (en voor het elemant is afgekoeld duurt het weer even, terwijl de gastoevoer natuurlijk goed te regelen is bij afsluiten de warmte gelijk weg is))

Voorheen ging het toch goed met je brouwen en toen had je zonder het te weten hetzelfde "probleem". Enzymen genoeg zou ik zo zeggen dus.

:degroeten:

Wim

PS ik heb hier een potje pectoenzymenII staan, weet iemand of je die aan de maisch zou kunnen toevoegen om het gebeuren sneller te laten verlopen? (of bij ezym-arme granen e.d.?)

fritz

Wim, ik denk dat pectoenzyme niet veel zal helpen.  De belangrijkste enzymes bij het maischen zijn alfa- en beta-amylase, beta-glucanase en een reeks van peptidases.  Pectines komen vooral in vruchten voor, interessant dus voor wijn maken die pectoenzyme.

groetjes,

fritz

wim

Ja Fritz daar heb ik het ook voor gekocht, ik zat enkel even te denken. Maar eigenlijk is het natuurlijk ook niet nodig, als basis voor bier staat mout, waar altijd voldoende in moet zittten.

:degroeten:

Wim

JoJo

Klopt dat het goed ging tot zover, maar ja, er zijn altijd punten die je wilt verbeteren   ;D

De bieren die ik tot nu toe heb gemaakt gisten vrij ver door, vaak verder dan het doel SG, dit zou er op kunnen duiden dat tijdens het maischen ik te lang rond die 60 graden blijf hangen, en te snel de ketel van het vuur haal, als ik de meter zie uitslaan. Met mijn huidige meter zie ik dat er een behoorlijk verschil in temperatuur zit, 1 ding heb ik al weer opgestoken en dat is dus flink roeren (niet spatten) , en juist niet de deksel erop en niet roeren.


JoJo





wim

Nog belangrijker dan het geschatte eind SG is natuurlijk hoe de smaak geworden is, lijkt dat op wat je wil bereiken? Zo ja dan zou ik me echt helemaal geen zorgen maken, wel een leuk probleempje hoor, mijn bier gist te ver door ;D
Sowieso niet die kelet van het vuur als de meter uitslaat, maar echt als het constant bijna op de doeltemp is, hij schiet dan nog een stukje door en zit preceis waar je hem hebben wil (of net even erboven en zakt dus tijdens de rust mooit binnen de range, prefect toch?

:degroeten:

Wim

JoJo

 ;D ;D inderdaad, dat is wel een leuk probleem, maar goed, als je type bier waar naar je brouwt rond 1012 eind SG zit en je bij hevelen al rond de 1008 zit.....

Begin toch ook te vermoeden dat ik gewoon de ketel er te vroeg afhaal.

JoJo


wim

Citaat van: JoJo op 12-05-2004  14:23 uBegin toch ook te vermoeden dat ik gewoon de ketel er te vroeg afhaal.

Daar lijkt het inderdaad het meeste op, dan zit je te laag in je temp en duurt het langer tot bepaalde enzymen uitgeschkeld worden (als ze dat al worden en worden er dus minder vergistbare suikers gemaakt) Zie schema (komt van een broodboek dus vandaar bloem)

enzym   oorsprong optimum temperatuur T50
a-amylase bloem           60 – 66°C         75°C
b-amylase bloem           48 – 51°C         60°C
a-amylase mout           55 – 60°C         65 – 75°C
a-amylase Aspergillus     50 – 60°C         60 – 70°C
glucoamylase Aspergillus 40 – 45°C         65 – 70°C
a-amylase B. subtilis       70 – 80°C         85 – 90°C

:degroeten:

Wim

Jacques

Er is al veel geschreven in deze thead.

Ik wil toch nog een duit in het zakje doen door te wijzen op het feit dat enzymen niet acuut geïnactiveerd worden bij een bepaalde temperatuur. Dat gaat geleidelijk. Hoe hoger de temperatuur des te sneller de inactivering. Ook bij lagere temperaturen vindt er al een inactivering plaats. Dit is de voornaamste reden waarom ik het maischen bij 60 graden adviseer in plaats van bij 63 graden C (de zogenaamde optimale temperatuur voor beta-amylase). Op die manier wordt alfa-amylase meer gespaard en kan deze beter zijn werk doen bij 70 of 73 graden C.

Eventjes een iets hogere temperatuur tijdens het maischen is dus geen probleem.

Als je grote hoeveelheden brouwt moet je rekening houden met het 'boemel-effect'. Net als bij een zware trein duurt het even voordat de temperatuurstrein begint te lopen. Is deze eenmaal op gang dan moet er op tijd gestopt worden omdat de trein niet abrupt kan stoppen.

Verder kan het geen kwaad om steeds om de 10 minuten eventjes te roeren, de temperatuur te controleren en evenueel bij te verwarmen om een zo constant mogelijk proces te krijgen.

:degroeten: Jacques

JoJo

Dit is erg handig te weten,

Ik hoef dus niet te schrikken als ik een uitslag naar boven zien :D

Wim, jij geeft aan dit elektrisch te doen, wat gebruik je daarbij, een weck pan, of kochstar?

JoJo

wim

Ik heb er van elk 1
de kochstar is 29 liter en dat is de maischpan en de weck is 30 die gebruik ik voor het koken.
Ik gebruik een hevelfilter dus dan ben je bijna genoodzaakt twee pannen te hebben.

Isolatie is echt noodzakelijk anders duurt het verwarmen eindeloos en moet je tijdens de rust bijverwarmen. Met 20 liter en de deksel erop verliest het nu 1 GrdC per 45 minuten, ik zorg dus altijd dat ik voor de rust op 61/71 GrdC zit.
Er zit van dat isolatiespul omgewikkeld dat je achter de radiator kan stoppen, (nopjes met aan twee zijden zilverfolie, dubbelzijdig, is iets duurder, maar schijnt beter te werken, ik heb gelijk hier maar voor gekozen en 1 rol van 10 meter is ruim voldoende voor twee pannen, de rest is achter een radiator verdwenen)
Op onderstaande link zie je een plaatje (p3) van een HERMS en op de kast staan de twee ketels
http://maleb.scum.org/tmp/Brouwen%20Peru%201vrienden.pdf

:degroeten:

Wim

JoJo

Ik zit toch wel heel erg zo´n kochstar te overwegen voor het maischen, maar eens even op de zwarte markt in beverwijk een rondje doen.
Leuke link! Ik heb je verhaal met veel plezier gelezen!

 :degroeten:

JoJo

wim

Bij vdKooij/Jubbega kost ie €88,-
Met hevelfilter heb je er 2 nodig
€176,- + plm €20,- p&p = plm €200,-
1 weckketel kost bij Van gelder €140,-
Dan nog een rol isolatiespul bij praxis plm €25,- (10M meer dan genoeg voor twee pannen)
Rol plakband (isolatie dubbelzijdig zilver) 5 M €5,- Precies genoeg voor twee pannen, bij praxis) Het mooie van deze tape is dat je het na aanbrengen niet meer ziet, dus de isolatie zit eigenlijk "naadloos")

Hiermee ben je helemaal klaar en lekker makkelijk, geen gasflessen te kopen/vullen/zeulen. Maar gas scijnt meer warmte af te geven en is dus economischer.
Nog een nadeel, het elektrische element is aan of uit terwijl je met gas kan doseren én als de gasvlam uit is dan komt er geen warmte meer, terwijl het element eerst af moet koelen voordat de wamrtebron echt wegvalt (1 X brouwen en je weet hoe het zit dus een erg grote nadelen zijn het niet, bovendiejn heb ik gemerkt dat doseren bij elektrisch niet nodig is, hij gaat toch met plm 0.5/0.85GrdC/minuut omhoog (hangt van de temp af hoe hoger hoe langzamer))
Echter nooit tegelijkertijd aan, ik dacht dat ze 2000Watt zijn (in ieder geval Kochstar 1800 en Weck 2200) en er zijn weinig stoppen die dat trekken. Nu heb je ze nooit tegelijkertijd aan, dus dit is ook geen probleem. (ik heb trouwens wel eens de kochstar en mijn waterkoker van 2000W op hetzelfde moment aan staan en dan zie je op het moment van inschakelen het licht wel wat dimmen in de tweede keuken, maar de stop is er niet uitgeknald dus wellicht dat 2 Kochstars het wel doen (houd dan wel rekening met de temperatuur van de draad die de spanning levert, theoretisch zou deze zo heet kunnen worden dat het rubber smelt en dat willen we niet want dan onstaat kans op kortsluiting.))

Het element bevind zich onder de bodem en niet in de vloeistof dus bij roeren is van karamelisatie is geen sprake. Bij Brouwland verkopen ze een emmer met 1800W element voor veel minder maar dat element hangt in de vloeistof en deze emmer is dus eigenlijk enkel geschikt voor spoelwater.


Bedankt voor de leuke reactie,

:degroeten:

Wim

JoJo

Op de zwarte markt kon ik niets vinden, wat er nog een beetje betrouwbaar uitzag.

Aangezien ik nog een tweede pan op het oog had ( RVS en duur)
is die optie van vd Kooij/Jubbega helemaal niet gek, sterker nog de kochstar staat inmiddels bij mij thuis, met isolatie.

Het wort blijf ik gewoon op het vuur koken, en heb dus twee problemen opgelost, die van stabieler maischen en de tweede pan, dat scheelt weer tijd!

Ik kan niet wachten om hiermee aan de slag te gaan, lang leven lange weekenden.

Dus Wim, bedankt voor de tip!!  :duimop:

wim



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.