Zelf koolzuur maken en comprimeren

Gestart door hansHalberstadt, 20-05-2009 09:54 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RoodeLeeuwVenlo

Citaat van: Oscar op 21-05-2009  11:16 uOftewel, dit is net een stapje te ver voor ons...tenzij je iets in elkaar flanst waarmee je CO2 over actieve koolstof kunt leiden ter reiniging o.i.d

Hoeft niet. Misschien lukt het als je heel technisch bent!
Maar bij Norit-Haffmans werken daar dagelijks tientallen ingenieurs aan. Als dat niet nodig was zouden ze het laten. Dat spaart kosten en verbeterd hun concurrentie positie. Toch werken ze er......

hansHalberstadt

Wij hebben als amateurbrouwers gelukkig niet te maken met allerlei regels en normen en kunnen zelf beslissen of we de risico's willen nemen. Eisen mbt normen kunnen de zaak behoorlijk complex maken. Je kunt natuurlijk verschillende kanten op:
1) Je bedenkt mogelijke problemen en laat je daardoor afschrikken, zonder te hebben ondervonden hoe groot het probleem nu eigenlijk is.
2) Je probeert na te gaan hoe erg die problemen zijn door het in de praktijk te testen en dan de nog overblijvende echte storende factoren op te lossen. Als dat niet lukt dan kun je er altijd nog mee stoppen. Niet geschoten is altijd mis zal ik maar zeggen.

Er zijn blijkbaar veel ingenieurs voor nodig om het proces beheersbaar te maken. Nu heb ik het voordeel dat ik 2 eigenschappen heb, dat is dat ik ook ingenieur ben en eigenwijs (maar wel gevoelig voor input van anderen, dus veel dank voor de vele reacties tot nu toe). Die combinatie heeft in de praktijk al bewezen succesvol te kunnen zijn. (zie ik ook bij succesvolle collega's op het werk)

Maar even terug naar de opmerkingen. Vooral verontreinigingen (hogere alcoholen en andere vluchtige stoffen) zouden mogelijk invloed kunnen hebben. Ik ga het gewoon proberen en dan zie ik vanzelf wel of het erg is of niet. Mogelijk voordeel wat ik zie is als je de koolzuur in gecomprimeerde vorm hebt, je in feite aan het destileren bent. Daarbij komen de stoffen met het hoogste kookpunt als eerste in dampvorm. Ik neem aan dat dat de koolzuur is. Dat zou gunstig zijn omdat dan de ongewenste stoffen in je koolzuurcylinder achterblijven. Hopelijk is dan de oplossing om het laatste beetje koolzuur dan in de lucht te laten ontsnappen met de reststoffen daarbij en daarna de cylinder weer opnieuw te vullen. We gaan het vanzelf zien. Filteren door norit zou wel kunnen door een filter met schroefaansluiting in je hogedrikleiding op te nemen, zodat je geregeld de norit kan vervangen.
groet,
Hans.  

RoodeLeeuwVenlo

Goede uitgangspunten. Succes
louis

RobinB

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 21-05-2009  11:12 uen vullen er hun cilinders voor cafés mee en gebruiken het om flessen en vaten voor te spannen alvorens deze af te vullen met bier en frisdrank.

Daar zeg je het al zelf: ze gebruiken ook voor andere dingen dan het tappen van bier!
Een glaasje cola die ruikt en smaakt naar bier kan natuurlijk niet, dus moet dat eruit...

Mocht je toch willen gaan filteren, dan zou ik dat doen in je tapleiding.
Gewoon een kool-filter tussen je drukventiel en je fustje en je bent al een heel eind denk ik?

hansHalberstadt

Citaat van: RobinB op 21-05-2009  20:22 uGewoon een kool-filter tussen je drukventiel en je fustje
Dat is nog simpel te overzien. Misschien ook filter tussen gistingsvat en C02 compressor. Ik dacht eerst in de hogrdrukleiding, maar dat is waarschijnlijk zinloos en extra ingewikkeld. Maar ik ga het eerst eens zonder filter proberen om ze zien wat voor geuren er allemaal ontstaan. Overigens, je kunt ook de koolzuur op deze manier hergebruiken waar je je fust mee leegtapt. Die comprimeer je gewoon weer in je CO2 cilinder. Je kunt je fustje met water vullen om alle CO2 eruit te kunnen terugwinnen. Op die manier heb je eigenlijk helemaal niet zoveel CO2 meer nodig.
Hans H
 

hansHalberstadt

Vanavond heb ik een leeggetapte fust waar de koolzuur nog inzat met de compressor gecomprimeerd en daarmee een CO2 cyiindertje van 300 g gevuld met 60 gram koolzuur bij een temperatuur van -5 ºC door de cilinder in een campingkoelkastje te leggen en een druk van 30 bar. Dat ging prima. Vervolgens heb ik vanuit de zojuist gevulde cilinder een flesje met water onder een druk van 1.5 Bar verzadigd met koolzuur en toen geproefd. Het smaakte naar zuiver koolzuurhoudend warter, dus zonder bijsmaakjes. Dat toont in ieder geval aan dat de compressor geen bijsmaakjes maakt. Bij mijn volgende bier zal ik proberen om het koolzuur wat tijdens de gisting ontstaat te comprimeren.
HansH

hansHalberstadt


RobinB

Ha!
Wat een mooi uitziend systeem!  :groots:

Leuk dat het goed gelukt is met redelijk zuivere CO2.
Misschien dat je na 1 dag hoofdvergisting al wel kan beginnen met opvangen? Beetje afhankelijk van je kopruimte natuurlijk.
Je zou misschien een grote weerballon kunnen gebruiken om het op te vangen?
Je moet in ieder geval méér hebben dan de inhoud van je fust, aangezien het in het fust zelf ook gecomprimeerd is.

Albertus


Prachtig!

Is de lichtgekleurde staaf die door het kunststof buisje schuift een extra geleidestang om kantelen van de clinder te voorkomen?

Bert

hansHalberstadt

Het idee wat ik had om tijdens de gisting de koolzuur op te vangen is via een balgje of omgekeerd flesje ondergedompeld in water. De koolzuur uit het gistingsvat vult het flesje of balgje, en de comprerssor maakt het weer leeg. Er komt een schakelaartje op dat de comprerssor aanzet zodra er een bepaald volume koolzuur in het flesje zit en weer uitzet als het volume weer wat gezakt is.
HansH

RoodeLeeuwVenlo

Norit-Haffmans gebruikt ook van die ballonnen.

hansHalberstadt

Citaat van: Albertus op 27-05-2009  09:47 uPrachtig!

Is de lichtgekleurde staaf die door het kunststof buisje schuift een extra geleidestang om kantelen van de clinder te voorkomen?

Bert
Inderdaad zoiets. Het probleem is dat ik eerst ben gaan bouwen en toen pas gaan nadenken. Resultaat was dat de slag van de zuiger erg groot is tov de lengte van de cylinder, waardoor in de uiterste stand het zuigertje helemaal aan het eind van de cylinder zit, vlak tegen de afdichting/geleiding en de zuigerstang daardoor gaat knikken als de zuiger weer naar binnen gedrukt wordt. dit heb ik tijdelijk nu op deze manier opgelost, maar in het uiteindelijke ontwerp moet ik de zuiger een stuk langer maken zodat dit niet meer kan gebeuren. Dan kan het extra pijpje dus weer weg.
HansH

hansHalberstadt

Hier de status per vandaag

en de cilinder.
Ik verwacht over 1 of 2 dagen een 300g cylinder vol te hebben. Dan weet ik meer over de smaak.
HansH

Albertus


Dat ziet er geweldig uit. :duimop:
Doet een beetje denken aan de eerste vliegtuigen die met touwtjes en aan elkaar geknoopte stukjes doek de lucht in gingen.
Vooral de opslagbalg verdient een innovatieprijs. ;D

Ik ben heel benieuwd welke druk je er mee haalt.

Bert


Oscar

Citaat van: Albertus op 20-06-2009  12:18 uVooral de opslagbalg verdient een innovatieprijs. ;D

Geen punt bij karwei !  :D :D :D

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 20-06-2009  12:27 uGeen punt bij karwei !  :D :D :D
Wat ze daar niet allemaal voor mooie materialen weggeven.
HansH

Henielma

Prachtige foto van je opstelling.  :groots:

Vooral de automatische schakelaar in combinatie met de balg vind ik leuk gevonden.

hansHalberstadt

Citaat van: Albertus op 20-06-2009  12:18 uIk ben heel benieuwd welke druk je er mee haalt.
De druk heb ik al gemeten en is maximaal ca 60BAR (gemeten door hem op mijn reduceer aan te sluiten) Het gekoelde cylindertje (-5grC) waar ik de koolzuur in opvang heeft bij die temperatuur een constante druk van 35 BAR, ongeacht hoe vol die is.
zie bijlage voor de resultaten tot nu toe. Ik heb een gistend sapje gemaakt van jus d'orange en invertsuiker (1750g suiker per 20 liter totaal) waarvan ik nu de koolzuur aan het opvangen ben via een mandfles van 20L .
HansH


 

hansHalberstadt

Heeft iemand een idee van de gasdoorlaatbaarheid van latex rubber? Wat ik graag wil weten is hoeveel zuurstof uit de lucht er door een latex handschoen heen kan diffunderen en hoe snel dat gaat als er binnenin 100% CO2 zit en buiten gewone lucht. Ik wil namelijk lieftst een verwaarloosbare hoeveelheid zuurstof in mijn gecomprimeerde CO2. Misschien iemand van de chemici onder ons?
HansH.

wimmert

Je hebt overdruk in die handschoen.
Dan komt er geen zuurstof naar binnen.

Albertus

Citaat van: wimmert op 21-06-2009  12:45 uJe hebt overdruk in die handschoen.
Dan komt er geen zuurstof naar binnen.

Dat weet ik nog niet. De partiële zuurstofdruk is tenslotte nul.

Bert

hansHalberstadt

Vanavond het cilindertje gevuld gekregen tot 2/3 vol. Toen kwam er niets meer in. Na het losmaken van de koppeling bleek dit te komen omdat er een prop ijs (bevroren condenswater) in de koppeling zat. Op dat moment de reduceer aangesloten en een fles koolzuurhoudend water gemaakt door 3 bar druk te zetten op een limonadefles met water van ca 5 ºC, de reduceer daarop aangesloten. Na enkele minuten flink schudden nam de fles geen koolzuur meer op . Daarna heb ik het koolzuurhoudend water geproefd. Er zat net zoveel koolzuurprik in als in Spa en de smaak was ook als Spa, dus absoluut geen smaakjes te proeven. Hiermee is voor mij duidelijk dat het principe goed werkt en de koolzuur zuiver genoeg is, alleen nog iets bedenken om het condenswater af te scheiden na de compressor en nog een manometer toevoegen om de persdruk te kunnen zien. Vanavond ga ik verder om te zien of ik het flesje op de reglementaire vulverhouding vol kan krijgen.
HansH

hansHalberstadt

Citaat van: wimmert op 21-06-2009  12:45 uJe hebt overdruk in die handschoen.
Dan komt er geen zuurstof naar binnen.
Dat zou je wel zeggen, maar er bestaat ook nog zoiets als osmose, waardoor een gas zich zo gelijk mogelijk wil verdelen, ook al zit daar een stukje rubber tussen. De druk die je aan moet brengen om dat te voorkomen moet dacht ik best hoog zijn. Vraag is ook hoe snel dat ''diffunderen'' gaat.
HansH

RobinB

Citaat van: hansHalberstadt op 21-06-2009  22:10 uHiermee is voor mij duidelijk dat het principe goed werkt en de koolzuur zuiver genoeg is

Mooi resultaat!  :duimop:

hansHalberstadt

Giteren de latex handschoen toch maar vervangen door iets anders (plastic knijpverpakking van appelmoes) omdat de latex toch naar alle waarschijnlijkheid gas doorlaat. (Handschoen vullen met koolzuur en dichtknopen, en hij is binnen enkele uren leeg, met lucht erin loopt hij veel minder snel leeg) Vandaag de 1e 300 g cilinder compleet afgevuld. in de koppeling naar de cilinder zit wat ruimte. Daarin blijkt elke dag wat ijs (ca 0.5 ml bij elke 75 g koolzuur) te ontstaan door condensvorming. Het onder het vriespunt houden van de cilinder geeft naast het voordeel van een lagere compressiedruk ook het voordeel dat het condens wat tijdens het comprimeren ontstaat neerslaat als ijs. Vanavond het ik het 2e cilindertje van 300 g aangesloten.
HansH

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.