De Belgische IPA (BIPA)!

Gestart door RobinB, 12-05-2009 21:58 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB

Ze schieten als paddestoelen uit de grond en ik heb er een aantal van gehad:
Belgische bieren die IPA worden genoemd.
Sommigen willen ze liever hoppige/bittere blondes (cat C) /Tripels noemen, maar ik vind de overeenkomst in smaakverloop tussen de B P A, (E)PA en APA -reeks zo treffend, dat je deze ook door kan trekken in de  BIPA, (E)IPA, (A)IPA - reeks!

Deze bieren zijn lichter van kleur.
Qua smaak zijn ze sterk verschillend ten opzichte van hun angelsaksiche neefjes:
In de BIPA is het gistprofiel (zoals in de meeste Belgische bieren) overheersend. De smaak is vaak alcoholisch en gistig.
Vaak in de hoofdsmaak vrij zoet, niet al te moutig en doordrinkbaar.
In de nasmaak vrij droog en bitter.

Hoppigheid varieert van nauwelijks tot matig, mijn het hoparoma blijft achter bij de verwachting (gebaseerd op de angelsaksiche voorbeelden).
De bitterheid varieert van matig bitter tot vrij bitter.
de verhouding tot de andere IPA's is als volgt:
B PA --- (E)PA --- APA
BIPA --- (E)IPA --- AIPA
---------------------> toenemend hop bitter en aroma

Alcohol percentage varieert van ca 7% tot ca 9% (met uitschieters)

Hieronder een aantal proefnotities van mijzelf:

Hopus:
Visueel: goudblons met een tikeltje tweeschijn van meegekomen gist
Geur: alcohol met een ver vleugje hop
Smaak: hoge alcoholen, wat zoetig, een redelijk bittere indruk en iets hoppig
Nasmaak: beetje plakkerig en bitter tegelijk

Oordeel: lekker bier

Brigand IPA:
Kleur: mooi goud/amber
Geur: moutig gistig
smaak: iets moutig, gistprofiel en bitter
nasmaak: bitter, droog

Best een aardige stap in de richting van bitterder bier!
Vooreen (E/A) IPA mist het hoparoma, maar redelijk bitter is hij wel.

Gouden Carolus Hopsinjoor:

visueel: goudblond, tweeschijn
geur: gistig, licht hoppig, alcoholisch
smaak: alcoholisch, iets bitter en wat hoppig
nasmaak: droog, bitterig

Een bier dat best wat lijkt op de hopus, alleen wat minder zoet?
Voor de liefhebber: dit is wél een Gouden Carolus met gist in de fles!

Smisje Dubbel IPA:

Visueel: Goudblond, tweeschijn van gist
Geur: zoet, gistig, alcoholisch
smaak: zoet, bitter en enig hoparoma
nasmaak: bitter, redelijk hoppig

Dit bier springt er een beetje uit: hij is zwaarder en hiermee ook voller en zoeter. Ook is dit de bitterste en hoppigste die ik tot nu toe geproefd heb. Een lekker bier!


De Chouffe houblon dobbelen tripel IPA heb ik eenmalig op een IPA proefavond van Derek Walsh geproefd en daardoor geen notities van. Deze past er echter wel goed bij!

thibolleke

En vergeet de 'Piraat' niet.

Volgens D. Walsch is het een sterke blonde. Maar dit is ook echt een BIPA hoor. (al van voor de IPA 'gehypte' is)
Zelf had ik voor mijn bieren ook al dit nieuwe type (BIPA) uitgevonden.  ;D

MO

Hoezo? De Piraat is mijns inziens geen hoppig of bitter bier maar een koriander bier! Of zie ik dat nou verkeerd?

thibolleke

Ja dacht ik eigenlijk ook. Tot ik hem nog eens proefde afgelopen vrijdag.
Heel hoppig in de neus, en bitter in de smaak.

Je moet hem echt nog eens drinken MO. Je gaat zien dat ik gelijk heb.

Caspar

Wat dacht je van de Imperial of Dubbele BIPA:

Chouffe Houblon
Urthell Hop-it

Ik ben persoonlijk geen fan van de Belgische varianten op de IPA, ik vind inderdaad de gist-smaken te dominant aanwezig en dit is een beetje in strijd met de bitterheid.

MO

Thibo, op uw voorspraak heb ik vandaag een Piraat gekocht en zojuist geproefd. Tht 09/2010, het is de 9% versie (33 cl). Ik ben het nog steeds ernstig met je oneens. Ik proef nog steeds een mooi bier, droog, licht koriander, mooie gist, maar hop: nee, in geur noch in smaak. Wat heb jij toch geproefd?

RobinB

Ook aan de overkant van de plas hebben ze het door!
Ik drink nú een, jaja, Belgische IPA uit Amerika!
Volgt u hem nog? :D

Inderdaad een Amerikaanse brouwer (great divide) heeft een Belgian style IPA gemaakt, genaamd: Belgica!
Volgens het etiket:
"The Roman name for the Low Counties - is a marriage of the best in American and Belgian brewing traditions. Belgian pilsner malt, a generous amount of American and European hops and a unique Belgian yeast strain combine to give Belgica big notes of citrus and spice, creating a lively concoction perfect for spring in the Rockies - or the Ardennes. "
7.2% alc

Visueel: goud en helder, rustig koolzuur
Geur: gistig, hoppig
Smaak: zoet, bitterig, licht hoppig, gistig, koriander? (staat niet op 't etiket)
Nasmaak: bitter, droog

Lekkere én stijlvaste BIPA. Wat bitterder en hoppiger dan de Belgische Belgische IPA's, maar komt qua gist en hopprofiel heel goed mee.
Een van de toppertjes binnen dit type!

William

Zou de verwijzing naar de Ardennes duiden op de Chouffe gist? Haal je die eruit?

RobinB

 :weetniet:
Zou wel kunnen, hij doet wel echt Belgisch aan, maar in combinatie met de hoppen is het lastig. En het is inmiddels bijna 2 jaar geleden dat ik de chouffe IPA geproefd heb dus daar kan ik ook niet meer zoveel mee.
Hij lijkt ook wel op de Hopus.

Caspar

Hahaha, ja ja de BIPA wordt een heuse rage!

Adrie

De Chouffe gist produceert een smaak die mij altijd sterk doet denken aan koriander, dus aan jouw smaakomschrijving te zien, Robin, zou het me niet verbazen als deze gist is gebruikt.

Gerb

Citaat van: RobinB op 11-08-2009  20:35 uOok aan de overkant van de plas hebben ze het door!
Ik drink nú een, jaja, Belgische IPA uit Amerika!

Je hebt gelijk dat er steeds meer Belgische IPA's in Amerika worden gebrouwen, maar om nu te zeggen dat ze het nu pas door hebben is niet helemaal juist. Op beeradvocate.com is er zelfs al sinds een tijd een Belgian IPA als bierstijl bijgekomen en de eerste Amerikaanse IPA's zijn al 1 jaar geleden gerecenseerd.

Adrie

Hoeveel jaar zou het duren voordat het BKG de Belgische IPA als nieuwe stijl in de biertypenlijst opneemt.  ;)

VEMP

Chouffe Houblon, Hopus, Hopsinjoor en Urthel Hop-it drink ik erg graag. Ik moet zeggen dat ik nog geen Amerikaanse IPA heb gedronken. Iemand aanbevelingen?

RobinB

Great Divide Titan IPA vind ik een erg goede, maar die is moeilijk verkrijgbaar...

MO

't Smisje dubbel IPA is in ieder geval niet te zuipen. Sorry dat ik het zeg, maar ik overdrijf niet. Gebrouwen 2e kwartaal 2008, tht 2e kwartaal 2013 - maar het bier is nu al heel erg geoxideerd en er zit me toch een prut in de fles. Het ergste is dat het bier echt wort-achtig zoet is, heel naar. Hopkarakter aanwezig, maar een IPA, nee, ik zou zeggen een enigszins bitter bier. Jammer.

Caspar

Klinkt typisch als een bier dat even snel in elkaar geprutst is om mee te liften op de nieuwe rage. Binnenkort heeft iedere Belgische brouwer een IPA in zijn assortiment, wedden!

Caspar

Dit soort beschrijvingen haal ik van een Belgisch forum over Smisje dubbel IPA:

Dit bier smaakt namelijk identiek als een authentieke Amerikaanse India Pale Ale.
Uitzicht, textuur, kleur, aroma idem ditto.
4 verschillende soorten Amerikaanse hop zijn gebruikt, waaronder Amarillo en Cascade en dit to een 60 EBU bitterheid. Het resultaat is een citrus hoppig bier met een zeer aangename zoete balans.
Het mondgevoel geeft een zacht en volmondig bier.
Dit bier is donkerblond tot oranje gekleurd. Ietwat troebel. Zo typisch voor een Amerikaanse IPA. Er is ook hergisting op fles.

Vergelijk zo'n dubbele Belgische IPA maar eens een Arrogant Basterd, Dogfishead 90 minute of Double Dog IPA... die zijn echt 2x zo bitter en helemaal niet zoet. 

Hopmans

Ha ha ha, ik hou van Belgisch bier, maar één ding kunnen Belgen niet: Een IPA maken.
Nederlanders ook niet trouwens. De IPA van het SNAB was ook niet veel soeps.
Ik vond het Smisje ook niks.
Jammer trouwens dat deze brouwers ook in hokjes gaan denken door een IPA te maken.
Brouw gewoon wat je zelf lekker vind, en sta achter je product.

Wat ik eigenlijk zeer jammer vind is dat er om een bier altijd zo'n slap lul verhaal moet hangen.
Abdij dit, en klooster dat...
Middeleeuwen zus en zo.
Authenthieke recepten: Yeah right, je had vroeger niet eens pilsmout, en een reincultuur gist.
De mouten, de hoppen, en de gisten waren compleet anders.
Brouw gewoon een modern bier, en sta achter je eigen recept.
Maar ja, zo zal het wel niet werken.
Mensen willen terug naar de middeleeuwen.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.