Beste brouwers,
Net terug van een feestje ter ere van een verjaardag. Enige tijd geleden had ik met de jarige een bier gebrouwen met als uitgangspunt een lekkere doordrinker, maar wel speciaal, door het gebruik van Cara Red mout had ik het de naam Rode Rakker willen geven. Doch A3 heeftt al een dergelijke naam op een etiket staan en omdat het voor de verjaardag van deze vriend werd (wiens achternaam begint met Raet) en nu weer wat wijzer is geworden

heb ik uiteindelijk gekozen voor WIjze Raet.
Al eerder hab ik wat laten proeven aan een vriend die al jaren speciaalbier drinkt, hij bestelde gelijk een krat

. En ook Jordi (Gast) heeft toen hij hier aan het schroten was wat mogen smaken.
De reacties zijn alom positief, zo ook weer vanavond, zelfs mensen die normaal geen speciaalbier drinken vroegen ras om een nieuwe (al weet ik eigenlijk niet of dit wel echt een compliment is).
Nu lees ik dan ook nog eens in mijn PB's de vraag van Jordi of het recept geheim is anders zou hij het graag willen. Dus ik maak het gewoon openbaar, al zal het moeilijk zijn het na te brouwen, er is namelijk gebruik gemaakt van Westvleterengist (opgekweekt uit Pijltje van "t Volen)
Zelf ga ik het nogmaals brouwen voor ik naar Peru ga, met één van de korrelgisten van SirIS. Ik heb nog alle ingredienten liggen, behalve Saazhop en ga geen nieuwe hop mer kopen voor vertrek dus het zal Hallertauer Herstbrucker worden, de hoeveelheid aangepast om op hetzelfde geschatte IBU te komen als in onderstaand recept.
RR
A ProMash Recipe Report
BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------
19-A Belgian & French Ale, Belgian Pale Ale
Min OG: 1.040 Max OG: 1.055
Min IBU: 20 Max IBU: 35
Min Clr: 7 Max Clr: 36 Color in EBC
Recipe Specifics
----------------
Batch Size (L): 14.95 Wort Size (L): 14.95
Total Grain (kg): 4.15
Anticipated OG: 1.055 Plato: 13.66
Anticipated EBC: 23.9
Anticipated IBU: 30.1
Brewhouse Efficiency: 65 %
Wort Boil Time: 90 Minutes
Grain/Extract/Sugar
% Amount Name Origin Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
72.3 3.00 kg. Palemout 7 - Dingemans België 1.037 8
24.1 1.00 kg. Carared - Weyermann Duitsland 1.036 40
3.6 0.15 kg. Tarwemout - Dingemans België 1.038 4
Potential represented as SG per pound per gallon.
Hops
Amount Name Form Alpha IBU Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
40.00 g. Czech Saaz pellet Pellet 2.70 25.4 90 min.
30.00 g. Czech Saaz pellet Pellet 2.70 4.6 15 min.
Yeast
-----
Westvleteren Giststarter 500ml
Maischschema
-----
Sorry dit kon ik niet opslaan want ik had toen nog niet de volledige versie, houd het op
5 min 55Grd
50 min 61GrdC
15 min 71 GrdC
5 min 78 GrdC
Na 10 dagen hoofdgisitng op 24GrdC Gelagerd 1 maand op 17GrdC
(nu heb ik een goede gistkast (zie de topic brouwinstallatie te koop bij prikbord) dus kan eindelijk eens lekker koel gaan lageren. Wellicht toch maar eens een pils proberen)

WIm