|
wim
|
 |
« Gepost op: 05-05-2004 06:21 u » |
|
Beste brouwers, Net terug van een feestje ter ere van een verjaardag. Enige tijd geleden had ik met de jarige een bier gebrouwen met als uitgangspunt een lekkere doordrinker, maar wel speciaal, door het gebruik van Cara Red mout had ik het de naam Rode Rakker willen geven. Doch A3 heeftt al een dergelijke naam op een etiket staan en omdat het voor de verjaardag van deze vriend werd (wiens achternaam begint met Raet) en nu weer wat wijzer is geworden  heb ik uiteindelijk gekozen voor WIjze Raet. Al eerder hab ik wat laten proeven aan een vriend die al jaren speciaalbier drinkt, hij bestelde gelijk een krat  . En ook Jordi (Gast) heeft toen hij hier aan het schroten was wat mogen smaken. De reacties zijn alom positief, zo ook weer vanavond, zelfs mensen die normaal geen speciaalbier drinken vroegen ras om een nieuwe (al weet ik eigenlijk niet of dit wel echt een compliment is). Nu lees ik dan ook nog eens in mijn PB's de vraag van Jordi of het recept geheim is anders zou hij het graag willen. Dus ik maak het gewoon openbaar, al zal het moeilijk zijn het na te brouwen, er is namelijk gebruik gemaakt van Westvleterengist (opgekweekt uit Pijltje van "t Volen) Zelf ga ik het nogmaals brouwen voor ik naar Peru ga, met één van de korrelgisten van SirIS. Ik heb nog alle ingredienten liggen, behalve Saazhop en ga geen nieuwe hop mer kopen voor vertrek dus het zal Hallertauer Herstbrucker worden, de hoeveelheid aangepast om op hetzelfde geschatte IBU te komen als in onderstaand recept. RR A ProMash Recipe Report BJCP Style and Style Guidelines ------------------------------- 19-A Belgian & French Ale, Belgian Pale Ale Min OG: 1.040 Max OG: 1.055 Min IBU: 20 Max IBU: 35 Min Clr: 7 Max Clr: 36 Color in EBC Recipe Specifics ---------------- Batch Size (L): 14.95 Wort Size (L): 14.95 Total Grain (kg): 4.15 Anticipated OG: 1.055 Plato: 13.66 Anticipated EBC: 23.9 Anticipated IBU: 30.1 Brewhouse Efficiency: 65 % Wort Boil Time: 90 Minutes Grain/Extract/Sugar % Amount Name Origin Potential EBC ----------------------------------------------------------------------------- 72.3 3.00 kg. Palemout 7 - Dingemans België 1.037 8 24.1 1.00 kg. Carared - Weyermann Duitsland 1.036 40 3.6 0.15 kg. Tarwemout - Dingemans België 1.038 4 Potential represented as SG per pound per gallon. Hops Amount Name Form Alpha IBU Boil Time ----------------------------------------------------------------------------- 40.00 g. Czech Saaz pellet Pellet 2.70 25.4 90 min. 30.00 g. Czech Saaz pellet Pellet 2.70 4.6 15 min. Yeast ----- Westvleteren Giststarter 500ml Maischschema ----- Sorry dit kon ik niet opslaan want ik had toen nog niet de volledige versie, houd het op 5 min 55Grd 50 min 61GrdC 15 min 71 GrdC 5 min 78 GrdC Na 10 dagen hoofdgisitng op 24GrdC Gelagerd 1 maand op 17GrdC (nu heb ik een goede gistkast (zie de topic brouwinstallatie te koop bij prikbord) dus kan eindelijk eens lekker koel gaan lageren. Wellicht toch maar eens een pils proberen)  WIm
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MO
|
 |
« Antwoord #1 Gepost op: 05-05-2004 16:02 u » |
|
Westvleteren gist is volgens Jacques gelijk aan Westmalle gist. Kun je dus opkweken uit een dubbel of tripel, met een verse dubbel meeste kans (vaak zeer goede omzet bij de AH), of je neemt WYeast 3787
gr MO
|
|
|
|
|
|
In cervisia veritas
|
|
|
|
wim
|
 |
« Antwoord #2 Gepost op: 05-05-2004 17:26 u » |
|
Bij "In de Wildeman" wisten ze niet of het dezelfde gist was, de smaak van Pijtje lijkt erg op Westvleteen en in de Wijze raet is geen banaanachtig smaakje te ontdekken, dit zou toch een kenmerk zijn van de Westmallegist die op hoge temperatuur zijn werk doet? (Zou het niet zo kunnen zijn dat het van origine (dus zeg mar jaren geleden) dezelfde gist was, maar dat het door een andere bewaarmethode langzaam aan verandert is naar twee soorten die nog wel heel dicht tegen elkaar aanliggen?)  Wim
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MO
|
 |
« Antwoord #3 Gepost op: 05-05-2004 22:06 u » |
|
Nee, dat denk ik niet WIm. Zie het andere onderwerp van vorige week ofzo. Misschien zijn er maar 5 a 10 belgische gisten die via andere temperaturen en andere ingredienten hele andere bieren kunnen geven. Ik denk dat je met genoemde WYeast, als je recept en vergistingstemperaturen zou kennen, zowel de perfecte Westvleterens (alle 3 of 4), beide Westmalles en die drie of vier Achelsen moet kunnen brouwen. En wie weet welke bieren nog meer?
gr MO
|
|
|
|
|
|
In cervisia veritas
|
|
|
|
wim
|
 |
« Antwoord #4 Gepost op: 05-05-2004 22:54 u » |
|
Je zal inderdaad wel gelijk hebben, wie ben ik jou en een brouwer (uit de thread over gisten) tegen te spreken  Maar goed dan is het recept dus vrij eenvoudig na te brouwen, en das goed nieuws, het was namelijk een lekker bier.  Wim
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MO
|
 |
« Antwoord #5 Gepost op: 06-05-2004 08:03 u » |
|
Wel tegenspreken graag, dit forum is om te discussieren. Ik heb lang niet altijd gelijk, ik kwak het alleen meestentijds in wat grove vorm hier neer. Dat lokt dan vaak weer discussie uit. En daar zijn we hier voor. Ik weet niet ZEKER dat genoemde WYeast voor de drie Trappisten wordt gebruikt. Ik heb het van Jacques, en die heeft vaak gelijk. gr MO
|
|
|
|
|
|
In cervisia veritas
|
|
|
|
wim
|
 |
« Antwoord #6 Gepost op: 06-05-2004 15:21 u » |
|
Oke dan MO reageer dan hier eens op in de Wijze raet is geen banaanachtig smaakje te ontdekken, dit zou toch een kenmerk zijn van de Westmallegist die op hoge temperatuur zijn werk doet?
 Wim
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MO
|
 |
« Antwoord #7 Gepost op: 06-05-2004 15:41 u » |
|
Westmalle gist geeft naar mijn ervaring niet zoveel banaan, dat doet de Chimay gist veel meer, en de Rochefort gist ook nog wel. Westmalle gist is veel beter in het veroorzaken van oplosmiddel achtige smaken (velpon, ethyl acetaat).
Ik heb recent een verse Westmalle dubbel (ca 2 maanden na bottelen) en een oudere Westmalle dubbel gedronken (ca 1.5 jaar na bottelen. De echte dubbel uit Westmalle dan he. De oude had overduidelijke bananensmaken en -geuren, de jonge zeker niet.
Ben ik nu met mijzelve aan het discussieren?
gr MO
|
|
|
|
|
|
In cervisia veritas
|
|
|
|
wim
|
 |
« Antwoord #8 Gepost op: 06-05-2004 21:43 u » |
|
Ben ik nu met mijzelve aan het discussieren?
 Volgens mij wel, maar das best vermakelijk. Volgens mij ben jij ook iemand die lekker een potje tegen zichzelf gaat zitten schaken (wat trouwens erg leuk is dus daar bedoel ik niets verkeerds mee) Weet je wat MO, als ik terug ben uit Peru poog ik nog wat Pijtjes te pakken te krijgen. Dan zal ik in die weken op proberen te kweken tegelijkertijd met WMD en ook de flesjes westvletere8 die ik nog in de kelder heb staan. Zodra er dan een Westvleteren het doet (ofwel uit de 8 of wel uit het Pijtje) en ook nog een WMD het doet ga ik mijn Grappist7 weer brouwen, 20L 10 liter per gist in dezelfde grootte flessen en onder dezelfde temp. dan kunnen we wellicht een misverstand uit de wereld helpen. Want ik proef absoluut geen banaan bij de Wijze Raet, maar ja ze zijn nu op, dus oud worden doen ze niet meer   Wim
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gast
Vol lid

Afwezig
Tis een héle lange weg, maar komen zal ik er!
|
 |
« Antwoord #9 Gepost op: 31-10-2004 10:36 u » |
|
Ik ben dit heerlijke biertje nu aan het brouwen, maar tijdens het hop afwegen bedacht ik me dat dit wel eens heel veel hop zou kunnen zijn. 40 grm saaz whole 3,6 alpha 90 min 30 grm saaz whole 3,6 alpha 15 min en dit voor 20 liter, is dat niet een beetje veel? ik hoop snel van jullie te horen ps, het beslag is helemaal niet rood, komt dat nog of is het fout gegaan  .. ik had 4 kg palemou 7 1kg caraamber (de leverancier had geen cara red)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Johannes
|
 |
« Antwoord #10 Gepost op: 31-10-2004 10:45 u » |
|
Hoi Gast,
Je alfazuur percentages zijn wat hoger dan bij de hop die Wim gebruikt je komt dan boven IBU 30 dat is redelijk bitter. Ook de aromahopstorting is niet aan de lage kant maar jah, 't is maar net waar je van houd.
Johannes
|
|
|
|
|
|
-
|
|
|
Gast
Vol lid

Afwezig
|
 |
« Antwoord #11 Gepost op: 31-10-2004 10:49 u » |
|
Wim had toen ook maar 14 liter he..
hoeveel raad jij aan om te gebruiken, het hoeft niet super bitter..
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Johannes
|
 |
« Antwoord #12 Gepost op: 31-10-2004 10:53 u » |
|
oh, ja ik zie 't als je alle gegevens hier even post klop ik t in promash, dat rekent wat makkelijker.
groet Johannes
|
|
|
|
|
|
-
|
|
|
Gast
Vol lid

Afwezig
|
 |
« Antwoord #13 Gepost op: 31-10-2004 11:05 u » |
|
volgens mij heb je die al maar dit zijn de gegevens:
20 liter:
Palemout 7 - 4 kg Caraamber - 1 kg tarwemout - 150 gram
rendement ongeveer 70 %
40 gram saaz whole 3.6 alpha 90 min 30 gram saaz whole 3.6 alpha 15 min
maischschema
55 5 min 61 50 min 71 15 min 78 5 min
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Johannes
|
 |
« Antwoord #14 Gepost op: 31-10-2004 11:24 u » |
|
zou kunnen maar ik ben zelf ook aan 't brouwen dus heb m'n gedachten er niet helemaal bij.... ProMash Recipe Printout Recipe : rode rakker-wijze raet Recipe Specifics ---------------- Batch Size (LTR): 20.00 Wort Size (LTR): 20.00 Total Grain (kg): 5.15 Anticipated OG: 1.055 Plato: 13.53 Anticipated EBC: 27.1 Anticipated IBU: 27.3 Brewhouse Efficiency: 70 % Wort Boil Time: 90 Minutes Grain/Extract/Sugar % Amount Name Origin Potential EBC ----------------------------------------------------------------------------- 77.7 4.00 kg. Pale Malt(2-row) Belgium 1.037 7 19.4 1.00 kg. CarAmber France 1.034 78 2.9 0.15 kg. Wheat Malt America 1.038 4 Potential represented as SG per pound per gallon. Hops Amount Name Form Alpha IBU Boil Time ----------------------------------------------------------------------------- 40.00 g. Saazer Whole 3.60 23.1 90 min. 30.00 g. Saazer Whole 3.60 4.2 15 min. Zoals je ziet berekent promash een ibu van 27.3 hier mag je nog wel 4.2 vanaf halen want alfazuren hebben ongeveer een half uur nodig om te worden omgezet. al met al valt de bitterheid dus wel mee. 
|
|
|
|
|
-
|
|
|
|
Jacques
|
 |
« Antwoord #15 Gepost op: 31-10-2004 11:31 u » |
|
Hoi Johannes, Nu jij de gegevens toch in ProMash hebt gelopt mag ik je vragen om ook het ProMash.rec bestand hier te posten als bijlage. Jordi, Bij welk biertype zou je dit bier indelen voor plaatsing in het forumonderdeel "Recepten per biertype zonder discussie". Bedoeld forumonderdeel is namelijk bedoeld voor ProMash recepten. Om het terugzoeken makkelijker te maken worden de recepten per biertype op dit forum opgeslagen.  Jacques
|
|
|
|
|
|
Bier is een complexe drank, laten we het brouwen ervan simpel houden. Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!
|
|
|
|
Johannes
|
 |
« Antwoord #16 Gepost op: 31-10-2004 11:36 u » |
|
Jacques,
Is gebeurd.
groet Johannes
|
|
|
|
|
|
-
|
|
|
Gast
Vol lid

Afwezig
|
 |
« Antwoord #17 Gepost op: 31-10-2004 12:15 u » |
|
Jacques, om heel eerlijk te zijn heb ik geen idee  .. Ik heb het biertje een keer bij Wim geproeft dus hij weet het vast! :laugh: sorry jaques
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Herman
|
 |
« Antwoord #18 Gepost op: 31-10-2004 13:12 u » |
|
Hops
Amount Name Form Alpha IBU Boil Time ----------------------------------------------------------------------------- 40.00 g. Saazer Whole 3.60 23.1 90 min. 30.00 g. Saazer Whole 3.60 4.2 15 min.
Zoals je ziet berekent promash een ibu van 27.3 hier mag je nog wel 4.2 vanaf halen want alfazuren hebben ongeveer een half uur nodig om te worden omgezet. al met al valt de bitterheid dus wel mee.
Hoe bedoel je? Die 4.2 is het resultaat van 30 g gedurende 15 minuten, dat klopt dus wel. Herman
|
|
|
|
|
|
Gistvat: - Lagervat: - Voorraad: Wadisdanou II (Brown Porter?), Gilde blond, Golden Promise IPA, Hunebier Dubbel, 1850 Porter, ESB Planning: RIS, Kastanjebier, Gerstemout niet!
|
|
|
|
Johannes
|
 |
« Antwoord #19 Gepost op: 31-10-2004 13:29 u » |
|
Omdat hop minimaal een half uur moet worden gekookt om bitterstoffen om te laten zetten, toch? 
|
|
|
|
|
|
-
|
|
|
|
Jacques
|
 |
« Antwoord #20 Gepost op: 31-10-2004 16:29 u » |
|
Is gebeurd.
Dank je Johannes. Nu nog met zijn allen het biertype bepalen en dan kan het recept bij het forumonderdeel "Recepten per biertype zonder discussie" worden opgenomen. Ik vermoed dat het bier tussen de types 'Belgische Pale Ale' en American Amber-Red in zit. Heeft iemand een beter idee?  Jacques
|
|
|
|
|
|
Bier is een complexe drank, laten we het brouwen ervan simpel houden. Biertypen komen en gaan, bier zal altijd bestaan!
|
|
|
Gast
Vol lid

Afwezig
|
 |
« Antwoord #21 Gepost op: 04-11-2004 21:29 u » |
|
Het bier staat nu al te lageren (na 3 dagen hoofdgisting), alles ging echt ontzettend naar wens en ontzettend snel. Het jongbier heeft een mooie rode kleur en een schuimlaag in de lager-flessen. Het sg is nu ongeveer 1012, maar wat is een mooi eind sg? Ik ga denk ik over een weekje al bottelen want het bier is echt kraakhelder.. Beluchten jullie nog een paar minuten voor het bottelen of is dat neit nodig?
jordi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Johannes
|
 |
« Antwoord #22 Gepost op: 05-11-2004 08:07 u » |
|
Beluchten jullie nog een paar minuten voor het bottelen of is dat neit nodig?
Hoi Jordi, Beluchten zou ik zeker niet doen, dit geeft eerder kans op oxidatie dan een snellere gistgroei. groet Johannes
|
|
|
|
|
|
-
|
|
|
|
MO
|
 |
« Antwoord #23 Gepost op: 05-11-2004 08:19 u » |
|
1012 is een heel mooi eind SG
|
|
|
|
|
|
In cervisia veritas
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #24 Gepost op: 05-11-2004 10:14 u » |
|
Ha Jordi,
Als het bier echt kraakhelder is, dan zou ik maar een gist toevoegen voor de nagisting op fles, anders kan het wel eens heel lang gaan duren. Ik zou adviseren om korrelgist te gebruiken (SafAle S-04 of Danstar Nottingham). Dit zijn uitstekende gisten voor nagisting op fles.
Beluchten moet je inderdaad niet doen.
Groeten,
A3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Johannes
|
 |
« Antwoord #25 Gepost op: 05-11-2004 10:27 u » |
|
Hoi Adrie, Jordi heeft afgelopen zondag gebrouwen, als hij volgende week gaat bottelen dan is extra gist toevoegen toch niet nodig?  Johannes
|
|
|
|
|
|
-
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #26 Gepost op: 05-11-2004 10:48 u » |
|
Heren,
Dat hangt er maar net van af. Als het een echte plakgist is die al helemaal al op de bodem ligt en het bier is al kraakhelder, dan zou ik maar het zekere voor het onzekere nemen. Maar goed, ik kan van achter de computer niet beoordelen wat Jordi helder vindt.
Jordi, welke gist heb je eigenlijk gebruikt?
Groeten,
A3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gast
Vol lid

Afwezig
|
 |
« Antwoord #27 Gepost op: 05-11-2004 11:02 u » |
|
Gist 3787 Belgian nog wat..
Nou kraakhelder is misschien wat overdreven maar het is behoorlijk helder.. er komen ook zeer weinig bubbels uit het waterslot.. Het is overigens ongeveer 16 liter bier.
laat maar horen :>
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jacques
|
 |
« Antwoord #28 Gepost op: 05-11-2004 11:21 u » |
|
Hoi Jordi, Zolang het waterslot nog regelmatig werkt zou ik het best aandurven om volgende week zonder verse toe te voegen gist te bottelen. Bij het bottelen dwarrelt er altijd nog wat gist op. Als deze gist nog niet geheel is uitgewerkt en uitgeput komt de hergisting gewoon op gang. Je kunt natuurlijk altijd het zekere voor het onzekere nemen en verse gist toevoegen.  Jacques
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MO
|
 |
« Antwoord #29 Gepost op: 05-11-2004 11:40 u » |
|
Mijn bescheiden mening is dat het niet nodig lijkt, aan de hand van de verschafte informatie, om verse gist voor botttelen toe te voegen. Geef maar een schop tegen je lagerfles juist voor bottelen zodat je wat gist resuspendeert.
|
|
|
|
|
|
In cervisia veritas
|
|
|
|
Adrie
|
 |
« Antwoord #30 Gepost op: 05-11-2004 11:48 u » |
|
Jordi,
Ik ben het met de heren eens. Als ie nog blobt, lijkt de gist actief genoeg. Neem een beetje gist mee als je overhevelt naar je bottelvat en het komt dik in orde.
Groeten,
A3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gast
Vol lid

Afwezig
|
 |
« Antwoord #31 Gepost op: 05-11-2004 13:05 u » |
|
oke, dat zal ik doen.. ik houd jullie op de hoogte..
bedankt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gast
Vol lid

Afwezig
|
 |
« Antwoord #32 Gepost op: 24-11-2004 21:49 u » |
|
Het biertje is ontzettend goed gelukt en ontzettend lekker geworden  .. Ik ga dit biertje over een weekje of 2 zeker weer brouwen maar zijn er nog alternatieve voor het gist? Ik ben benieuwd nara de verschillen door de gist. Ik heb nu gist 3787 gebruikt. Jordi
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Johannes
|
 |
« Antwoord #33 Gepost op: 24-11-2004 21:56 u » |
|
Hoi Jordi, Misschien ter vergelijking een 'cleane' gist bijv. Danstar Nottingham, of de chimay gist Wyeast 1214 juist een hele kenmerkende en niet echt cleane gist.?  Johannes
|
|
|
|
|
|
-
|
|
|
|
MO
|
 |
« Antwoord #34 Gepost op: 25-11-2004 08:48 u » |
|
Volgens mij is - mits bij temperaturen niet veel hoger dan 20 grC vergist - de Westmalle gist 3787 vrij neutraal. Dit bier is een soort pale ale - zij het wat licht van kleur - dus een ale gist past er automatisch goed bij. Sirus heeft Cooper's ale in de aanbieding, daar heb ik nu eenmaal mee gebrouwen. Is niet zo'n doorgister maar wel een ale gist. Verder heeft WYeast ook een aantal ale gisten in de aanbieding (1028, 1056, 1084, 1098, 1099, 1187, 1318, 1332, 1968). Ik zou voor een WYeast gaan.
|
|
|
|
|
|
In cervisia veritas
|
|
|
|
wim
|
 |
« Antwoord #35 Gepost op: 21-12-2004 00:43 u » |
|
gegroet, Wat leuk om te zien dat dit topic zo gegroeit is de afgelopen tijd. ik heb drie flesjes ingestuurd bij de clubkampioenschappen van "T Wort Wat en ben derde geworden in klasse A (dan weet je dat ook weet Jacques) Helaas zat er niet iets van een rapport of commentaren bij, maar dat de smaak zeker goed was is hiermee wel bevestigd voor mij, zeker ook gezien Jordi's reacties.  Wim
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hopmans
|
 |
« Antwoord #36 Gepost op: 01-05-2005 21:56 u » |
|
Hoi brouwvrienden, Als afsluiter van Koninginnedag heb ik de dubbel der dubbels gedronken. Deze titel verdiend de "Wijze raet III" zonder enige twijvel. De bitterheid is vet boven de 30. Ik denk iets van 37 EBU. Daarom heeft wim mij deze ook meegegeven om objectief te proeven. Iemand die van bitter houdt vindt dit bier vanzelf lekker. Maar lekker is het bier ook heren.  Dit bier is extreem complex. Het bestaat uit 13 verschillende hop-soorten. Van Nieuw-Zeeland tot polen, van Tjechie tot Kent. Bij openen van de fles ontsnapt de "Groene Hopgeest" die je dwingt een ferme slok te nemen. Wijze Raet III Gedronken: 30-04-2005 Tht ? Fles: 0.5 L, nagisting met niet veel depot. Etiket: geen. Prijs voor mij lekker gratis. Alcohol: 7,5% ( Vergeten te vragen aan Wim ). Kleur: Amber-bruin met rode gloed. Schuim: Dunne , maar stabiele wollige kraag, plakt aan glas Geur: Zeer complexe hop geuren. Smaak: Zoetig, maar ook behoorlijk bitter. Bij warm weer is het echt een lekker bier. Beoordeling: Zeer zeker één van de beste dubbels die ik heb gedronken. 
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|