Hoppa

Gestart door William, 09-05-2009 22:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

William

Nu de rookporter staat te vergisten wordt het weer eens tijd om te denken aan een volgend brouwsels. Gezien mijn huidige voorraad bieren moet het een klasse C bier worden.

Toevallig (nou ja) heb ik vorige week net een hopbestelling binnengekregen bestaande uit de volgende hoppen: Warrior (16% a.a.), Amarillo (9% a.a.), Cascade (8% a.a.) en Rakau (12% a.a.). De laatste is een Nieuw Zealandse hop met ook behoorlijk wat Amerikaanse trekjes gezien de beschrijving;

Citeerlink Suitable for use both as bittering and aroma. Developed as a true dual purpose variety typically with alpha acid above 10 % delivers soft bitterness through low levels of Cohumulone less than 25 % of alpha acids. Can be used for multiple gift additions with late hop character delivering tropical fruit aromas of passionfruit and peach. Quite high levels of oil with an H/C ratio typical of classical aroma varieties. This variety has a lot of typical New Zealand fruity character so would be best suited to new world styles of ale and lager such as Pales and "big" IPA's.

Dit lijkt me een hop die ik als enkele hop voor zowel bitterhop als aromahop ga gebruiken maar dan in een volgend brouwsel.

Het forum afspeurend kwam ik op het zorgenloosbier van Edgar uit met zo'n 60 IBU aan Warrior als bitterhop en verschillende Amarillogiften als aromahop. Gezien zijn enthousiaste reacties en ook die van anderen lijkt me dit het proberen waard.

Wel wil ik het bier iets sterker maken dan de versie van Edgar maar geen volmout. In mijn geval een start sg van 1080 met 80% pilsmout, 12% munich en 8% suiker.

Welke gist ik ga gebruiken weet ik eigenlijk nog niet. Iemand suggesties?


MO

Chouffe gist. Is maar een idee. Kun je mij mailen als je nog eens zulke prachtige hoppen gaat bestellen?

William

Citaat van: MO op 09-05-2009  22:26 uChouffe gist. Is maar een idee. Kun je mij mailen als je nog eens zulke prachtige hoppen gaat bestellen?

Dat zal wel even duren; met mijn brouwsels van 15 liter heb ik niet meer dan 20 gram pellets per keer nodig en dan zijn ze al erg hoppig. Van elke soort heb ik nu 90 gram.

Maar we kunnen wel een dealtje maken.. Jij gebruikt ook wat hoppen van deze sessie en we bestellen daarna gezamenlijk.

Chouffe lijkt me inderdaad wel een mooie, misschien wel mooier dan zo'n American Ale yeast

JWVG

Ik heb dat bier van Edgar (waar ben je?  ???) geproefd, en was 1 van degenen die er heel enthousiast over was. Echt een van de beste hobbybrouwbieren die ik heb geproefd de laatste tijd, misschien wel de beste. Goede actie dus om die na te brouwen! Maar dan zou ik toch niet voor de Chouffe gaan - alle ruimte voor de hop in dit bier! Edgar gebruikte een Amerikaanse korrel, ik zou voor de Wyeast 1056 gaan.

Ik sluit me bij MO aan - dit soort hop wil ik ook nog wel een keertje bestellen! Ik ben benieuwd hoe het biertje uitpakt.

 :degroeten: Jw.

RobinB

Citaat van: JWVG op 10-05-2009  08:46 uIk sluit me bij MO aan - dit soort hop wil ik ook nog wel een keertje bestellen!

Ik ook!
Pacific Gem lijkt me een interessante hop, maar zo zijn er nog wel meer!

bjgodefr

Chouffe brouwt anders een prachtige IPA met hun huisgist ...

RobinB

Nou, Om de chouffe dobelen-tripel-IPA (of hoe hij ook heet) nu meteen een prachtige IPA te noemen gaat wel wat ver?
Het is naar mijn idee een hoppige blonde/tripel, maar heeft weinig van een (Engelse noch Amerikaanse) IPA?
Misschien een B(elgische)IPA  :clownsmile:, maar dat type moet nog gemaakt worden...
(kan ook meteen de Hopsinjoor en Brigand IPA in :) )

De-Geert

Citaat van: RobinB op 12-05-2009  14:25 uMisschien een B(elgische)IPA  :clownsmile:, maar dat type moet nog gemaakt worden...
(kan ook meteen de Hopsinjoor en Brigand IPA in :) )
Je zegt het zelf al. Het type bestaat dus al wel, het staat alleen niet in de biertypengids of de BJCP style guidelines. Ook BeerAdvocate heeft het over een Belgian IPA.
Overigens staat in de biertypengids ook de XX bitter als voorbeeld voor IPA genoemd, en die heeft ook niet veel weg van een Engelse of een Amerikaanse versie.

bjgodefr

Ok, ik ben niet zo vertrouwd met APA's. Heb er enkele weken terug één gedronken (ik zoek de naam nog op - edit: Meantime IPA) en was daar niet van onder de indruk. Dan liever de chouffe.
Maar ieder z'n meug natuurlijk.

(Heb de Brigand niet geproefd, maar veronderstel dat die weinig uitstaans heeft met de chouffe IPA.)

 :degroeten:

RobinB

Citaat van: De-Geert op 12-05-2009  14:30 uHet type bestaat dus al wel, het staat alleen niet in de biertypengids of de BJCP style guidelines.

Er zijn inderdaad al voldoende commerciële voorbeelden voor een type.
Maar dan moet het wel (weer) met een duidelijk "Belgische" voorvoeging?

Evenals de Belgische pale ale die sterk verschilt van de APA en (E)PA?

Citaat van: bjgodefr op 12-05-2009  14:40 uOk, ik ben niet zo vertrouwd met APA's. Heb er enkele weken terug één gedronken (ik zoek de naam nog op) en was daar niet van onder de indruk. Dan liever de chouffe.
Maar ieder z'n meug natuurlijk.

Ik heb het niet over meug of smaak, maar de Belgische "IPA"'s zijn toch wezenlijk anders dan hun Enpelse en Amerikaanse neefjes.
Daarom is het mijns inziens niet handig die allemaal op één hoop te schuiven...?

De-Geert

Misschien komt dat nog wel, er is onlangs de "Bitter Blond" aan de BKG lijst toegevoegd. Aangezien de "Belgische IPA's" als paddenstoelen uit de grond schieten lijkt het me logisch dat die ook op de lijst komen.


RobinB

Tja, bittere blondes moet je goed je best voor doen om te vinden (mij nog niet gelukt)! ???
Waarom die erbij is gekomen?

De BIPA mag van mij dit jaar nog erbij, zat voorbeelden!

De-Geert

Citaat van: RobinB op 12-05-2009  15:12 uTja, bittere blondes moet je goed je best voor doen om te vinden (mij nog niet gelukt)! ???
Waarom die erbij is gekomen?
Met oa. de zeer goed verkrijgbare commerciele voorbeelden: Westvleteren Blond en Westmalle Extra  ;D

EBC

Vergeet de Orval Vert niet!  :D

Maar kom op nou, een IPA is een Engels bier. Als het Belgisch moet worden, dan wordt het BPA, maar die bestaan al...

Wel goed verkrijgbaar is overigens Westmalle Tripel, welk bier je, als je het vergelijkt met andere tripels, eigenlijk helemaal geen tripel meer kunt noemen.
Ook Hop It van Urthel is goed te verkrijgen. En Hopus.

De-Geert

Citaat van: EBC op 12-05-2009  17:00 uMaar kom op nou, een IPA is een Engels bier. Als het Belgisch moet worden, dan wordt het BPA, maar die bestaan al...

CiteerWel goed verkrijgbaar is overigens Westmalle Tripel, welk bier je, als je het vergelijkt met andere tripels, eigenlijk helemaal geen tripel meer kunt noemen.
Ook Hop It van Urthel is goed te verkrijgen. En Hopus.
In de eerste zin zeg je ongeveer: "een Belgische IPA is onzin", en in de tweede geef je voorbeelden voor Belgische IPA's.
Wat is nu precies je punt?

EBC

Citaat van: De-Geert op 12-05-2009  17:06 uIn de eerste zin zeg je ongeveer: "een Belgische IPA is onzin", en in de tweede geef je voorbeelden voor Belgische IPA's.
Wat is nu precies je punt?


Nee geen IPA. Bittere blonde.

I = India. Deze Belgische bieren hebben daar niets mee van doen en ze zijn niet eens pale, laat staan ale.

RobinB

Let wel dat de BKG/LABO bittere blonde een categorie A bier is!

Alle BIPA's die ik tot nu gehad heb zijn categorie C... ???

Een BIPA staat tot een IPA zoals een Belgische pale ale tot een PA. Lijkt me niks mis mee?
De Amerikanen zijn ook niet in India geweest en noemen het ook een (A)IPA? Die (A)IPA staat weer tot een IPA als een APA tot een PA, ook niks mis mee.

De enige IPA's en PA's zijn natuurlijk de Engelse! Die hoeven er dan ook wat mij betreft geen E voor te zetten! :D

Citaat van: EBC op 12-05-2009  18:01 uI = India. Deze Belgische bieren hebben daar niets mee van doen en ze zijn niet eens pale, laat staan ale.

Die I klopt, maar dat is al besproken. Pale zijn ze natuurlijk wel, Paler nog dan de Engelsen en Amerikanen. En het zijn bovengisters, dus met die Ale zit het ook wel snor! :D

Citeerpale1   /peɪl/  Show Spelled Pronunciation [peyl]  Show IPA adjective, pal⋅er, pal⋅est, verb, paled, pal⋅ing.
–adjective 1. lacking intensity of color; colorless or whitish: a pale complexion. 
2. of a low degree of chroma, saturation, or purity; approaching white or gray: pale yellow. 

EBC

De enige overeenkomst tussen al die bieren is het aantal IBUs, voor de rest zijn ze zo verschillend.

Hokjesgeest...nergens voor nodig, alleen voor wedstrijden en die dienen slechts het goede doel.  :D

De-Geert

Citaat van: EBC op 12-05-2009  21:18 uDe enige overeenkomst tussen al die bieren is het aantal IBUs, voor de rest zijn ze zo verschillend.
Daarom moeten ze dus niet in 1 hokje  ;)

Caspar

Citaat van: William op 09-05-2009  22:02 uRakau (12% a.a.). De laatste is een Nieuw Zealandse hop met ook behoorlijk wat Amerikaanse trekjes gezien de

Ik heb nu een IPA in de hergisting staan met Nieuw Zeelandse B Saaz. Bij het bottelen leek het net Cascade, alleen iets bloemiger van smaak.

Ik zou een Engelse gist gebruiken voor een IPA, Wyeast London ESB Ale lijkt een schot in de roos te zijn bij mij! 

William

Citaat van: Caspar op 13-05-2009  09:10 uIk heb nu een IPA in de hergisting staan met Nieuw Zeelandse B Saaz. Bij het bottelen leek het net Cascade, alleen iets bloemiger van smaak.

Ik zou een Engelse gist gebruiken voor een IPA, Wyeast London ESB Ale lijkt een schot in de roos te zijn bij mij! 

Fijn dat we weer on topic zijn  ;) .
Die hopkarakteristieken klinken goed.  Is zo'n Engelse gist niet te fruitig :weetniet: . Ik kan alle kanten nog op.

Adrie

Tja, gezien de hoppen kun je misschien beter "gewoon" de 1056 of US-05 gebruiken. Engelse fruitigheid met overdonderende Amerikaanse hoppen lijkt me ook niet zo'n supercombinatie.

Caspar

Als je niet te warm vergist valt die fruitigheid wel mee, Wyeast American Ale is wel extreem clean. Maar goed, ik neem voor jullie beide wel wat IPA's mee tijdens het ONK. Er is maar één manier om te oordelen en dat is proeven ;D.

William

Komende zaterdag gaat deze Hoppa gebrouwen worden (de impromptu van Edgar is populair  ;) )

Totaal volume: 15 liter
startsg: 1085
EBC:18
IBU:55

Mout:
79% Pale(7)
10% Munich(15)
3% Cara(120)
8% Suiker

Hop:
26 IBU Warrior (90 min)
12 IBU Amarillo (30 min)
12 IBU Amarillo (15 min)
5 IBU Amarillo (5 min)

Gist:
American Ale (Wyeast 1056) - starter 2 liter - imiddels aan het sedimenteren.

Maischschema (3.5 l water/kg):
10 min 53 ºC
45 min 67 ºC
15 min 72 ºC


RobinB

Yeuh!
Jij hebt zelfs de Warrior erbij te pakken gekregen! :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.