Excursie ervaringen..

Gestart door Oscar, 25-04-2009 22:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Vandaag een leuke excursie dag gehad met ons gilde. Eerst zijn we bij La Trappe geweest en daarna de Kareltje brouwerij In Heusden. De ervaringen
van beide locaties waren total verschillend. Hier even wat ervaringen:

La Trappe
Ik was hier begin dit jaar al eerder geweest bij toeval. De excursie toen was ook al niet van een hoog niveau, dus ik verwachte niet al te veel. Maar wat ik (en vele en vele andere brouwers van mijn gilde) vandaag hebben ervaring slaat echt alles, Diep triest gewoon en zeker geen verkooppraatje voor La Trappe.

Onze excursie werd verzorgt door een aardige dame, en eerst liet ze ons zien waar de hop verbouwd werd. Ze hebben daar een aardig
hop veldje ter grootte van het veldje van EBC vermoed ik, misschien iets groter , maar het scheelt niet veel. Ik vroeg natuurlijk meteen welke hop ze daar verbouwde, maar dat was verspilde moeite want dat wist ze natuurlijk niet (was geheim bla bla) maar ik kreeg sterk de in druk dat ze niet eens wist dat er nog verschillende soorten hop waren. Tot zover nog alles redelijk goed... we liepen verder naar de brouwzaal.

Daar aangekomen werd on het volgende verhaal (in grote lijnen) verteld (en ik overdrijf niet):

Bij La trappe werd schijnbaar vroeger een pils gebrouwen met mout welke naar onder zou drijven, tegenwoordig brouwen ze bier... waarbij de mout naar boven komt drijven... ???. Daarnaast schijnen ze in een ketel mout te eesten waarna het 1,5 uur gekookt wordt. Daarna gaat het schijnbaar de fles in met een trucje met gist en suiker... (Dit kwam al niet helemaal bij mij over). Daarbij schijnt de mout alleen voor de kleur te zijn en de hop voor de smaak.  Dat leek ons wel praktisch want indien de kleur niet van belang zou zijn kun je die factor dus weg laten en lekker een bier maken met water hop en gist. Echter was ons daarna de rol van onder drijvende mout en boven drijvende mout totaal onduidelijk...

Je begrijpt wel dat de dame in kwestie totale onzin uitkraamde en ik de grootste moeite moest doen om met alle fatsoensnormen deze dame te sparen en haar niet met enkele rake vragen/confrontaties duidelijk moest maken dat ze onzin uit kraamde.

De verdere rondleiding was al net zo interessant en de dame die ons rondleidde vond zichzelf wel erg leuk... tot kleine ergernis van enkelen van de groep. Gelukkig konden we daarna lekker in de zon bij het proeflokaal genieten van een biertje en een broodje.

Voor een rondleiding is dit dan ook geen aanrader... voor het ONK is het een schitterend terrein. Ga je er toch naar toe : Blijf lekker in/bij het proeflokaal en koop een lekker kaasje of iets dergelijks bij het winkeltje...

Kareltje brouwerij
Dit is een klein en aardig cafe in Heusden, een mooi vestings stadje. De uitbater is enkele jaren geleden begonnen met bierbrouwen net zoals wij doen echter begon hij zijn bieren te verkopen en met succes. Hoe klein zijn cafe ook was het was er wel vol. Heden ten dage is ie al wat groter en heeft al wat aansluitende panden gekocht en nu is het een mooie horeca gelegenheid met lekkere bieren en enkele lekker likeuren (die door zijn vrouw zijn gemaakt). De uitbater maakt nergens een geheim van en heeft een leuk verhaal en verteld met trots wat ie tot nu toe bereikt heeft en schenkt ondertussen enkele van zijn bieren (Die tegenwoordig bij Maasland gebrouwen worden).

Voor een excursie is dit een leuke locatie om even in de route op te nemen, naderhand kun je op het terras (mits het weer het toelaat) nog lekker na borrelen. Een echte aanrader!

Zelf leuke of minder leuke ervaringen bij een bier-excursie? Laat het hier ff weten... altijd leuk om te lezen en handig voor een volgende excursie..

 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.