Eerste poging + beginnersvragen

Gestart door Christiaan, 27-04-2004 16:34 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Christiaan

Dag heren,

Met wat huisgenoten heb ik mij aan de prachtige hobby van het thuisbrouwen gewaagd. Na anderhalve week staat ons bier nu in de kelder te lageren. Bij een smaakproef viel mij echter op dat het bier wat aan de zure kant was. En hoewel het soortelijk gewicht van 1040 tot 1008 gedaald is, heb ik niet de indruk gekregen dat er een sterke gisting heeft plaatsgevonden, er was geen zichtbare activitiet in het waterslot(afgezien van wat condens). Is het zo dat het bier zijn smaak pas tijdens het lageren krijgt, of is mijn bier mislukt? Mijn muntons (export stout) moutextract was trouwens 2 maandjes over datum, maar dit hoor toch wel te kunnen? Verder vraag  ik me af of het mogelijk is een aquariumverwarming in het gistvat te gebruiken.

Met vriendelijke groeten.
Christiaan

Adrie

Beste Christiaan,

Welkom bij het leger der thuisbrouwers. Ik hoop dat je veel plezier mag beleven van deze fantastische hobby.
Je hebt begrijp ik een brouwpakket gebruikt. Hierbij kan maar weinig misgaan, een slechte vergisting is daar 1 van. Als het pakket al oud was, kan het zijn dat de gist niet meer vitaal was. Maar de dichtheid is behoorlijk gedaald, dus de vergisting zal toch hebben plaatsgevonden. Waarschijnlijk sloot je gistingsvat of het waterslot niet goed af, waardoor je geen activiteit zag (je hebt toch wel water in het waterslot gedaan? ;D ).

De zurige smaak kan komen van de donkere moutsoorten die in de siroop zijn verwerkt. Gebrande mout geeft altijd een beetje een zurige, gebrande smaak (net als te sterke koffie). Dit is een kenmerk van een stout, dat hoeft dus niet te duiden op een infectie. Laat het bier nog maar even een week of twee lageren en bottel het dan. Na de hergisting op fles (drie weken op een warme plek) kun je de ultieme proeftest doen.

Het is trouwens aan te bevelen om bij een pakket altijd een andere gist te gebruiken. De gisten bij dergelijke pakketten zijn meestal niet de beste die je krijgen kunt. Een korrelgist als de SafAle S-04 of de Danstar Nottingham zijn uitstekende alternatieven.

Groeten,

A3

Christiaan

Bedankt voor de info Adrie, als het een beetje meezit gaan we dit weekend aan een bierkit van Brewferm beginnen, een oud vlaams bruin om precies te zijn. Wat zou een goede vervangingsgist hiervoor zijn? En is het misschien handig om een kleine aquariumverwarmer te gebruiken zodat de temperatuur in het gistvat ook 's nachts goed blijft?

Eduard

Oud Vlaams Bruin heb ik ook gemaakt met een Brewferm blik, een van mijn laatste blikbieren voordat ik aan de mout ging. Is wel een ok biertje, maar ik kon het niet gemakkelijk vergelijken met bier wat ik eerder op had. Bij mijn eerste blikbier leek hetook alsof er geen vergistingsactiviteiten plaatsvonden. Toen heb ik zelfs nog wat broodkorrelgist nagegeven. Uiteindelijk bleek dat het wel goed gegist had, maar dat ik het deksel niet luchtdicht had afgesloten... Uiteindelijk werd het één vavn mijn beste blikbieren :)

Als je nog even doorgaat met blikbieren, probeer dan eens de Tripel van Brewferm. Die is (zeker na een wat langere lagering) best goed te drinken.

MO

Als ik het goed begrijp dan wil je een verwarming in het gistvat hangen? Dit zou ik nooit doen in verband met risico op besmetting. De eerste 2-3 dagen van de vergisting houdt het vat zichzelf warm, vergisting is een exotherm proces (er komt warmte bij vrij). Wanneer je na 3 dagen nog niet in de buurt bent gekomen van je eind SG dan kun je je vat isoleren met dekens zodat de warmte die er nog vrij komt in het vat blijft. Je kunt beter niet vanaf het begin isoleren want dan zou je vat erg warm kunnen worden, en de meeste gisten geven dan veel fruitsmaakjes (esters) af.

Hou zat dat nou met je waterslot? Zat er water in? Is je vat goed afgesloten. Test: als je zachtjes op de deksel drukt moet je het drukverschil zien in je gevulde waterslot.

gr
MO

Christiaan

Het gat van het waterslot (wel gevuld) bleek een klein rafeltje te hebben waardoor het niet goed afsloot, dit is gemakkelijk met een schuurpapiertje bij te werken. Waarschijnlijk lag het hieraan. Een nieuw 60 liter vat is trouwens al onderweg.
mvg.
Christiaan

Cynik

Ben ook nieuw heb ook een setje gekocht en de Wheat Beer Gisting is van start...



Zit al een tijdje naar het waterslot te staren....gebeurd niks  :-\, hoelang duurt dat voordat je belletjes krijgt?


Heb wel de rehydratie van de gist niet helemaal opgevolgd in plaats van water van 40C heb ik denk ik water van 60-70 C gebruikt :'( stom....

wim

Citaat van: Cynik op 08-05-2004  21:00 uBen ook nieuw heb ook een setje gekocht en de Wheat Beer Gisting is van start...

Zit al een tijdje naar het waterslot te staren....gebeurd niks  :-\, hoelang duurt dat voordat je belletjes krijgt?

Heb wel de rehydratie van de gist niet helemaal opgevolgd in plaats van water van 40C heb ik denk'k water van 60-70 C gebruikt :'( stom....

Ik denk niet dat er nog iets gebeuren gaat, of het moet spontane gisting zijn en je wil geen geuze maken :)

60/70 ºC is veel te warm, daar kunnen gistcellen slecht tegen. Moest je op 40 ºC hydrateren? Ik dacht zelfs dat 35 ºC het maximum was, maar als het op de verpakking staat zal het wel kloppen. Als je nog wat gist hebt zal ik dat maar toevoegen én goed hydrateren als het korrelgist is.

:degroeten:

Wim

Cynik

Bakkersgist ook goed, of wat kan ik het beste alsnog gebruiken?


Whoehooo een paar belletjes ;D, ben hier eigenlijk veel te ongeduldig voor ::)

(Had vandaag al bijna mijn eerste destilleer kolom besteld  8) )

wim

Belletjes?
Hoe gaat het nu (zondag)?

Bakkergist vormt wel CO2 en alcohol, ik weet echter niet wat een smaken er geproduceerd worden en hoever het doorgist, daar hangt natuurlijk voornamelijk vanaf of het bruikbaar is.

Heb je nog Witte Trappist? Die gist is sterk en makkelijk op te kweken, misschien kun je er wat drinken en telkens als je het bijna uitgeschnken hebt het depot in het gistvat doen. (als ze tenminste zolang staan dat je een depot hebt anders het hele flesje er maar in).
Ik zeg misschien, geen idee of het werkt.

Anders maandag toch maar even wat korrelgisten aan kopen Saflager S04 is een mooie neem in ieder geval geen Brewferm.


Destilleren kan pas als je alcohol hebt, dus na vergisting. Is goed voor brouwsels die je niet lekker vind of zo, maar je kan dan ook speciale gist gebruiken die doorgaat tot 15% of hoger, de meeste biergist geeft bij max 11,5% de brui eraan.

Als dit brouwsel niet lukt wees dan blij dat het een kit is, het heeft je niet super veel werk gekost.


:degroeten:

Wim

MO

Ik heb al een aantal malen gelezen dat met bakkersgist alleen heel heel vies te maken is. Ik zou er toch zo snel mogelijk droge gist bij gooien, eventueel zonder hydrateren, anders alleen hydrateren bij iets van 30 grC, dat is hoog zat voor een korrelgist.
Het duurt 4-24 uur voordat de vergisting start, afhankelijk van o.a. de temperatuur en de conditie en hoeveelheid van je gist

gr
MO

Cynik

Geruststelling, hij borrelt als de Nete...Gist heeft het dus toch overleefd schijnbaar....


Ben heel erg benieuwd naar de smaak.

Btw ik lees vaak dat mensen een zure bijsmaak hebben, waardoor komt dat en hoe kan je dat voorkomen?

wim

Citaat van: Cynik op 09-05-2004  15:18 uGeruststelling, hij borrelt als de Nete...Gist heeft het dus toch overleefd schijnbaar....

Wat voor een gist was het?
Je schreef dat je inschatte dat het 60/70GrdC water was, hoe heb je dit geschat?

Zuur kan door grampositieve microorganismen komen (Melkzuurbacterie bv azijnzuurbacterie) De eerste leeft oa van dezelfde zaken als gistcellen, geuze wordt mbv dit type microorganisme gebrouwen (maar dat is dan wel weer een andere soort dan die de melk omzet in yoghurt.)
De tweede voed zich voornamelijk met alcohol die het omzet in azijnzuur, vandaar dat je van wijn prima azijn kan maken (denk bv aan Balsamico dat ook nog eens jaren rijpt op eiken vaten zoals whisky en tabasco dat ook doen)  (fruitvliegjes dragen deze bacterien bij zich dus wees gewaarschuwd, zit het er eenmaal in dan wordt je alcohol omgezet in zuur en heb je niets meer aan je brouwsel, zelfs niet voor destileren)

:degroeten:

Wim

Cynik

Zat bij het blik WHeat Beer van Mutons...geen idee wat er op't zakje stond, is ook al weg zakje dus weet het niet....

Cynik

Nog 3 dagen te gaan en hij bubbelt lekker CO2....

Ik begrijp dat je het beste eerst het bier over kan gieten, dan tegelijk de totale hoeveelheid suiker erin pletteren (voor alvast opgelost) en dan pas moet gaan bottelen...

Nu heb ik alleen nog maar het gistingsvat, goeie tips welkom?

wim

Er zijn mensen die een theelepetje per flesje doen.
Je zou ook kunnen overwegen een grote spuit goed schoon te maken met heet water, sulfiet en citroenzuur, deze vervolgens vullen met suikeroplossing en dan per flesje gelijke hoeveelheid toevoegen.

Of je gaat naar de snackbar en haalt een tien liter emmer die je ontsmet en dan vervolgens bottel je per acht liter met telkens op nieuw de juiste hoeveelheid suikeroplossing voor acht liter, zo heb ik het laatst bij de "nieuwe brouwer"gedaan die ook enkel de beschikking had over 1 gistvat. Het bier is prima geworden en goed op druk dus hoewel ietwat omslachtig, geen probleem.
(bij bakkers schijnen ze gebruik te maken van 30L emmers van hoge kwaliteit, dus dat zou je ook kunnen proberen)

:degroeten:

Wim

Edwin

Hallo :proost:

Je kunt misschien ook gebruik maken van je brouwpan?

Edwin

Cynik

Het is inmiddels gebotteld, 2x 10 Ltr in een campingjerrycan suikerhoeveelheid /2 en oplossen in een beetje heet water en erin kieperen...

Echt helder is het nog niet 2de dag, maar dat zal in de komende 2 weken dan moeten gebeuren.


p.s. Laatste beetje ook maar in een PET fles gebotteld eens kijken :)

wim

Het is wel verstandig de suiker even te koken om eventuele microorganismen die je niet in je bier wil te doden.

:degroeten:

Wim

Cynik

Done that, gekookt water, suiker erin ff roeren totdat helemaal opgelost...ff afkoelen en tadaaaaaa...

wim

Oke dan.
Ik zou zo zeggen: "hopsekadieplaan
Dan zal het over een tijdje wel van PSSST gaan." ;D

:degroeten:

WIm

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.