Korrelgisten en assortiment

Gestart door Adrie, 27-04-2004 14:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Brouwers,

Na slechte ervaringen in het verleden met korrelgisten gebruikte ik de laatste jaren altijd gist van Wyeast (of gist opgekweekt uit een fles bier). Het grootste voordeel was, dat er een grote hoeveelheid verschillende gisten van uitstekende kwaliteit beschikbaar waren. Voor elk bier dat ik wilde brouwen was een passende gist.

Recent heb ik twee korrelgisten uitgeprobeerd: de Danstar Nottingham en de Cooper's Ale. Beide gisten waren zeer gemakkelijk in gebruik (geen giststarter of beluchten van het wort nodig) en de gisting kwam zeer snel op gang. De Danstar gist ver door en geeft een zeer cleane smaak zonder de gevreesde "korrelgistbijsmaak". Het bier met de Cooper's is nog niet klaar, dus daar kan ik nog niets over zeggen. Ook de SafAle S04 schijnt zeer goed te zijn. Het gebruik van de Danstar gist heeft mij van mijn korrelfobie afgeholpen. Het blijft echter oppassen, want de korrelgist van Brewferm vind ik niets. Bier gebrouwen met deze gist heeft steevast een bepaald bijsmaakje.

Waarom produceert Wyeast hun gisten niet in korrelvorm, zo vraag ik mij af of waarom produceert een andere fabrikant niet een veel breder assortiment? Voor ons zou dat ideaal zijn: het brede assortiment gecombineerd met het veel handiger gebruik. Bijkomend voordeel is de langere houdbaarheid. Is het zo moeilijk om gisten op een goede manier in korrelvorm te maken? Is de markt al door Wyeast zo dichtgetimmerd dat geen fabrikant het aandurft?

Overigens heb ik nog een tip voor fabrikanten: geef je gisten een duidelijker naam, zodat je weet wat voor gist het is. Safale S04 zegt niet zoveel, SafAle American Ale/Chico zou al een stuk informatiever zijn. Wat dat betreft kunnen korrelgistproducenten nog een hoop leren van Wyeast.

Groeten,

A3

SiriS

Safale S-04:

DCL has isolated this yeast from the famous commercial brewery Whitbread. This well-known English Ale strain exhibits fast fermentation with unique sedimentation properties, helping to improve beer clarity. In the recommended temperature range of 60º-70º, the Safale S-04 will attenuate the wort down to 1008-1012 within 2 or 3 days. The ideal yeast to produce the best Ales!

Groet, SiriS

Adrie

Ja, ik zei al dat het een goede gist was. Komt dus van Whitbread. Waarom noemt de producent hem dan niet zo?

Op de site van White Labs (die andere vloeibare gistproducent) heb ik de volgende info gevonden bij de FAQ's:

Why should I use liquid yeast as opposed to dry yeast?
Purity and variety of liquid cultures. Currently, dry yeast contains some level of contamination because the drying technology is not available to create a sterile product. White Labs takes an extra step by testing each batch of yeast produced to ensure that you receive a product that is free of contamination. There is more variety with liquid yeast because only certain strains of yeast can be dried. Even if they could be dried, most yeast strains do not have the demand to make a large batch of dry yeast economically viable. An increased variety of liquid stains also gives the brewer the flexibility to produce many different beer styles.

Dit antwoord is natuurlijk gekleurd door de verkoopdrang van White Labs, maar zegt toch wel iets. Ik denk zelf trouwens dat het met die vervuiling met micro-organismen reuze meevalt. Dat niet alle gistsoorten zich laten drogen lijkt me geen onzin. Maar waar zit hem dat in?

Groeten,

A3

Eduard

Ik begin onderhand wel meer interesse te hebben voor het gebruiken van korrelgist. Over een weekje ben ik echt verhuisd naar Noorwegen, en daar kun je geen Wyeast kopen. Ze hebben het daar alleen op bestelling, en het kan weken of soms wel maanden duren voordat het binnen is. Ook ben ik bang dat bieren zoals Schneider Weisse of Chimay al zo lang in de staatswinkel hebben gestaan (vanwege de absurd hoge prijzen voor speciaalbier, oplopend tot zo'n 5 euro per flesje) dat de gistbodems niet meer op te kweken zijn. En de prijs van twee biertjes is even hoog als zo'n pakje Wyeast...

De ervaring die ik met de SafLager heb opgedaan is niet verkeerd. Daarvan heb ik meteen maar wat zakjes ingeslagen. Maar ale-gisten heb ik nog niet geprobeerd, behalve de standaard Brewfermzakjes van bij het blik...

Welke korrelgisten zijn uw inziens qua kwaliteit vergelijkbaar met vloeibare gisten?

Jacques

Adrie heeft het helemaal bij het juiste eind met zijn stelling dat de laatste jaren er een aantal gedroogde gistsoorten op de markt zijn gekomen die goede resultaten geven.

Toch zou ik willen bepleiten om op dit moment niet massaal over te stappen op gedroogde gisten om de simpele reden dat het aanbod (nog) beperkt is. Als alle hobbybrouwers dezelfde gist gebruiken krijg je veel meer een eenheidsworst. Je zou iets soortgeljks krijgen als we qua mout beperkt zouden worden tot maximaal 4 of 5 moutsoorten. En met mout kun je zelfs werken met allerlei mengsels.

De verscheidenheid aan grondstoffen is denk ik juist de basis voor betere (kloon)bieren. Goede gedroogde kwaliteitsgisten zijn een waardevolle aanvulling, zeker voor degenen die pas met de hobby beginnen. Alleen gedroogde gist gebruiken lijkt mij op dit moment dus geen goede zaak.
Als Wyeast al zijn gisten gedroogd zou gaan verkopen zou dat wel voordelen hebben. Gedroogde gist is beter houdbaar, lichter qua gewicht en neemt minder ruimte in beslag. Het verzenden van dergelijke gisten is ook veel makkelijker. Wat dat beteft geef ik Adrie volkomen gelijk, ook ik heb liever gedroogde gist dan vloeibare gist als de kwaliteit gelijk is. De prijs voor onze gist zou dan ook wel eens wat lager kunnen zijn.

:degroeten: Jacques

wim

Gisteren de Guiness gebotteld bij de "nieuwe brouwer" (die nu reeds in Peru zit, met zijn moeder dus)
Gebrouwen met de Saflager S04 op advies van A3.
Beperkte middelen dus de 17L in twee keer met het kraantje onderin de gistemmer in een 10l emmer laten lopen voor het toevoegen van de suiker voor nagisting.
Wat mij naderhand opviel was de strucuur va de gistkoek, het leek wel dunne klei. Ik pakte er wat uit en het bleef even als een plak op mijn hand liggen alvorens om te buigen en toch maar door de vingers te lopen.
Ik had wat flesjes meegenomen naar huis en liet mijn vriendin in de avond nog even proeven waar ik mee bezig was geweest (al een aardig guinesssmaakje en inderdaad geen sprake van korrelgistsmaak) en het flesje deed zowaar al PSS, oke ikkan beter pss schrijven, maar hij deed het al wel.

Ik ga deze gisten meenemen naar Peru en heb er best wel vertrouwen in. (ook na gesprek met SirIS en informatie gelezen te hebben op het internet.)
Voor ik ga nog even een recept brouwen en dan vergisten met een van deze gisten ipv de eerder gebruikte westvleterengist. Houd jullie op de hoogte.

:degroeten:

WIm  

Adrie

Citaat van: jacbier op 27-04-2004  22:32 uToch zou ik willen bepleiten om op dit moment niet massaal over te stappen op gedroogde gisten om de simpele reden dat het aanbod (nog) beperkt is. Als alle hobbybrouwers dezelfde gist gebruiken krijg je veel meer een eenheidsworst.

Ha Jacques,

Inderdaad, ik denk er zeker niet over om over te stappen op alleen korrelgisten! Maar voor bieren die weinig tot geen typische gistsmaken moeten hebben, zijn de cleane korrelgisten een prima alternatief. Juist door verschillende gisten te gebruiken kun je een breed gamma aan bieren en smaken krijgen. Dat vind ik het leukst van deze hobby. Niet alleen het variëren met mouten en hop, maar ook met gist.

Groeten,

A3

wim

Het onderstaande heb ik geknipt en geplakt uit een wordfile, helaas had ik niet het internetpaginaadres erbij gezet dus ik weet niet meer van welke site het komt, maar het past wel goed in deze thread.:

Dry Ale Yeasts
*Coopers Ale Yeast
Good to very good reputation. The Coopers is quite fruity fermented at 65F. It's not phenolic at all and all the flavor is a very clean fruitiness.
*Glenbrew Special Ale Yeast
Specially designed for use in "all malt" beers. Contains a special enzyme to obtain extremely low terminal gravities.
*Doric Ale Yeast
Ok to very good reputation.
*Edme Ale Yeast
Starts quick. Produces some fruity esters. Attenuative. Good reputation
*Lallemand Nottingham Yeast<,/dt>
This yeast is remarkable for its high degree of flocculation. It settles out very quickly and firmly. Very good reputation. Quick fermentation at 62F. It's very clean and only very slightly fruity in the keg, but tastes/smells nutty in the bottled version. Nottingham appears to be relatively attenuative (more so than the Coopers).
*Lallemand Windsor Yeast
Produces a beer which is clean and well balanced. This yeast produces an ale which is estery to both palate and nose with a slight fresh yeast flavor. Very good reputation. Not as quick as the Nottingham. Definite banana smell at racking.
*Munton-Fison Ale Yeast
Starts quick. Produces some fruity esters. Attenuative. Fair to good reputation. It is reported that a phenolic taste is no longer a problem due to some strain changes.
*Red Star Ale Yeast
This brand had a very bad reputation in the past, and for a while production was suspended. A different strain (AHY 43391) was selected by the company and is now being sold as Red Star Ale Yeast. The new strain is much improved! Reports from Dr. Fix, a brewer's yeast consultant, suggest that this is an excellent general purpose ale yeast with a clean taste. Apparent attenuation 76-78%.
Whitbread Ale Yeast
Fast starter. Distribution switched to Crosby and Baker with a change in the yeast. Very good reputation despite past quality problems.

Hier moet dan in ieder geval Brewferm aan toegevoegd worden met een slechte reputatie.

:degroeten:

Wim

RJ

Kan iemand zeggen of korrelgisten ook leiden tot een relatief hoog eind-SG? Vanwege het gemak gebruik ik al jaren korrelgisten (ja, ook vaak Brewferm) en kom dan inderdaad niet verder dan een eind-SG van 1018 tot 1020. Ondanks vele soorten maischschema's en toevoegingen van suiker blijft dat zo.
Is het simpelweg zaak om andere korrelgisten te proberen of toch maar eens overstappen op reingisten?

Vriendelijke groet,
RJ

wim

Mijn eerste brouwsels waren met brewfermkorrels, 1 keer 1015 gehad en voor de rest immer 1011 a 1010. Laatst een Saflagr S04 die ging door tot 1010, dus het ziet ernaar uit dat het ver doorgist, maar dat doen vloeibare gisten ook.
Als je kort op 60 ºC en lang op 70 ºC maischt zal ie nooit zo laag komen natuurlijk, maar dat heb je al getest.
Wacht je wel lang genoeg en staat de boel wel warm genoeg? Dat kan veel uitmaken.

:degroeten:

Wim

RJ

Hoi Wim,

Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga het nog eens met een Brewferm proberen (het is nu een erezaak geworden). Inderdaad is de vergistingstemperatuur een probleem want de badkamer als vergistingsruimte die ik gebruik is niet erg constant in temperatuur. Ik zal het gistvat extra moeten isoleren.

RJ

wim

Brewferm een erezaak, Ik zou mijn erezaken toch anders kiezen hoor.
Al die bieren met Brewferm hebben een smaakje die mij niet bevalt, lees het eerste bericht van deze thread nog eens.
Maar eigenlijk zou ik natuurlijk moeten vragen wat jij vind van de smaak van je bieren, wellicht houd je er juist van, dus bij deze ???

:degroeten:

Wim

Bas

Hoi RJ,

Mijn ervaring met Brewferm universeel korrelgist (bovengistend) is dat ik met dit gist mijn brouwsels nooit verder doorgegist kreeg dan zo'n 1018. Mijn bieren smaakten altijd veel te zoet. Ook zat er altijd een raar smaakje aan. Ik zal dit gist in ieder geval nooit meer gebruiken.

Grt, Bas H.

Edwin

Ha RJ :proost:

Mijn ervaringen met die korrelgist is precies zoals Bas beschreef. Daarbij zit er ook nog een bijsmaakje aan die mij niet bevalt. Ik zou ook een andere erezak kiezen.

Edwin

wim

Op welke temp staat het bij jou, Bas?
Dat smaakje ben ik ook tegen gekomen, maar 1015 en te zoet zijn is nooit een probleem geweest, bij mij stond het altijd op plm 25GrdC

:degroeten:

Wim

Edwin

Ha Wim :proost:

Ik ben wel geen Bas, maar bij mij vergist het bier zo rond de 190C, voldoende gehydrateerd en toch een eind-SG van zo'n 1017-1020.

Edwin

wim

Goh zeg, ik dacht dat enkel de smaak een nadeel van deze gist was (enkel uche ja het staat er echt) maar het is dus nog slechter dan ik dacht. Ben blij met het ontdekken van oa de Nottingham  en Cooppers :) (al dacht i eigenlijk nooit meer met korrels aan de slag te gaan, opkweken uit een flesje is zo leuk)

:degroeten:

Wim


wim

Citaat van: Edwin op 11-05-2004 &nbsp;08:56 uHa Wim :proost:

Ik ben wel geen Bas, maar bij mij vergist het bier zo rond de 190C, voldoende gehydrateerd en toch een eind-SG van zo'n 1017-1020.

Edwin
He voldoende hydrateren zeg je. Ik deed eigenlijk soms voor het brouwen het zakje in water met wat gistvoedignszouten en altijd met een halve Vitamine B1 tablet (vermalen)
Ook altijd een half uur voor het toevoegen deed ik hier dan nog een theelepeltje druivensuiker bij. Gedurende het brouwen schudde ik ook geregeld O2 in door even het potje te openen bij een gasvlam en licht te schudden, na sluiten wat heftiger sluiten, deze procedure elk kwartier. Zou het verschil hierin zitten?

:degroeten:

Wim

Edwin

Ha Wim :proost:

Da's inderdaad een bewerkelijkere procedure dan die ik toepaste. Ja, je zou daarin gelijk kunnen hebben.

Edwin

Bas

Hoi,

Ik ben dan wel geen Edwin ;D, maar bij mij staat het ook ongeveer bij 19 - 20 graden te vergisten.

Grt, Bas H.

wim

 ;D  :) ;D   :)  ;D  :P
Edwin, bas, iedereen dan maar,

Tja je bent beginnend en hebt gelezen dat gist belangrijk is, dan kun je het niet over je hart verkrijgen het zomaar pardoes in wat water te kieperen, voelt niet goed, het moet toch meer werk zijn? (zo dacht ik toen een beetje)

:degroeten:

Wim

Edwin

Ha Wim :proost:

Het lijkt in ieder geval wél te werken! Hoe zat het met het bekende bijsmaakje?

Edwin

wim

Dat bijsmaakje was er wel, ik drink de bieren van mijn eerste brouwsel dan ook zelden, alleen om de evolutie te proeven, maar die smaak trekt echt niet weg, jammer genoeg :(

:degroeten:

Wim

SiriS

Citaat van: Edwin op 11-05-2004 &nbsp;10:24 uHa Wim :proost;

Het lijkt in ieder geval wél te werken! Hoe zat het met het bekende bijsmaakje?

Edwin

Beste Edwin,

Om duidelijk te maken om welke bijsmaakjes en zeker afwijkende geur het gaat bij het gebruik van de Brewferm korrelgist, zou je een hoeveelheid wort in drie delen kunnen splitsen en met verschillende korrelgisten vergisten. Hiermee kun je ook de FG's vergelijken bij dezelfde vergistings temperatuur. Ik stel graag korrelgist ter beschikking voor dit experiment.

Groet, SiriS

Adrie

Ondertussen is de APA met de Cooper's Ale gist gebotteld. De einddichtheid is wat aan de hoge kant (1014), maar dank zij de hoge hopgift en bitterheid komt het bier niet zoet over. Eventueel fruitige smaakjes van de gist waren bij het bottelen niet te proeven omdat de smaak overheerst werd door de hopsmaken. Als het bier op druk is, wordt dit wellicht nog anders.

Kortom: de Cooper's Ale vergist snel in de hoofdvergisting, maar gist niet erg ver door. 1014 is nog acceptabel wat mij betreft (valt nog binnen de marge van vergistingsgraden voor het biertype), maar dat hangt natuurlijk sterk af van het biertype dat je wilt maken. De gist geeft geen typische korrelgistbijsmaken.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.