Magneetroerder voor flessen met holle bodem

Gestart door Albertus, 13-04-2009 12:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Albertus


Een probleem met mijn, zelfgemaakte, magneetroerder is dat de roervlo bij de 5 liter fles met holle bodem wegspringt. Van ander hobbybrouwers hoorde ik dat ook bij een professionele roerder de vlo wegspringt bij gebruik in een fles met holle bodem.
Bij gebruik van een erlenmeyer  verloopt het roeren uitstekend, maar een 5 liter erlenmeyer kost een klein kapitaal.

Om het probleem op te lossen heb ik een roerder gemaakt waarbij de magneet uitsteekt boven het vlak waarop de fles staat. Ik maak gebruik van magneten uit een oude magnetron (de magneten zitten om de golfpijp).

magneet uit magnetron

Twee van deze magneten tegen elkaar (pas op je vingers, ze zijn beresterk) heb ik met kit op een motortje geplakt. Ik gebruikte in dit geval een motor uit een kapotte printer, maar de bekende computerventilator zal ook voldoen, mits een wat groter exemplaar van 12 of 16 cm omdat de magneten nogal zwaar zijn. Ik gebruik een goedkope (€ 20) regelbare voeding 0-15 V, die ook dienst doet bij mijn andere magneetroerder.

twee magneten op de motor

Het geheel heb ik tussen twee plankjes gemonteerd, waarbij de magneten 1 cm uitsteken. De speling met de fles is dan net nog 1 mm.
Omdat de radius van de magneet kleiner is dan de kromming van de bodem van de fles zal de roervlo de kortste afstand tot de magneet opzoeken en "vanzelf" in het midden gaan liggen.

De "speciale" magneetroerder.

Helaas werkt in de praktijk alleen een 3 cm roervlo echt goed, de 5 cm vlo gaat door zijn grootte bij hogere snelheden teveel slingerenen wordt dan toch nog tegen de wand gegooid.
Maar ook met de 3 cm roervlo is een redelijk resultaat te bereiken.

Redelijke vortrex.

Nu kan ik ook mijn wat grotere starters continue roeren.

Bert

Oscar

Geniaal bedacht !! Dit zijn inderdaad dingen waar velen tegen aanlopen !  :groots:
En als je er een plankje oplegt van 1 cm dik kun je er ook een erlenmeyer op zetten !

Hopmans

Geniaal!
In één woord: Geniaal.

Redelijke vortex?
Het lijkt wel een tornado man!
 ;) :duimop:

De-Geert


EBC

Ik zou naar de patentcommissie stappen. Dit is letterlijk 'out of the box' denken.

Maar ik hoop dat die enorme vortex omwille van de foto is, want zo hard roeren is natuurlijk nergens voor nodig.

MO

Octrooieren is helaas niet meer mogelijk, het idee is nu gepubliceerd. Mooi hoor.

William

Citaat van: MO op 13-04-2009  14:12 uOctrooieren is helaas niet meer mogelijk, het idee is nu gepubliceerd. Mooi hoor.

Misschien dat een mod dit topic kan verwijderen en dan maar hopen dat het niet al ergens is uitgeprint of "gemirrord".  ;D

Jacques

Het ziet er allemaal erg fraai uit. Een mooi voorbeeld van een hobby binnen een hobby.

Zelf houd ik bij een grote Erlenmeijer van 5000 ml. De heeft mij € 40 gekost. Vind ik wel het geld waard ook omdat je geen tikken van de vlo meer hoort. Dat had ik met een andere fles met een licht bolle onderkant wel. Hoe zit dat bij jouw oplossing?

RobinB

Ik gebruik de bekende 5L fles van Brouwland. Deze heeft een wat minder bolle onderkant dan de mandflessen.
Mijn huidige magneetroerder trekt dit makkelijk, de vorige had kennelijk een wat zwakkere magneet en had er daardoor wat moeite mee.

Wel een mooi idee natuurlijk!  :duimop:

Albertus

Citaat van: Jacques op 13-04-2009  17:34 uVind ik wel het geld waard ook omdat je geen tikken van de vlo meer hoort. Dat had ik met een andere fles met een licht bolle onderkant wel. Hoe zit dat bij jouw oplossing?

Tikken van de vlo doet zich bij mij niet voor. Het is natuurlijk wel een korte uitvoering (3 cm), maar hij draait soepel over de bodem, ook wanneer je de fles enige cm's verschuift. Ik denk dat dat komt omdat de vlo bij deze constructie altijd de kortste afstand tot de magneten zoekt en daardoor beter centreert.

Bert

Adrie


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.