Stroomrichting wort in platenkoeler

Gestart door heijligers, 03-04-2009 19:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

heijligers

Ik heb een vraag over de stroomrichting van het wort in de platenkoeler. Als ik mijn platenkoeler netjes verticaal zet, moet het wort dan van boven naar beneden, of andersom? :denken:
Om luchtbellen te voorkomen lijkt het me het beste als het wort er onder in gaat, en door de veel snellere stroming van het koelwater spoelen de luchtbellen er daar ook wel onder uit.
Optie 1 in onderstaand plaatje lijkt me de beste, of zijn hier experts die me gemotiveerd van het tegendeel kunnen overtuigen?

 :degroeten:
Maarten

William

Optie 1 lijkt me ook het beste als er sprake is van een rechte pijp naar boven of naar onderen toe.

Misschien is het patroon in werkelijk wel zig/zag om veel uitwisselend oppervlak te hebben waardoor er juiste op deze wijze gemakkelijk luchtblijven blijven hangen. Ik zou hem dan ook gewoon plat leggen.

EBC

Tijdens de eerste liters kan je de koeler heen en weer bewegen om zo de lucht te verdrijven. Als je doorzichtige slangen gebruikt, zie je precies wanneer de lucht er uit is.

Hoppeplukkertje

Of misschien vullen met water op voorrand om heel hectisch te maken ;-)

RoodeLeeuwVenlo

Niet plat leggen!  :neenee: Die fout heb ik ook eens gemaakt.

Moet rechtop staan. Is vooral beter met reinigen.

Louis

weed

Veel wegen leiden naar Rome.

Zelf zet ik de platenkoeler onder een hoek van 45 graden in de lengte richting.
Het wort laat ik van boven naar beneden stromen zoals bij optie twee van je tekening.

Hiervoor heb ik gekozen omdat ze bij CV-installatie ook altijd het warme water van boven in de radiator laten instromen en dat zal niet zonder reden zijn. Uiteindelijk is een radiator ook een warmtewisselaar.

Bij het begin heb ik wel last van luchtbellen maar dan zet ik de kraan even dicht en kantel de platenkoeler een paar maal. Dan komen de bellen naar boven in de slang.
Als de bellen boven zijn til ik het geheel boven de ketel en zet ik de kraan weer open het wort loopt dan terug met het merendeel van de luchtbellen in de ketel. Indien nodig nog een keer herhalen.
Wel opletten dat er nu geen lucht van de andere kant in de platenkoeler komt.

Groet, Ronald

piet

Ik hevel het uit mijn kookketel en doe het volgens optie twee.
Omdat ik hevel vul ik de platen koeler eerst met water niet meer aanzuigen. Als ik dan ga koelen laat ik er eerst een liter kokende wort er uit  lopen en gooi die weg (zonde van het bier) daarna zet ik de waterkraan open en koelen.Geen last van luchtbellen en geen last van infecties.

piet

Oscar

Maarten,

Gebruik wel de grote opening voor het water en de kleine voor het wort.... ;)  Maar dat is duidelijk toch ?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.