Tarwetripel

Gestart door MO, 19-04-2004 15:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Afgelopen vrijdag gebrouwen:

46% 3.5 kg  Pilsener mout
46% 3.5 kg  Tarwemout
7%  0.5 kg bruine kandij

maischschema 90 min 67 grC, spoelen op 78 grC

50 g Czech Saaz Pellet 3.00 % 60 min
10 g Czech Saaz Pellet 3.00 % 2 min

4 g zoete sinaasappelschil 15 min (Brouwland)
4 g bittere sinaasappelschil 15 min (Brouwland)
8 g koriander 15 min
100 g havervlokken 15 min

Gist Wyeast 3944 (gistkoek van witbier na lageren)

In gistvat 22 L met een SG van 1072.

Het recept lijkt wat op JW's Witzenbock (zie http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?board=4;action=display;threadid=646;start=0). Ik wil toch min of meer een kloon maken van Hoegaarden Grand Cru.

gr
MO

Adrie

Hoi MO,

Ziet er goed (en bekend) uit. Waarom gebruik je donkere kandijsuiker voor een bier dat licht van kleur moet worden? Nu zul je er bij een storing van 7% niet veel van merken, maar toch. Benieuwd hoe deze uitpakt.

Groeten,

A3

MO

Het zit ook in de La Chouffe en die is ook goudblond. Ik vind de Hoegaarden Grand Cru ook goudblond - vandaar. Misschien had ik tevens 90 min moeten hopkoken.
gr
MO

MO

Gisteren gelagerd op een prachtige 1018. Doel SG is ca 1015. Wat een heerlijke smaak al en een prachtig troebel bier. Lijkt nog heel erg op het normale witbier. Vergistingstemperatuur ca 20 grC (tegen radiator aan met dekens eromheen)
gr
MO

MO

Nog even verder met tegen mijzelf aanpraten. Dit bier is gebotteld op 1014 op 2 mei jl. Is nu dus al bijna 4 maanden op fles. Ik denk dat ongeveer de helft op is. Zo'n bier van 8,5% gaat niet zo heel snel. En de reden dat ik hier nog even op terug kom is het volgende. De eerste maanden was het een redelijk vlak bier. Veel tarwesmaken, weinig hop (logisch), redelijke body, nauwelijks gistsmaken. Nu trok ik er vorige week eentje open en ik viel om van verbazing. Na een lange rustige rijping in mijn vrij warme kelder (maximaal 18,5 grC als het echt een paar dagen warm is) heeft dit bier zich ontwikkeld tot een pareltje. Zacht, fris, soepel, verwarmend. Niet heel speciaal of uniek of origineel, maar perfect als geheel. Je moet het geproefd hebben (helaas pas over dik drie weken maasland gilde, adrie...)

fritz

Ha Martin,

Hoegaarden Grand Cru wil ik ook wel eens aanpakken (misschien nu ook niet echt klonen).  Blij te lezen dat het een lekekr biertje is geworden.  Hoe zou je hem vergelijken met de Grand Cru?  Niet dat het een echte kloon moest zijn, maar kan je een indicatie geven?

:degroeten:

fritz

MO

Ik ben volgens mij een heel eind in de richting. Het gerucht dat de Grand Cru volgens het recept van het witbier met de ingredienten maal 1,5 wordt gebrouwen lijkt dus een heel eind waar te zijn. Ik heb mijn tarwetripel een HGC liefhebber laten drinken en zonder dat ik zei waar hij op moest lijken vond hij het een goede kloon. volgens mij is het origineel nog wat zachter, met minder uitgesproken tarwesmaak. Ik zal ze binnenkort eens naast elkaar proeven.

MO

Lala, even speuren en op de interbrew site staat het volgende. Geen tarwe dus kennelijk:

De vorstelijke Grand Cru wordt gebrouwen met gerstemout en Hoegaardengist. Net als het witbier wordt hij op smaak gebracht met koriander en gedroogde sinaasappelschillen. Hij heeft een wazige gouden kleur, een uitgesproken fruitig aroma en een naar zoet neigende smaak. De Grand Cru is een meesterlijk en complex bier waarvan echte liefhebbers graag in alle rust genieten. Alcoholgehalte: 8.7 % Serveren bij 5 tot 6° C

Roy Goverde

Beste allemaal.

Binnenkort ga ik me wagen aan een Hoegaarden Grand Cru kloon. Ik zoek en struin het internet af en ik zie hier dat er getwijfeld wordt aan tarwe in het recept. Dit moet ik even uit de wereld helpen. Er staat gewoon als ingredient op het etiket tarwe. Toch wil ik nog even van de gelegenheid gebruik maken om te vragen of iemand nog een Hoegaarden Grand Cru kloon recept op de plank heeft liggen? Laat het even weten.

Groeten Roy

Adrie

Naar het schijnt is het gewoon een zwaardere variant van het witbier. Dus zo'n 50% tarwevlokken (eventueel tarwemout), 50% pilsmout en mikken op een begin SG van 1075. De bitterheid is niet al te hoog, wat zal het zijn, 25 IBU? Saaz en styrian goldings hop, geen of weinig aromahop. Wat koriander en sinaasappelschillen, witbier gist erin.

MO

Zozo, een topic van 2004 weer nieuw leven gegeven. Grappig. Het recept was mijn negende brouwsel (nu staat nummer 115 te borrelen in de woonkamer).
Natuurlijk wordt er tarwe in gebruikt, daar heb je gelijk in. Ik vermoed zelfs dat dit bier een volmouter is, en dat is een uitzondering voor een Belgisch bier, zeker van Inbev.

Roy Goverde

Binnenkort ga ik aan de slag met het recept van MO. Even wat gist regelen en langst "de drie horne". Ik zal laten weten hoe het bij mij verloopt.

Groeten Roy

korek

Ik heb gister ook een soort tarwetripel gebrouwen maar dan een Duitse variant volgens het volgende recept:

Basis :
Naam receptZijper Tarwetripel
Brouwdatum29-9-2007
BiertypeWeizen (D)
Aantal liters35
Gewenst begin SG1062
Brouwzaal rendement70.0%

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC63.6 %5457 gram3 EBC
Munich mout 15 EBC5.8 %496 gram16 EBC
Rietsuiker4.6 %397 gram6 EBC
Tarwemout41.6 %3572 gram3 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijd
Spalter (D)25 gram80 minuten
Saaz (CZ)17 gram80 minuten
Saaz (CZ)17 gram10 minuten

Gist
Bovengist
OmschrijvingWaarde
Gist soort
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter1500 ml
Beluchtings tijd48 uur
Temperatuur v./d giststarter21°C
OpmerkingenGist opgekweekt uit een fles Schneider Hefe Weisse.

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaisch dikte
152°C10 min0.00 l/kg
263°C30 min0.00 l/kg
368°C15 min0.00 l/kg
472°C20 min0.00 l/kg
578°C5 min0.00 l/kg

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater45.45 liter
Maischdikte3.00 l/kilo
Maischwater29.77 liter
Spoelwater15.00 liter
Kooktijd80 minuten
Berekende kleur11 EBC
Berekende Bitterheid16,4 EBU

Het staat nu hevig te gisten. Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat smaken!

Roy Goverde

Ziet er goed uit, de overweging waard. Zelf samengesteld?

Groeten Roy

korek

Ja, het is een probeersel. Het zou ook een tarwebok genoemd kunnen worden.

korek

Wat een rare gist is die Schneider, hij produceert een laagje schuim van ongeveer 3 cm, maar er komt enorm veel koolzuurgas uit het waterslot. Binnen no time was al het water eruit geblazen en heb ik toch maar een 'blow-off' gemonteerd. Het leek de eerste anderhalve dag wel compressor, ik had er zo verf mee kunnen spuiten.

Caspar

Pas maar op met die Weizen gist, agressief spul... een blow off kan waarschijnlijk geen kwaad ;).

Gerb

Ik denk dat de Schneider gist zo'n nadrukkelijk stempel op dit bier gaat drukken dat enige vergelijking met een Hoegaarden Grand Cru niet meer te maken is. Volgens mij wordt dit gewoon een zware weizen en geen tarwetripel. Die paar % suiker zullen daar geen verschil in maken.

korek

Ik denk dat je gelijk hebt, het zal meer een tarwe doppelbock worden denk ik. Vind ik niet erg want ik ben eigenlijk niet zo'n liefhebber van de Hoegaarden Grand Cru.

Gerb

Voor een weizen doppelbock zou ik de munich stort verhogen en nog 1% chocolademout toevoegen. Nu is het bier wel erg licht voor een doppelbock.

korek

Kan niet meer, het staat te gisten, maar ik ben het wel met je eens. De volgende keer beter.

bazje

Maak je er toch een Belgische tarwe doppelbock van ?
Ik meende gelezen te hebben dat zij hun bieren bijkleuren.

Roy Goverde

Maakt die toevoeging van munich mout hem zo bockig?

Groeten Roy

Gerb

De basis voor de meeste bokken is munichmout. Deze moutsoort geeft een mooie moutigheid. Daarvoor moet je wel een aanzienlijke hoeveelheid nemen. 40% is wel het minimum lijkt me. Zoek anders eens op bok/bokbier/bokje in de zoekfunctie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.