Eerste brouwsel

Gestart door oranjeboombiertje, 15-03-2009 23:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

Dit weekend ga ik maar eens mijn eerste brouwsel maken in mijn nieuwe ckt. Alles lijkt nu redelijk te werken en ik wil het dus eens uitproberen met bier in plaats van water.

Ik moet wel minstens 35 liter maken om het bier de pt100 te laten raken, anders wordt de temperatuur niet gemeten.

Het wordt ook een korrelgistje voor deze eerste keer, volgende keer kan ik het wat beter plannen en dan ga ik met een fharschke ondergist aan de gang :brouwen:

Ik ga het bier brouwen in Rotterdam en de ckt staat in Den Bosch dus ik moet het wort ook eerst nog vervoeren, ik heb een pompje wat ik kan aansluiten op mijn oude gistvat en mijn ckt. Ik kan het wort dus zo overpompen via een gesloten systeem.

Het recept wordt iets als dit:

Schaal: 40 liter.
Begin dichtheid: 11,7 plato, 1047 g/liter
Kleur: 19 EBC
Bitterheid: 43 IBU
Rendement: 80%

Pilsmout 84%, 6,7 Kg.
Munich  10%, 0,8 Kg.
Cara120  6%, 0,5 Kg.

Maischen: uurtje op 67 graden.

Koken: 80 Min.
Target    (13%)  FWH,  45g
Goldings  (6%)  20 Min, 30g
Goldings  (6%)  10 Min, 30g
Goldings  (6%)     DRY, 40g

Gist:
Nottingham (3 zakjes, opstarten met wat wort bij begin koken).

Het receptje is redelijk simpel, kan weinig mis mee.

Ik vraag me alleen nog af wat de beste temperatuur is om de nottingham bij te laten vergisten. Ik zit te denken aan 18 graden, heeft iemand een ervaring hiermee?

 :degroeten:
Wesley

MO

Onder de 20 °C lijkt me het beste, maar wat je ook doet, Nottingham blijft in mijn beleving een van de saaiste gisten die alleen tot zijn recht komt in donkere bieren van >10%. Ik zou de US05 nemen.

oranjeboombiertje

Tja, die Nottingham heb ik nog nooit gebruikt en wil ik weleens uitproberen en heb hem nu dus al in huis. Ik zal hem onder de 20 graden houden dan, moet wel lukken :D

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Vandaag gebrouwen dus.

De pilsmout moet palemout zijn in het recept, ik had namelijk geen pilsmout meer in huis. Het brouwen was in 5 uurtjes gebeurd, lekker snel dus. Ik denk dat ik dit bier voornamelijk ga afvullen op fusten, lekker makkelijk rechtstreeks uit de ckt.

 :degroeten:
Wesley

Ronnie

Citaat van: Oranjeboombiertje op 16-03-2009  22:35 uTja, die Nottingham heb ik nog nooit gebruikt en wil ik weleens uitproberen en heb hem nu dus al in huis. Ik zal hem onder de 20 graden houden dan, moet wel lukken

Ben es benieuwd hoe jij de smaak met Nottingham gegist zal ervaren. Nottingham wordt hier nogal geprezen. Persoonlijk vind ik het ietsje overroepen. Voor mij heeft ie een ... korrelsmaak... Maar goed, ie is best bruikbaar, moet hem nog verder in groep evolueren en vergelijken in de korrel op de korrel.

William

Citaat van: Ronnie op 22-03-2009  09:23 uBen es benieuwd hoe jij de smaak met Nottingham gegist zal ervaren. Nottingham wordt hier nogal geprezen. Persoonlijk vind ik het ietsje overroepen. Voor mij heeft ie een ... korrelsmaak... Maar goed, ie is best bruikbaar, moet hem nog verder in groep evolueren en vergelijken in de korrel op de korrel.

Ik denk een kwestie van de temperatuur laag houden en dat gaat Wesly met z'n nieuwe speeltje goed lukken ;)

oranjeboombiertje

Temperatuur laag houden gaat nog iets te goed zelfs. Omdat het brouwsel nog niet actief aan het gisten was gisteren is het vanacht afgekoeld tot 11 graden :o Gewoon door afkoelen naar de omgeving denk ik, ik weet natuurlijk niet of die pid er iets mee te maken heeft gehad, ik denk van niet.

Nu staat hij weer op 13 graden en pruttelt erg langzaam. Hopelijk komt er straks wat meer vaart in en kan hij gewoon netjes op 18-19 graden gaan vergisten.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

De gisting lijkt nu eindelijk (na bijna 24 uur) op een redelijke snelheid te komen. Er komt nu een bijna constante stroom aan bubbels uit mijn "waterslot".

De temperatuur is nu opgelopen tot 19 graden en wordt hier ongeveer op gehouden door de pid. Hij is net al een paar keertjes kort aangeslagen.

 :gistsmile:
Wesley

oranjeboombiertje

Vandaag al een eerste beetje gist afgetapt en de koudhop toegevoegd (met een borrelglaasje in de hopzak als gewicht ;D)

Volgende keer moet ik wel een goed gewichtje hebben voor in de hopzak tijdens het koudhoppen want dit werkt toch niet niet optimaal, het blijft teveel drijven naar mijn zin.

Ook heb ik de pid regelaar ingesteld om terug te koelen naar 16 graden, morgen ochtend zal ik hem nog 2 graden verder laten koelen.

Uiteindelijk wil ik terugkoelen tot 10-12 graden om de gist af te tappen. Dan misschien zelfs nog even terugkoelen tot een graadje of 5-6 om het bier mooi helder te krijgen. Daarna de hele zaak weer warmer laten worden (graadje of 16-18) voor het bottelen. Ik ga rechtstreeks uit de ckt bottelen omdat dit het handigste is. Omdat dit bier toch een korrelsmaakje lijkt te krijgen ga ik het bier voornamelijk op fusten afvullen (3 fusten) en wat er over is op fles.

 :degroeten:
Wesley

oranjeboombiertje

Gisteren dit bier gebotteld, wat mooi werken zeg zo'n ckt.

Ik heb 2 kratten en 2 10 liter fusten gevuld.

Eerst even alle flessen spoelen met per-azijn en de fusten ook. Dan overal een suikeroplossing in, 25 gram suiker in de fusten en 0,75 gram in een flesje (2,5g/liter). Dan een lichter overdruk aan CO2 op de tank gezet en onderaan een slang met een bottelpijpje aangesloten. Kraan open en bottelen maar.

Het bier is dus alleen in het flesje heel even in aanraking geweest met zuurstof en verder nooit, dit moet een erg zuiver bier geven. Het bier was ook kraakhelder (als in gefilterd bier). Nu na nog geen dag op de fles zijn alle flessen al troebel (hergisting is bezig) ik ga eens proeven vanmiddag hoe het nu is met het koolzuur.

Al met al ben ik dus erg tevreden met mijn mooie ckt en werkt het ideaal, maar dat mag ook wel voor de tijd, geld en moeite die ik er in heb moeten steken om zo ver te komen.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Citaat van: Oranjeboombiertje op 22-04-2009  14:27 uAl met al ben ik dus erg tevreden met mijn mooie ckt en werkt het ideaal

Dat vind ik ook. Jammer dat ze zo duur zijn. Voor iedereen die er de centen voor over heeft kan ik de aanschaf van een rvs cilinderconische tank van harte aanbevelen.

oranjeboombiertje

Helemaal mee eens Jacques!

Toch vind ik de ckt's zoals ze te koop zijn niet ideaal. Je moet er zelf toch nog het een en ander aan doen om ze goed te krijgen. Zo moet er koeling op wat je zelf moet maken en past er geen enkele soort slang aan de tank en de bolkraan is natuurlijk ook niet goed.

Zo heeft het mij toch een hoop moeite en geld gekost om de tank optimaal te krijgen. Eigenlijk zou ik zelfs graag een tank hebben die een beetje tegen druk kan om er dan een spondapparaat op aan te sluiten, dan staat het bier altijd onder een lichte overdruk zodat er niks in kan komen en het koolzuurgehalte altijd gelijk is.

Dit soort dingen zijn thuis eigenlijk een beetje lastig, dat houd ik maar voor het commercieële brouwen ;)

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Ja, de tank die Brouwland verkoopt is inderdaad voor verbetering vatbaar.
Andere (demontabele) kranen zou een hele verbetering zijn. Dit kun je vrij eenvoudig zelf veranderen.
Verder zou volgens mij het kraantje, dat nu aan de zijkant zit van het vat, halverwege de conus moeten zitten.

Maar het vergisten in rvs en het makkelijk schoonmaken is fantastisch.
En het koelen en ook het verwarmen van het bier tijdens de vergisting kan heel simpel met twee UT-100's en een grote koelkast met daarin een gloeilamp. Dat werkt prima is mijn ervaring. En als je zo graag naar zo'n glimmende tank wilt kijken heb je ook grote koelkasten met een glazen deur. Deze zijn wel vrij prijzig...

oranjeboombiertje

Juist, nog niet perfect dus.

Dat kraantje zit overigens niet verkeerd vind ik. Het is een mooie plaats voor een monsterkraan, als je de gist netjes aftapt heb je kraakhelder bier, Dat heb ik wel gezien gisteren. Ik dacht dat het nog erg troebel zou zijn maar alleen het eerste kleine beetje en het laatste deel waren wat troebel. Het laatste vooral door de koudhop die in een hopzakje zat wat in de conus bleef liggen en het laatste beetje vervuilde.

Ik ga binnenkort een pils maken en eens zien hoe dat werkt, waarschijnlijk erg mooi helder.

 :degroeten:
Wesley

Jacques

Als het kraantje halverwege de conus zou zitten, zou je vanuit dat kraantje continu helder bier kunnen tappen. Wel zo handig bij het bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.