Gasbrander adv 100liter rvs brouwinstallatie

Gestart door Ko, 09-03-2009 09:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ko

Beste B(r)ouwers,

Gisteren zag ik dat deze brouwinstallatie op het prikbord staan: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,12102.0.html

De gasbranders in deze installatie worden aangestuurd dmv gasblokken, deze worden weer aangestuurd door een centrale controller:


Nu is mijn vraag, is dit eenvoudig om te maken? Het ziet er met zo'n bedieningspaneel erg eenvoudig maar toch wel doeltreffend uit, maar ik heb natuurlijk geen idee wat er zich allemaal in dat kastje afspeelt.

 Ik vind namelijk de systemen met een computer heel erg mooi, maar dit systeem lijkt me een stuk simpeler voor mijzelf. Wordt het als ik me ga verdiepen in het aansturen van een gasblok met een soort van thermostaat iets te zware kost voor een amateur?

Kortom, ik wil een gasbrander aan kunnen sturen met een thermostaat zoals bij deze installatie.

Wie o wie kan me helpen of dit op een eenvoudige manier is na te bootsen?

gr. Ko

Henielma

Ko,

Het is mij niet duidelijk of de installatie waar jij een foto van hebt het gasblok traploos aanstuurt of dat het een aan/uit regeling is. Ik denk dat het een aan/uit regeling is maar ik weer het dus niet.

Een aan/uit regeling zou je kunnen maken met een gasblok van een CV ketel die nog uitgerust is met een waakvlam waarvan je de aan/uit klep regelt met behulp van mijn programma Tcontrol. Hiermee is dat vrij eenvoudig te doen. Als je dan zo'n gasblok koopt met ook nog een proportionele klep erin en een waakvlam dan kan je dit eerst regelen door een gelijkspanning op de proportionele klep te te varieren. En later kan je deze aansturen met Tcontrol. Maar dat duurt nog een half jaar denk ik voordat ik die traploze aanstuur functionaliteit maak.

Ik weet niet of je dit topic kent maar hier beschrijf ik het besturen van een gasblok inclusief elektronische ontsteking.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5847.msg67894.html#msg67894

Maar die elektronische ontsteking met bijbehorende vlambewaking zal ik niet adviseren om aan te beginnen. Dat moet je alleen doen als weet wat je doet. Veiligheid voor alles. En het is veel eenvoudiger als je gebruik maakt van een gasblok met een waakvlam en met een thermokoppelvlambewaking. Deze zijn te vinden in de oudere types van een gasboiler of een CV ketel.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.