Bessenbier

Gestart door Ko, 04-03-2009 11:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ko

Beste Brouwers,

Ik heb nu al enkele brouwsels achter de rug en heb de smaak te pakken en heb nu wel zin een klein experimentje.

Wat wil ik gaan doen:
Bij mij thuis hebben we wat bessenstruiken staan, het nadeel van zo'n struik is dat alle bessen tegelijk rijp zijn waardoor je er ineens veel te veel hebt. Deze bessen wil ik gaan gebruiken voor een vruchtenbier, als basis wil ik een weizenbier brouwen en hier tijdens de lagering / hergisting op fles de gekookte bessenprut hier aan toevoegen.

Natuurlijk groeien er nu nog geen bessen, maar bij mij in de diepvries staat nog een potje met bessenmoes wat ik wil gebruiken om toe te voegen aan deze weizen. Als dit smaakt wil ik dit op grotere schaal gaan toepassen in de zomer met verse bessen. Bijkomend voordeel is dat ik dan misschien mijn vriendin ook een biertje kan voorschotelen dat zij ook waardeert :P

Nu is mijn vraag, wanneer en hoeveel van deze bessenprut moet ik toevoegen. Ik zelf zat te denken om het toe te voegen bij het bottelen in plaats van bottelgist. Maar dan moet ik denk ik ook bang zijn voor gushers. misschien dat ik het in het lagervat kan toevoegen? Maar dan weet ik dus niet of ik dan ook nog suiker moet toe gaan voegen als ik ga bottelen.

Wie weet er hier raad mee?

gr. Ko

Adrie

Bessenprut toevoegen bij bottelen is een heel slecht idee. Je weet niet hoeveel suikers erin zitten (dat kun je natuurlijk wel meten) en in je flessen houd je een hoop troep over zodat je bier moeilijk is in te schenken. Fruit wordt meestal toegevoegd tijdens de nagisting en dat zou ik ook met bessen doen. Volgens mij heeft JWVG ooit een bessenwit gemaakt (of was het iemand anders?), gebruik maar eens de zoekfunctie dan kom je dat bier wel tegen.

Is de prut gekookt? Zo ja, dan zou je een hardnekkige pectinewaas in je bier kunnen houden. Maar voor een Weizenachtig bier is dat natuurlijk niet erg.

[edit] HIER is het onderwerp met JW's bessenwit.

Ko

Citaat van: Adrie op 04-03-2009  11:58 uIs de prut gekookt? Zo ja, dan zou je een hardnekkige pectinewaas in je bier kunnen houden. Maar voor een Weizenachtig bier is dat natuurlijk niet erg.


Is het niet noodzakelijk om eerst te koken, ivm wilde gisten oid?

JWVG

Tjonge, ja, dat was niet bepaald een succes  :pan:. Ik moet het nog eens nalezen, maar het belangrijkste probleem bij mij was geloof ik dat ik de bessen niet had geritst, en dat die stengeltjes toen echt een vreselijk vieze smaak gaven....

 :degroeten: Jw.

Ko

Citaat van: JWVG op 04-03-2009  12:06 uTjonge, ja, dat was niet bepaald een succes  :pan:. Ik moet het nog eens nalezen, maar het belangrijkste probleem bij mij was geloof ik dat ik de bessen niet had geritst, en dat die stengeltjes toen echt een vreselijk vieze smaak gaven....

 :degroeten: Jw.

Ik heb net de draad gelezen, ik ga de bessen dus zeker ritsen :P In het laatste bericht wordt gesproken over het toevoegen van een lambiek gist aan het lagervat, zou dit de smaak ook positief kunnen beïnvloeden?


De-Geert

Citaat van: Adrie op 04-03-2009  11:58 uIs de prut gekookt? Zo ja, dan zou je een hardnekkige pectinewaas in je bier kunnen houden.

Als je eerst pureert, en later kookt worden de pectines als het goed is (deels) afgebroken. Voor de zekerheid kan je pectine-afbrekende enzymen gebruiken, die zijn te koop bij oa. Brouwland.

JWVG

Ik heb het destijds gewoon ingevroren, volgens mij is dat ook een prima optie. 

:degroeten: JW.

Adrie

Volgens mij ook. Na plukken goed wassen en dan invriezen. Voor gebruik laten ontdooien en dan in de lageringsfles(sen). De alcohol in het bier, de zuurstofloosheid en de hop zorgen voor het afdoden van de meeste bierverpestende organismen. Koken zorgt niet alleen voor de vorming van pectine, maar ook voor verdamping van vluchtige geur- en smaakstoffen. Eventueel kun je de bessen desinfecteren met alcohol (geen spiritus in dit geval) of een sterke drank als wodka.

Ko

Na lange tijd rust in de brouwerij ga ik morgen eindelijk weer eens brouwen, het volgende (geleende) recept:

Soort:      Weizen
Start SG:   1056
Eind SG:   1012
Schaal:   25 liter

Mout:
2000 gram pilsmout
4500 gram tarwemout

Water:
19,5 liter maischwater
13,75 liter spoelwater

Maischschema:
10 min   40 graden
25 min   50 graden
20 min   64 graden
1 min      72 graden
Spoelen   78 graden

Hop:
12,5 gr   Hallentau traditional 6%   90 min
6,25 gr   "   "   "   "   30 min
6,25 gr   "   "   "   "   15 min

Gist
Safbrew WB-06 (1 zakje)

Hoofdvergisting   5 dagen   22graden   (tot 1014)
Lagering      10 dagen   15 graden   (tot 1012)
Lagering      10 dagen   2 graden

Bottelen:
Bottelen met 8g/liter suiker

Ik heb gekeken en ik heb in de diepvries 450 gram bessen liggen, hoeveel bier zou ik hiermee kunnen lageren?

De aalbes heeft een suikergehalte van 4,4% heb ik opgezocht in de tabel.

Even voor de duidelijkheid, ik ben van plan een weizen te brouwen en een deel van het jongbier apart te gaan lageren met vruchten zodat ik mijn vriendin misschien ook aan mijn bieren kan krijgen :D

Wie heeft er nog opmerkingen of ideeen over dit recept, en wie weet hoeveel vruchtenbier ik kan maken van deze schamele 450 gram aalbessen?

gr. Ko

De-Geert

Ik kan niet zo goed inschatten hoeveel bier je met 450 gram bessen kan/zou moeten maken, maar ik heb 2 2-liter flessen zoals deze die je zou kunnen lenen als je wilt.


Adrie

In DIT onderwerp is ook gediscussieerd over de hoeveelheid vruchten in bier. Het varieert een beetje met de vrucht. Voor de meeste vruchten wordt iets van 1 kg per 3 tot 6 liter bier gebruikt. Op 450 gram zou je dus zo'n anderhalve tot drie liter bier kunnen zetten. Ik zou een 5 literfles nemen, daar de vruchten in doen en daar 3 liter bier op zetten. Je hebt dan nog voldoende ruimte over voor als het bier weer gaat gisten en schuimen. Eventueel kun je natuurlijk nog wat extra fruit in de winkel kopen, al is er op dit moment natuurlijk niet zoveel geschikt fruit beschikbaar.

De-Geert

En Ko, hoe is het gegaan?
Staat de boel lekker te pruttelen?

Ko

Het bier staat te pruttelen, ik ga het vrijdag lageren en dan ga ik de bessen toevoegen. Ik ben erg benieuwd. Helaas heb ik het iets te veel ingekookt, dus ik had een wat te hoog start SG. Ik heb een liter bronwater toegevoegd om het toch wat omlaag te brengen.

Ik ben dus erg benieuwd wat het SG vrijdag zal zijn...

btw, Geert heel erg bedankt voor je aanbod met die flessen, maar ik heb zelf bij mij in de kast een behoorlijk grote fles gevonden die ik hiervoor kan gebruiken. Maar toch erg bedankt

Adrie

En hoeveel liter bier ga je nou op die 450 gram bessen zetten?

Ko

Citaat van: Adrie op 14-04-2009  16:54 uEn hoeveel liter bier ga je nou op die 450 gram bessen zetten?

Ik denk zo'n 2 liter.

Is headspace eigenlijk noodzakelijk als ik er bessen (dus nieuw suiker) bijvoeg? Bij normaal lageren is dit niet noodzakelijk, maar nu misschien wel....

RobinB

2L is wel weinig lijkt me?
(of veel bessen/L)

Heb je niet 4L over?
Of zoals Adrie al zei: 3L + bessen = ca. 3,5L in totaal in een 5L fles.
Voldoende hoofdruimte!

Ko

Je hebt me overtuigd, ik ga het met 4 liter doen in mijn 5 liter mandfles. Ik ben echt benieuwd naar de resultaten.


gr. Ko

Kruimeltje

Ik maak cranberry bier. Ik voeg ze toe (2 kilo op 60 liter bier) tijdens het koken.

Verder heb ik nog flessen met cranberry sap staan (dmv sap pan) die ik eveneens toevoeg 15 minuten voor het einde van het koken.

Beide keren levert dit heerlijk bier op.

groetjes,

Doeke

Plezierbiermaker

Hoi brouwers.

In het begin van mijn brouwseizoen heb ik framboosjesbier gebrouwen.
Dit met als basis een witbier gegist met verboden vrucht van Hoegaarden.
Bij deze 30 liter bier heb ik 10 kg verse framboosjes gebruikt.
En bij wonder is dit bier zeer lekker en licht zurig.
Maar ook is dit een mannelijk vruchtenbier geworden met maar liefst 8,5% alc.
Niet die zoete biertjes die we kennen van de traditionele fruitbiertjes.
De framboosjes heb ik bijgevoegd net voor het einde van het gistingsproces om daarna lekker
verder te laten gisten. Daarna enkele weken lekker koud lageren.
Heerlijk zomerbiertje.

Ko

Citaat van: Plezierbiermaker op 17-04-2009  09:37 uDe framboosjes heb ik bijgevoegd net voor het einde van het gistingsproces om daarna lekker
verder te laten gisten. Daarna enkele weken lekker koud lageren.

Wegens tijdgebrek kan ik vanavond pas lageren, het bier is dus waarschijnlijk wel volledig uitvergist na een week in de hoofdvergisting te hebben gezeten. Zou dit een probleem kunnen zijn met doorvergisten als ik vanavond mijn bessen toevoeg?

Het lijkt me eerlijk gezegd sterk, aangezien het gist bij het bottelen (dus zelfs na lagering) weer actief wordt.

De halve liter bessen is nu bijna ontdooit en vanavond gaat er 3,5 liter jong weizen bier bovenop. Ik ben benieuwd.


gr. Ko

ps: Zou ik het bier misschien nog een keer moeten lageren nadat het bijvoorbeeld een week op de bessen heeft gezeten?

Plezierbiermaker

Volgens mij gaat dat wel lukken.
Besjes in een ander gistvat.
Effe overhevelen (komt er terug lucht in).
Het wiezenbier netjes over de besjes laten lopen
en dan maar hopen dat niet alle gistcelletjes dood zijn he.
Veel geluk nog.

Plezierbiermaker

Citaat van: Ko op 17-04-2009  10:03 uWegens tijdgebrek kan ik vanavond pas lageren, het bier is dus waarschijnlijk wel volledig uitvergist na een week in de hoofdvergisting te hebben gezeten. Zou dit een probleem kunnen zijn met doorvergisten als ik vanavond mijn bessen toevoeg?

Het lijkt me eerlijk gezegd sterk, aangezien het gist bij het bottelen (dus zelfs na lagering) weer actief wordt.

De halve liter bessen is nu bijna ontdooit en vanavond gaat er 3,5 liter jong weizen bier bovenop. Ik ben benieuwd.


gr. Ko

ps: Zou ik het bier misschien nog een keer moeten lageren nadat het bijvoorbeeld een week op de bessen heeft gezeten?
Vruchten toevoegen overhevelen opnieuw gisten een weekje terug overhevelen en dan pas lageren hé.
Zo gaat dat bij mij toch hé.

Ik brouw zo: brouwen, gisten één week, overhevelen, lageren een week of twee drie, terug overhevelen en dan afvullen.

De-Geert

Je hoeft niet bang te zijn dat de gist al dood is, zoals je zegt bij bottelen komt'ie ook weer in actie.
Daarnaast zorgt de suiker in de bessen er voor dat er nog wat koolzuur gevormd wordt, en dus lucht verdreven e.d.


Ko

Citaat van: De-Geert op 17-04-2009  10:25 uJe hoeft niet bang te zijn dat de gist al dood is, zoals je zegt bij bottelen komt'ie ook weer in actie.
Daarnaast zorgt de suiker in de bessen er voor dat er nog wat koolzuur gevormd wordt, en dus lucht verdreven e.d.



Welke temperatuur zou ik dan aan moeten houden voor de lagering voor dit bier, bij de normale versie (zonder bessen) breng ik hem vanavond na lagering terug naar 15 graden, kan ik dit ook doen voor het gedeelte waar de bessen bij toegevoegd zijn? Of zou ik deze ook eerst een week op 22 graden moeten laten staan oid?

Het is me ook nog niet helemaal duidelijk of ik nadat het bier een week in contact is geweest met de bessen ik het bier nog zonder bessenprut moet lageren of dat ik het kan bottelen? Dat bottelen kan ik dan het beste doen zonder bessenprut in het flesje te doen, aangeizien dit er niet echt lekker uit ziet.

gr. Ko

Plezierbiermaker

Die bessenprut zit er niet bij tussen als je met je hevelslang boven dat prut blijft dacht ik deed ik ook bij mijn framboosjes en geen prut in de fles te zien.
grts.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.