De korrel op de korrel nu ook in Oss

Gestart door MO, 04-03-2009 10:19 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

In navolging van onze Vlaamse vrienden (link) hebben we gisteren op de clubavond van het Maaslands thuisbrouwersgenootschap (link) besloten om de invloed van verschillende gisten op geur, smaak en uiterlijk van bier te testen.

Wij hebben de mogelijkheid om het iets groter aan te pakken, aangezien de Maaslandbrouwerij meehelpt. We gaan 300 liter wort maken in de kleine brouwinstallatie en die verdelen in porties van 15 tot 20 liter. Gisteravond hebben zich al 12 mensen aangemeld. Op zaterdag 21 maart gaan we brouwen, dus eind mei zijn onze resultaten bekend.

Het bier zelf houden we net als Ronnie cs simpel: een blondje van ca 1060 met pilsmout en 2% cara120, volmout gebrouwen en gehopt met Magnum en Saphir bellen tot ca 30 IBU.

Naast de korrelgisten zullen er ook een aantal Wyeast gisten getest gaan worden. Naast bovengisters zullen er ook zeker ondergisters gebrouwen worden, we hebben een aantal fanatieke op afstand aanstuurbare gistkast-b(r)ouwers (Henielma en William) in onze gelederen.

Volgens mij coördineert William de gist keuze, klopt dat? Ik hoop dat er nog een restje wort voor mij overblijft.

RobinB

Jaaa!
Mooi!

Ook de combinaties van gisten waarvan men denkt dat ze dezelfde zijn (korrel vs vloeibaar)?
Ben ik benieuwd naar de S04 vs W1098 EN W1099!
Verschillende bronnen noemen nl deze 2, maar welke het is (en of er een is) is onduidelijk!

Korrelstarters of strooien?
Gelijke entdichtheden?
Gelijke volumes
Gelijke temperaturen (in ieder geval bij vloeibaar vs korrel verdenking)
Gelijke typen vaten/flessen

Adrie

Mogen we tzt komen proeven (forumuitje)?

MO

Proeven misschien, clubverband gaat natuurlijk voor.

Een nee Robin, alleen verschillende gisten. Verder mag iedereen zijn parameters gebruiken, of wil je hier ook op ingrijpen William?

Adrie

Citaat van: MO op 04-03-2009  11:38 uProeven misschien, clubverband gaat natuurlijk voor.

Natuurlijk. Maar 300 liter bier lijkt me ruim voldoende om er ook een forumproeverij aan te plakken.

RobinB

Citaat van: MO op 04-03-2009  11:38 uEen nee Robin, alleen verschillende gisten.

Jammer!
(En gemiste kans?)

Henielma

Ik denk niet dat het de bedoeling is dat het een wetenschappelijk onderzoek wordt. Volgens mij is het doel inzicht te verschaffen in de invloed van verschillende gistsoorten op de smaak van bier. (Niet de kleur  ;) ) Verder is het natuurlijk leuk om te doen. Meer moet je er volgens mij niet van maken.

Ronnie

Fantastisch! Mooi initiatief, temeer dat naast elke korrel een vloeibare broeder zal staan.

Ga je met opgeschaalde korrel of met direct enting werken Martin?

Ik wens jullie veel succes ermee, en vergeet niet, zo een hele partij diverse vergistingen is een hels werk eer alles in de flesjes zit. Probeer het daarom zo makkelijk mogelijk te maken inzake onderhouds- en schoonmaakwerk.

Als ik nog zo iets doe gebruik ik zo veel mogelijk flessen van mineraal water (in België geen statiegeld > moet in speciale zak). Wij hebben in de grote warenhuizen pet flessen van 8 liter (Volvic) en 5 liter (Spa, Cristaline en Delhaize).

Wij drinken alleen nog mineraal water uit zulke grote flessen: we gieten die in 1,5 of 2 L flessen en de grote flessen worden onmiddelijk terug gesloten, wachtend op wort: 5,3 à 5,5 L in de 8 L flessen gisten en na hevelen naar de 5L flessen.

Na gebruik voor gisting spoel ik de pet flessen even uit en gaan ze in de PMD recyclage zak.

Ik ga nu naar "de korrel op de korrel" data aanvullen, want deze morgen heb ik het lagerbier W34/70 gebotteld, en daar ben ik zeer enthousiast over.

RobinB

Citaat van: Ronnie op 04-03-2009  15:24 uFantastisch! mooi initiatief, temeer dat naast elke korrel een vloeibare broeder zal staan.

Volgens mij niet gezien:

Citaat van: MO op 04-03-2009  11:38 unee Robin, alleen verschillende gisten.

?

Henielma

Vanavond begonnen met het opkweken van de gist voor mijn versie van dit bier.

Ik heb gekozen voor een ondergister namelijk de Wyeast Czech pils. Zodat het verschil met de bovengisters met dit zelfde wort waarschijnlijk goed te proeven zal zijn. De gist ga ik opkweken uit een flesje van mijn pils die ik 6 weken geleden gebotteld heb.

In drie trappen ga ik die opkweken naar een starter van 2 liter die ik dan zo veel mogelijk ga laten bezinken. Daarna wordt deze afgegoten en geent bij 15 liter wort.

William

Citaat van: Henielma op 11-03-2009  22:13 uVanavond begonnen met het opkweken van de gist voor mijn versie van dit bier.

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen!


Citaat van: William op 04-03-2009  19:10 uOh ja? Daar weet ik niets van. ??? Ik doe zelfs niet mee aan deze sessie maar wil natuurlijk best even meedenken  ;)

Ik doe inmiddels wel mee en heb de gisten uitgezocht. Dit is natuurlijk veel te leuk om te laten schieten.

We hebben nu zo'n 13 of 14 mensen die meedoen die het wort allemaal met een andere gist vergisten. We hebben uit mijn hoofd 11 verschillende korrels en 3 verschillende Wyeast gisten. Voor de korrel hebben we 2 ondergisten en 9 bovengisten en van de Wyeast 1 of 2 ondergisten.

Ik heb mezelf opgeofferd om de Brewferm Lager te gebruiken voor mijn eerste pils. :)

Volgende week wordt er gebrouwen. In mei gaan we proeven  :proost2:

MO

Ik heb de Westmalle gist gesmacked. Het pak is een jaar oud. Helaas nog niet actief, en we zijn alweer vijf dagen of zo verder. Geduld, het zal wel komen.
Ik ga de Wyeast weihenstephaner en de Westmalle gist gebruiken. Tweemaal Wyeast dus. Als het goed is Edwin ook, en Herman een vloeibare, dan kom ik op drie.

RobinB

Citaat van: MO op 12-03-2009  12:55 uIk heb de Westmalle gist gesmacked. Het pak is een jaar oud.

Een paar weken geleden heb ik ook een Westmalle gesmackt uit Nov07. Die is nooit actief geworden, niet in het pakje en niet in de intensive care ;)

Hopmans

Citaat van: MO op 12-03-2009  12:55 uIk heb de Westmalle gist gesmacked. Het pak is een jaar oud. Helaas nog niet actief, en we zijn alweer vijf dagen of zo verder. Geduld, het zal wel komen.
Ben je niet bang dat dit een slepende vergisting op gaat leveren?
Ik had er vorige week één gesmacked, en die stond na een avond en een nacht bol.
 :weetniet:

Jacques

Citaat van: Hopmans op 12-03-2009  19:38 uBen je niet bang dat dit een slepende vergisting op gaat leveren?
Ik had er vorige week één gesmacked, en die stond na een avond en een nacht bol.

Dat hoeft niet als je doorgaat met het opkweken. Ook ik heb wel eens gehad dat het wat langer duurde voordat het pakje bol kwam te staan maar dat het daarna na een doorstart helemaal goed kwam.

Met de Wyeas 3763 Roeselaere van twee jaar oud is dat toch niet helemaal gelukt. Ondanks een lange opkweek vooraf waarbij de gist niet al te veel activiteit liet zien ben ik nu bezig met mijn 3e week hoofdgisting en er zijn nog geen tekenen dat deze binnenkort afgelopen zal zijn. Een echte slepende vergisting dus, waarmee de relatie tussen de duur van de vergisting en de hoeveelheid en conditie van de gist weer eens bevestigd wordt.

Henielma

Als het nog lang duurt met die Westmalle gist zou ik gewoon een flesje Westmalle Dubbel opkweken. In drie dagen heb je een starter van 2 liter met die gist.

Adrie

Citaat van: Hopmans op 12-03-2009  19:38 uBen je niet bang dat dit een slepende vergisting op gaat leveren?
Ik had er vorige week één gesmacked, en die stond na een avond en een nacht bol.

Ik heb laatst gebrouwen met een pakje die pas na 13 dagen bol stond. Het eerste bier gistte perfect door en de barley wine die ik op de gistkoek van de eerste zette gistte door tot een vergistingspercentage van 79%. Het gaat er om hoeveel gist je toevoegt. Bij een oudere gist die moeilijk op gang komt, moet je gewoon een grotere giststarter maken (of in stappen keren opschalen) en flink verwennen met zuurstof en gistvoeding.

Ronnie

Citaat van: Henielma op 12-03-2009  20:30 uAls het nog lang duurt met die Westmalle gist zou ik gewoon een flesje Westmalle Dubbel opkweken.

Groot gelijk, doe ik altijd zo, kost minder en je hebt er een lekker glas cadeau bij.

MO

He, hou eens op, jullie verknoeien dit topic volledig. Zelfs de beheerders werken hier royaal aan mee.

Ik ga inderdaad een goede starter maken. En bedenk: het is maar een liter of 8 wort van SG 1060. Beetje beluchten, beetje verwennen, ik maak me daar geen grote zorgen over.

Onderwerp opgeschoond.

MO

Edwin ging voor de Rochefort gist, behoorlijk wat vloeibaar geweld dus.

Overigens was mijn weihenstephaner ook een jaar oud, het duurde een dag of zeven. Die starter staat nu alweer een week of twee in de koude brouwerij. Ook daar maak ik een flinke starter van. Ik heb er alle vertrouwen in.

Ronnie

Als er nog tijd en mogelijkheid is julle planning aan te passen, maar daar besissen jullie natuurlijk over.

Je zou elke soort vergisting van hoge gistingsbieren 2 keer kunnen doen: een lot op 19°C en een lot op hogere temp.

Uit enkele voorproefjes die gedaan zijn uit de bieren van "De korrel op de korrel" is gebleken dat sommige bieren zich serieus wat anders gedragen dan vergistingen die gewoonlijk bij 22°C en iets meer vergist, trouwens, dat is normaal, want er worden meer esters gevormd.

Ik heb in mijn korrelopdekorrel programma alles netjes bij 19°C gestart en het is hooguit 20C geworden.
Enkele mensen hebben hetzelfde recept op 22...23C gedaan. Vooral bij Nottingham duidelijk meer fruitigheid/esters in het aroma dan bij mijn bier.
De meesten verkozen het bier van de hogere temperatuur, nochtans vond ik mijn Nottingham vergisting heel zuiver.
Je ziet maar hoe men bij beoordelen kan verschillen.

William

Dat zou een leuk idee zijn en we zouden nog meer te proeven hebben  :biersmile: . Veel van de deelnemers zullen echter niet de mogelijkheid hebben het e.e.a te varieren / controleren. Ook is de tijd relatief kort om alle 15 deelnemers te instrueren.

We kunnen de mensen hooguit vragen alles zo constant mogelijk te doen, bijvoorbeeld een bovengister bij 19 ºC of in ieder geval alles goed te documenteren.

William

Vandaag gebrouwen!. Het! wort zit nu in zo'n 14 of 15 verschillende vaten die met evenzoveel verschillende gisten zullen worden vergist. In totaal is er 300 liter wort gemaakt met een sg van 1057 (98% pil; 2% cara120). Een iets lager eind SG dan verwacht omdat we na een dag brouwen nog een zak met 5 kg gemalen mout zagen staan  :pan: . Gelukkig was het niet de kleurmout. Het geheel is gehopt tot zo'n 30 IBU met Magnum als bitterhop en Saphir als aromahop.

Ondertussen vele wijze lessen van Frans gehad en lekkere bieren geproefd. Een zeer geslaagde dag.

Nu maar wachten totdat alles is vergist en gebotteld en dan in mei proeven. samenvol

Henielma

Een leuke ervaring zo'n brouwdag in een brouwerij. Zo'n schot bovenin de maischketel om het beslag beter te mengen tijdens het automatisch roeren lijkt mij ook wel wat.

Verder was de dag ook mooi ingevuld met een presentatie van Brouwer Frans, een filmpje en lekker buiten in de zon zitten met een paar mooie hoppig bieren die William geregeld had.

En weer een paar mensen die enthousiast zijn geworden over Tcontrol.

Het wort dat ik mee heb gekregen is zojuist voorzien van de afgegoten starter met czech lager gist. Eerst de tweede koelkast geschikt moeten maken voor een gistfles. Omdat in de andere koelkast nog een vergisting bezig is. Er staan nu 6 brouwsels verspreid door het huis te gisten. Maart is een drukke brouwmaand voor mij geweest.

Oscar


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.