Boekweit, haver en vlierbloesem bier

Gestart door Henielma, 28-02-2009 19:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RobinB


Henielma

Ik weet het niet, ik heb de waarden toch zo goed mogelijk proberen af te lezen.

Ik denk dat het ermee te maken heeft dat er bij de hogere temperaturen zetmeel gaat verstijfselen waardoor het wort troebeler wordt en daarna wordt dit weer omgezet in suikers en verdwijnt die troebeling weer. Volgens mij heeft William ook eens zoiets gemeten maar ik kan het niet meer terug vinden op het forum.

William

IK heb het dipje inderdaad ook wel eens gemeten.

Volgens mij dacht ik toen dat dit kwam door de aanwezigheid deeltjes die extra licht vertrooien en daardoor een te lage brekingsindex (=Brix) oplevert. DIt zou dezelfde oorzaak zijn als dat je tijdens een vergisting ook een te lage brekeingsindex met als gevolg van gistdeeltjes terwijl het weer goed klopt op het moment dat alles helder is.

Henielma

Vanmorgen op afstand gezien dat de hoofdvergistingspiek op 18 ºC beëindigd was omdat de koelkast niet meer aansloeg gedurende een aantal uren. Daarom een paar uur eerder de temperatuur langzaam op laten lopen met 1 ºC per dag naar 21 ºC. Oops nog een onvolkomenheid in Tcontrol. Ik kan nog geen stijging ingeven kleiner dan 0,1 ºC/uur. Dit nog maar meteen even opgelost.

Hieronder een plaatje van het verloop van de vergisting. Je kan mooi zien dat na ongeveer 24 uur de vergisting op zijn hevigst was en na 36 uur de vergistingspiek voorbij was.




Henielma

Na de eerste week heeft het bier nog 17 dagen in de huiskamer gestaan. De vergisting is helemaal gestopt en de gist is naar de bodem gezakt.

Vandaag dit bier gebotteld. Het eind SG viel me flink tegen, dit is 1026 geworden. En dat vanaf de 1060. Dit is verreweg mijn laagste vergistingsgraad ooit.

Ik weet niet hoe het komt, ik kan wel een aantal oorzaken bedenken. Misschien dat het boekweitmeel toch eerst verstijfseld had moeten worden of dat de muntendrop een stof bevat die de vergisting remt.  :weetniet:

Het is niet verrassend dat het jongbier zoet smaakt. Van de dropsmaak lijkt nog wel iets over te zijn maar het is zeker niet overheersend. Verder is het een zacht bier. Ik ben toch benieuwd het het smaakt met koolzuur.

Voor de hergisting naar 2,5 Vol% CO2 heb ik 5,7 gram suiker per liter toegevoegd. Mijn fles met de drukmeter heb ik ook gevuld om te kijken of de hergisting op gang komt en op tijd stopt. Dit laatste in verband met het hoge eind SG.

Ik had dit bier willen inleveren voor het Onk in de vrije klasse, maar ik begin te twijfelen met dit hoge eind SG. Eerst maar eens de smaak met koolzuur afwachten.

Ronnie

Citaat van: Henielma op 25-03-2009  18:41 uHet eind SG viel me flink tegen, dit is 1026 geworden..

Ik zou hem een scheut OrvalBrett geven.  >:D

Jacques

Citaat van: Henielma op 25-03-2009  18:41 uNa de eerste week heeft het bier nog 17 dagen in de huiskamer gestaan. De vergisting is helemaal gestopt en de gist is naar de bodem gezakt.

Vandaag dit bier gebotteld. Het eind SG viel me flink tegen, dit is 1026 geworden. En dat vanaf de 1060. Dit is verreweg mijn laagste vergistingsgraad ooit.

Ik weet niet hoe het komt, ik kan wel een aantal oorzaken bedenken. Misschien dat het boekweitmeel toch eerst verstijfseld had moeten worden of dat de muntendrop een stof bevat die de vergisting remt.  :weetniet:

De twee laatste keren dat ik een boekweitbier gebrouwen heb met drop had ik vergistingspercentages van 78,5 en 66,6%. Jij zit met 56,7% daar een stuk onder. Bij de versie met een vergistingsgraad van 66,6% had ik Coopers gedroogde gist gebruikt. Deze gist vergist niet zo ver door. Voor de versie met en vergistingsgraad van 78,5% is vergist met Wyeast #1056 Amercan Ale/Chico.

Gelet op de gehaalde vergistingsgraad van 78,5% bij een gebruik van 18% boekweit denk ik niet dat het moet zoeken in het niet verstijfselen van deze grondstof, dat heb ik namelijk ook niet gedaan.
Bij een ander boekweitbier (een tripel) met 8% boekweit heb ik een vergistingsgraad gehaald van 79,5%. De gist die daarvoor gebruikt had was zelfopgekweekte Westmalle gist.

Zelf heb ik bij deze bieren geen muntdrop gebruikt maar van die glazige dropstaven.

Overigens misstond het 66,6% dropbier het zoete niet. Ik zou het daarom rustig afwachten.

Henielma

Jacques,

Heb je toen boekweitvlokken gebruikt of boekweitmeel. Ik heb meel gebruikt, daar zit mogelijk wel een verschil.

Ik kan me wel voorstellen dat het zoete wel bij dit bier past. Vroeger zal het allemaal ook niet zo ver uitvergist zijn geweest.

Jacques

Citaat van: Henielma op 25-03-2009  20:57 uHeb je toen boekweitvlokken gebruikt of boekweitmeel. Ik heb meel gebruikt, daar zit mogelijk wel een verschil.

Ik heb steeds vlokken gebruikt die ik nog eens extra geschroot heb met mijn schijvenmolen, die kan ik namelijk fijner afstellen dan mijn walsenmolen. Meel lost beter op. Dat zou helemaal geen problemen moeten geven qua verstijfselen.

Henielma

Ik heb het boekweitmeel niet apart verstijfselt. Deze is gewoon meegemaischt. Dus die zal pas bij de alfa amylase (stap 69 en 73 ºC) mee zijn gaan doen. Dat levert waarschijnlijk veel niet vergistbare suikers op.

Jacques

Citaat van: Henielma op 25-03-2009  22:20 uIk heb het boekweitmeel niet apart verstijfselt. Deze is gewoon meegemaischt. Dus die zal pas bij de alfa amylase (stap 69 en 73 ºC) mee zijn gaan doen. Dat levert waarschijnlijk veel niet vergistbare suikers op.

De vlokken heb ik ook niet apart verstijfseld. En toch haal ik er redelijke tot goede vergistingsgraden mee (78,5 en 79,5). Ik zou het eerder zoeken in de muntdrop. Zoals je zelf al aangeeft zouden daar wel eens stofjes in kunnen zitten die minder gewenst zijn voor een goede vergisting.

Henielma

De druk in het flesje stijgt nauwelijks meer (2,2 bar). Aangezien ik het flesje met de drukmeter morgen nodig heb voor mijn Hobbybrouwen Weizens heb ik vanavond dit flesje met dit dropbier geproefd.

Het is best een mooi bier geworden. Het zoetige past best wel bij dit fluweelzachte bier met een dropsmaak in de afdronk. In de geur komt de vlierbloesem terug.
Ik heb dit bier vanavond samen met wat andere bieren aangemeld voor het Onk 2009 in de vrije klasse. We zullen zien wat de keurmeesters ervan vinden.

Henielma

Dit bier is het Historisch Dropbier waarmee ik in de vrije klasse de 2e prijs heb gewonnen op het Onk 2009.

Het bier heeft 85 punten gekregen en de opmerking van de keurmeester was:
Niets op aan te merken. Dit bier is volgens recept gebrouwen. Goed.

Jacques

Hoi Herman,

Zou je het recept willen plaatsen in de rubriek Bewezen Recepten. Dat is de plaats waar de winnende recepten verzameld worden.

William

Is dit bier niet heel erg zoet door zowel de drop als de behoorlijke hoeveelheid restsuikers?

Henielma

Het bier is inderdaad zoet. Maar vroeger giste de bieren niet zo ver uit dus ik denk dat het wel past bij dit bier.

William

Citaat van: Henielma op 07-06-2009  21:09 uHet bier is inderdaad zoet. Maar vroeger giste de bieren niet zo ver uit dus ik denk dat het wel past bij dit bier.

Dan heb je zeker ook een heeeele oude keurmeester getroffen  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.