Leffe Blond Kloonpoging 3

Gestart door Hopmans, 26-02-2009 19:42 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oranjeboombiertje

De bedoeling van poeders en andere "niet bier eigen stoffen" is natuurlijk het immiteren van het origineel. Als dat goed lukt zit er inderdaad weinig verschil tussen het echte en de immitatie. Toen inbev begon met de Leffe blond werd er waarschijnlijk nog meer "ambachtelijk" gebrouwen en langzaam is dit proces steeds meer gemoderniseerd met verkorte gistingstijden, vervanging van grondstoffen etc. Dit wordt echter alleen gedaan als in een uitgebreide smaaktest geen verschil wordt waargenomen.

Dit is mogelijk een verklaring voor de gelijkenis :weetniet:

 :degroeten:
Wesley

BuBS

Citeer@Bubs: Vind je de weihenstephaner (Kristall-) weizen wel een 'echt' bier?

Ik ben niet zo in de tarwebieren, dus heb het bier nog nooit geproefd.

Gr Bubs

MO

Haha, als ik de kans krijg ga ik ze ook vergelijken. Hoppie, geniaal jongen. Dit is niet de eerste keer dat jij met een maffe stelling ons mini-bierwereldje overhoop gooit. Leve de kritische geesten! Oh ja, ik ben ook geen weizen fan. Geen idee hoe de Leffe blond smaakt, dat is lang geleden. De Leffe dubbel heeft een aparte lijmsmaak, wie kent nog die eetbare lijm die kleuters gebruiken. Zoiets. Wie weet, ook een weizen gist en verder kleurstof. De Leffe tripel vind ik overigens een prima bier, nooit zoetstof in waargenomen. En nu hup naar bed.

Jacques

De Leffe bieren worden volgens mij in compleet verschillende brouwerijen gebrouwen en hebben niet zo veel gemeen met elkaar. Ook ik vind de Leffe tripel lekker! De blond en de dubbel niet. Deze laatste twee missen karakter vind ik.

JWVG

Wat betreft de Leffe Tripel zijn we het eens, geloof ik! Ik vind dat ook een prima bier, al drink ik hem niet zo vaak (meestal als ik in een kroeg beland ben waar Leffehet enige speciaalbier is, en dat is niet zo vaak). Ik vind de Blond ook niet zo fantastisch, maar ik vind Hoppie geweldig!

 :degroeten: JW.

EBC

Vroeger was Leffe Blond een echt blond. Volmoutig, wat zoetig, licht fruitig. Maar ja...nu gaat het dus meer richting weizen. Kennelijk liggen die bieren beter in de markt, of zijn ze gemakkelijker te maken met poeder.

Trouwens, JW en Robin, volgens het oorspronkelijke Reinheitsgebot van 1516 mag bier maar uit 3 ingrediënten gemaakt worden, gist was daar inderdaad niet bij  ;D.

Dat je met poeder in een dag of wat een 'Reinheitsgebot weizen' kan namaken zegt natuurlijk niets. Weizen is ook nog eens biersoort die alle brouwfouten verdoezelt.

Zeg nou eerlijk, vind je de bieren die je zelf maakt niet veel voller dan commerciële bieren? Proef je de mout, de hop, de volheid? Zeggen je kennissen dat ook niet van jouw bieren als je ze laat proeven?

Mijn vraag aan Hoppie van lang geleden blijft... waarom toch een voos bier als Leffe Blond klonen? Je eigen brouwsel wordt toch altijd lekkerder.
Het is inderdaad heel knap van die grote jongens dat ze die bieren kunnen maken. Maar lekker zijn ze niet, hooguit acceptabel.

Hopmans

ik vind mijn eigen brouwsels niet te zuipen.
Veel te simpel.
Die InBev dingen hebben een geniaal gistprofiel.
Hopelijk ben ik nu in de buurt van een perfect Leffe-kloon.

 :degroeten:

JWVG

Ha Jasper!

Citaat van: EBC op 02-03-2009  08:27 uTrouwens, JW en Robin, volgens het oorspronkelijke Reinheitsgebot van 1516 mag bier maar uit 3 ingredienten gemaakt worden, gist was daar inderdaad niet bij  ;D.

Ja, dat wist ik. Wat dat betreft gaat Leffe weer terug naar de oude traditie  ;)

Citaat van: EBC op 02-03-2009  08:27 uWeizen is ook nog eens biersoort die alle brouwfouten verdoezelt.

Dat geloof ik zelf echt niet. Het is weliswaar zo dat bij b.v. een pils alle brouwfouten feilloos naar boven komen, maar bij een weizen verdoezel je niets meer of minder dan bij bv een Engelse pale ale. Ik heb echt heel veel niet lekkere weizens geproefd in de hobbybrouwsfeer. Maar goed, over dit biertype verschillen de meningen heel erg.

Citaat van: EBC op 02-03-2009  08:27 uZeg nou eerlijk, vind je de bieren die je zelf maakt niet veel voller dan commerciele bieren? Proef je de mout, de hop, de volheid? Zeggen je kennissen dat ook niet van jouw bieren als je ze laat proeven?

Niet per se, het hangt er vanaf. Ik vind b.v. een Rochefort 8, of een getapte Fullers ESB, of een verse Weihenstaphener lekkerder dan wat ik zelf in die stijlen kan brouwen. Aan de andere kant heb ik wel eens een eigen pils gebrouwen die echt veel lekkerder was dan wat ik ooit heb gekocht. Ook mijn getapte Irish Red van vrijdag was frisser en verser dan wat ik koop in de winkel of kroeg.

Overigens vind ik mijn zelf gebrouwen Belgische bieren inderdaad over het algemeen lekkerder dan een Leffe Blond!

Maar goed, misschien is mijn bier nu eenmaal niet zo goed als dat van jou  ;)

Citaat van: Hopmans op 02-03-2009  08:33 uik vind mijn eigen brouwsels niet te zuipen.
Veel te simpel.
Die InBev dingen hebben een geniaal gistprofiel.
Hopelijk ben ik nu in de buurt van een perfect Leffe-kloon.

Hoppie, je blijft geniaal!

 :degroeten: JW.

EBC

Citaat van: Hopmans op 02-03-2009  08:33 uik vind mijn eigen brouwsels niet te zuipen.
Veel te simpel.
Die InBev dingen hebben een geniaal gistprofiel.
Hopelijk ben ik nu in de buurt van een perfect Leffe-kloon.

Hoppie is overgegaan naar 'The Dark Side'... snif, hij was een goede vriend.

Adrie

Citaat van: Hopmans op 01-03-2009  19:21 uVolgens mij hebben de huidige trapisten ook niets meer van doen met de zure tripels uit de middeleeuwen.
De Westmallegist is ook een reincultuurtje.
Daarbij is het gebruik van suiker ook relatief nieuw.
Geen één bier heeft nog iets te maken met een oer-traditie.
De Lambiek nog het meest denk ik.

In de Middeleeuwen was er geen pilsmout, alleen donkerder mouten die ook nog eens gerookt smaakten. Pilsmout was er niet en dus ook geen tripel.

Suiker en andere zoetmiddelen worden al heel lang in de brouwindustrie gebruikt. Niet alleen omdat deze vaak goedkoper (kostprijs) waren dan mout, maar ook om belastingen (op mout) te ontduiken.

En zuur bier vond men ook in de Middeleeuwen niet fijn. Om zoveel mogelijk zuur bier te voorkomen dronk men bier zeer vers (vaak al enkele dagen tot een week na brouwen), maar er waren in veel steden ook wettelijke voorschriften over dat bier pas na een x aantal dagen de brouwerij mocht verlaten. Kruiden moesten een zure smaak verdoezelen en later ontdekte men dat hop de vorming van zuur vertraagde of tegen ging.

Hopmans

CiteerHoppie is overgegaan naar 'The Dark Side'... snif, hij was een goede vriend.



 ;D

Maarten

Citaat van: Hopmans op 02-03-2009  09:20 u

 ;D

Is dat je nieuwe avatar? Verder vind ik Leffe blond best heel goed hoor, laat ze maar lullen  ;)...

RobinB

Citaat van: EBC op 02-03-2009  08:27 uVroeger was Leffe Blond een echt blond. Volmoutig, wat zoetig, licht fruitig. Maar ja...nu gaat het dus meer richting weizen.

Tja, of dat ook zo is?
Ik kan zelf slechts beroepen op een kleine 10 jaar dat ik het (Leffe) drink, dus de Gouden Tijden van het echte Vroegâh zijn aan mij mogelijk voorbij gegaan.
Echter kan ik me herinneren dat de Leffe Blond in mijn korte geschiedenis altijd al anders smaakte dan bijvoorbeeld een Affligem of La Trappe blond?

Bedenk ook dat met de tijd je reuk- en smaakvermogen afneemt.
Het zou dus kunnen zijn dat bieren die Vroegâh vol en intens smaakten nu een stuk minder smaak lijken te hebben terwijl het bier niet is veranderd?

Logisch dat Vroegâh alles beter was...

Hopmans

Even een kleine verandering.
De kleur van de cara-pils is bij vd Kooy 20 EBC.
Dat komt overeen met cara-hell.
Misschien is dit wel een beter idee om te gebruiken.
Cara-20 is lekker zoet, en het recept wordt simpeler.


----------------------------------------------------------
---------------- ConfoMash recept-rapport                 
----------------------------------------------------------

Basis-----------------------------------------------------
Naam recept--------- : Leffe Blonde 003
Brouwdatum---------- : N.T.B.
Biertype------------ : C Blond
Aantal liters------- : 23 liter
Gewenst begin SG---- : 1064
Brouwzaalrendement-- : 80 %

Algemeen--------------------------------------------------
Totaal brouwwater--- : 36.11 liter
Spoelwater---------- : 14.11 liter
Maischwater--------- : 22 liter
Kooktijd------------ : 90 minuten
Berekende kleur----- : 10.6 EBC (Morey)
Berekende bitterheid : 15 EBU (Tinseth)

Moutstort-------------------------------------------------
0040% 002403 g Pilsmout 3 EBC                    3    EBC   
0050% 003004 g Tarwemout                         3    EBC   
0010% 000600 g Carahell                          20   EBC   

Hop en kruidenstort---------------------------------------
Bloemen---00016 g  0010 %az  090 min B Magnum (D)                     

Gist------------------------------------------------------
Gistsoort----------- : 3068 Weihenstephan Weizen           
Gist toegevoegd als- : Starter
Volume-------------- : 2 Ltr
Beluchtingstijd----- : 0.3 uur
Temperatuur--------- : 20°C

Maischschema----------------------------------------------
20m/40°C Maischdikte is: 3.66 L/kg
20m/43°C Maischdikte is: 3.66 L/kg
45m/62°C Maischdikte is: 3.66 L/kg
25m/73°C Maischdikte is: 3.66 L/kg
01m/78°C Maischdikte is: 3.66 L/kg


Opmerkingen-----------------------------------------------



 :degroeten:



Hopmans

Zo, gisteren dit bier gebrouwen.
Het rendement kwam goed uit, maar voor het eerst in jaren had ik water tekort.
Dit heb ik moeten corrigeren met 1.5l water tijdens koken.
Zou tarwe meer water absorberen, of heb ik er een streepje naast gezeten?
Of is de mout te droog opgeslagen?
 :denken:

Hopmans

Holy shit!
Het lijkt hier wel een bananenplantage!
Had Muldermans dit ook niet een keer?
Ik hoop dat de kruidnagel ook nog aan bod komt.
Volgens mij komt dat in een later stadium.
 :denken:

RobinB

Houd je hem redelijk koel?
Ca 18 ºC komt het kruidnagel ook ten goede (als ik het een beetje volg in het weizen-topic?)

En wat banaantjes mogen ook wel in een Leffe...

Adrie

De geur zegt niet alles, Hop. Ik heb nu twee bieren vergist met de Wyeast British Ale II en ook dat leek op een bananenplantage, maar bij het bottelen proefde ik er niets van terug.

Ronnie

Als in Stan Hieronymus zijn BLAM boek, p. 178, heeft de Chimay gist dat ook, kruidnagel stond erbij, samen met bananas.

Je komt er nog Hoppie!

Hopmans

Ha ha ha, die Ronnie.
Het is lastig te verteren dat Belgen Duitse gist gebruiken hè?  ;)
Ik ga zeker de Chimay ook een keer proberen.

Ik denk dat sowieso in een hoop Belgische bieren veel tarwe wordt gebruikt.
Het geeft zo'n typisch zacht schuimpje bij het inschenken.
Niet meer, maar anders.

Jammer dat mijn 2e poging zo bitter is.
Je moet dit bier heel zacht hoppen, omdat de gist al een beetje bitter is.
Maar visueel is het een topper.
 :degroeten:


Muldermans

Citaat van: Hopmans op 09-03-2009  19:30 uHoly shit!
Het lijkt hier wel een bananenplantage!
Had Muldermans dit ook niet een keer?


Mijn weizen rook wel wat naar banaantjes, maar die bananenplantage was iemand anders, ik kan me het draadje nog wel herinneren...

Ik ben benieuwd naar je resultaat hopmans!

Groeten
Muldermans

Ronnie

Citaat van: Hopmans op 09-03-2009  20:41 uHa ha ha, die Ronnie...
Het is lastig te verteren dat Belgen Duitse gist gebruiken hè? 

Hihi, Best dat mijn grootvader dat niet wist...
Die zou gezegd hebben: Watte! van de Dutschers? Gd1.000dju#&ç!!
Geen probleem hoor, want hier hebben ze er tenminste goed bier met gemaakt en we hebben onszelf niet in de zak gezet met een Reinheitsgebot.. 
:hoera:  :dansen:  :elifant:  :proost2:

Adrie

Citaat van: Hopmans op 09-03-2009  20:41 uHa ha ha, die Ronnie.
Het is lastig te verteren dat Belgen Duitse gist gebruiken hè?  ;)

Nou, ik vind het nog steeds wel een erg boude stelling dat in de Leffe een Weizen gist wordt gebruikt. Het zou kunnen, maar ik acht het zeker niet bewezen. Zoals we ondertussen weten zijn Belgische gisten sterk verwant aan de Weizen gisten (zie onder andere Brew Like a Monk en op de site van Wyeast staan de Weizen gisten vermeld onder de Belgian Ale gisten). Ik vind het waarschijnlijker dat Leffe blond wordt vergist met een Belgische gist die, vergist op een bepaalde temperatuur onder een bepaalde druk en geënt met bepaalde hoeveelheden, een vergelijkbare smaak geeft als een Weizen gist. Dezelfde smaak kunnen wij als hobbybrouwers wellicht benaderen door een Weizen gist te gebruiken, maar dat is een heel ander verhaal.

Ronnie

Er is een hemelsbreed verschil in een gist van Chimay, Rochefort, Westmalle..
Rochefort kan je langs geen kanten vergelijken met de andere, is de zuiverste vergisting van alle trappisten vind ik, ook Stan Hironymus zegt dat.
Westmalle = Mestwalle geur
Chimay = overrijp fruit, Weizen blijkbaar ook.

Leffe: oorspronkelijke brouwerij was niet zo bijster ver van Scroumont (Chimay), kan zelfde "weizen" gist zijn.

Adrie

Citaat van: Ronnie op 10-03-2009  15:10 uEr is een hemelsbreed verschil in een gist van Chimay, Rochefort, Westmalle..

Ja, er is toch niemand die dat ontkent? Bovendien heb je het nu alleen over de trappistengisten, maar er zijn er natuurlijk veel meer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.