Schoonmaken tapinstallatie met tuinsproeier

Gestart door René K, 25-02-2009 19:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

René K

Momenteel maak ik mijn tapinstallatie schoon door na het tappen een schoon fust met water of loog op de slangen aan te sluiten en met behulp van koolzuur de slangen door te spoelen. Deze methode werkt natuurlijk prima maar kost iedere keer aardig wat koolzuur.
Via Amerikaanse fora ben ik op het idee gekomen om een tuinsproeier te gebruiken voor het doorspoelen.
In plaats van de sproeislang zet je er nu een 'beer out' koppeling op. Na het tappen sluit je de bierslang op het vat aan. Je pompt het vat op druk en doorspoelen maar!
Hier en hier zie je twee voorbeelden van deze methode.
Morgen gaat er bij de Lidl een tuinsproeier in de aanbieding. Deze wil ik gaan aanschaffen en proberen om hier een 'beer out' koppeling op te zetten.
Nog een voordeel van deze methode is dat ik nu niet speciaal een fust apart hoef te houden met water of loog. Nu kan ik dus alle fusten vullen met bier ;D.

jacob

Hoi Rene,
Ik gebruik gewoon een camping pompje op 12 volt en dan laat ik hem een tijdje rondpompen.
Het pompje gaat in een emmer, de slang die eraan zit naar de tap (die moet je helemaal open zetten) en dan de bierleiding met een extra beer out koppeling weer terug in de emmer. Dan kan je in principe onbeperkt rond pompen met chempro oxi of iets dergelijks en daarna met heet water om schoon te spoelen. Wat ook heel belangrijk is, is het ontluchtingsgaatje doorspoelen (door de kraan dicht te zetten of half open).
Jacob

het kerrewiel

Hoi,

Ik gebruik ook een fustje met water, maar spoel ook sponsballetjes mee door de koeler en de tapkraan. Werkt perfect en na een keer of drie een balletje doorspoelen is de zaak weer schoon. Alleen wat is nu het beste middel om mee te spoelen? Ik denk dat in de bierkoeler koperen leiding zit dus ik weet niet goed wat ik er doorheen moet gooien. Iemand een tip?

Proost

Lucas

basterd-brewer

De leidingen in bierkoelers zijn de laatste 30-40 jaar altijd van rvs gemaakt kijk ook bij http://www.desmar.nl/index1.html

Je kan dus gewoon loog gebruiken; dat lost het beste de eventueel afgezette eiwitten en harsen op. Ook algen en schimmels die bij natte opslag eventueel gevormd zouden zijn verdwijnen dan als sneeuw voor de zon.

het kerrewiel

Hoi,

Geldt dat ook voor droogkoelers toevallig? Ik hoop t wel, maakt t wel makkelijker. Waar kun je eigenlijk loog vandaan halen?

Proost,

Lucas

William

Citaat van: het kerrewiel op 26-02-2009  22:40 uWaar kun je eigenlijk loog vandaan halen?

Bijvoorbeeld gootsteenontstopper van de Gamma.

René K

Loog kun je ook krijgen bij de kruitvat. Kost 1.99 per flesje. Het is gootsteenontstopper.

jeroentjecross

Waarom goodsteen ontstopper als er prachtige reinigingsmiddelen zijn. Ik spoel 2 keer per jaar mijn leidingen met speciale reiniger en voor de rest dat ik de tap gebruik spoel ik na gebruik gewoon met water en blaas ik er een beetje koolzuur doorheen zodat al het water uit de leidingen is. Vorige week zaterdag speciaal voor carnaval de tap nog gespoeld met purexol daarna nog een balletje door de leiding en alle troep was eruit. http://www.taptomat.nl/shop/bierleidingen-reinigen/purexol-1x-ds-4-can-s-totaal-8-ltr/product_info.php/cPath/1/products_id/42

Je kan overigens ook gewoon los een kannetje bestellen gewoon even een mailtje sturen of even bellen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.