Brouwplanner

Gestart door Ronnie, 18-02-2009 20:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Voor wie snel een recept wil samenstellen is een goed overzichtelijke versie van de vroegere "brouwfiche", Brouwplanner V1_2, nu Brouwplanner V1_4

Er zit ook een blad bij met tabellen "eigenschappen van gekende bieren", een grondstoftabel, een hoptabel en gistdata.

De formules zijn verfijnd. Zo wordt een aparte formule °PT naar SG genomen voor hoge densiteiten dan voor lage densiteiten.

Op de voorspelling eindvergisting en dus ook vergistingsgraad wordt correctie gedaan in fie van het SG, omdat zeer lichte bieren met de vulgairste gist soms hoge percenten schijnbare vergistingsgraad bekomen. Ook met kleur en slechter vergistbaar materiaal wordt in de voorspelling rekening gehouden.

Voor Oscar: deze keer kan je kiezen: kooktijd zelf bepalen of suggestie van de brouwplanner.   :bijdrage_forum:

Wie Excel goed kent kan via de pijltjesfunctie de berekeningswijze, die zo eenvoudig mogelijk gehouden is, volgen.

Voor de forummers die lid zijn van de Reynaert Gilde: Deze brouwplanner wordt gebruikt op de les "zelf een recept leren samenstellen" op 13/3/2009. Naast dit Rekenblad wordt ook Confomash, Adrie's BrouwHulp (ook XLS) en Oscars BrouwVisie even vergeleken.

Ammuseer jullie in de berg beschikbare soft en rekenblaadjes.
Download hieronder beschikbaar.  :degroeten:

Wijziging d.d. 08 maart 2009: versie 1_4 geplaatst met finale correctie kleur berekening en sommige korrelgisten vergistingsgraad aangepast volgens statistieken.

Hopmans

Goed bezig Ron.
 :biersmile:

Ronnie

Van een brouwer uit B. in Gelderland, die hier op het forum zelden actief is, ontving ik een mailtje aangaande de bovenstaande brouwplanner.

Omdat ik graag heb dat de discussie en suggesties voor verbeteringen door iedereen gezien worden pubiceer ik hier vraag en antwoord. Het is dus nog even wachten op een hogere versie, onderwijl is er een al een versie 1.2x waarin het probleem van de kleur aangepakt is. Deze versie wordt nog niet op het web gezet.

Zijn vraag:(Uit respect voor zijn persoonlijke data heb ik z'n naam en enkele andere gegevens weggelaten.)

Geachte heer B., beste Ronnie,
 
Even voorstellen: ik ben R., amateur-bierbrouwer te...
Als brouwer en liefhebber van Excel gebruik ik al jarenlang het Brouwblad V5.2. Ik heb er prima ervaringen mee, heb er zelf wat regels aan toegevoegd om aantekeningen te maken en bijvoorbeeld om in te vullen hoeveel flessen en van welk volume ik uiteindelijk heb afgevuld.
 
Bij toeval kwam ik deze week een geheel nieuwe versie tegen: de Brouwplanner V1.2.x (van januari 2009). Ik heb er nooit bij stil gestaan dat er intussen meerdere versies zijn verschenen.
Hoe dan ook, deze is weer een stuk uitgebreider met een hoop extra's. Prima, complimenten!
 
Ik loop alleen tegen een probleem aan, vandaar deze mail. In een van de laatste rijen (49) moet ik invullen welke suikersoort ik ga gebuiken voor het bottelen. Vervolgens geeft het programma zelf aan wat dan uiteindelijk de normale hoeveelheid bottelsuiker moet zijn. Persoonlijk vind ik de uitkomst tamelijk hoog, in elk geval wil ik een kleinere hoeveelheid gebruiken. Jammer, ik kan nergens terugvinden waar ik dat dan kan invullen en wat dan het effect is op het gebottelde Vol%.
 
Kun jij mij verder helpen, eventueel met een versie V1.3, waarin deze mogelijkheid ook is opgenomen? Voor de moeite al vast bedankt!

Vriendelijke groet, R.

Antwoord dat ik hem stuurde:

OK, R., alle suggesties zijn welkom.
 
Voor bieren onder een bepaald alcohol/stamwortgehalte zijn de CO2 drukken/suikergehaltes blijkbaar wat aan de hoge kant (norm als een beetje bij de Belgische beroepsbrouwers). Ik zal mijn best doen dit in een V1_3 versie op te lossen. In ieder geval zal ik net als voorheen direct naar suikerberekening over stappen en niet via de omweg waar naar CO2-druk  in functie van de temperatuur gevraagd wordt.
 
Er dient toch nog een iets betere versie te komen omdat de kleurberekening nog steeds niet 100% is.
Hier is eigenlijk geen enkel van de mij bekende rekenbladen en software die echt voldoening geeft. Reden is dat men vertrekt uit de te theoretische benadering van congreswort. Echter gebeurt brouwen (maischen) niet exact als bij de kleurbepaling.
 
Geen enkel van de programma's houdt rekening met het bekomen rendement, dat nochtans mede de intensiteit van de kleur zal bepalen.
Via de praktijkervaring probeer ik dan voor een efficientie (door veel programma's foutief rendement genoemd) van 80% de kleur te berekenen welke het dichtst deze van gekende bieren benaderd.
 
Ronnie.

Ronnie

Naar aanleiding van bovenstaande vraag is er versie 1.3 geplaatst. de 1.2 is weggenomen.
Men kan dus kiezen: zelf aantal gram bottelsuiker invullen J/N.

De kleurenberekening is in deze versie niet zuiver gebaseerd op de congresmethode, maar meer realistisch omdat er rekening gehouden wordt met opbrengst van de granen, en met de efficientie, dus onrechtstreeks met het brouwzaalrendement.

Hopmans

Citaat van: Ronnie op 18-02-2009  20:31 uNaast dit Rekenblad wordt ook Confomash, Adrie's BrouwHulp (ook XLS) en Oscars BrouwVisie even vergeleken.

Wel effe een goed woordje doen voor ConfoMash hè?  :proost2:

 :biersmile:

Ronnie

Citaat van: Hopmans op 02-03-2009  12:05 uWel effe een goed woordje doen voor ConfoMash hè?

Niks dan goed Hoppie, want met confomasch zwemmen we niet van het ene venster naar het andere..
Aan de gebruiker om zijn keus te maken,
Dat is de realiteit. :proost2:
:biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.