26-04-2009 Tour de geuze 2009

Gestart door Oscar, 13-02-2009 22:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar


de 9 brouwerijen & stekerijen!

Brouwerij 3 Fonteinen: Hoogstraat 2A, Beersel,
Brouwerij Boon: Fonteinstraat 65, Lembeek,
Geuzestekerij De Cam: Dorpstraat 67A, Gooik,
Brouwerij De Troch: Langestraat 20, Wambeek,
Geuzestekerij Hanssens Artisanaal: Vroenenbosstraat 15/1, Dworp,
Brouwerij Lindemans: Lenniksebaan 1479, Vlezenbeek,
Brouwerij Mort Subite: Lierput 1, Kobbegem.
Brouwerij Oud Beersel: Laarheidestraat 230, Beersel,
Brouwerij Timmermans: Kerkstraat 11, Itterbeek.

MO

Voor de duidelijkheid: dit is niet elk jaar maar om het jaar. Ik ben nog nooit geweest en zal er helaas dit jaar ook niet bij zijn. Gaat gerust nog wel een keer gebeuren, want ik vind zuur bier heerlijk.

JeroenCV

Het was toch zo dat er door die organisatie een bus was geregeld, waarvoor je je moest opgeven?
Of was het nou zo dat je op eigen vervoer het tourtje kon maken?

wiwi

Vorige keer was het alle twee mogelijk, op eigen houtje of een bus nemen van de organisatie. Elke bus deed andere reeks brouwerijen aan.

bazje

Citaat van: MO op 13-02-2009  23:01 uik vind zuur bier heerlijk.

Daar heb ik er nog wel een paar van dan!

bjgodefr

Een Toer de geuze, dat is gewoon fantastisch! Weet iemand hoe er wordt ingeschreven, dat staat nergens vermeld.
Ik stuur ook een mail naar de organisatie.

Hopmans

Citaat van: bazje op 19-02-2009  13:14 uDaar heb ik er nog wel een paar van dan !
De hygiene-regels aan je laars gelapt Niels?
 :D


bjgodefr

Heb net antwoord van de organisatie gekregen: inschrijven kan vanaf 15 maart op de horal.be site.

Bart

bazje

Citaat van: Hopmans op 19-02-2009  14:30 uDe hygiene-regels aan je laars gelapt Niels?
 :D

Hmmm,
Ik dacht van niet, maar blijkbaar heb ik toch iets fout gedaan. 30 liter bock was zuur nadat deze gelagerd had.
Da's niet de eerste keer en ik denk dat het gistvat niet geschikt is voor deze lagering.
Als maatregel heb ik het vat als moutopslag in gebruik genomen en lager ik nu gewoon weer in glas.

Oscar

Citaat van: bazje op 20-02-2009  13:23 uDa's niet de eerste keer en ik denk dat het gistvat niet geschikt is voor deze lagering.

Plastic is altijd iets luchtdoorlatend. Dus een lagering (waarbij nog een geringe hoeveelheid koolzuur ontstaat) bij voorkeur in glas.
En misschien zit er een infectie in het vat. Uitkijken hiermee en het vat voor bier niet meer gebruiken.

RobinB

Citaat van: Oscar op 20-02-2009  13:48 uEn misschien zit er een infectie in het vat. Uitkijken hiermee en het vat voor bier niet meer gebruiken.

Mja, ik weet niet hoe lang er gelagerd is, maar een week of 3 in plastic moet toch kunnen?
Denk dat er hier toch iets niet kosjer was in het vat, misschien een kraantje of zo? ;D

jorisstoop

In dit topic zie ik staan dat er vanaf 15 maart kan worden ingeschreven voor de tour de geuze.
Ik kan echter nog niks vinden op de horal.be site.

Weet iemand hier misschien meer van?

bjgodefr

Citaat van: jorisstoop op 16-03-2009  20:43 uIn dit topic zie ik staan dat er vanaf 15 maart kan worden ingeschreven voor de tour de geuze.
Ik kan echter nog niks vinden op de horal.be site.

Weet iemand hier misschien meer van?

Ik heb horal vandaag gemaild, dit is het antwoord:

"Hallo,,
Vanaf eind deze week zou alles automatisch kunnen via de website: www.horal.be
Nog even geduld aub?
Lydie"

bjgodefr

Ik heb trouwens geantwoord dat ik na 2 jaar rijping van die geuzes sta te trappelen van ongeduld ;)

Jacques

Volgens mij hoef je je niet in te schrijven maar kun je zelf een route uitstippelen. Bij de deelnemende brouwerijen kun je een kaart kopen waarop je consumpties kunt krijgen. Het enige wat je nog zelf moet regelen is een chauffeur.

Jacques



PERSBERICHT

Brouwerijen maken een bijzondere geuze naar aanleiding van de 7de Toer de Geuze

Beersel, 18 maart 2009 • Op zondag 26 april 2009 organiseert de Hoge Raad voor Ambachtelijke Lambikbieren (HORAL) voor de zevende keer de Toer de Geuze.
Tijdens deze tweejaarlijkse openbrouwerijendag van het Pajottenland en de Zennevallei zetten 9 brouwerijen hun deuren wagenwijd open. Die dag wordt ook de 'MegaBlend Geuze' aan het publiek voorgesteld. Deze speciaal voor de gelegenheid geproduceerde geuze is een mengeling van lambikken afkomstig van acht brouwerijen.

De Toer de Geuze werd voor de eerste keer georganiseerd in 1997. Door het overweldigende succes werd beslist dit evenement om de twee jaar te herhalen. Aan de oorspronkelijke succesformule werd niets gewijzigd. Het publiek kan de deelnemende lambikbrouwerijen en geuzestekerijen gratis bezoeken en meer te weten komen over het productieproces. Uiteraard kunnen de bieren ook geproefd worden.

Tussen 10 en 17 uur kan men een bezoek brengen aan brouwerij Boon (Lembeek), geuzestekerij De Oude Cam (Gooik), brouwerij De Troch (Wambeek), brouwerij 3 Fonteinen (Beersel), geuzestekerij Hanssens (Dworp), brouwerij Lindemans (Vlezenbeek), brouwerij Mort Subite (Kobbegem), brouwerij Oud Beersel (Beersel) en brouwerij Timmermans (Itterbeek).

MegaBlend Geuze
De MegaBlend Geuze is een mengeling van jonge en oude lambik afkomstig van acht HORAL-leden (3 Fonteinen, Boon, De Oude Cam, De Troch, Hanssens, Lindemans, Oud Beersel en Timmermans). Het bier werd speciaal ter gelegenheid van de 7de editie van de Toer de Geuze geproduceerd. Op 26 april kan men de MegaBlend Geuze exclusief degusteren bij de brouwerijen, die er hun medewerking aan hebben
verleend, alsook in het biergastronomisch restaurant 'De Heeren van Liedekercke' (Denderleeuw) en in "In de Verzekering tegen de Grote Dorst", de herberg in Eizeringen die recent genomineerd werd als "strafste café van Vlaanderen".

Om de vele bezoekers uit binnen- en buitenland ten volle te laten genieten van de Toer de Geuze, legt HORAL busdiensten in, die langs verschillende brouwerijen rijden.

Een ticket (inclusief degustatiekaart) kost 12 euro. Reserveren kan vanaf 20 maart 2009 via www.horal.be.

Met de Toer de Geuze krijgen de brouwerijen de kans om hun vakmanschap te demonstreren aan duizenden mensen. De Toer de Geuze is dan ook uitgegroeid tot het grootste bierevenement van de Vlaams-Brabant. Twee jaar geleden nam een recordaantal van 8000 mensen deel aan de Toer de Geuze.

www.horal.be

Geplande activiteiten
Tijdens de Toer de Geuze worden ook randactiviteiten georganiseerd. Hier volgt een greep uit het grote aanbod:
• Brouwerij 3 Fonteinen biedt de bezoekers lekkernijen aan waaronder geuzekaas, paté en geuzebrood. Terwijl men een hapje eet, kan men zijn portret laten tekenen door een karikaturist.
• Bij Boon is er niet alleen live-muziek maar zijn er ook smakelijke broodjes met malse grijze pensen en beenhesp om zowel de kleine als grote honger te stillen.
• Brouwerij De Troch biedt dat andere typische streekproduct aan, namelijk een boterham met platte kaas. De kinderen kunnen zich uitleven op een springkasteel.
• Vanaf 14 uur speelt de 30-koppige fanfare van Vlezenbeek op het terrein van de brouwerij Lindemans de leukste deuntjes. Voor de kleinsten is er een springkasteel en kan men genieten van Breugheliaanse hapjes.
• Op de parking tegenover brouwerij Oud Beersel is er varken aan 't spit, gemarineerd met lambiekbier, en als dessert roomijs met oude kriek. De lokale fanfare en een accordeonspeler zorgen voor de muzikale noot. Er zijn ook een springkasteel, een schminkstand en een zeepbellenattractie.
• Bij Mort Subite worden worsten gebakken in geuze. De kleinsten kunnen zich uitleven op het springkasteel, terwijl een dixie-band live-muziek speelt.

Busdiensten
HORAL legt verschillende busdiensten in die de deelnemers aan de Toer de Geuze van brouwerij naar brouwerij vervoeren. De bussen vertrekken aan de NMBS-stations van Halle en Denderleeuw en op gemakkelijk bereikbare parkings.
Er zijn 8 routes, die elk langs 5 verschillende brouwerijen lopen. De bussen vertrekken om 10 uur en komen omstreeks 17 uur aan op de respectievelijke vertrekpunten. De bussen aan het station van Halle vertrekken om 10u15, zodat een betere aansluiting met de treinen wordt gegarandeerd.

Een busticket kost 12 euro per persoon. Hierin is ook een degustatiekaart ter waarde van 6 euro inbegrepen.
Bustickets kunnen enkel besteld worden via www.horal.be. De reservatiemodule is actief vanaf 20 maart 2009. Betalen kan zowel via overschrijving, VISA, Mastercard of Paypal.

Overzicht busdiensten

Busrit: Bus 1
Vertrek: 10:15 Station Halle
Aankomst: 17:00 Station Halle
Volgorde stopplaatsen: De Oude Cam, De Troch, Timmermans, 3 Fonteinen, Oud Beersel

Busrit: Bus 2
Vertrek: 10:15 Station Halle
Aankomst: 17:00 Station Halle
Volgorde stopplaatsen: 3 Fonteinen, Hanssens, Oud Beersel, Boon, Mort Subite

Busrit: Bus 3
Vertrek: 10:00 Parking Carrefour Ternat
Aankomst: 17:00Parking Carrefour Ternat
Volgorde stopplaatsen: Mort Subite, Timmermans, Lindemans, De Oude Cam, De Troch

Busrit: Bus 4
Vertrek: 10:00 Parking O'Cool Dilbeek
Aankomst: 17:00 Parking O'Cool Dilbeek
Volgorde stopplaatsen: De Troch, De Oude Cam, Boon, Lindemans, Timmermans

Busrit: Bus 5
Vertrek: 10:00 Parking Provinciaal Domein Huizingen
Aankomst: 17:00 Parking Provinciaal Domein Huizingen
Volgorde stopplaatsen: Oud Beersel, Mort Subite, Lindemans, Hanssens, 3 Fonteinen

Busrit: Bus 6
Vertrek: 10:00 Station Denderleeuw
Aankomst: 17:00 Station Denderleeuw
Volgorde stopplaatsen: Timmermans, 3 Fonteinen, Hanssens, Oud Beersel, De Oude Cam

Busrit: Bus 7
Vertrek: 10:15 Station Halle
Aankomst: 17:00 Station Halle
Volgorde stopplaatsen: Hanssens, Oud Beersel, Mort Subite, De Troch, Boon

Busrit: Bus 8
Vertrek: 10:15 Station Halle
Aankomst: 17:00 Station Halle
Volgorde stopplaatsen: Boon, Lindemans, De Oude Cam, Mort Subite, Hanssens

De Hoge Raad voor Ambachtelijke Lambikbieren (HORAL) werd opgericht in 1997 en verenigt alle geuzeproducenten van Vlaams-
Brabant.
Deze vzw werd opgericht met als doel:
• promotie te maken voor de ambachtelijke lambikbieren en aanverwante producten, waarbij aandacht wordt besteed aan het volledige proces van het brouwen tot het schenken;
• te wijzen op onregelmatigheden met betrekking tot ambachtelijke lambikbieren en aanverwante producten;
• stappen te ondernemen ter bescherming van de ambachtelijke lambikbieren en aanverwante producten.

De huidige 10 leden zijn brouwerij Boon (Lembeek), geuzestekerij De Oude Cam (Gooik), brouwerij De Troch (Wambeek), brouwerij 3 Fonteinen (Beersel), brouwerij Girardin (Sint-Ulriks-Kapelle), geuzestekerij Hanssens (Dworp), brouwerij Lindemans (Vlezenbeek), brouwerij Mort Subite (Kobbegem), brouwerij Oud Beersel (Beersel) en brouwerij Timmermans (Itterbeek).
Armand Debelder is voorzitter van de Hoge Raad.

HORAL organiseerde de eerste 'Toer de Geuze' in 1997. Sindsdien wordt de openbrouwerijendag om de twee jaar georganiseerd.
www.horal.be

Persrelaties:
Yves Panneels
Tel. +32 474 290 889
horal@panneels.com


Jacques

Vandaag heb ik samen met mijn gezin een Tour de geuze gemaakt.

Vervelend was het dat we onderweg voor Antwerpen in een flinke file terecht kwamen die voor een kleine twee uur oponthoud zorgde. Dat was jammer want daardoor konden we minder brouwerijen bezoeken dan gepland.
Als eerste gingen we naar Brouwerij Boon in Lembeek. Gelukkig was het net gestopt met regenen zodat we buiten een glas oude geuze / kriek konden drinken. De oude geuze had een wat ruwe smaak. De kriek was aangezoet. De rij om de brouwerij te bekijken bleef lang. Om toch nog de brouwerijen te kunnen bezoeken die ik twee jaar geleden niet bezocht heb met De Roerstok zijn we snel doorgereden. (Zie hier voor het verslag van 2007 en hier voor de foto's) .




Pa zo rond 14.00 uur kwamen we aan bij Timmermans in Itterbeek. Een bijzonder sfeervolle geuzebrouwerij met een hele lekkere kriek.
Het is een echte museumbrouwerij. Echt de moeite waard.



Het grote koelschip
Gistende lambiek.
Goed toeven

Het zonnetje begon warempel te schijnen en we genoten (mijn vrouw aan het water want zij was de BOB).


Om toch nog de twee andere brouwerijen te bezoeken gingen we toch snel verder naar brouwerij De Toch in Wambeek. Daar bleven we niet zo lang. Er was eerlijk gezegd ook wat minder te zien. En met onze kaart van de Tour de Geuze konden we alleen platte lambiek krijgen dat geschonken werd in plastic Cola bekers. Dat moet toch beter kunnen lijkt mij... Daar staat tegenover dat je zonder betaling je beker opnieuw laten vullen.
Net als bij de andere deelnemers van de Tour kon je er wel glazen bieren kopen door aanschaf van consumptiebonnen. Dat hebben we niet gedaan omdat het al 15.40 uur was en de brouwerijen om 17.00 uur hun deuren sloten.







Door dus naar de laatste brouwerij Mort Subite in Kobbegem. Deze brouwerij is sinds kort in handen van Heineken. Daarvoor maakte het onderdeel uit van de Alken-Maes groep. Het is een super moderne geuzebrouwerij waar geen koelschip te zien is. Het lambiek gist hier in grote CCT en temperatuurcontrole! De gist komt niet van de buitenlucht maar zit gewoon in de tank. Onze rondleider zei het onomwonden dat men dit doet om een betere controle op het product te krijgen. Geen spinnenwebben hier, alles is er spic and span! Er is zelfs een centrifuge en een grote kieselgoerfilter. De lambiek is er ook kraakhelder. De oude geuze gelukkig licht troebel. De oude kriek smaakte sterk zuur en niet kunstmatig zoals bij Boon het geval was.





Er stonden ook CCT's met een temperatuur van ±3 ºC.





Voor het bekijken van alle foto's die ik gemaakt heb klik hier.

Muldermans

Jacques, wat een ontzettend leuk verslag. Lijkt me leuk om in de toekomst ook een keer een tour de geuze te maken. Is het koelschip van de Troch gewoon van zink? Nee toch?

Ik gan nog even kijken bij het verslag van 2007, erg leuk zo!

Groeten
Muldermans

Jacques

Citaat van: Muldermans op 26-04-2009  22:26 uLijkt me leuk om in de toekomst ook een keer een tour de geuze te maken. Is het koelschip van de Troch gewoon van zink? Nee toch?

Moet je zeker doen, ik kan het iedereen aanbevelen.

Het koelschip van De Toch is van rsv. De situering van het koelschip is toch wel heel bijzonder. Met een soort loopplank loop je over het koelschip om naar een andere ruimte te gaan.

bjgodefr

Mooie reportage Jacques!

Ik was gisteren ook van de partij. Had niet de tijd om alles te bezoeken, maar wel enkele die hierboven niet beschreven staan.
Ik heb jammer genoeg geen foto's genomen.

- 3 Fonteinen: te Beersel. Brouwt één van mijn favoriete geuzes. Complex en zacht zuur, verfrissend.
Het was er vrij klein, maar gezellig. De brouwerij heb ik er niet kunnen bezoeken, maar aan de foto's die er hingen zag ik wel dat deze van recente datum is (volledig in inox).
Je kon er ook 'Doesjel' kopen voor geen geld. In feite een geuze waarvan het mengsel niet wou hergisten op fles (de gist was "ingedoesjeld").

- Oud Beersel: vlakbij 3 fonteinen. Gelegen in een oude brouwerij. In 2003 stopte de oude brouwer er mee, maar nu is de zaak heropgestart door 2 liefhebbers. De lambiek wordt wel bij Boon gebrouwen en daarna bij Oud Beersel op vat bewaard.
De lambiek had daar een specifieke smaak van roze pompelmoes. Wel ruwer en minder toegankelijk dan een drie fonteinen of boon.

- Geuzestekerij Hanssens Artisanaal: gevestigd in een boerderij/ geuzestekerij. De lambiek wordt dus elders opgekocht. Lekkere lambiek, zoete aanzet, een beetje port/wijnachtig. Ranzige en boterige nasmaak.

Dan nog Boon bezocht, maar dat is al beschreven door Jacques.

In twee jaar sta ik er weer. Ik hoop toch een fles Megablend (een blend tussen al de deelnemende stekers/brouwers) tot dan te kunnen bewaren en opnieuw te proeven.  ;)

 :degroeten:
Bart

ciesvandekwis

Van Toer de geuze 2015 hebben we ook verslag met foto's gemaakt, zie hier:

http://www.gentsebiervereniging.be/node/552

Muldermans

Ook een leuke reportage! Bij mij is het helaas nog niet zover gekomen :-) Staat nog op het wensenlijstje.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.