De stilte van de lambieken

Gestart door Oscar, 27-01-2009 23:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

De titel is natuurlijk een mooie vertaling van "the silence of the lambs"  :clownsmile:

En februari wordt de lambiek maand voor mij. Wellicht dat ik in die maand 2 keer ga brouwen omdat de lambiek na het brouwen voorlopig geen aandacht nodig heeft. Voorlopig wordt het een standaard lambiek. tot de zomer heb ik nog de keuze om er een mooie kriek of fruitlambiek van te maken. Het recept is vrij standaard en de gebruikte hop is reeds bruin geworden Saaz tuinhop (Niet goed gedroogd denk ik).

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptLambiek 2009
Brouwdatum14-2-2009
BiertypeLambi(e)k (oude(B))
Aantal liters25
Gewenst begin SG1060 (6,5 vol% alc.)
Brouwzaalrendement80.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater39.67 liter
Maischdikte3.23 l/kilo
Maischwater20.00 liter
Spoelwater18.88 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur23 EBC (Ray Daniels)
Berekende bitterheid20 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC60.0 %3710 gram3 EBC
Tarwemout40.0 %2473 gram3 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz Tuinhop2.0 %98 gram90 min.20 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortGist uit de omgevingslucht
Gist toegevoegd alsGiststarter
Volume giststarter0 ml
Beluchtings tijd0 uur
Temperatuur giststarter0°C

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
152°C15 minuten3.23 l/kg
263°C40 minuten3.23 l/kg
372°C45 minuten3.23 l/kg


MO

Oscar, ga zo door met je prachtige Twentse Lambieken. Mooie titel ook nu. En twee is altijd beter dan 1. Ik heb nog wat oude lambieken van je staan. Ben benieuwd wat dit wordt.

Oscar

Citaat van: MO op 27-01-2009  23:17 uMooie titel ook nu.

Die kwam vandaag in mij op, gaaf bedacht he... :)

Oscar

Oh ja, die giststarter in het recept is natuurlijk onzin... :D :D

Jacques

Door stug minstens één keer per jaar een lambiek te brouwen word je zo zoetjes aan een echte expert op dit gebied.

Ik zag dat je tarwemout gebruikt. Ik dacht dat de lambiekbrouwers altijd ongemoute tarwe gebruiken.
Ook Wikipedia gaat daar van uit.
In mijn beleving zit er toch een smaakverschil tussen gemoute tarwe en ongemoute tarwe.
Misschien iets om te veranderen?

Oscar

Citaat van: Jacques op 27-01-2009  23:22 uDoor stug minstens één keer per jaar een lambiek te brouwen word je zo zoetjes aan een echte expert op dit gebied.

Ik durf bijna stellig te beweren dat ik de enige in Nederland ben die het aandurft om na het koken zijn wort al kletterend en heet te filteren en te laten koelen in de open lucht. En te vergisten in een houten fust.  Zelf Bram Hoogsteger (Op wedstrijden veel prijzen gewonnen met zijn lambiek met Wyeast gist) durft het niet aan.. >:D

Citaat van: Jacques op 27-01-2009  23:22 uIk zag dat je tarwemout gebruikt. Ik dacht dat de lambiekbrouwers altijd ongemoute tarwe gebruiken.
...
Misschien iets om te veranderen?

Hmm, tsja... De tarwemout koop ik bij Dingemans. En nu kan wikipedia veel zeggen, maar de Twensche lambiek hoort echt met gemoute tarwe hoor... :brouwen:

Menno

Citaat van: Oscar op 27-01-2009  23:28 uhmm..tsja...De tarwemout koop ik bij Dingemans..En nu kan wikipedia veel zeggen, maar de Twensche lambiek hoort echt met gemoute tarwe hoor... :brouwen:

Een trend is gezet! :groots:

Doe je eigen ding, Oscar :duimop:

Jacques

Citaat van: Menno op 28-01-2009  00:29 uDoe je eigen ding, Oscar :duimop:

Het is natuurlijk helemaal niet verkeerd om lekker eigenwijs te zijn als het gaat om recepten.
Maar ik dacht dat Oscar graag stijlvast brouwt.

Oscar

Citaat van: Jacques op 28-01-2009  08:18 uMaar ik dacht dat Oscar graag stijlvast brouwt.

Met mijn reguliere bieren wel (voorlopig ter lering)... mijn jaarlijkse lambiek is een uitzondering...

RobinB

Die 20 IBU, klopt dat of is dat "zomaar" een ingevoerde waarde?
Als het klopt, is dat dan niet teveel?

Oscar

Die 20 IBU is een richtwaarde. De hop is al bruin, ik weet niet in hoeverre dit invloed heeft op de bitterstoffen (% Alfazuur). Dus echt reel is het niet.
Maar 20 IBU is voor de Twensche lambiek exact binnen de steil grenzen  ;D En hoeveel blijft er over van 20 IBU na 2-3 jaar?

RobinB

Ik heb ooit een zuur (zurig) bier gebrouwen met de Roeselaere blend van 16IBU en deze vond ik na 1,5 jaar nog steeds te bitter...

Hopmans

Dit is ook iets wat we uit ons hoofd moeten zetten.
Bitterheid verdwijnt niet zomaar.
Na 3 jaar kan een bier nog te bitter zijn.
Bitterheid is dus hardnekkiger dan in het verhaaltje wat de ronde doet.
Dus wil je geen bitter bier?:
Houdt hier dan al bij het berekenen in ConfoMash of BrouwVisie rekening mee.

 :lessmile:

Adrie

Citaat van: Hopmans op 28-01-2009  09:49 uHoudt hier dan al bij het berekenen in ConfoMash of BrouwVisie rekening mee.

Of BrouwHulp.

Hopmans


Liemingbrouwer

Moet er in lambiek geen pale ale mout gebruikt worden?
En ik dacht ook dat het ongemoute tarwe is.
De kooktijd is ook veel te kort, moet minstens twee tot drie uur zijn!!
Bij Cantillon wordt er een verhouding van 40% tarwemout en 60% gerstemout.
De gerste mout wordt dan nog eens verdeeld in 30% pale ale mout en 70 % pilsmout.

Ik ga dit jaar voor het eerst geuze stekken... dwz ik heb lambiek van drie en twee jaar oud.  Daar moet nu dus een deel van de dit jaar gebrouwen "verse" lambiek bij.
De verhouding die ik aanhoud is 45% pils, 20% pale ale en 35% tarwe ongemout.

P.S. ik gebruik eikenhouten vaten van 50 L. Dus ik zal een hele hoop flessen lekker of slecht bier bekomen...

Oscar

Citaat van: Liemingbrouwer op 28-01-2009  10:24 uIk ga dit jaar voor het eerst geuze stekken...

Leuk, dat moet je mij ook eens leren.... :D :D :D

Citaat van: Liemingbrouwer op 28-01-2009  10:24 uMoet er in lambiek geen pale ale mout gebruikt worden?

Moet niet....kan natuurlijk wel. Maar de Cantillon gebruikt geen palemout

Citaat van: Liemingbrouwer op 28-01-2009  10:24 uEn ik dacht ook dat het ongemoute tarwe is.

Niet bij de Twentsche variant.

Citaat van: Liemingbrouwer op 28-01-2009  10:24 uDe kooktijd is ook veel te kort, moet minstens twee tot drie uur zijn!!

Dat doen de lambiekbrouwers alleen om hun wort in te dampen omdat ze (sommigen) via de slijmmethode werken. Ze koken dan om hun wort tot het juiste SG in te dikken. Als je normaal brouwt is dat natuurlijk onzin.

Citaat van: Liemingbrouwer op 28-01-2009  10:24 uDe gerstemout wordt dan nog eens verdeeld in 30% pale ale mout en 70 % pilsmout.
..Oh weet je dat zeker? Van de brouwer zelf gehoord?

bjgodefr

Ik heb een boekje met uitleg over het lambiek brouwen gekregen bij Cantillon toen ik er op bezoek ging. Daarin staat ook dat ze een deel pale of caramelmout toevoegen (weet niet van buiten welk van de twee, heb het boekje nu niet bij me).

Wanneer ik zondag mijn lambiek brouwde heb ik er dan ook een deel carared bijgedaan  :). Ik heb wel de gist uit de Cantillonflesjes opgekweekt... ik ben niet zo die hard als Oscar  ;)


 :degroeten:
Bart

Liemingbrouwer

Citaat van: Oscar op 28-01-2009  11:44 uLeuk, dat moet je mij ook eens leren.... :D :D :D

Moet niet....kan natuurlijk wel. Maar de Cantillon gebruikt geen palemout

Dat doen de lambiekbrouwers alleen om hun wort in te dampen omdat ze (sommigen) via de slijmmethode werken. Ze koken dan om hun wort tot het juiste SG in te dikken. Als je normaal brouwt is dat natuurlijk onzin.
..Oh weet je dat zeker? Van de brouwer zelf gehoord?

De brouwer bij Cantillon maakt helemaal geen geheim van zijn brouwsel.
Vorig jaar nog op de zolder geweest bij Cantillon; als je daar dan 80 zakken pale ale bio mout ziet staan weet je wat ze gebruiken. Of het zou moeten zijn dat die mout dient om de muizen te voederen!

En "stekken" is de juiste benaming voor het mengen van verschillende jaargangen lambiek tot een mooie geuze.
Maar dat kennen alleen de ECHTE geuzebouwers natuurlijk.

Als je dan toch lambiek maakt doe het dan ook zoals het hoort... dus volgens de slijmmethode. (Doe ik ook)

RobinB

Citaat van: Liemingbrouwer op 28-01-2009  19:42 uAls je dan toch lambiek maakt doe het dan ook zoals het hoort... dus volgens de slijmmethode. (Doe ik ook)

Had Oscar al eens gezegd dat het een Twentsch lambiek werd? ;D

Oscar

Citaat van: Liemingbrouwer op 28-01-2009  19:42 uMaar dat kennen alleen de ECHTE geuze bouwers natuurlijk.

Een geuze wordt "gestoken" (of gestekt?) en een lambiek gebrouwen.. :P


TreinJan

CiteerEn "stekken" is de juiste benaming voor het mengen van verschillende jaargangen lambiek tot een mooie geuze
Lambi(e)k wordt gebRouwen, geuze wordt gestoken, door een geuzesteker. (steken - stak - gestoken).

Aangezien het bier met gemoute tarwe wordt gebrouwen zou ik het geen lambiek noemen. Cantillon maakt ook een spontaan gegist volmoutbier (Iris), en beschouwt dat als een andere (aparte) categorie.
Voorstel: noem het een "Spontane Tukker"  ;D

Liemingbrouwer

Sorry voor de schrijffout dan het moet dus niet STEKKEN maar STEKEN zijn!!
Zonder mijn fout te willen goedklappen... in onze streek spreken we dat dus ste(korte E)kken uit en niet ste(lange E)ken.

RobinB

Aha!
Verklaart het wel, maar dat alleen echte geuzestekers/brouwers het kennen is natuurlijk ook onzin, is gewoon algemeen bekend onder (hobby) brouwers...

Penners

Oscar,

Begrijp ik goed dat jij je bier afvult in houten vaten, of doe je dit alleen met lambiek bier ?

Gr. Fred

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.