Roggemout

Gestart door BuBS, 26-03-2004 10:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Een bevriende bierbrouwer wil een donker bier brouwen met roggemout. Heeft iemand hier ervaring mee, hoeveel kan je hiervan gebruiken. Het schijnt dat bij teveel rogge, je problemen kan krijgen met de filtering.

Gr Kees

JWVG

Ha Kees,

volgens mij kan Herman je daar nog wel wat horrorverhalen over vertellen - inderdaad, daar moet je niet te veel van gebruiken. Ik zag toevallig gisteren in de catalogus van Brouwland dat ze zeggen 'tot 100% storting'. Dat is dus totale onzin. Qua enzymen zou het wel kunnen, maar ik heb begrepen dat het heel snel een soort drab wordt.

:degroeten: JW.

MO

is het dan alleen gerst dat van die mooie vliesjes heeft. wat een mazzel dat dat zo'n lekker bier geeft. Wordt rogge dan gemout? Ik dacht dat alleen gerst en tarwe werden gemout. Ik heb ooit hier gelezen dat havermout bestaat uit niet vermoute haver??? Help!

gr
MO

JWVG

H Martin,

ik kan je niet zo heel veel verder helpen, heb nog nooit met rogge gebrouwen. Ik heb het echter wel vorige week besteld, en inderdaad: het heeft geen kaf, wat het filteren veel moeilijker maakt. Verder heb ik ook begrepen dat het heel lijmachtig wordt of zo, dus het is nog veel moeilijker te gebruiken dan tarwemout. 50 % storting kun je volgens mij wel vergeten, alhoewel Herman of anderen daar meer van weten dan ik.

JW.

Johannes


Bas

Ik heb ooit in een ver en onervaren verleden een combinatie van pilsmout, roggevlokken (25 %) en maisvlokken (25%) proberen te maischen. Vergeet het maar, dat was niet te doen. Het filter  sloeg direct compleet dicht. Het leek het meest op lijm. Doordat het filtreren uiteindelijk een halve dag geduurd heeft en ik daarna te veel moest haasten, had ik daarna een flinke infectie te pakken. Volgens mij heb ik het resultaat toen al voor het te lageren weggespoeld.

Voor mij de komende tijd geen rogge meer.

Grt, Bas H.
 

Herman

Roggemout....Tsja, heb ik inderdaad ervaring mee. Na mijn brouwsel kreeg ik de tip hoe spoelproblemen voorkomen kunnen worden: extra maischstap bij ca 38C (35-50C). Latere studie leerde me dat deze stap gebruikt wordt om de viscositeit te verminderen. De hoogmoleculaire bestanddelen worden hierbij afgebroken tot glucandextrinen en groepen van lager moleculair gewicht (vrij vertaald naar Narziss).

Latere toepassing (was ca 10%) zorgde in elk geval niet voor spoelproblemen. Volgende poging met 40% laat echter nog even op zich wachten, al is de smaak zeer zeker de moeite waard!

Herman

JWVG

H Herman,

bedankt, goede tip :groots: (als je de eiwitrust maar wel overslaat  :) ) . Ik zit erover te denken of ik een poging ga ondernemen om het smoked rye ale dat ik ooit in San Diego proefde eens na te gaan brouwen. Ik geloof dat daar ook nog tarwe bij zat.... Ik zal het maischschema in ieder geval aanpassen.

JW.

MO

Binnen 1 of 2 weken staat in de Muifelbrouwerij een witbier op het programma. Als ik dit zo eens lees dat denk ik dat ik 10% rogge vlokken ga gebruiken (en een bepaald % tarwevlokken). Heeft iemand een idee wat de smaakbijdrage is? Ik heb zelf de Gouverneur brune recent geproefd en ook een winterbier van Erdinger waar Rogge in zit, maar ik kon eigenlijk geen specifieke smaak ontdekken die aan Rogge te wijten zou zijn.

herman,
bij die latere toepassing met 10% rogge zonder spoelproblemen, had je die 38 grC stap toen wel of niet toegepast?
Je weet dat ik graag de eenstapsmaisch wil toepassen....

gr
MO

BuBS

Hi allemaal, bedankt voor de info.
Hij gaat er eens goed over nadenken, maar wil toch eens gaan brouwen met rogge. Dan wel met maximaal 5 % rogge, want de smaak van rogge doet toch iets met het bier.

Kees

Fons

Roggemout doet inderdaat iets met bier.
Persoonlijk vind ik het gebruik van roggevlokken nog interessanter dan de mout. Het geeft wat meer schuurpapierachtige mondgevoel wat mij persoonlijk aanspreekt.
Zelf heb ik bier gebrouwen met 35% roggevlokken.
Als je maischst bij 37 en 45 C ieder een half uur ben je van je spoelproblemen verlost.

sarah

Beste Kees,
Toevallig heb ik zojuist een artikel over rogge gelezen in een Amerikaans tijdschrift. Daarin staat dat er inderdaad filterproblemen kunnen ontstaan. Een oplossing is om extra kafjes aan je beslag toe te voegen of een extra rust van 5 à 10 minuten tussen de 35-40 °C in te lassen in je maischschema. Hierdoor wordt de viscositeit van het wort verminderen en dus beter doorspoelen.
In datzelfde artikel wordt een hoeveelheid van 15-20% rogge aangeraden. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

roog

nou heb ik een gestoorde Engelse kennis die al jaren zelf brouwt,en die gebruikt vaak ook rogge! om t filter probleem op te lossen doet die alleen de rogge in een panty en zo heeft die nergens last van! misschien is dat een idee!

Adrie

Leuk idee. Maar hoe zit het met z'n rendement? Ik kan me voorstellen dat die opgesloten korrels niet gemakkelijk hun zetmeel vrijgeven en omzetten in suikers.

Groeten,

A3

roog

dat moest ik ff navragen hoor! hij zegt dat als er genoeg ruimte tussen zit er wel degelijk een goed rendement uit gehaald kan worden! of in preciese woorden: gewoon een panty over de rand spannen en daar je rogge in gooien! geen probleem!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.