Boddingtons "the Cream of Manchester"

Gestart door wilko, 26-12-2008 16:57 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wilko

Hi

Heeft er iemand wel eens een poging gedaan om Boddingtons "the Cream of Manchester" (aka Boddies in het plaatselijke jargon) zelf te brouwen? CQ, heeft iemand daar een recept voor?  Of suggesties?

Ik vind Boddies uitermate smakelijk.  Ook al omdat de Britse collega's je verbaasd aankijken als je een vies gezicht trekt  bij de mededeling dat ze Hainekun op de tap hebben. En vervolgens om een Boddies vraagt.  Niet dat er iets mis is met Heineken maar als ik dat wil drinken ga ik hier op de hoek wel naar de supermarkt.

Wilko

Anton

Wilko,
Ik heb geen recept en weet niet hoe deze te brouwen, helaas.
Maar ik ben het met je eens dat dit een heel lekkere drank is.
Ook ik wacht hier met spanning af of je antwoord krijgt.

 :degroeten:
Anton

Amberbock

Het lijkt mij een interessant project. Zeker omdat er verschillende versies bestaan. De Boddingtons die je soms op het vasteland kan krijgen is hoger in alcohol dan de versie die in Engeland of Amerika vindt (3,5%). Persoonlijk vind ik de originele versie het beste.
Misschien moeten we eens op een Britse Bierbouwers site gaan piepen als we hier niets vinden?
Veel succes.

Caspar

Boddingtons is een relatief bleek bier, dus ik vermoed dat er geen speciaal-mouten zijn gebruikt naast standaard Pale Ale mout. Er zit een fijne Engelse hopsmaak aan, dus ik zou voor E.K. Goldings gaan, niet hoger dan 30 tot 35 IBU.

Wyeast London Ale III zou de gist van Boddingtons zijn volgens www.mrmalty.com, maar andere bronnen geven aan dat dit de Youngs gist is. Tsja, voor een eerste poging zou ik het 't proberen waard vinden ;).


RobinB

Bedoel je deze?


Ik heb die ook wel eens gehad en ik vind persoonlijk dat het gistprofiel sprekend op die van de S04 lijkt!
Dus die of de 1098/1099 beide whitbread-gisten van Wyeast.
Boddingtons is ook van whitbread...

Caspar

Boddington is inderdaad overgeneomen door Whitbread in 1989. Nu behoort het tot Inbev. Volgens mij val Boddington overigens wel een beetje in de categorie Heineken. De eerste keer dat ik het bier dronk was... ja ja, aan de Costa Brava :D.

Amberbock

Een bijkomende uitdaging is het feit dat het bier met stikstof capsules romig gemaakt wordt. Er zit dus zo goed als geen CO2 op..

wilko

Citaat van: RobinB op 27-12-2008  14:33 uBedoel je deze?


Ik heb die ook wel eens gehad en ik vind persoonlijk dat het gistprofiel sprekend op die van de S04 lijkt!
Dus die of de 1098/1099 beide whitbread-gisten van Wyeast.
Boddingtons is ook van whitbread...

Dank!  Mijn Boddies kwam uit de tap en niet uit een blikje dus het blikje zegt me niks :)

Wilko

wilko

Citaat van: Amberbock op 27-12-2008  15:50 uEen bijkomende uitdaging is het feit dat het bier met stikstof capsules romig gemaakt wordt. Er zit dus zo goed als geen CO2 op..

Hmmm, moet ik toch achter een lecture-bottle N2 in voedingsmiddelenkwaliteit aan...

Wilko

wilko

Citaat van: Caspar op 27-12-2008  15:11 uBoddington is inderdaad overgeneomen door Whitbread in 1989. Nu behoort het tot Inbev. Volgens mij val Boddington overigens wel een beetje in de categorie Heineken. De eerste keer dat ik het bier dronk was... ja ja, aan de Costa Brava :D.

Au...  Dat is haast een kolonie van het Verenigd Koninkrijk.  En naar verluidt (ben er nooit geweest) niet bevolkt door the Queen's Finest ;-)

Wilko

Caspar

Hehehe, inderdaad ::)! Ik ben benieuwd hoe jouw kloon uitpakt.

Gerb

Ik snap echt niet waarom je dit bier wilt klonen. Ik heb het ook wel een aantal keer gedronken, maar het is eigenlijk alleen maar goed te drinken doordat het met stikstof getapt/geschonken wordt. Ik vond het een zeer rechttoe-rechtaan bier, waar geen uitgesproken smaken aanzitten. Het enige is de zeer hoge doordrinkbaarheid van het bier. En dat is de Engelsen wel op het lijf geschreven.

Piet_v

Uit Wheeler/Protz BYOBRAH:

25 l / OG 1035 / EBU 37 / EBC 14

3510 gr Pale
190 gr Crystal
125 gr suiker

77 gr Goldings (90 min)
10 gr Goldings/ 5 gr Fuggles (15 min)


Amberbock

Op deze site wordt een recept beschreven http://www.homebrewtalk.com/f64/boddingtons-bitter-21131/
Ik ga dit eens uitproberen :-)

wilko

Citaat van: Amberbock op 02-01-2009  05:02 uOp deze site wordt een recept beschreven http://www.homebrewtalk.com/f64/boddingtons-bitter-21131/
Ik ga dit eens uitproberen :-)

Ik ben heel benieuwd.  Heb jij de beschikking over die Engelse hopsoorten?

Wilko

RobinB

Is gewoon EK Goldings?
Die kan je bij iedere brouwzaak wel krijgen lijkt me :)
Anders doet Fuggle het ook wel?

Amberbock

EK Goldings en Northern Brewer zijn beide te verkrijgen bij Brouwland.
In het recept gebruikt deze brouwer geen stikstof maar gewoon de ons wel gekende bottle suiker en dus CO2 om prik te verkrijgen.
Lijkt echt wel goed te doen. Is een goed zomerbiertje. Je schiet voor 3,5% alcohol en niet de 4,6% zoals in de blikjes verkrijgbaar bvb in Frankrijk waar ik het ook gedronken heb. Dit bier is een dorstlesser eerste klas.  Ik heb een drietal jaar in Amerika gewoond en het was daar een favoriet van mij.
Groetjes,
Amberbock

Robertw

Prepare Ingredients for Mash
3.30 kg Pale Malt, Maris Otter (3.0 SRM) Grain
0.25 kg Cara-Pils/Dextrine (2.0 SRM) Grain
0.12 kg Crystal Malt - 60L (60.0 SRM) Grain
0.03 kg Chocolate Malt (450.0 SRM) Grain

Wie kan dit vertalen naar de mouten die we bij onze leverancier in Oss kunnen krijgen?

Hopmans

3.30 kg Pale Ale mout 7 EBC (Marris otter is het beste, maar Dingemans kan ook)
0.25 kg Cara-Pils 5 EBC
0.12 kg Cara-Crystal 120 EBC (Cara-Munich 120 kan ook)
0.03 kg Chocolade mout 900 EBC

 :degroeten:

Robertw


Kleine_Schriek

En, hoe is het bier geworden? Denk er ook aan deze te gaan brouwen namelijk.

Robertw

Het is geen verkeerd bier geworden. Het aparte eraan was de stevige hoppigheid. Niet iedereen kon dat waarderen trouwens. Na vele maanden staan was de hoppigheid een stuk teruggelopen. "The Cream" hebben wij er inderdaad niet in kunnen brouwen door gebrek aan stikstof en gewoon koolzuur daar voor in de plaats.
Het is mij gelukt enkele blikken van het origineel te bemachtigen, en daar komt de zelfgebrouwde versie eigenlijk niet in de buurt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.