Henielma's via USB gestuurde temperatuursturing

Gestart door Henielma, 21-12-2008 23:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Het is volgens mij belangrijk is om met temperatuur sturing te vergisten. Waarbij het gunstig is om de temperatuur langzaam te laten oplopen. Hiervoor heb ik voor mezelf een oplossing gemaakt die moeilijk door anderen over te nemen is.

Vandaag op ebay gezocht of ik een USB temperatuursensor en relaiskaart kon vinden die ik dan met behulp van een PC de functie kan geven zoals ik die heb bij mijn gecontroleerde vergisting. Ik heb wat kunnen vinden op ebay wat samen rond de EUR 60 kost. Dit zijn de onderstaande spullen:





Er is naast deze spullen nog een 12 V adapter nodig voor het relaisbord. Dan kan je met de USB sensor de temperatuur meten van het gistvat en met twee relais van het USB relaisbord een verwarmingselement (gloeilamp of iets anders) en een koelkast aan- en uitschakelen.

Deze onderdelen zou ik kunnen gebruiken om een sturing te maken zoals ik die heb. Hieronder een screenshot van deze besturing. Verder wordt er ieder kwartier de temperatuur en de status van de uitgangen gelogd.



Mijn vraag is: is er behoefte aan een stuk software die op basis van deze spullen de temperatuur van de vergisting stuurt?

Zo ja dan wil ik er wel wat tijd in steken om een LabView applicatie te maken die de vergistingstemperatuur kan sturen met behulp van deze hardware.


Hieronder de links naar de laatste versie van de handleiding en de software.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Handleiding Tcontrol.pdf

http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol.zip

Of diegene die V013 of hoger al geïnstalleerd hebben die hoeven alleen de nieuwe .exe te downloaden en deze te kopiëren naar Programfiles/Tcontrol.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol.exe

Ronnie

Hallo Henielma,

Ik zal Van Dorpe John, wijnmaker/brouwer en tevens ook radio-amateur (on6tg) een mailtje sturen en hem proberen warm te maken en hem naar hier op het forum te lokken. Hij is een geknipt persoon hiervoor.

Zijn websiteke:

http://www.vandorpe.eu/vaw/

William

Leuk initiatief Henielma!

Als ik op deze wijze gecontroleerd zou willen vergisten  ;D moet er dan continu een pc of iets dergelijks aanstaan om het geheel te sturen of wordt er een gewenst T-schema geladen, de vergistingstemperatuur wordt gestuurd en de temperaturen worden aan het eind van de vergisting gedownload.

Ik ben bang dat ik het antwoord al weet maar toch voor de zekerheid.

wilko

Citaat van: William op 22-12-2008  11:17 uLeuk initiatief Henielma!

Als ik op deze wijze gecontroleerd zou willen vergisten  ;D moet er dan continu een pc o.i.d. aanstaan om het geheel te sturen of word er een gewenst T-schema geladen, de vergistingstemperatuur wordt gestuurd en de temperaturen worden aan het eind van de vergisting gedownload.

Ik ben bang dat ik het antwoord al weet maar toch voor de zekerheid.

Je kunt je laptop in de vergistingskast zetten, die zorgt dan wel voor de verwarming  :denken:

Wilko

Henielma

De PC moet dan inderdaad aan blijven staan tijdens de vergisting.

Oscar

Wel een leuk tooltje... Deze kan, neem ik aan, dan ook loggen zodat je een overzicht heb van het temperatuurverloop. Dat is wel leuk natuurlijk... :D

Henielma

Logging komt erin, bijvoorbeeld in de vorm van een CSV file die dan in Excel weer in te lezen is. Het idee is ieder kwartier de temperatuur en status van de uitgangen opslaan.

JWVG

Het is toch wel open source, he?  >:D

 :degroeten: JW.

wilko

Citaat van: JWVG op 22-12-2008  12:48 uHet is toch wel open source, he?  >:D

 :degroeten: JW.

LabView code draait meen ik alleen op MickeySoft  :pan:

Wilko

Henielma

Labview werkt met verschillende run time engines. Windows, Linux, apple OS. Er zitten mogelijk wel wat haken en ogen aan tussen de verschillende OS'en.

Open source? Ach ik vind het goed. Als anderen de vi's kunnen lezen en nog mooier willen maken, prima.

Ik hou wel vast aan Labview omdat ik in het verleden verschillende talen geprogrammeerd heb maar deze grafische taal erg leuk vind en ook prima geschikt is om dit soort sturingen mee te maken.

JWVG

Henielma, laat je niet gek maken - het was maar een grapje. Ik heb totaal geen mening over open source!

Het ziet er prachtig uit wat je aan het maken bent  :duimop:.

 :degroeten: JW.

Silverbullet

Labview is inderdaad een fijn programeer pakket hiervoor.

Simpel grafisch en je kunt er ook exe files me maken.

In het verleden hebben we een complete labview applicatie gebouwd waarmee we diverse pilotbesturingen konden programmeren en visualiseren.
Het enige wat je moest veranderen was de OPC server configuratie en de excelsheet welke je inlaade en dan kon je zo beginnen.

Als het lukt via usb logging en schakeling dan is het ook wel leuk om het een en ander te automatiseren.
dus misschien wel wat meer dan temperatuur logging.


Groet,

Silverbullet.

Henielma

Een volgende stap is natuurlijk om ook mijn automatisch maischen met deze hardware te gaan maken. Hier komen de 8 relais nog wel van pas. Maar dat is een volgende stap.

Laat ik maar eens beginnen met de vergistingstemperatuurcontrole werkend te maken. Daarna verder dromen.

Hopmans

Ik wil gewoon een zwarte doos waar je mout in stort, en dat er automatisch gevulde flesjes uitkomen.
 :D

Mooi initiatief Henielma.  ;)

 :degroeten:


JWVG

Citaat van: Hopmans op 22-12-2008  17:31 uIk wil gewoon een zwarte doos waar je mout in stort, en dat er automatisch gevulde flesjes uitkomen.
 :D

Er zijn stenen dozen waar je geld instopt, en waar dan gevulde flesjes bier uitkomen. Supermarkten heten ze  ;D.

 :degroeten: JW.

Hopmans

Tja, daar kan ik niets meer tegen in brengen.
 ;)

wilko

Citaat van: Hopmans op 22-12-2008  17:31 uIk wil gewoon een zwarte doos waar je mout in stort, en dat er automatisch gevulde flesjes uitkomen.
 :D


Niet geavanceerd genoeg, ik vind dat je die zwarte doos gewoon moet kunnen voeden met de GPS coordinaten van een graanveld, plus de coordinaten van een waterkraan & electra-aansluiting.  Automatic self-propelled home brewery zeg maar.  Misschien iets voor DARPA? 

Wilko

RobinB

Hoe krachtig moet je "PC" in dit geval zijn om te loggen?
Zou het bijvoorbeeld op een Cisco-routertje onder OpenWRT kunnen draaien?

Of in ieder geval de router het laten doorgeven aan een centrale PC voor de monitoring?
Ben nog plannen aan het maken voor een energiezuinige NAS/HTPC gebaseerd op een Atom-barebone en een linux distributie...  :denken:

Henielma

Robin, ik denk niet dat die routers een USB poort hebben. Dus dat zal niet lukken volgens mij. Uiteraard kan je zelf wat maken met behulp van zo'n router.

Voor het aansturen van mijn brouwinstallatie met Labview gebruik ik een 800 MHz laptop met 384 Mbyte RAM met Windows XP. Hierop draait het goed maar veel langzamer is niet handig. En je hebt twee vrije USB poorten nodig.

RobinB

Ah, dat zijn sowieso specs waar die router niet aan kan tippen!

wilko

Citaat van: RobinB op 22-12-2008  20:04 uHoe krachtig moet je "PC" in dit geval zijn om te loggen?
Zou het bijvoorbeeld op een Cisco-routertje onder OpenWRT kunnen draaien?

Of in ieder geval de router het laten doorgeven aan een centrale PC voor de monitoring?
Ben nog plannen aan het maken voor een energiezuinige NAS/HTPC gebaseerd op een Atom-barebone en een linux distributie...  :denken:

GPL-bier!  Hm...  mag BSD-bier ook?

Wilko

Ko

Hallo,

Ik vind automatiseren van het hele process ook erg interessant. Maar als er toch zoiets ontwikkeld wordt, is het dan niet belangrijker om te beginnen met het maischprocces. Ik denk dat de meeste hobbybrouwers niet bereid zijn om een computer de hele dag aan te laten staan. Maar om dit alleen tijdens het brouwen te hebben is volgens mij dan geen probleem.

Ik ben duidelijk geen techneut, maar verschilt het regelen van de vergistingstemperatuur zo veel in vergelijking tot de maischtemperatuur?  Waarschijnlijk is het te leveren vermogen het grootste verschil of niet?

Ik weet dat Henielma al een schitterende automatische installatie heeft gemaakt, maar als de leek zoals ik met een simpele applicatie ook uit de voeten kan dan is dat natuurlijk ook geweldig.


gr. Ko

EBC

Temperatuurregeling van het maischproces is nagenoeg onbelangrijk in vergelijking tot de vergisting.

Tijdens het maischen vorm je suikers, die natuurlijk best belangrijk zijn. En een geautomatiseerd maischproces ziet er stoer uit, maar de gist produceert nog veel meer smaakcomponenten.

Dus als je nog niks hebt en je wilt maximale invloed op je bier, begin dan met het regelen van de vergisting.

Ko

Maar is dit dan niet veel eenvoudiger met de standaard conrad ut-100 ipv via een computer? Ik zie nu nog niet zo het voordeel van een computer die de hele dag aanstaat tov een simpelere conrad thermostaat?

Ik ga er vanuit dat het voordeel vooral zit in het bijsturen van de temperatuur in stappen oid?

gr. Ko

Henielma

Citaat van: Henielma op 22-12-2008  17:19 uEen volgende stap is natuurlijk om ook mijn automatisch maischen met deze hardware te gaan maken. Hier komen de 8 relais nog wel van pas. Maar dat is een volgende stap.

Laat ik maar eens beginnen met de vergistingstemperatuurcontrole werkend te maken. Daarna verder dromen.

Ko,

Ik kan me voorstellen dat er zeker ook behoefte is aan een temperatuurregeling tijdens het maischen. Vandaar ook mijn bovenstaande bericht. Maar ik kies niet voor niets de volgorde van eerst de vergisting en dan het maischen. Daar heb ik twee redenen voor:
1) Temperatuurcontrole tijdens vergisting is volgens mij belangrijker dan tijdens het maischen.
2) De aansturing voor verwarmen en koelen tijdens vergisting is eenvoudiger dan het aansturen van een brander tijdens het maischen.

Maar wie weet is er sneller dan je denkt een oplossing die ook voor het elektrisch maischen te gebruiken is. De stap daarna is het aan/uit aansturen van een brander en daarna het aansturen van een analoge (proportionele) regelklep.

Het idee bij die proportionele regelklep is om daar vier van de acht relais voor te gebruiken van die relaiskaart met daarbij nog 8 weerstanden. Met die relaiscontacten en weerstanden maak je dan een weerstandsnetwerk waarmee je de proportionele klep kan aansturen. Je kan daarmee dan de volgende spanningen maken:
0.0  1.5  3.0  4.5  6.0  7.5  9.0  10.5  12.0  13.5  15.0  16.5  18.0  19.5  21.0  22.5 Volt.

Dus het heeft mijn aandacht maar eerst de eerste stap, vergistingstemperatuur.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.