2 vraagjes

Gestart door koentjuh_666, 14-12-2008 17:53 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koentjuh_666

Ik ben weer een stapje verder met het brouwen.
Het is dit keer namelijk wel goed gegaan en nu staat er bier van mij te gisten,
maar naar aanleiding van het gistingsproces had ik nog wel twee vraagjes:

1. Moet het bier eigenlijk niet donker staan tijdens de vergisting? (Nij mij zit het in zo'n grote 18.9 L doorzichtige waterfles)
2. Ik heb het gist toegevoegd toen het 'bier' in de fles nog warm was. Ik heb het wel een beetje laten afkoelen maar niet zo heel veel omdat ik geen koelspiralen had. Ik heb de warme fles gewoon in een bad met stromend koud water gezet. Maar omdat de school dicht ging en ik dus op moest schieten heb ik het niet zo heel lang kunnen laten koelen. De fles voelde nog warm aan. Kan dit kwaad?

groeten,
koen

MO

Jij bent wel prutser nummer 1 he? Gist accepteert temperaturen tot een graad of 35. Maar normaal koel je je wort tot een graad of 20 voordat de gist erbij gaat. De vraag is nu: bij welke temperatuur heb je de gist toegevoegd. Zo te lezen weet je dat niet.

En ja: je bier moet niet al te veel licht krijgen.

Oscar

Citaat van: koentjuh_666 op 14-12-2008  17:53 u1. Moet het bier eigenlijk niet donker staan tijdens de vergisting? (Nij mij zit het in zo'n grote 18.9 L doorzichtige waterfles)

Donker hoeft niet, maar in de zon is het andere uiterste en dat zou ik dus niet doen....dus een ander plekje opzoeken..

Citaat van: koentjuh_666 op 14-12-2008  17:53 u2. Ik heb het gist toegevoegd toen het 'bier' in de fles nog warm was.

Wat is warm? Hoe warm? Als het warmer dan 30°C is, dan is het te warm. Zo rond de 25°C kan wel, maar is niet ideaal... Zet 'm dan wel koel weg.


ed

Citaat van: MO op 14-12-2008  18:22 uJij bent wel prutser nummer 1 he? Gist accepteert temperaturen tot een graad of 35. Maar normaal koel je je wort tot een graad of 20 voordat de gist erbij gaat. De vraag is nu: bij welke temperatuur heb je de gist toegevoegd. Zo te lezen weet je dat niet.

En ja: je bier moet niet al te veel licht krijgen.

Mo, het is misschien wel een prutser, maar de gist is wel aan de gang. Het was dus niet te warm. ;)

Ed

Oscar

Citaat van: ed op 14-12-2008  22:20 umaar de gist is wel aan de gang. Het was dus niet te warm. ;)

Dat zegt nog niet alles....het kan maar zo dat de gist nu allemaal ongewenste esters gaat maken.. :-[.

RobinB

Is de vergisting wel echt aan de gang?
Het lijkt erop dat koentjuh de gist als allerlaatst heeft toegevoegd, vlak voor hij naar huis ging?

We zullen zien!

koentjuh_666

Hij was in ieder geval warmer dan 35 graden dat is zeker, en ik heb inderdaad de gist pas als allerlaatste toegevoegd toen ik naar huis moest.
maar er is in ieder geval wel iets aan de gang. Ik ben namelijk vandaag gaan kijken en ik heb opgemerkt dat een deel van de vloeistof al verdwenen was en dat het waterslot ook zijn werk doet. Hij zag er zo uit:

(Hij lijkt op de foto donkerder dan hij in het echt is. Al moet ik toegeven dat hij voor de vergisting helder goudbruin eruit zag en nu troebel goudbruin)

Is het een idee om er een vuilniszak overheen te doen?

William

Citaat van: koentjuh_666 op 15-12-2008  22:28 uis het een idee om er een vuilniszak overheen te doen?

+35 ºC is wel erg warm; het zal een lange vergisting worden. Ik hoop voor je dat deze niet stokt.

Waarom zou je er een vuilniszak omheen willen doen?

koentjuh_666

Zodat hij toch wat donkerder staat.
Hoezo 'stokt'? En hoezo 'een lange vergisting'?

William

Citaat van: koentjuh_666 op 15-12-2008  22:34 uZodat hij toch wat donkerder staat.

Ach so. Donker is altijd goed.

Citaat van: koentjuh_666 op 15-12-2008  22:34 uHoezo 'stokt'? En hoezo 'een lange vergisting'?

Door de hoge temperatuur bij enten zullen er flink wat gistcellen dood zijn gegaan. De vergisting zal hierdoor mogelijk (veel) langer duren en misschien heb je wel niet voldoende levende gistcellen om het klusje te klaren. Je merkt dit al doordat het lang duurt voordat de vergisting op gang komt.

Afwachten maar  ;)

MO

Hoeveel tijd zit er tussen de foto en het toevoegen van de gist. Op de foto lijkt er wel enige vergisting te starten, maar het is wel een heel klein beetje.

koentjuh_666

Toevoegen gist was vrijdag middag, foto was maandag middag. dus 2 dagen.
Hoe weet ik dan of het echt goed aan de gang is?

ps. Ik heb trouwens over een pws gist-onderzoek gelezen, waarbij gekeken werd of gistcellen bij een bepaalde temperatuur dood gingen. Volgens mij was de uitkomst van het onderzoek dat gistcellen inactief worden maar dat ze naarmate de temp weer daalt toch weer hun werk gaan doen!

De-Geert

Citaat van: koentjuh_666 op 15-12-2008  23:00 utoevoegen gist was vrijdag middag, foto was maandag middag. dus 2 dagen.
hoe weet ik dan of het echt goed aan de gang is?

ps. ik heb trouwens over een pws gist-onderzoek gelezen, waarbij gekeken werd of gistcellen bij een bepaalde temperatuur dood gingen. volgens mij was de uitkomst van het onderzoek dat gistcellen inactief worden maar dat ze naarmate de temp weer daalt toch weer hun werk gaan doen!
Als er een laag schuim op zit, weet je dat er (voldoende) activiteit is.

Het ligt aan de temperatuur en de tijd op die temperatuur of gistcellen doodgaan of niet, dus de uitkomst van dat "onderzoek" zegt niet zoveel als er geen temperatuur en tijd vermeldt wordt. Je kan je misschien voorstellen dat 5 minuten op 80 graden heel wat anders is dan 1 seconde op die temperatuur. En 5 minuten op 35 graden ook heel wat anders dan 5 minuten op 80.

koentjuh_666

Toen ik hem weggezet heb was hij denk ik, maar dat is puur een schatting, ongeveer 50 graden.
Hij is wel bij 10 graden weggezet dus ik denk dat hij dan wel 'redelijk' snel afgekoeld is. binnen een paar uur of zo?

Maar goed, ik moest het bier verkassen naar een andere plaats omdat de school sluit in de kerstvakantie en ik er dus niet op tijd bij kan zijn om hem te lageren (wat volgens het recept bij 10 graden na ongeveer 17 dagen zou moeten). Toen is het gaan klotsen waardoor er veel meer schuim op is gekomen. Ik zal straks eens kijken of de schuimkraag er nog steeds op zit... Ik hoop van wel!

RobinB

Citaat van: koentjuh_666 op 16-12-2008  13:44 utoen ik hem weggezet heb was hij denk ik, maar dat is puur een schatting, ongeveer 50 graden
hij is wel bij 10 graden weggezet dus ik denk dat hij dan wel 'redelijk' snel afgekoeld is. binnen een paar uur of zo?

Ai, dat is wel erg warm.
Het toont wel aan dat biergisten redelijk stug zijn, aangezien er nog een aantal het overleeft hebben.
Gezien de traagheid van de vergisting, zijn het er echter niet (zo) veel (als gewenst)...
Heb je nog een zakje gist liggen?

Zo ja, dan zou ik deze gewoon nog suspenderen en toevoegen!

MO

Na twee dagen deze activiteit, dat is helemaal niets. De enige oplossing lijkt me inderdaad om opnieuw gist toe te voegen. Maar de kans is alleszins aanwezig dat het wort besmet is met andere micro organismes dan biergist. Waarom heb je het vat niet gewoon mee naar huis genomen?

Jacques

Ik zou één of twee zakjes gedroogde gist toevoegen en nog een dag wachten. Als het goed is heb je dan binnen de korste tijd een stevige vergisting te pakken.

Na de lagering goed proeven of je smaakafwijkingen heeft. Als dat het geval is kun je het bier alsnog weggieten.

koentjuh_666

Ik gisteravond nog gekeken en toen zag het er veel helderder en geler in plaats van bruin uit. Bovendien zat er een duimbreedte schuim op!
Ik heb maar besloten om niet alsnog gist toe te gaan voegen.

Celocelava

Ik ben ook maar een amateur maarruh: beluchten?

Peerrrr.

Jacques

Beluchten nadat de gisting echt aan de gang is gegaan is niet zo'n goed plan.

Maar een gisting die niet gestart is kun je wel stimuleren door te beluchten. Als je dat te intensief doet loop je het risico dat bier snel een verouderingssmaak krijgt. Als bierbrouwer maak je keuzes...

koentjuh_666

Ik heb hem inderdaad belucht en toen stond er de volgende dag dus een duimbreedte schuim op.
Maar na een week kwam er een soort van bruin laagje op de schuimlaag, wat er neit erg smakelijk uit zag.
Dit is geen goed teken of wel?

Verder vroeg ik me af of het erg is om een aantal dagen nadat de hoofdvergisting is afgelopen over te hevelen om te lageren (dus zeg maar een paar dagen 'te laat') of dat het echt meteen vanaf het moment moet dat de hoofdvergisting klaar is?

RobinB

Hoewel het van afstand moeilijk te zeggen is, kan dat bruine ook wel "hophars" zijn. Dat is normaal (de naam is niet helemaal correct, maar 't is wel een bitter goedje).
Hevelen na de hoofdvergisting is niet erg, hij komt dan wel weer op gang.

Neem ook meteen een monster om het SG te meten!
Mocht dit vrij laag zijn (1010-1015) of als er nauwelijks activiteit meer is voor het hevelen, dat is het wel een idee om een klein beetje suiker toe te voegen (30g of zo).
Dit zorgt ervoor dat er zeker een laag CO2 op je jongbier komt te staan en voorkomt zo Kaam.

EBC

Citaat van: RobinB op 29-12-2008  18:23 uMocht dit vrij laag zijn (1010-1015) of als er nauwelijks activiteit meer is voor het hevelen, dat is het wel een idee om een klein beetje suiker toe te voegen (30g of zo).
Dit zorgt ervoor dat er zeker een laag CO2 op je jongbier komt te staan en voorkomt zo Kaam.

Suiker toevoegen kan geen kwaad.
Maar het is een soort 'Klazien uut Wisp' middeltje. CO2 komt er toch wel vanwege het verzadigingsevenwicht. Daarnaast kan je kaam alleen voorkomen door schoon te werken, niet door een beetje CO2.

RobinB

Heb ff wat research gedaan en blijkt dat Candida inderdaad een facultatieve anaeroob is!
Zo blijkt dat "Forumwijsheid" toch niet altijd klopt!
:)

Jacques

Citaat van: RobinB op 30-12-2008  09:49 uHeb ff wat research gedaan en blijkt dat Candida inderdaad een facultatieve anaeroob is!
Zo blijkt dat "Forumwijsheid" toch niet altijd klopt!
:)

Candida mag dan wel een facultatieve anaeroob zijn maar in de praktijk komt deze als het gaat om infecties van bier vooral tot ontwikkeling in aerobe omstandigheden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.