Hoe erg is een beetje roest in een brouwpan?

Gestart door sjoerdmulder, 12-12-2008 09:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sjoerdmulder

Beste mensen,

Ik ben op zoek naar een nieuwe brouwpan en heb op dit moment twee opties. Een aluminium pan voor 20 euro of een emaille pan voor 10 euro. Emaille zou mijn voorkeur hebben, maar dit is de binnenkant van de pan:



Vrij veel roestplekjes dus. Wat denken jullie? Toch maar de aluminiumpan doen, of hebben jullie ook zulke pannen en maakt dat niets uit voor de smaak?

Graag hoor ik jullie mening.

Olaf H

Ik gebruik een dergelijke ketel voor het spoelwater, maar dat is natuurlijk niet optimaal. Als je iets moet kopen dan koop het meteen goed. Aluminium wordt volgens mij sterk afgeraden om in te brouwen, hoewel het niet roest geeft het kennelijk wel foute stoffen af.

grt
Olaf

korek

Die roestige pan in geen geval gebruiken om bier mee te brouwen, een ijzersmaak wil je niet in je bier. Over aluminium zijn de meningen verdeeld. Zelf zou ik het niet gebruiken.

Adrie

Met aluminium is helemaal niets mis, mits je de pan niet elke keer na het brouwen tot glimmens toe poetst. Er ontstaat vanzelf zo'n grijs laagje die ervoor zorgt dat er geen aluminium in het wort op kan lossen. Grote voordelen van aluminium zijn dat het de warmte goed geleid en dat het licht is.

Pannen met roest niet gebruiken. IJzersmaak in bier is vies.

Oscar

Citaat van: Olaf H op 12-12-2008  09:58 uAluminium wordt volgens mij sterk afgeraden om in te brouwen, hoewel het niet roest geeft het kennelijk wel foute stoffen af.

Ik brouw al 10 jaar met aluminium... gaat nog steeds goed.. :biersmile:

sjoerdmulder

Aluminium gebruikte ik hiervoor ook altijd, en naar ik begreep kan dit geen kwaad mits je de corrossie-laag laat zitten, zoals ook Adrie zegt. (Overigens vermoed ik dat dit hetzelfde is bij van die moka-express-potjes om italiaanse koffie in te zetten: als ik de pot goed schoonmaak is de koffie de keer erna BEDUIDEND minder lekker met een wat metalige smaak. Als ik de pot alleen maar omspoel proef ik niets vreemds en is de koffie prima.)


Ik ga voor de aluminium pan, jullie opmerkingen over het ijzer zijn duidelijk genoeg. Topic mag wat mij betreft gesloten worden.

Bedankt voor jullie reacties!

Fons

Een beetje roest is niet erg, en wat meer ook niet. Brouwerij Zum Hengelbrau (Dld ) brouwde gewoon in een pbs kuip. Aan de buitenkant was dat goed te zien, de brouwkel was roestbruin van kleur.
Het bier was goed te drinken, later is de brouwerij afgebrand geloof ik. Even snel googlen leverde geen resultaat op dus ik geloof dat de brouwerij niet meer bestaat.

Ik zou trouwens minder trek hebben om te brouwen in een aluminium pan. Deze roest ook, al heet dat oxidatie, de buitenste laag wordt mat.
Ik ken mensen die daar erg gevoelig voor zijn.

EBC

Ik kan het op de foto niet goed zien, maar vaak zijn die bruine plekken helemaal geen roest. Het is dan bruinverkleurde kalkaanslag. Met goed schoonmaken is het dan zo weg...

Oscar, wordt jij niet wat vergeetachtig de laatste tijd?  :D

sjoerdmulder

O dat zou nog kunnen ja, ik mail de persoon in kwestie wel even of de plekken schoon te maken zijn. Dat zou mooi zijn, heb ik een mooie emaille pan van 40 liter voor 10 euro.  :pan:

Oscar

Citaat van: EBC op 12-12-2008  11:32 uOscar, wordt jij niet wat vergeetachtig de laatste tijd?  :D

En wie ben jij... ???  :denken:  :weetniet:


 ;D ;D

Erik Deelissen

Ik heb altijd begrepen dat wat ijzer in je bier de schuimkraag ten goede kwam.
Diverse brouwerijen gebruiken ook ijzerzouten voor de stalen bierkraag.
Dit kun je testen door een beetje schuim op de bovenkant van de hand uit te smeren en iets laten indrogen.
Hierna ruik je die typische ijzer/metaal lucht.

Adrie

Ja, en veel mensen vinden die smaak niet lekker.

Daarnaast is gericht doseren natuurlijk iets heel anders dan brouwen in een verroeste pan en maar afwachten hoeveel er in je bier terecht komt.  :neenee:

Oscar

Citaat van: Erik Deelissen op 12-12-2008  14:14 uHierna ruik je die typische ijzer/metaal lucht.

Citaat van: Adrie op 12-12-2008  14:18 uJa, en veel mensen vinden die smaak niet lekker.

Juist, is dus een smaakafwijking... :(

EBC

Citaat van: Erik Deelissen op 12-12-2008  14:14 u...Diverse brouwerijen gebruiken ook ijzerzouten voor de stalen bierkraag...

Dit hoor ik voor het eerst. Waar heb je deze informatie vandaan?

 :weetniet:

weed

Misschien zou je eens kunnen kijken in Turkse en/of Marokkaanse winkels daar zijn de pannen heel voordelig.
Ergens hier op het forum werd het al eerder vermeld met name de Brabantstraat in Brussel ik had een Bongo dus ben daar eens wezen kijken.
Een 50 L RVS voor 65 euro en een aluminimum deed rond de 30 euro.
Een 8 KW gasbrander 28 euro, een lange brouwlepel 5.30 bijna alle kruiden 1 euro per zak van 100 gram.

sjoerdmulder

Dan ga ik liever voor een pan van een tientje :) Ik heb niet zoveel geld te makken en zeker voor bier maken heb ik al de neiging om teveel te kopen.

Erik Deelissen

Citaat van: EBC op 12-12-2008  14:37 uDit hoor ik voor het eerst. Waar heb je deze informatie vandaan?

 :weetniet:
Kijk eens onder het artikel schuim van deze site bijvoorbeeld

EBC

Citaat van: Erik Deelissen op 12-12-2008  16:34 uKijk eens onder het artikel schuim van deze site bijvoorbeeld

Ok, ik heb het gevonden... de bron lijkt professor Baetslé te zijn. Het zal wel waar zijn, maar dan wellicht uit de periode van voor de stoommachine.

Maar die ijzerlucht die je krijgt van een beetje schuim op je hand is geen bewijs voor het gebruik van ijzerzouten hoor.

Edgar, jij had eens zo'n overgevoeligheid voor ijzer. Hoe is het daar nu mee?

RobinB

Ik heet dan wel geen Edgar, maar ik merk het in veel van de huidige Belgen. Wel jammer, want het stoort me best wel aardig...
Ook Edgar had het over ijzerzouten als schuimstabilisator.

Edgar

Citaat van: EBC op 12-12-2008  17:06 uMaar die ijzerlucht die je krijgt van een beetje schuim op je hand is geen bewijs voor het gebruik van ijzerzouten hoor.

Edgar, jij had eens zo'n overgevoeligheid voor ijzer. Hoe is het daar nu mee?

Met die gevoeligheid is het prima, maar dat zal je wel niet bedoelen ;) De golf van een paar jaar geleden (een trend?) lijkt iets te zijn afgezwakt, maar ik kom het nog regelmatig tegen. Ik blijf het een wanpraktijk vinden die een bier voor mij praktisch ondrinkbaar maakt.

Er is wel een verschil tussen een persistente ijzergeur en -smaak, en een lichte metaligheid in het eerste schuim (geen wonder, er is duidelijk iets merkwaardigs aan de hand met hoe metaalionen en schuim interacteren). Zo'n, lichte, en verdwijnende geur is verdraaglijk. Als het aanhoudt is het ondoenlijk.

Eén van de redenen dat ik het erg jammer vind, en overigens niet in logisch verband tot regelgeving t.a.v. ingrediëntendeclaraties in andere voedingsmiddelen, dat dergelijke 'hulpstoffen' (nepperij) niet op het etiket vermeld moet worden. Het zou een prachtige stap zijn voor België als voorvechter van kwaliteitsbier, als ze daarvoor eens zouden lobbyen.


René K

Citaat van: Edgar op 12-12-2008  19:28 uEén van de redenen dat ik het erg jammer vind, en overigens niet in logisch verband tot andere regelgeving t.a.v. ingrediëntendeclaraties in andere voedingsmiddelen, dat dergelijke 'hulpstoffen' (nepperij) niet op het etiket vermeld moet worden. Het zou een prachtige stap zijn voor België als voorvechter van kwaliteitsbier, als ze daarvoor eens zouden lobbyen.

Volledig mee eens! Laat ze maar eens echt vertellen wat er in hun producten zit.

jelle

Mijn brouwpan vertoont een gaatje van 1 vierkante mm in de emailelaag, zou dat ook al verkeerd gaan?

Groet jelle

Anton

Dan is hij lek? :denken:
Loopt hij niet langzaam leeg dan? :weetniet:

EBC

Ik heb jaren gebrouwen in een grote emaille wasketel waarin een stuk email weg was en dus ijzer open lag. Het was een stuk van 1,5 vierkante cm.

Het was geen roest, maar gewoon zwart. Niks aan de hand. Nooit ijzersmaak daarvan gehad.

wiwi

Als er nog eens iemand bij Cantillon komt wil die dan eens informeren uit welk materiaal de maischkuip is vervaardigd? Het is geen inox, geen koper, niet geëmailleerd… volgens mij is het een stalen vat  :weetniet:, weliswaar niet verroest maar wel bloot ijzer.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.