Speidel Braumeister en zwaardere bieren

Gestart door leon, 28-11-2008 10:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

leon

Hoi,

Citaat van: Jacques op 02-12-2008  21:57 uZou dat voormaischen niet volledig achterhaald zijn? Door de beter opgeloste mout is het meellichaam volgens mij al voldoende afgebroken.

Kun je even een toelichting voor deze newbie geven: waardoor zou het mout beter opgelost zijn (en t.o.v. welke situatie)?  Is dit een eigenschap van modern mout (i.e. productie gerelateerd), van het brouwproces in de Braumeister of nog iets anders?

grt,
-- Leon

Edgar

Citaat van: Jacques op 02-12-2008  21:57 uZou dat voormaischen niet volledig achterhaald zijn? Door de beter opgeloste mout is het meellichaam volgens mij al voldoende afgebroken.

Ik denk dat ze dat doen omdat het Braumeister maischsysteem zodanig matig verloopt dat alle beetjes helpen.

Jacques

Citaat van: leon op 02-12-2008  22:51 uHoi,

Kun je even een toelichting voor deze newbie geven: waardoor zou het mout beter opgelost zijn (en t.o.v. welke situatie)?  Is dit een eigenschap van modern mout (i.e. productie gerelateerd), van het brouwproces in de Braumeister of nog iets anders?

grt,
-- Leon

Ten opzichte van een aantal jaren geleden laat men in de mouterij de gerst verder doorkiemen. Hierdoor wordt in de mouterij door de enzymen uit de gerst het meellichaam verder afgebroken. In feite is een gedeelte van de afbraak van de mout verschoven van de brouwerij naar de mouterij.

Voormaischen is in feite een verouderde brouwtechniek.

Erick

http://www.speidels-braumeister.de/shop_content.php/coID/35/content/Brauvideos

Er is sinds kort een nieuw filmpje op de site toegevoeg waar een Barley Wine van 11% (Big Bad Barley wine)wordt gemaakt...
Interessant voor iemand??
(Het kan dus wel; een Braumeister en zware bieren)  ;D

Twonky

Citaat van: leon op 02-12-2008  08:55 uEen optie voor een grotere netto inhoud v/d wortketel zou de 50ltr Braumeister zijn. Je moet voor de pompwerking echter altijd een aantal liter meer dan de netto inhoud van de binnenketel brouwen, en als dit slechts een kleine hoeveelheid is zal het wort over een grotere afstand langs de buitenrand van de binnenketel naar beneden lopen

Ik heb ergens een verslag gelezen over een zwaar bier in de 50l en de minimum hoeveelheid voor de 50l variant is 35 liter.

Als je minder wilt brouwen is er een korte mout pijp waarbij je als ik het goed hebt maximaal met 34 liter kunt brouwen.

Zwaai
 :degroeten:

Hai

Citaat van: ed op 28-11-2008  23:13 uIk heb deze opmerkingen ook een beetje geplaatst om wat reacties van de Braumeisters los te krijgen.  ;D Natuurlijk kunnen ook zij niet zonder het forum.

Ed
Binnenkort hebben een aantal actieve leden van dit forum een Speidel.
Er zullen dan zeker bevindingen en reacties los komen :)

goom

Citaat van: Twonky op 14-03-2011  08:26 uIk heb ergens een verslag gelezen over een zwaar bier in de 50l en de minimum hoeveelheid voor de 50l variant is 35 liter.

Als je minder wilt brouwen is er een korte mout pijp waarbij je als ik het goed hebt maximaal met 34 liter kunt brouwen.

Zwaai
 :degroeten:

Klopt helemaal wat je zegt.

Twonky

Waar ik nog aan heb zitten denken vanmiddag is het volgende.
Als je de lange moutpijp gebruikt maar minder water, dan valt het wort na het omhoog pompen misschien wel te veel....
Stel dat je een randje om de pijp heen zou maken met een soort van trechtertje en afvoer pijpje. Dan zou het wort gewoon verder door een slangetje tot onder het wort niveau afgevoerd kunnen worden.
Of misschien is het al mogelijk door een soort van randje in de vorm van een kurketrekker aan te brengen op de mout pijp. Heb je alleen iemand nodig die RVS kan lassen

Zwaai
 :degroeten:

Hai

Citaat van: Twonky op 14-03-2011  18:44 uWaar ik nog aan heb zitten denken vanmiddag is het volgende.
Als je de lange moutpijp gebruikt maar minder water, dan valt het wort na het omhoog pompen misschien wel te veel....
Stel dat je een randje om de pijp heen zou maken met een soort van trechtertje en afvoer pijpje. Dan zou het wort gewoon verder door een slangetje tot onder het wort niveau afgevoerd kunnen worden.
Of misschien is het al mogelijk door een soort van randje in de vorm van een kurketrekker aan te brengen op de mout pijp. Heb je alleen iemand nodig die RVS kan lassen

Zwaai
 :degroeten:

Lijkt mij een eenvoudige oplossing om oxidatie tegen te gaan :brouwen:

NewLine

Citaat van: Hai's op 15-03-2011  10:58 uLijkt mij een eenvoudige oplossing om oxidatie tegen te gaan :brouwen:

Ik vraag me toch wel af of dit uberhaupt een probleem zou zijn. Het wort valt niet echt, maar loopt tegen de buitenkant van de cilinder zachtjes naar beneden. Ik denk dat hoogteverschil weinig verschil maakt.

assebasie

Citaat van: NewLine op 15-03-2011  11:19 uIk vraag me toch wel af of dit uberhaupt een probleem zou zijn. Het wort valt niet echt, maar loopt tegen de buitenkant van de cilinder zachtjes naar beneden. Ik denk dat hoogteverschil weinig verschil maakt.

Het wort valt inderdaad niet maar loopt netjes tegen de buitenrand van de wortpijp naar beneden in de buitenpan. Om dit te bereiken is het wel zaak de installatie goed waterpas te stellen.

RobinB

Is hier al meer ervaring mee sinds er zoveel speidelaars bijgekomen zijn?
Wat is het max SG volmout en minimaal te brouwen volume?

Ernstig

Citaat van: RobinB op 23-12-2011  23:27 uIs hier al meer ervaring mee sinds er zoveel speidelaars bijgekomen zijn?
Wat is het max SG volmout en minimaal te brouwen volume?

Jawel, ik heb een tweede brouwsel gemaakt in de kleine Speidel, zonder te wassen. Het SG was iets hoger dan 1090.
De boel stopte met gisten tot een eind SG van kleiner dan 1015. Dat geeft een alcoholpercentage van plusminus 10% als ik mij niet vergis. Inclusief de 0,5 % van hergisting op fles (2 gram per 30 CC).

Het is een lekkere IPA geworden, ik ben zeer tevreden. Ik moet zeggen dat rendement mij niet interesseert.


RobinB

Was dat een volmout bier? En hoeveel liter?
Wat is het kleinste volume dat je kan brouwen met de 20L versie?


(met 1090 is dat op z'n minst een double/imperial IPA, overigens ;) )

Hai

Citaat van: Ernstig op 24-12-2011  13:33 uJawel, ik heb een tweede brouwsel gemaakt in de kleine Speidel, zonder te wassen. Het SG was iets hoger dan 1090.
De boel stopte met gisten tot een eind SG van kleiner dan 1015. Dat geeft een alcoholpercentage van plusminus 10% als ik mij niet vergis. Inclusief de 0,5 % van hergisting op fles (2 gram per 30 CC).

Het is een lekkere IPA geworden, ik ben zeer tevreden. Ik moet zeggen dat rendement mij niet interesseert.
Met 5 kg mout en 500 g. Suiker kom ik tot 24 liter wort van SG 1070.
Heb nog niet geprobeerd om meer mout te gebruiken. Ik lees dat tot 7 kg moet lukken.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ernstig hoe kom jij tot 1090?

Ernstig

Iets van 6.5 of 7 kilo mout gebruikt en ik meen 0.5 kilo bruine basterdsuiker. Vooral NIET gespoeld.

Dit tweede brouwsel was qua brouwen / schoonmaken de rampennacht waarover ik gepost heb:>)
Zelfs het recept ben ik kwijtgeraakt ( op de achterkant van een enveloppe geschreven). Maar goed, het was een simpel recept, hoofdzakelijk veel cara amber en wat pilsmout, magnum als bitterhop en giga veel amarillo als aroma hop. US 05 als gist, 11 gram.

RobinB

Bij voorkeur zou ik 10 L willen brouwen, is dat haalbaar met de 20 L Speidel?

Twonky

Citaat van: RobinB op 24-12-2011  15:42 uBij voorkeur zou ik 10 L willen brouwen, is dat haalbaar met de 20 L Speidel?

Ik denk niet dat dat lukt, dan pompt hij het niet meer rond, omdat de moutpijp dan hoger is als het vloeistofniveau... voor de 50 l versie moet je minimaal 35 liter hebben om rond te komen, heb ik een keer geprobeerd, alleen toen ik zag dat het buitenste verwarmingselement droog was gevallen had ik er toch nog maar een paar liter bij gedaan...

Zwaai
 :degroeten:

Hai

Citaat van: RobinB op 24-12-2011  15:42 uBij voorkeur zou ik 10 L willen brouwen, is dat haalbaar met de 20 L Speidel?i
Heeft een minimun aantal liter water nodig, advies start met 23 liter. Met 18 liter gaat het denk ik nog  lukken, als je niet spoelt dan kom je na het koken dik onder de 15 liter.

Hai

Citaat van: Twonky op 24-12-2011  15:49 uIk denk niet dat dat lukt, dan pompt hij het niet meer rond, omdat de moutpijp dan hoger is als het vloeistofniveau... voor de 50 l versie moet je minimaal 35 liter hebben om rond te komen, heb ik een keer geprobeerd, alleen toen ik zag dat het buitenste verwarmingselement droog was gevallen had ik er toch nog maar een paar liter bij gedaan...

Zwaai
 :degroeten:
Advies is te starten met 53 liter, dat is dan 18 liter minder. Klopt dit?

Hai

Citaat van: Ernstig op 24-12-2011  15:34 uIets van 6.5 of 7 kilo mout gebruikt en ik meen 0.5 kilo bruine basterdsuiker. Vooral NIET gespoeld.

Dit tweede brouwsel was qua brouwen / schoonmaken de rampennacht waarover ik gepost heb:>)
Zelfs het recept ben ik kwijtgeraakt ( op de achterkant van een enveloppe geschreven). Maar goed, het was een simpel recept, hoofdzakelijk veel cara amber en wat pilsmout, magnum als bitterhop en giga veel amarillo als aroma hop. US 05 als gist, 11 gram.
Ik heb tot nu toe steeds gespoeld, hoeveel liter wort had je ongeveer over?

goom

Ik heb 1097 gehaald met een Speidel van 50 liter.
Wel lang inkoken, suiker toevoegen (10%) en zeer weinig spoelen en de juiste mouten gebruiken (toevoegen van munchenermout omdat er veel suiker in gaat).

RobinB

Hmmm...
En als je nu op, zeg maar iets, 2/3 hoogte vd pan rondom 4 gaten van 1cm doorsnee boort?
Dan hoeft slechts 2/3 vd moutpijp gevuld te worden. Wat is de diameter en hoogte van die pijp?

Wanneer je dan de volledige pijp wil gebruiken kan je er doppen van voedselveilig PE oid in drukken.

goom

Citaat van: RobinB op 24-12-2011  17:14 uHmmm...
En als je nu op, zeg maar iets, 2/3 hoogte vd pan rondom 4 gaten van 1cm doorsnee boort?
Dan hoeft slechts 2/3 vd moutpijp gevuld te worden. Wat is de diameter en hoogte van die pijp?

Wanneer je dan de volledige pijp wil gebruiken kan je er doppen van voedselveilig PE oid in drukken.

Het is een optie.
Ik heb zelf een ander idee, een korft laten maken die tussen die van 20 en 50 liter inzit.
Alleen heb ik nog geen goede metaalbewerker gevonden.
Dus als je iemand weet.

RobinB



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.